Onaardig personeel

01-08-2011 15:16 323 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga af en toe met mijn neefje een broodje halen bij de Hema, aangezien hij zo gek is op die broodjes hotdog.

Hier in het winkelcentrum vlakbij mijn huis is er ook een restaurantje bij en dan bestel ik een sandwich, echter hier verkopen ze dan weer niet de hotdogs binnen, die kun je alleen buiten bestellen.

Een half jaar geleden kwam ik daar achter, ik vroeg toen binnen om een broodje hotdog. Toen kon ik gewoon één bestellen en deed het meisje dat mij hielp deze bestelling aan de hotdogbalie om de hoek. Geen probleem dus.

Twee maand geleden, met mijn neefje even weer naar de Hema. Toen werd me op hele onvriendelijke manier gezegd dat ik zelf het hotdog broodje buiten moest bestellen en halen. Het was geen probleem om deze binnen in het restaurant op te eten. Ook prima...

Vandaag ging ik met mijn neefje naar de Hema. Direct maar buiten de hotdog opgehaald, en ik was net over de drempel van het restaurant toen het meisje op barse toon zei:

"Wil je wel onmiddelijk met dat broodje naar buiten, het is niet de bedoeling dat de klanten hier in en uit met de hotdogs gaan lopen". Ze rolde met haar ogen en een 'tssss' naar haar collega.

Ik leg verbouwereerd uit hoe het de vorige keer is gegaan. Waarop zij zegti: "dat mag niet, en regels zijn regels', maar goed, ik zie het deze ene keer door de vingers, laat het niet weer gebeuren'. (Stel je daar een heeeel belerend toontje bij)

Euhhhmmm... het stond daar vol met klanten en ik kon wel door de grond gaan, Maar goed je begrijpt wel dat ik daar nooit meer heen ga.

Zo even stoom afblazen ..dat lucht op.
Here I am - now what are your other two wishes...
Ik herken me best wel in deze verhalen. Het heeft trouwens ook niet altijd zin om naar de bedrijfsleider te stappen: die zijn vaak net zo erg, zo niet erger. Zo werkte ik ooit bij de Blokker, en de klanten vonden van alle werknemers vaak juist de bedrijfsleider het minst vriendelijk.

Ik heb trouwens wel eens gehad als tiener dat ik in de stoel bij de ortho lag, terwijl dat meisje met zo'n stofzuigertje in mijn mond zat. Tegelijkertijd zat ze te kletsen met de assistente naast haar, zodat ze niet eens meer keek naar wat ze aan het doen was. Gevolg: mijn hele wang onder het slijm, omdat ze ondertussen niet meer in mijn mond zat met dat stofzuigertje, maar op mijn wang.
quote:roermondse schreef op 08 april 2012 @ 07:04:

Laatst bij de apotheek:

Daar moet je nummertjes trekken. Is mijn nummer aan de beurt, dus ik ga naar de balie, zegt ze:nummertje laten zien alsjeblieft. Ik had al een tijdje zitten wachte, dus nummertje ergens in mijn tas gegooid ( en ik heb echt een gigantische rommelige grote tas, waar je niks in terug vindt ) dus ik zeg: ehhh, ja die zit ergens in mijn tas. Zegt ze: ja, toch laten zien, dat kan iedereen wel zeggen. Dus ik mijn tas op de grond gezet en alles eruit gehaald, onderin ergens een helemaal verfrommeld bonnetje. Hahahahaha, ik voelde me wel lullig.

Maar goed: op zo'n moment denk ik: mens, waar maak je je druk om. Het nummertrek systeemhet gaat toch om het feit dat iedereen weet wanneer hij aan de beurt is? En als er nou meerdere mensen bij mijn nummer opstonden om naar de balie te gaan, kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar iedereen bleef op zijn beurt wachten, dus was wel duidelijk dat ik aan de beurt was toch? Maar goed régels zijn régels

Wat een verhaal .

Ik had het laatst bij het stadsdeelkantoor. Daar komen mensen voor duizend en één dingen en daar heeft de gemeente dan ook maar hun nummertjes systeem op aangepast; die niet alleen oploopt in nummer maar ook het hele alfabet omvat. Dus A001, B009, C847 etc. etc. Afijn, ik heb nummertje C007 en houd met arendsogen het apparaat in de gaten die door het hele alfabet heen schiet. Ik zie op een gegeven moment C006, dus ik denk goed opletten want C007 komt zo en dan mag ik naar de balie. En toen zag ik opeens C008 + het balienummer. Dus ik ga daar naartoe en laat mijn nummertje zien, die ik nog vastgeklemd in mijn inmiddels klamme handjes had . Tja, zegt ze, misschien heeft u niet opgelet want C008 is nu aan de beurt. Dus ik kijk theatraal om mij heen en ik zeg, ja maar er is niemand met C008 dus u kunt mij met nummertje C007 dan toch wel helpen? Nou, daar heeft ze secondelang en zuchtend over na moeten denken; totdat ze waarschijnlijk wel inzag dat mijn voorstel niet zo heel erg onredelijk was. Zucht .
Boudewijn Buch klaagde altijd over het gestofzuig bij Blokker (hij kwam daar overigens heel graag) en daar moet ik nog wel eens aan denken. Wat dat betreft is er daar niks veranderd, nog steeds vaak dat gestofzuig om je heen.
quote:yasuko schreef op 08 april 2012 @ 08:48:

Als ik bij de kassa gebeld word, hang ik gauw op en zelf ga ik dan ook niet bellen.

Maar eerlijk gezegd doe ik dat alleen omdat het onbeleefd schijnt te zijn. Ik voel dat eigenlijk niet zo aan omdat ik een kassa transactie een onpersoonlijk gebeuren vind.

Even elkaar groeten, het totaal aanhoren, pinnen en weer groeten. That is it.Haha, zo voel ik het ook! Het is niet alsof ze met mij een uitgebreid praatje willen beginnen.
Ook ik ken beide kanten van de toonbank. Ben het eens dat het achter de toonbank vaak een stuk vriendelijker kan. Maar ik wil ook de kanttekening maken dat klanten zich ook met regelmatig niet weten te gedragen. Alles onder het motto "Klant is Koning", nou ik ken geen Koning die zich zó gedraagt als de mensen die dit het hardste roepen.

Laatst nog: klant boos en werd geholpen door collega die voor klant inmiddels achter de schermen druk bezig was met een oplossing.

Op mijn vraag "Wie mag ik dan helpen?" komt boze klant mijn kant op, waarop ik vriendelijk zeg; "Mijn collega heeft u net geholpen en is nu druk bezig een oplossing voor u te zoeken, als u even plaats neemt komt ze zo bij u terug en kan ik ondertussen iemand anders helpen". Waarop ze nog bozer door de tent schreeuwt: "Zoeken? Daar neem ik geen genoegen mee!" Ehh....de oplossing waar ze wel-of-geen genoegen mee kon nemen was er nog niet eens....zucht....
quote:lilyofthevalley schreef op 08 april 2012 @ 09:58:

[...]

Haha, zo voel ik het ook! Het is niet alsof ze met mij een uitgebreid praatje willen beginnen.Nee, maar je staat ook niet bij een automaat of wel??
quote:yasuko schreef op 08 april 2012 @ 09:55:

Boudewijn Buch klaagde altijd over het gestofzuig bij Blokker (hij kwam daar overigens heel graag) en daar moet ik nog wel eens aan denken. Wat dat betreft is er daar niks veranderd, nog steeds vaak dat gestofzuig om je heen.Mijn eerdere post hier over teveel bij de kassa betalen en bij de klantenservice je geld terug krijgen, was bij de Blokker. Ik ben toen bij de kassa blijven staan en gewacht totdat de dame van klantenservice naar de kassa kwam. Die wilde vervolgens dat ik met haar meeliep naar achteren om daar mijn geld terug te krijgen. Dat heb ik geweigerd en toen is ze het geld komen brengen. Ik had wel 10 paar ogen op me gericht maar dat kon mij op dat moment helemaal niet schelen. Jaren geleden bij de Blokker een schreeuwende hoogzwangere (uitziende) verkoopster in m'n nek of ik mijn boodschappenkar bij de kassa wilde neerzetten. Nu hebben ze een bordje hangen met dit verzoek, toentertijd niet dus was ook niet bekend dat dit moest. Toen maar de hoop uitgesproken dat haar zwangerschapsverlof niet ver weg zou zijn. En toen ik bij de kassa afrekende zei haar collega met rollende ogen dat ze nog maar 5 maanden zwanger was .
quote:nak schreef op 08 april 2012 @ 10:05:

[...]

Nee, maar je staat ook niet bij een automaat of wel??Nee hoor, ik zeg altijd vriendelijk hallo en bedankt, zelfs als ze mij niet eens groeten. Dat kan ook met een telefoon aan m'n oor, maar omdat dat zo onbeleefd schijnt te zijn, zorg ik dat ik daar niet bel. Maar zelf zie ik het probleem niet zo.
quote:lilyofthevalley schreef op 08 april 2012 @ 10:56:

[...]

Nee hoor, ik zeg altijd vriendelijk hallo en bedankt, zelfs als ze mij niet eens groeten. Dat kan ook met een telefoon aan m'n oor, maar omdat dat zo onbeleefd schijnt te zijn, zorg ik dat ik daar niet bel. Maar zelf zie ik het probleem niet zo.Ik vind het echt heel onbeleefd en snap niet dat anderen dat niet zien eerlijk gezegd (no offence). Wel netjes van je dat je, ondanks dat je het belang niet ziet, er toch rekening mee houdt.
quote:Stromboli schreef op 07 april 2012 @ 21:58:

[...]

Ik zie de slechte dienstverlening hier niet eerlijk gezegd. Ze heeft gelijk; als alles over de winkel verspreid staat dan zou ook zij moeten gaan passen en meten. Met 'ik wil een ander potje' zonder enige indicatie van kleur oid kan zij ook weinig. 'k Vind het al netjes dat je zonder problemen een ander potje kan uitkiezen eigenlijk...En wat voor een potje zoekt u dan mevrouw?
quote:vrouwke_theelepel schreef op 08 april 2012 @ 11:46:

[...]En wat voor een potje zoekt u dan mevrouw?
Laatst was ik bij de Kruidvat om pijnstillers te kopen tegen mijn kiespijn. Toen ik vroeg aan een medewerkster welke pijnstiller ik hier het beste voor kon aanschaffen zei ze: 'o, maar dat weet ik niet hoor'. Nou kan dat natuurlijk voorkomen, maar om vervolgens in het magazijn te verdwijnen en niet even je collega erbij te halen die er wel verstand van heeft, vind ik toch redelijk klantonvriendelijk.

Waar ik me ook aan kan irriteren is dat hier bij de Jumbo scholieren achter de kassa zitten, met hun telefoon binnen handbereik. Als er niemand aan de kassa staat, en soms zelfs als er wel iemand staat, komt die telefoon weer tevoorschijn. Vraag me ook echt af waarom hier niets van wordt gezegd door de leidinggevende.
quote:yasuko schreef op 08 april 2012 @ 08:48:

Als ik bij de kassa gebeld word, hang ik gauw op en zelf ga ik dan ook niet bellen.

Maar eerlijk gezegd doe ik dat alleen omdat het onbeleefd schijnt te zijn. Ik voel dat eigenlijk niet zo aan omdat ik een kassa transactie een onpersoonlijk gebeuren vind.

Even elkaar groeten, het totaal aanhoren, pinnen en weer groeten. That is it.En toch zit daar echt een persoon achter de kassa.
quote:kazuka schreef op 08 april 2012 @ 12:13:Vraag me ook echt af waarom hier niets van wordt gezegd door de leidinggevende.Precies mijn gedachte. In de tijd dat nog alles met de hand werd aangeslagen (om even aan te geven hoe lang geleden dit is ) werkte ik naast school bij AH achter de kassa. En toen bestond nog het fenomeen hoofdcaissière die of achter de kassa was of in het kantoortje op enkele meters afstand. De bedrijfsleider liet ook met regelmaat zijn neus zien. Vandaag zie je niemand meer en zitten de meisjes achter de kassa soms met wanhoop naar iemand te zoeken, die een prijs kan nakijken in de winkel of die het sleuteltje heeft om iets op de kassa te corrigeren.
Er is dus onaardig winkelpersoneel, er zijn onaardige klanten, maar ik heb nog een variant: onaardige patiënten!

Ik ben tandartsassistente, en over het algemeen zijn onze patiënten vriendelijk hoor. Meestal sterven ze van de zenuwen, en zijn ze niet zo gebekt

Maar van de week hadden we een vrouw, die niet erg in haar hum was. Ze kwam voor een behandeling, wat natuurlijk nooit echt leuk is. Maargoed, ik haalde haar uit de wachtkamer, en vroeg: 'Alles goed met u?' Keek ze me aan met een vuile blik, en snauwde: 'Als alles goed met me zou gaan, was ik hier nu niet'.

Oké dan, gezellig
Ik vind dat over de klantvriendelijkheid inderdaad wel wat te zeggen valt. Het gedrag van de klanten werkt ook niet echt bevorderlijk over het algemeen. Zelf heb ik jaren in een winkel gewerkt en je wordt soms net nog niet als hond behandeld door sommige klanten. Kleding werd soms letterlijk voor je neus neergesmeten met de boodschap 'daar ben jij toch voor'. Komt nog bij dat je als werknemer in de detailhandel vaak ook door je werkgever wordt uitgebuit. Lange werkdagen, weinig loon, altijd maar meer en meer van je vragen maar nooit waardering krijgen of iets doen met de tips die je geeft (dat is mijn ervaring). Daardoor verlies je je motivatie en is vriendelijk blijven soms inderdaad erg moeilijk.
2 voorbeelden van gister:

Ik stond achter de kassa en er staat een moeder met een klein kindje. Ik was bezig met het verwijderen van de alarmlabels en dat kindje vroeg 'wat is dat?' dus ik leg dat kindje, terwijl ik bezig was, uit wat ik aan het doen ben. Zegt die moeder terwijl ze aan het sms'en is 'ja, werk nou maar gewoon door!' Duss.....

Wij hebben een actie dat bij besteding vanaf 20 euro mensen een kortingsbon kregen. Hoeveel mensen dan bij je kassa staan en voordat je klaar bent al zeggen dat ze RECHT hebben op 2 bonnen bij besteding van 40 euro. Wacht gewoon even dan had je er echt wel 2 gehad.

Mensen zijn zo ongeduldig en hebben zo'n kort lontje. Ik ben echt heel klantvriendelijk. Los problemen altijd direct op en zorg voor tevreden klanten maar soms....

Tuurlijk moet je altijd klantvriendelijk zijn en wij scoren bij mysteryshoppersraporten gelukkig echt heel goed in onze winkel maar hoevaak ik een medewerker moet troosten omdat klanten zo asociaal zijn.

Er is natuurlijk heel klantonvriendelijk winkelpersoneel maar er zijn ook erg veel asociale klanten.
Onze werkethos is van slag. Lage loon, lange werkdagen, een draak van een baas. Allemaal redenen om niet je werk goed te hoeven doen.
quote:paloma schreef op 07 april 2012 @ 18:25:

Hoi, dank je wel en doei is niet bepaald onvriendelijk maar richting een ouder iemand niet bepaald netjes. Het kan gewoon wat netter dan dat. Onze taal geeft ons tenslotte het verschil tussen u en jij.

Ja dat zou kunnen maar persoonlijk vind ik niet dat leeftijd hier mee te maken heeft.

Ik zeg tegen mn oma ook je en doei.

Vind als dat in een hema of supermarkt gebeurd niet zo schokkend hoor.

Als het bij iets echt zakelijks zoals een bank of zo zou gebeuren zou ik wel raar staan te kijken.

Heb zelf een beetje geleerd dat u zeggen afstand houd en vooral bij zakelijke zaken gebeurd.

Dat het tegenwoordig toch meestal is toegestaan om je te zeggen.
quote:christina schreef op 08 april 2012 @ 13:03:

Ik stond achter de kassa en er staat een moeder met een klein kindje. Ik was bezig met het verwijderen van de alarmlabels en dat kindje vroeg 'wat is dat?' dus ik leg dat kindje, terwijl ik bezig was, uit wat ik aan het doen ben. Zegt die moeder terwijl ze aan het sms'en is 'ja, werk nou maar gewoon door!' Duss.....

Oh, wat een bitch zeg.

Ik zou zelf zeer ongeschikt zijn om in een winkel te werken denk ik, omdat ik echt niet tegen dit soort dingen zou kunnen. Ik zou geen moeite hebben met klantvriendelijkheid op zich, maar als de klant zich zo zou gedragen zoals jij omschrijft christina, zou ik écht niet vriendelijk kunnen blijven.

Ik vind het knap als winkelpersoneel die vriendelijkheid nog wél op kan brengen. Moet je best wel stevig voor in je schoenen staan.
Nikki, ik schaar me nog graag onder de beneden middelbare leeftijd maar wanneer ik bij de Hema sta en de dame achter de kassa gaat lopen jij-en en jou-en, dan zal ik er toch echt wel wat van zeggen. En dan maakt het mij niets uit of zij 16 of 56 is.
Ik was ooit eens met mijn vriend bij de Plus, en toen we afgerekend hadden kwam de bedrijfsleider op hoge poten naar ons toelopen, en beval mijn vriend om zijn zakken leeg te halen, want meneer was er zéker van dat we iets gestolen hadden. Nou had mijn vriend heel veel zooi in zijn jaszakken zitten, maar zeker geen gestolen artikelen. Maar toen hij na vijf minuten (expres heel langzaam, dat wel ) inderdaad niks onbetaalds in zijn zakken bleek te hebben, zei de bedrijfsleider: Nou, maar je was wel van plan wat te stelen, maar dat deed je toen niet omdat ik in de buurt was, ik heb het heus wel gezien!!!

Echt, we waren helemaal van slag. Mijn vriend straalt gewoon aan alle kanten onschuld uit, maar blijkbaar niet bij iedereen. En ook gewoon dat die vent zijn ongelijk niet wilde toegeven, er konden geen excuses vanaf, alleen nog maar meer beschuldigingen!

Plus geeft meer.. wantrouwen?
quote:paloma schreef op 08 april 2012 @ 13:16:

Nikki, ik schaar me nog graag onder de beneden middelbare leeftijd maar wanneer ik bij de Hema sta en de dame achter de kassa gaat lopen jij-en en jou-en, dan zal ik er toch echt wel wat van zeggen. En dan maakt het mij niets uit of zij 16 of 56 is.

Dat is wat ik al zei jij en jou klinkt erg hard en niet bepaald vriendelijk.

Je daar in tegen vind ik wel kunnen.

Zoals alsjeblieft en dank je wel etc...
@ Lotte, gelukkig zijn de meeste klanten wel leuk. Ik moet ook toegeven dat wij ons tijdens de pauze ook echt even afreageren.

Ik begrijp deze klanten ook gewoon echt niet. We doen echt ons best, een tevreden klant is het allerbelangrijkste en dan toch heb je er zulke exemplare tussen.

Ook de opmerking 'wat sta je naar me te lachen' terwijl je gewoon glimlacht... Tja, ik kan je vertellen dat dit soort opmerkingen in onze kantine nog regelmatig worden nagedaan.
quote:penelopeia schreef op 08 april 2012 @ 13:18:

Ik was ooit eens met mijn vriend bij de Plus, en toen we afgerekend hadden kwam de bedrijfsleider op hoge poten naar ons toelopen, en beval mijn vriend om zijn zakken leeg te halen, want meneer was er zéker van dat we iets gestolen hadden. Nou had mijn vriend heel veel zooi in zijn jaszakken zitten, maar zeker geen gestolen artikelen. Maar toen hij na vijf minuten (expres heel langzaam, dat wel ) inderdaad niks onbetaalds in zijn zakken bleek te hebben, zei de bedrijfsleider: Nou, maar je was wel van plan wat te stelen, maar dat deed je toen niet omdat ik in de buurt was, ik heb het heus wel gezien!!!

Echt, we waren helemaal van slag. Mijn vriend straalt gewoon aan alle kanten onschuld uit, maar blijkbaar niet bij iedereen. En ook gewoon dat die vent zijn ongelijk niet wilde toegeven, er konden geen excuses vanaf, alleen nog maar meer beschuldigingen!

Plus geeft meer.. wantrouwen?

Wow zeg dit is wel echt onbeschoft van de bedrijfsleider!

Schokkend zeg hoe jullie daar zijn behandeld.

Ik sta er altijd raar van te kijken dat iedereen bij de Liddl zn tas moet openen maar het aan mij nog nooit is gevraagd!

Ik heb ook een grote boodschappentas bij me maar nog nooit in geen enkele super is mij gevraagd deze te openen.

Zie er blijkbaar erg eerlijk uit,haha..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven