-U-
zaterdag 7 april 2012 om 23:12
zondag 8 april 2012 om 00:02
zondag 8 april 2012 om 00:03
zondag 8 april 2012 om 00:04
zondag 8 april 2012 om 00:05
quote:helene31 schreef op 08 april 2012 @ 00:03:
[...]
Dat er een woord voor 'je' is en een voor 'u', in het Engels is het allemaal 'you'. (Of je moet het zeer ouderwetse 'thee' meerekenen.)
Dan ligt het natuurlijk ook aan de intonatie.
Een 'Oy' ervoor is ook niet zo netjes bij een volwassene
[...]
Dat er een woord voor 'je' is en een voor 'u', in het Engels is het allemaal 'you'. (Of je moet het zeer ouderwetse 'thee' meerekenen.)
Dan ligt het natuurlijk ook aan de intonatie.
Een 'Oy' ervoor is ook niet zo netjes bij een volwassene
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
zondag 8 april 2012 om 00:07
quote:Whympysinger schreef op 08 april 2012 @ 00:02:
[...]
Nee, een kind is in Duitsland altijd 'Du'.
Het probleem (inzoverre er een probleem is ) doet zich alleen voor bij volwassenen.Kijk, dan is er geen probleem wat mij betreft. Ik reken geen Duitsers tot mijn intimi en zal een vreemde volwassene hier ook nooit met 'je' aanspreken. In het buitenland dus al helemaal niet.
[...]
Nee, een kind is in Duitsland altijd 'Du'.
Het probleem (inzoverre er een probleem is ) doet zich alleen voor bij volwassenen.Kijk, dan is er geen probleem wat mij betreft. Ik reken geen Duitsers tot mijn intimi en zal een vreemde volwassene hier ook nooit met 'je' aanspreken. In het buitenland dus al helemaal niet.
zondag 8 april 2012 om 00:17
zondag 8 april 2012 om 00:20
Ik word al heel lang met 'u' aangesproken, ben vanaf m'n 19e docent op een middelbare school. De 'u' vond ik nog niet zo erg, we de 'mevrouw van Huppeldepup'! Nu, 6 jaar later, vind ik dat nog steeds gek!!
M'n moeder trouwens ook: ik werd een keer nageroepen in het winkelcentrum door wat enthousiaste kids: "Mevrouw van Huppeldepup, mevrouhouw!!!" M'n moeder op een gegeven moment omkijken, ziet wat kinderen roepen, realiseert zich iets later dat het voor mij en komt niet meer bij van het lachen!! Zo hilarisch, haar kleine meisje een mevrouw, dat kan echt niet!
M'n moeder trouwens ook: ik werd een keer nageroepen in het winkelcentrum door wat enthousiaste kids: "Mevrouw van Huppeldepup, mevrouhouw!!!" M'n moeder op een gegeven moment omkijken, ziet wat kinderen roepen, realiseert zich iets later dat het voor mij en komt niet meer bij van het lachen!! Zo hilarisch, haar kleine meisje een mevrouw, dat kan echt niet!
zondag 8 april 2012 om 00:30
Ja, nog met stage natuurlijk! Maar ben meteen voor de klas gaan staan, meteen m'n eigen klassen gaan draaien, dus vandaar!
Eigenlijk zelfs nog eerder, maar toen was het wel een echte stage stage, zonder eigen klassen.
(15 jaar begonnen met MBO, meteen stage, 18 jaar eerste HBO, 21 jaar tweede HBO, 23e klaar met alles!
)
(15 jaar begonnen met MBO, meteen stage, 18 jaar eerste HBO, 21 jaar tweede HBO, 23e klaar met alles!
zondag 8 april 2012 om 01:02
Ik wordt tegenwoordig nooit meer met u aangesproken! Heel vreemd, blijkbaar zie ik er niet uit als iemand die ze moeten vousvoyeren!
Tijdens mijn opleiding werd ik wel vaak met u aangesproken aangezien we regelmatig in pak gekleed waren.
De eerste keer weet ik nog heel goed: Ik was een 17, in pak gekleed en wachtte samen met 2 klasgenoten op het station op de bus. Komt er een meisje aan van +/- 15/16 (ik was niet eens zoveel ouder dus) en vraagt:
"Mevrouw, weet u ook hoe laat het is?"
Nou, we kwamen niet meer bij van het lachen!
(maar ik heb nog wel netjes de tijd doorgegeven hoor )
Tijdens mijn opleiding werd ik wel vaak met u aangesproken aangezien we regelmatig in pak gekleed waren.
De eerste keer weet ik nog heel goed: Ik was een 17, in pak gekleed en wachtte samen met 2 klasgenoten op het station op de bus. Komt er een meisje aan van +/- 15/16 (ik was niet eens zoveel ouder dus) en vraagt:
"Mevrouw, weet u ook hoe laat het is?"
Nou, we kwamen niet meer bij van het lachen!
(maar ik heb nog wel netjes de tijd doorgegeven hoor )
zondag 8 april 2012 om 05:20
quote:Whympysinger schreef op 07 april 2012 @ 23:49:
Ik ben eigenlijk wel jaloers op landen waar het heel eenvoudig is.
In heel de Engelstalige wereld is het gewoon you.
En in Duitsland gewoon Sie, net zo makkelijk eigenlijk.
In Duitsland is men juist erg spastisch met dat 'sie' en duurt het 'n eeuwigheid voor je eindelijk 'du' mag zeggen. In Nederland zegt men meestal gelijk na aangesproken te zijn met 'u' dat je wel 'jij' mag zeggen.
Vind alleen engels makkelijk wat dat betreft omdat het daar tenminste altijd 'you' is en blijft.
Ik ben eigenlijk wel jaloers op landen waar het heel eenvoudig is.
In heel de Engelstalige wereld is het gewoon you.
En in Duitsland gewoon Sie, net zo makkelijk eigenlijk.
In Duitsland is men juist erg spastisch met dat 'sie' en duurt het 'n eeuwigheid voor je eindelijk 'du' mag zeggen. In Nederland zegt men meestal gelijk na aangesproken te zijn met 'u' dat je wel 'jij' mag zeggen.
Vind alleen engels makkelijk wat dat betreft omdat het daar tenminste altijd 'you' is en blijft.
zondag 8 april 2012 om 08:11
Ik ben er al aan gewend. Vind het niet meer zo schokkend. Eerste keer kwam een jaar of 3 geleden, toen ik dochterlief mee ging nemen in de wagen en ik door gebrekkige nachtrust een 70+'er leek.
Nu slaat bij oudere mensen dankzij de botox, zonnebank, collageenbank en waterstofperoxide plus ingehaalde slaap, de twijfel weer toe en vinden ze maar een jong ding met zo'n kleuter van 4.
Nu slaat bij oudere mensen dankzij de botox, zonnebank, collageenbank en waterstofperoxide plus ingehaalde slaap, de twijfel weer toe en vinden ze maar een jong ding met zo'n kleuter van 4.
zondag 8 april 2012 om 08:17
Ik was ergens over het midden van de 20/ tegen de 30, was samen met een vriendin een dag op stap ergens in NL. Waren in een kroeg beland waar een nogal appetijtelijke jongeman achter de bar stond. Enfin. Er was flink wat oogcontact en ik dacht dat er iets moois ging opbloeien toen de jongen naar me toekwam en tegen me zei.... "mevrouw, kan ik voor u nog iets te drinken inschenken"
Mijn vriendin hélemaal in een deuk natuurlijk - ik kon er later wel om lachen maar op dat moment helemaal niet....
Mijn vriendin hélemaal in een deuk natuurlijk - ik kon er later wel om lachen maar op dat moment helemaal niet....
zondag 8 april 2012 om 08:36
Maar wat is er erg aan dat je geen 20 meer zou zijn? Als ik op mijn werk word aangesproken met je (niet door collega's natuurlijk), dan zeg ik er wat van. Één keer kan gebeuren, maar als iemand blijft je'en en jou'en, dan krijgt hij dat wel te horen. Een deel van mijn werk vindt plaats in een formele setting, daar past geen je en jij.
zondag 8 april 2012 om 08:37
Ik vind het helemaal niet vervelend met u aangesproken te worden.
Behalve laatst. Ik liet mijn huis verbouwen en tijdens de bespreking hierover vroeg de aannemer (net 40 jr) hoe we elkaar zouden aanspreken. Ik zei "je en jij" is oke.
Maar dat kon ie niet!! Elke keer was het U, ehh, jij, en toen ben ik er zelf mee opgehouden en ook weer u gaan zeggen.
Dat vond hij niet leuk! Probeerde dan weer jij te zeggen, dat lukte weer niet enz. Stomme situatie.
Maar ik was niet van plan het spel te spelen van de oude mevrouw en de jonge hond, zoveel verschillen we niet in leeftijd!
Behalve laatst. Ik liet mijn huis verbouwen en tijdens de bespreking hierover vroeg de aannemer (net 40 jr) hoe we elkaar zouden aanspreken. Ik zei "je en jij" is oke.
Maar dat kon ie niet!! Elke keer was het U, ehh, jij, en toen ben ik er zelf mee opgehouden en ook weer u gaan zeggen.
Dat vond hij niet leuk! Probeerde dan weer jij te zeggen, dat lukte weer niet enz. Stomme situatie.
Maar ik was niet van plan het spel te spelen van de oude mevrouw en de jonge hond, zoveel verschillen we niet in leeftijd!
zondag 8 april 2012 om 08:43
quote:astrape schreef op 08 april 2012 @ 08:36:
Maar wat is er erg aan dat je geen 20 meer zou zijn? Als ik op mijn werk word aangesproken met je (niet door collega's natuurlijk), dan zeg ik er wat van. Één keer kan gebeuren, maar als iemand blijft je'en en jou'en, dan krijgt hij dat wel te horen. Een deel van mijn werk vindt plaats in een formele setting, daar past geen je en jij.
Hahahaha! Hoe formeel kun je zijn, dat je mensen aan gaat spreken op tutoyeren?
'Één keer kan gebeuren, maar als iemand blijft je'en en jou'en, dan krijgt hij dat wel te horen'. Whoehaaaa!
Hahahaha! Hoe formeel kun je zijn, dat je mensen aan gaat spreken op tutoyeren?
'Één keer kan gebeuren, maar als iemand blijft je'en en jou'en, dan krijgt hij dat wel te horen'. Whoehaaaa!