Werk & Studie alle pijlers

manager snuffelt op Facebook personeel

07-04-2012 09:43 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mini-rel op ons werk open ik deze topic.

Collega X meld zich op maandagmorgen ziek bij personeelszaken.

Al gauw verspreid zich het gerucht dat "hij wel een kater zal hebben" dit gerucht komt van onze manager die op Facebook heeft gezien dat hij een feest had in het weekend.

Collega is "not amused" want wat blijkt, omdat hij met de auto op dat feest was heeft hij aan de fris gezeten en ziekmelding heeft te maken met een gekneusde rib die hij opliep op zondagmorgen bij voetbal.

X heeft inmiddels alle collega's van facebook verwijderd en manager doet of zijn neus bloed en spreekt over een vergissing.

Ter completering van het verhaal, al eerder zijn gegevens van Facebook en eerder Hyves verkeerd geïnterpreteerd door deze leidinggevende. Hij nodigt iedereen actief uit op zijn privé Facebook (voorheen op Hyves)

Hebben jullie ook zulke ervaringen? Is het acceptabel dat een manager digitaal snuffelt? Of ligt die verantwoording meer bij het personeel? Voeg je een manager toe aan je contacten kan je dit verwachten.

Zelf ben ik er redelijk blanco in al vind ik wel dat de manager veel te voorbarig zijn conclusies heeft getrokken.

Graag jullie, zeer gewaardeerde, mening
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Collega's op FB: gewoon niet doen. Daar zijn mijn collega's het gelukkig ook mee eens.

Ik heb wel oud-collega's op FB, leuk middel om contact te houden. Maar zolang je met elkaar werkt waarom zou je? Het is niet verstandig en je ziet elkaar toch al elke dag.
quote:Oriane schreef op 07 april 2012 @ 10:01:

Mijn bonuskaart staat op naam van mevrouw A. Habbekrats die woont op kortingsplein nummer 3. Kortim, de AH kent mij niet want geen echte naam gebruikt

Je kan gewoon vragen naar een anonieme, krijg je er een zonder registratie.

quote:elninjoo schreef op 07 april 2012 @ 10:03:

[...]

Zou daar toch maar niet zomaar vanuit gaan. Ze zien toch dat die bonuskaart gebruikt wordt in combinatie met 'n pinpas van Mevr. Oriane?Daarom pin ik ook nooit
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Als ik collega X was geweest was ik goed pissig trouwens. Een onterecht wantrouwen (bovendien is duidelijk dat hij veel te snel conclusies heeft getrokken) vanuit je leidinggevende zet de boel danig op scherp.
En wat dan als je je profiel afgeschermd hebt staan? Is dat dan reden om je niet uit te nodigen voor n sollicitatie of juist wel?
quote:hollebollegijs schreef op 07 april 2012 @ 10:37:

[...]

Ik stel er geen prijs op dat de AH weet wat mijn eet, drink en consumptiepatroon is.Dat interesseert me nou werkelijk helemaal niks.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 07 april 2012 @ 10:46:

[...]

Dat interesseert me nou werkelijk helemaal niks.

Dat mag, dat is jouw keuze, ik stel er geen prijs op, mijn keuze

quote:elninjoo schreef op 07 april 2012 @ 10:44:

En wat dan als je je profiel afgeschermd hebt staan? Is dat dan reden om je niet uit te nodigen voor n sollicitatie of juist wel?

Mocht ik ooit solliciteren ergens waar ze googelen heb ik een probleem, een afgeschermde Hyves met een "pret naam" ooit als grap door een collega aangemaakt (als grap) dus niet vindbaar en geen facebook.

Ben blij dat ik een vast contract heb
Eigen schuld, dikke bult.

Ik begrijp niet dat mensen zich hierover vandaag de dag nog over verbazen. Natuurlijk kijkt een manager op social media. En als hij je uitnodigt, ziet er ook een negeer knop op je social media. En wanneer leren we nu eens dat we gewoon niet alles op internet moeten zetten.

En ach gekletst wordt er altijd, met of zonder social media. Vroeger gebeurde dat net zo goed. Toen noemde ze het alleen geen social media, maar sociale controle. What's in a name?

Zucht.
Erg onprofessioneel van die manager om zo geruchten te verspreiden. Als de man (of vrouw) een kater vermoedt dan moet hij dat gewoon rustig privé met collega X bespreken.

Of hij dat nou vermoedt door sociale media of doordat collega X bijv vertelt over een feest in de pauze, dat doet m.i. minder ter zake.

Overigens zou ik zelf nooit mijn manager toevoegen aan facebook, enkele leuke collega's heb ik in een aparte lijst afgeschermd, die kunnen praktisch niets zien. Zaken en privé moet je gescheiden houden.
quote:frizzy schreef op 07 april 2012 @ 10:39:

Als ik collega X was geweest was ik goed pissig trouwens. Een onterecht wantrouwen (bovendien is duidelijk dat hij veel te snel conclusies heeft getrokken) vanuit je leidinggevende zet de boel danig op scherp.Inderdaad. Iets met veilige werkomgeving. Als baas je eigen personeel niet vertrouwen vind ik best ver gaan.
Ik vind het ook niet zo slim om collega's op je social media te hebben en heb dat dan ook gescheiden. Soms wel jammer want met sommige collegas heb ik echt wel een vriendschapsband maar die zie ik toch al elke dag dus waarom op fb?

Ik ben niet zo paranoia over bijvoorbeeld ah maar dan wel weer met de ov chipkaart! Die heb ik dan ook anoniem!
Hier een afgeschermde fb: geen afbeelding van mezelf, niet mijn echte naam. Zoals velen enkel profielfoto en geslacht zichtbaar.

Bij de wedstrijd "wie heeft de meeste vriendjes op fb", kan je er prat op gaan dat er uiteindelijk wel iets uitlekt bij de verkeerde persoon. Of dat nu werk, familie of vrienden is, de wereld is kleiner dan je denkt.
Mede door dit soort berichten heb ik geen facebook. Ik leidt een heerlijk rustig en vooral anoniem leven....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Eens met iedereen die hier aangeeft dan sommige mensen gewoonweg alles online pleuren. Zelfs tijdens werktijd zitten mensen op facebook. Op zich niets mis mee, als dat niet constant is. Maar let op wat men (lees: de werkgever) kan gebruiken als je ooit in een moeilijke relatie met de baas komt.

Kortom: gebruik je verstand!
quote:sprokkelientje schreef op 07 april 2012 @ 11:19:

Mede door dit soort berichten heb ik geen facebook. Ik leidt een heerlijk rustig en vooral anoniem leven....

Dankzij facebook heb ik verschillende kennissen van vroeger terug gevonden, en ik vind het leuk om daar via mijn afgeschermde facebook weer wat contact mee te onderhouden.

Je kunt je zo gek (laten) maken als je wilt, ook met facebook.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het voordeel van FB is dat je mensen kan toevoegen en dan alsnog kan instellen dat ze niks zien.
quote:himalaya schreef op 07 april 2012 @ 11:21:

[...]

Dankzij facebook heb ik verschillende kennissen van vroeger terug gevonden, en ik vind het leuk om daar via mijn afgeschermde facebook weer wat contact mee te onderhouden.

Je kunt je zo gek (laten) maken als je wilt, ook met facebook.

Snap ik...maar doordat ik helemaal geen facebook heb, heb ik ook bepaald gezeur en gedoe wat erbij hoort niet en daar gaat het mij om.

Sterker nog, een collega had pas foto's gemaakt op een afscheid van een andere collega. Ze heeft toen foto's waar ik ook op stond op haar facebook gezet waar ik achter kwam doordat een collega niet niet op het afscheid was en die zwangerschapsverlof heeft mij sms'te dat ik zoveel was afgevallen en er goed uitzag etc..Ben er toen zo achter gekomen en heb desbetreffende collega gevraagd de foto(s) waar ik op stond van haar facebook te verwijderen omdat ik hier niet om had gevraagd.

Heeft ze gedaan zonder toestanden maar was er niet blij mee. Ik heb nergens toestemming voor gegeven namelijk.
quote:frizzy schreef op 07 april 2012 @ 11:25:

Het voordeel van FB is dat je mensen kan toevoegen en dan alsnog kan instellen dat ze niks zien. Zal allemaal best zo zijn maar voor mij heeft FB geen enkele meerwaarde. Ik weet dat ik 1 van de weinigen ben maar dat maakt mij echt niet uit.
quote:sprokkelientje schreef op 07 april 2012 @ 11:26:

[...]

Zal allemaal best zo zijn maar voor mij heeft FB geen enkele meerwaarde. Ik weet dat ik 1 van de weinigen ben maar dat maakt mij echt niet uit.Ik zeg ook niet dat FB een verplichting is hoor.
Ook al zou de manager bewijzen hebben dat hij op zaterdag teveel gedronken heeft en ziek is door een kater, dan nog is het zwaar onprofessioneel om dat met de rest van het bedrijf te bespreken. Daar zou ik dus nog het hardste over vallen, dat hij over zijn werknemers loopt te roddelen. In dit geval dus ook nog zonder dat het ergens op gebaseerd is.

Verder zou ik als ik die andere werknemers was, in plaats van lekker mee te roddelen met die manager, dit als een vette waarschuwing zien, die manager massaal van Facebook gooien en de accounts afschermen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:frizzy schreef op 07 april 2012 @ 11:31:

[...]

Ik zeg ook niet dat FB een verplichting is hoor. zou wat zijn zeg!
Ik laat geen collega's toe en al helemaal geen werkgevers. Daar is linkedin voor
Ik heb veel collega's op Facebook, waaronder mijn teamleider.

Soms twijfel ik of dit eigenlijk wel zo handig is..

Niet dat ik iets te verbergen heb maar toch..

Interessant topic!
Dit is 1 van de redenen dat ik geen collega´s op FB heb. Ik had het wel maar heb ze eraf geknald. Verder is mn FB afgeschermd en ben ik niet te vinden met mijn voor- en achternaam. Alleen via vrienden.

Ik wil niet na hoeven denken wat ik erop zet of welke foto's. Niet dat ik er ooit rare dingen op zet of compromitterende foto's oid, maar ik wil er ook niet over na hoeven denken.

Ik vind het te idioot voor woorden dat de manager in dit geval zo loopt te roddelen. Dat is wat mij hier aan stoort, niet het feit dat hij verkeerde conclusies trekt. Dat kan, maar dat hij voor zichzelf moeten houden en moeten bespreken met de medewerker.
quote:noodles schreef op 07 april 2012 @ 12:10:

Ik heb veel collega's op Facebook, waaronder mijn teamleider.

Soms twijfel ik of dit eigenlijk wel zo handig is..

Niet dat ik iets te verbergen heb maar toch..

Interessant topic!

Dat is het natuurlijk, tegen de tijd dat je er achter komt dat ze de infomatie misbruiken ben je natuurlijk te laat.

En zo gaat het met alles, het is vreselijk ver gezocht maar ik zie het er nog een keer van komen dat je een brief krijgt van je zorgverzekeraar:

Geachte heer HBG,

Uit gegevens van uw AH bonuskaart is gebleken dat uw eetpatroon niet strookt met onze polisvoorwaarden bla, bla, bla.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven