Geld & Recht alle pijlers

3 contracten gehad of toch niet?

06-04-2012 17:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft 3 contracten gehad bij bedrijf X, zijn contract loopt bijna af en hij moet nu een vast contract krijgen, dachten we.

Nu zei een collega echter, dat dit niet zo is. Man heeft namelijk op 2 locaties gewerkt. Eerste 2 contracten waren op naam van locatie X en het 3e contract op naam van locatie Y.

Naam van het bedrijf is verder wel hetzelfde maar in het contract staat dus wel 'naam bedrijf X' en 'naam bedrijf Y'.

Mijn man is buitenlands en kan niet perfect Nederlands, hij zei dat de 2 locaties van dezelfde eigenaar zijn, maar een andere 'bouwvak'. Ik denk dat hij niet bouwvak bedoelt, maar BV (???).

Moeten ze hem nou een vast contract aanbieden of niet? En als het onduidelijk is op basis van deze gegevens, hoe kan ik erachter komen?
Dan zou je zijn contracten na moeten lezen, als het inderdaad contracten zijn op naam verschillende BV's zijn ze dus niet verplicht hem een vast contract te geven, dan zou het dus nog een jaarcontract kunnen zijn op bv Y. Helaas bij een vriendin ook zo gegaan, en die heeft dus nog geen vast contract gekregen, maar weer een jaar contract. De vakbond kun je altijd raadplegen.
Dat zou dan volgens mij zelfs betekenen dat ze hem nog 2 contracten kunnen aanbieden. En in theorie zelfs een onbepaald aantal contracten (steeds wisselen van locatie).

Hij werkt ook op beide locaties (hij heeft 1 vaste locatie, maar bij drukte moet hij soms ook naar de andere locatie.)
Zucht, natuurlijk is man zijn contracten kwijt.

1e contract wel kunnen weervinden. Daar staat in:

'Naam bedrijf BV'

Vestigingsplaats: binnen de verschillende vestigingen van 'Naam bedrijf X' en ' Naam bedrijf Y'

Ik weet alleen niet of dit ook zo in het 2e en 3e contract beschreven stond, ik kan me iets herinneren dat igg in de laatste 'Naam bedrijf Y stond'
Het gaat niet om de locatie waar je man werkt, het gaat om voor wie hij werkt. Oftewel wat is de naam van de werkgever. Is het BV 1 en later BV 2 of is het altijd al BV 1 geweest?
Trouwens het is zeker de moeite waard om het volgende de proberen:

1. kopie van contract bij de P&O afdeling te krijgen

2. met vakbond contact op te nemen

Is hij Nederlands/Europees of heeft hij een tewerkstellingsvergunning? Ik weet niet of het wat uitmaakt maar mss ook even uitzoeken.
quote:amy2010 schreef op 06 april 2012 @ 18:24:

Het gaat niet om de locatie waar je man werkt, het gaat om voor wie hij werkt. Oftewel wat is de naam van de werkgever. Is het BV 1 en later BV 2 of is het altijd al BV 1 geweest?Als het 2 werkmaatschappijen zijn van dezelfde holding is er nog steeds sprake van opvolgend werkgeverschap, mits het ook een zelfde soort functie was.
quote:amy2010 schreef op 06 april 2012 @ 18:24:

Het gaat niet om de locatie waar je man werkt, het gaat om voor wie hij werkt. Oftewel wat is de naam van de werkgever. Is het BV 1 en later BV 2 of is het altijd al BV 1 geweest?

Ik weet het dus niet

Kunnen het verschillende BV's zijn, als ze wel dezelfde naam hebben? Dus bijv. (niet het bedrijf hoor) Shell BV en Shell Amsterdam BV
quote:Missprincesa schreef op 06 april 2012 @ 18:30:

[...]

Ik weet het dus niet

Kunnen het verschillende BV's zijn, als ze wel dezelfde naam hebben? Dus bijv. (niet het bedrijf hoor) Shell BV en Shell Amsterdam BVEhh.. dat zijn toch verschillende namen?
Is een zelfde soort functie echt nodig, vrouwke theelepel? Als je een promotie hebt gemaakt en ander werk doet maar wel bij dezelfde werkgever/holding dan geldt 3 contracten = vast contract toch ook?
quote:amy2010 schreef op 06 april 2012 @ 18:28:

Trouwens het is zeker de moeite waard om het volgende de proberen:

1. kopie van contract bij de P&O afdeling te krijgen

2. met vakbond contact op te nemen

Is hij Nederlands/Europees of heeft hij een tewerkstellingsvergunning? Ik weet niet of het wat uitmaakt maar mss ook even uitzoeken.Hij had een verblijfsvergunning voor 5 jaar, maar sinds kort ook een Nederlands paspoort.
Als je de namen van de bedrijven (BV's) weet dan kan je evt. in het handelsregister van de Kamer van Koophandel kijken. www.kvk.nl
quote:vrouwke_theelepel schreef op 06 april 2012 @ 18:32:

[...]

Ehh.. dat zijn toch verschillende namen?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik weinig verstand heb van dit soort zaken.

Ik dacht dat het gewoon Shell BV was en de plaatsnamen hadden toegevoegd om aan te geven om wat voor locatie het ging
Ik kwam dit tegen:

Ik werk bij een bedrijf met twee BV's. Eerst heb ik een half jaar gewerkt op een tijdelijk contract bij BV 1. Dat werd daarna verlengd met een tijdelijk contract van één jaar, opnieuw bij BV 1. Daarna kreeg ik een tijdelijk contract voor één jaar bij BV 2. Mijn werkgever wil me nu opnieuw een tijdelijk contract aanbieden. Volgens hem kan dat omdat ik tussentijds gewisseld ben van BV. Mag dit? Ik ben immers al die tijd bij dezelfde werkgever in dienst geweest.

Het gaat in jouw geval alleen om een papieren verandering, van de ene BV naar de andere. Dit telt gewoon alsof je het steeds bij dezelfde werkgever in dienst bent geweest. Een werkgever moet je na het derde tijdelijke contract een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur aanbieden, een vast contract dus.

Draaideurconstructies, zoals van de ene BV naar de andere, of tijdelijk werken via een uitzendbureau, zijn niet meer mogelijk. Na drie tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct of binnen drie maanden na elkaar zijn afgesloten, is het vierde arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.

Voor jongeren onder de 27 jaar is tijdelijk een langere periode van tijdelijke arbeidsovereenkomsten toegestaan. Voor hen gaat een contract pas na vier tijdelijke contracten of na vier jaar over in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Het kabinet hoopt dat door deze wet werkgevers tijdens de crisis meer jongeren in dienst houden. De tijdelijke maatregel geldt in principe tot 1 januari 2012. Als de economische crisis daarna nog aanhoudt kan de maatregel worden verlengd tot uiterlijk 1 januari 2014.

Bron: https://m.loonwijzer.nl/h ... en-over-arbeidscontracten
quote:amy2010 schreef op 06 april 2012 @ 18:35:

Als je de namen van de bedrijven (BV's) weet dan kan je evt. in het handelsregister van de Kamer van Koophandel kijken. www.kvk.nlIk kan beide namen vinden bij de kvk, dat betekend dus wel verschillende's BV's. Toch?
quote:amy2010 schreef op 06 april 2012 @ 18:42:

Ik kwam dit tegen:

Ik werk bij een bedrijf met twee BV's. Eerst heb ik een half jaar gewerkt op een tijdelijk contract bij BV 1. Dat werd daarna verlengd met een tijdelijk contract van één jaar, opnieuw bij BV 1. Daarna kreeg ik een tijdelijk contract voor één jaar bij BV 2. Mijn werkgever wil me nu opnieuw een tijdelijk contract aanbieden. Volgens hem kan dat omdat ik tussentijds gewisseld ben van BV. Mag dit? Ik ben immers al die tijd bij dezelfde werkgever in dienst geweest.

Het gaat in jouw geval alleen om een papieren verandering, van de ene BV naar de andere. Dit telt gewoon alsof je het steeds bij dezelfde werkgever in dienst bent geweest. Een werkgever moet je na het derde tijdelijke contract een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur aanbieden, een vast contract dus.

Draaideurconstructies, zoals van de ene BV naar de andere, of tijdelijk werken via een uitzendbureau, zijn niet meer mogelijk. Na drie tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct of binnen drie maanden na elkaar zijn afgesloten, is het vierde arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.

Dank je, ik weet alleen niet of het in dit geval ook alleen om een 'papieren' verandering gaat. Hij is namelijk ook van (hoofd)vestiging verandert.
Probeer anders: http://www.juridischloket.nl/

Is wel 10 ct per minuut.

Ik dnek echt dat je een aantal instanties moet bellen hiervoor om het uit te zoeken.

Aan de andere kant, je weet nog niet wat de werkgever beslist toch? Dit was nav wat een collega heeft gezegd. Je kan het afwachten. Als hij geen vast contract aangeboden krijgt dan neem je contact met de P&O afdeling op en vraag je hoe het (volgens hun) zit.
quote:amy2010 schreef op 06 april 2012 @ 18:51:

Probeer anders: http://www.juridischloket.nl/

Is wel 10 ct per minuut.

Ik dnek echt dat je een aantal instanties moet bellen hiervoor om het uit te zoeken.

Aan de andere kant, je weet nog niet wat de werkgever beslist toch? Dit was nav wat een collega heeft gezegd. Je kan het afwachten. Als hij geen vast contract aangeboden krijgt dan neem je contact met de P&O afdeling op en vraag je hoe het (volgens hun) zit.

Nee, we weten inderdaad nog niet wat de werkgever beslist, maar zijn contract loopt volgende maand al af. Dus we zitten al een tijdje te wachten op het antwoord.

Aan de ene kant, denk ik dat het nog best wel gunstig kan zijn dat hij nog een contract voor bepaalde tijd kan krijgen, want of hij onbepaalde tijd krijgt is wel erg onzeker.

We zijn echter wel toe aan wat meer vastigheid, zijn 1e en 2e contract waren allebei 3 maand. 3e contract was 8 maand. Ik (wij) word er echt niet vrolijk van als hij weer zo'n kort contract krijgt (maar aan de andere kant, beter dan geen contract natuurlijk).

Wil in ieder geval graag weten wat we wel/niet kunnen verwachten.
Dat allebei de bedrijven in dekvk staan zegt niet zo ver. Je moet even verder kijken maar dan moet je betalen. Het kan namelijk best dat ze allebei onder de zelfde holding vallen.
quote:Missprincesa schreef op 06 april 2012 @ 18:57:

[...]

Nee, we weten inderdaad nog niet wat de werkgever beslist, maar zijn contract loopt volgende maand al af. Dus we zitten al een tijdje te wachten op het antwoord.

Aan de ene kant, denk ik dat het nog best wel gunstig kan zijn dat hij nog een contract voor bepaalde tijd kan krijgen, want of hij onbepaalde tijd krijgt is wel erg onzeker.We zijn echter wel toe aan wat meer vastigheid, zijn 1e en 2e contract waren allebei 3 maand. 3e contract was 8 maand. Ik (wij) word er echt niet vrolijk van als hij weer zo'n kort contract krijgt (maar aan de andere kant, beter dan geen contract natuurlijk).

Wil in ieder geval graag weten wat we wel/niet kunnen verwachten.Idd. voor mij is het gewoon klaar na mijn 3e tijdelijke contract. Niemand krijgt een vast contract. Sta ik met mijn goede beoordeling wel op straat.
Het klinkt misschien een beetje doortrapt, maar in dit geval zou ik geen slapende honden wakker maken. Je man is er het meest bij gebaat dat zijn contract verlengd wordt, dus dan zou ik wel zelf uitzoeken hoe het zit, maar hierbij niet de werkgever betrekken. Dan kun je altijd nog kijken of je op een later moment er iets mee wilt of niet. (Wat ik me wel afvraag is of, als je man een vierde tijdelijk contract accepteert en dit niet verlengd wordt, hij niet 'verwijtbaar werkeloos' is omdat hij mogelijk eigenlijk recht had op een contract voor onbepaalde tijd).
quote:bergamot schreef op 08 april 2012 @ 00:10:

Het klinkt misschien een beetje doortrapt, maar in dit geval zou ik geen slapende honden wakker maken. Je man is er het meest bij gebaat dat zijn contract verlengd wordt, dus dan zou ik wel zelf uitzoeken hoe het zit, maar hierbij niet de werkgever betrekken. Dan kun je altijd nog kijken of je op een later moment er iets mee wilt of niet. (Wat ik me wel afvraag is of, als je man een vierde tijdelijk contract accepteert en dit niet verlengd wordt, hij niet 'verwijtbaar werkeloos' is omdat hij mogelijk eigenlijk recht had op een contract voor onbepaalde tijd).volgens mij is het dan zelfs zo dat als ze hem tijdelijk aanbieden en man neemt het aan en eigenlijk heeft hij recht op vast (omdat het het vierde op rij is) dat het dan automatisch vast wordt, ook al zegt het contract dus wat anders. En dan kan hij zich daar dus ook op beroepen als de werkgever zegt niet te willen verlengen. M.a.w. van verlengen kan dan geen sprake zijn, want man heeft vast.
Hmm...dus eigenlijk gewoon niks zeggen en het zelf uitzoeken. En dan hopen dat ze hem een tijdelijk contract aanbieden wat eigenlijk vast had moeten zijn?
quote:Missprincesa schreef op 08 april 2012 @ 08:32:

Hmm...dus eigenlijk gewoon niks zeggen en het zelf uitzoeken. En dan hopen dat ze hem een tijdelijk contract aanbieden wat eigenlijk vast had moeten zijn?Ja, want dan heeft hij werk en kun je vanuit daar alles uitzoeken en er eventueel op terug komen.
als je de contracten niet terug kunt vinden voor de namen van de werkgever(s) kun je ook op de jaaropgaves kijken, die je voor de belastingaangifte hebt gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven