Onaardig personeel

01-08-2011 15:16 323 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga af en toe met mijn neefje een broodje halen bij de Hema, aangezien hij zo gek is op die broodjes hotdog.

Hier in het winkelcentrum vlakbij mijn huis is er ook een restaurantje bij en dan bestel ik een sandwich, echter hier verkopen ze dan weer niet de hotdogs binnen, die kun je alleen buiten bestellen.

Een half jaar geleden kwam ik daar achter, ik vroeg toen binnen om een broodje hotdog. Toen kon ik gewoon één bestellen en deed het meisje dat mij hielp deze bestelling aan de hotdogbalie om de hoek. Geen probleem dus.

Twee maand geleden, met mijn neefje even weer naar de Hema. Toen werd me op hele onvriendelijke manier gezegd dat ik zelf het hotdog broodje buiten moest bestellen en halen. Het was geen probleem om deze binnen in het restaurant op te eten. Ook prima...

Vandaag ging ik met mijn neefje naar de Hema. Direct maar buiten de hotdog opgehaald, en ik was net over de drempel van het restaurant toen het meisje op barse toon zei:

"Wil je wel onmiddelijk met dat broodje naar buiten, het is niet de bedoeling dat de klanten hier in en uit met de hotdogs gaan lopen". Ze rolde met haar ogen en een 'tssss' naar haar collega.

Ik leg verbouwereerd uit hoe het de vorige keer is gegaan. Waarop zij zegti: "dat mag niet, en regels zijn regels', maar goed, ik zie het deze ene keer door de vingers, laat het niet weer gebeuren'. (Stel je daar een heeeel belerend toontje bij)

Euhhhmmm... het stond daar vol met klanten en ik kon wel door de grond gaan, Maar goed je begrijpt wel dat ik daar nooit meer heen ga.

Zo even stoom afblazen ..dat lucht op.
Here I am - now what are your other two wishes...
Ik herken het van 2 kanten,zowel als klant als cassiere. Klanten kunnen onwijs onbeschoft zijn maar het was de 'kunst' om zo vriendelijk mogelijk te blijven tegen klanten. Ik maakte altijd grapjes of opmerkingen om het ijs een beetje te breken. Als klant heb ik het vooral gemerkt bij het servicenummer van mijn telefoonprovider. Bel ik de klantenservice op omdat mijn simkaart het niet meer doet, wordt ik helemaal afgesnauwd alsof het de grootste moeite ter wereld is om mij te woord te staan. 'Helaas' ben ik goed opgevoed en zal ik er niet zo snel iets van zeggen
Ik was vanmiddag bij de kapper, op de stoel schuin naast me zit een jongen die ook wordt geknipt. De 2 kapsters waren uitgebreid met elkaar aan het kleppen over een feest waar ze heen gingen en wat ze anmoesten.

Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ze allebei stopten met knippen en naar elkaar toedraaien om verder te praten.

Echt belachelijk, ik kom daar al jaren, maar nooit op zaterdag, op zaterdag is de bazin er niet, want door de week zou dit niet gebeuren.

Ik zucht een paar keer en pluk opvallend aan mijn haar, de hint wordt opgeapkt want ze gaat verder knippen, maar zegt nog wel even tegen me: ja , zo vervelend he als je niet weet welke hakken je aan moet...
@ kuzu dan heb ik liever de zaterdagacties! Leuk, werken bij hetzelfde bedrijf!
quote:Nina28 schreef op 07 april 2012 @ 22:12:

@Paloma, goed gereageerd hoor.Bedankt ben m'n ergenis al een beetje kwijt en ik ga dinsdag gewoon naar een ander zaakje wat er nog leuker uitziet en waar de eigenaresse vanochtend al enthousiast aanbood van alles opzij te zetten (maar ik had haast en ging daarom laat in de middag even snel langs die andere zaak). Ik hoef geen rode loper, maar wel graag iemand die behulpzaam is en mij even kort wegwijs maakt in de spullen die ze hebben (vooral als ik al iets wil kopen maar nog iets daarbij zoek).
Klanten die al telefonerend aan de kassa komen, ik wacht tegenwoordig met afrekenen tot het telefoongesprek klaar is. Zo asociaal!
quote:paloma schreef op 07 april 2012 @ 22:15:

Bij de bakker sta ik als enige in de winkel maar blijf een beetje achteraan staan om rond te kijken, vraagt het meisje wat ik wil hebben. Ik zeg dat weet ik nog niet. Snauwt ze terug "nou, dat is dan ook lekker handig hé" en loopt vervolgens naar achteren. Jee zeg, wat onbeschoft!
quote:linton schreef op 07 april 2012 @ 23:12:

Klanten die al telefonerend aan de kassa komen, ik wacht tegenwoordig met afrekenen tot het telefoongesprek klaar is. Zo asociaal!Jij hebt tenminste nog een keus. Jij kan wachten. Een klant moet wachten als ze aan de kassa staan en de dame erachter zit te beppen met haar buurvrouw. Zo asociaal.
Ik heb er ook nog een van een paar weken geleden bij een grote spaanse modeketen (ik mag geen namen noemen vermoed ik) ook zo'n fijn bedrijf met erg vriendelijk (NOT) personeel.

Ik heb een mooie rok gespot die in de winkel op een etalagepop staat gedrapeerd. In de winkel zie ik ze nergens hangen dus ik spreek een meisje aan die er werkt (het is een hoofdverkoopster die ook retouren mag afhandelen en de lakens uitdeelt) en zij zegt op hele bitse toon dat die rokken uitverkocht zijn en ze hem niet van de pop gaat halen. Ehhhh....vroeg ik dat dan? En de manier waarop het eruit kwam. Echt zo klantonvriendelijk. Ik ga daar niet meer heen.
Ik ben waarschijnlijk mosterd-met-hotdog, maar weet je wel wat het jonge personeel van het Hemarestaurant verdient? Nee? Nou, een euro of 2,58 per uur, in diensten die nergens op slaan maar wel je dag breken en je mag geen fooi aannemen. Bovendien krijg je allerlei opdrachten van de manager, zoals het niet toelaten van mensen met een hotdog, het eerder komen en later blijven voor schoonmaakwerkzaamheden et cetera.

Gevolg als je dat toelaten wel doet: reprimande manager - in krijt staan bij collega's/ toelaten dat zij iets doen dat niet mag/ vervelende diensturen.

Gevolg als je de hotdog etende persoon weigert: hotdog-etende persoon gaat weg, of gaat zitten, maar het ligt in ieder geval niet aan jou.

Ik ben het verder eens met alle oproepen dat Nederlands (horeca)personeel vriendelijker moet, maar voor een warenhuis dat het restaurant 'er bij doet', vind ik niet dat je je zo druk moet maken (al zou ik wel vriendelijker zijn geweest, maar weet niet hoe jouw houding was).

Dan betaal je toch meer, als je zo graag wilt zitten? In de VS zijn de dames en heren ook alleen maar zo vriendelijk omdat hun fooi de helft van hun inkomen is.
Linton, leuk!!

Zaterdagacties zijn beter inderdaad!

En nu leuk alles geel hahah
@ halfkonijn, het moet niet uitmaken wat personeel verdient. Ze hebben gewoon klantvriendelijk te blijven en hun werk te doen. Ook al snap ik dat dit soms moeilijk is.

Moet zeggen dat ik eigenlijk nooit echt gekke dingen meemaak zoals sommigen hier. Wel af en toe een kassiere die wat chaggerijnig is om kletsende kassieres ( maar dan vraag ikaltijd gewoon, goh waar gaat het over? Mag ik ook mee praten? Dan is het zo over)
quote:sito1970 schreef op 02 augustus 2011 @ 17:55:

Wil ze niet zeggen. Ik heb haar nooit wat aangedaan, altijd aardig geweest. Dus ik kan geen enkele reden bedenken waarom ze zo doet.

Iets anders (iets grappis) in diezelfde winkel hebben ze ook een postkantoortje. Ik moest een boek versturen, en dat boek kon door de brievenbus, dus gaat het niet als postpakket weg. Thuis weeg ik dat soort dingen altijd even, zodat ik weet hoeveel geld is kwijt ben. Boek woog ongeveer 400 gram. Ze legt dat boek op de weegschaal, en de weegschaal geeft 180 gram aan. Ik zeg; dat kan niet, op mijn brievenweegschaal woog ie zwaarder (zo eerlijk ben ik dan ook weer) Leg 'm eens op de groenteweegschaal daar? Deed ze, en het boek woog inderdaad 400 gram. Haar reactie? Die weegschaal is voor groente en fruit, en deze voor brieven. Ik heb m'n mond maar gehouden, maar haar reactie was behoorlijk blond. Was trouwens een andere caissiere.Hahaha, niet echt slim nee
Als ik bijvoorbeeld vraag aan een verkoopster of een kledingstuk/ paar schoenen er nog in een andere maat/kleur is, krijg ik altijd als antwoord: als het er niet hangt is het er niet he?.... Terwijl IK dan denk: als het er wel hing/stond, had ik het je toch niet gevraagd......:)

Kan toch zijn dat er achter nog een paar staat?
Laatst bij de apotheek:

Daar moet je nummertjes trekken. Is mijn nummer aan de beurt, dus ik ga naar de balie, zegt ze:nummertje laten zien alsjeblieft. Ik had al een tijdje zitten wachte, dus nummertje ergens in mijn tas gegooid ( en ik heb echt een gigantische rommelige grote tas, waar je niks in terug vindt ) dus ik zeg: ehhh, ja die zit ergens in mijn tas. Zegt ze: ja, toch laten zien, dat kan iedereen wel zeggen. Dus ik mijn tas op de grond gezet en alles eruit gehaald, onderin ergens een helemaal verfrommeld bonnetje. Hahahahaha, ik voelde me wel lullig.

Maar goed: op zo'n moment denk ik: mens, waar maak je je druk om. Het nummertrek systeemhet gaat toch om het feit dat iedereen weet wanneer hij aan de beurt is? En als er nou meerdere mensen bij mijn nummer opstonden om naar de balie te gaan, kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar iedereen bleef op zijn beurt wachten, dus was wel duidelijk dat ik aan de beurt was toch? Maar goed régels zijn régels
quote:snoopylynn schreef op 07 april 2012 @ 21:55:

Kijk het zit zo:

Tegenwoordig als mama naar de AH gaat met koter van 3, dan worden er in elk gangpad heen en weer gewauweld over wel of geen wickie, en in welke kleur/smaak.. Wij deden vroeger gewoon wat er gezegd werd, punt.

Ze groeien op, gaan in een winkel werken en hebben 0 respect voor volwassenen en leidinggevenden.

.

wat een kul, dat herken ik echt niet. Als ik met mijn kinderen boodschappen doe, mogen ze soms (dus niet altijd en overal) meebeslissen in de keuze voor een toetje of koekje. Van meebeslissen is trouwens nog nooit iemand slechter geworden.

Als ik geen koek wil kopen, dan koop ik het niet of ze nu de hele buurt bij elkaar gaan krijsen of gaan smeken. Nee = nee.

Hysterisch in het gangpad liggen hebben ze geloof ik maar 2 keer gedaan ofzo, omdat ik er gewoon nooit aan toegaf.

Dit zie ik trouwens ook bij andere ouders om mij heen. Dat ze helemaal niet toegeven aan dwingelandij en dat ze hun kinderen gewoon leren om dankjewel, alstublieft en u te zeggen.

Het is gewoon weer een erg populaire mening om te verkondigen dat kinderen 'tegenwoordig' niet opgevoed worden.
quote:Sylphide75 schreef op 07 april 2012 @ 23:22:

Ik heb er ook nog een van een paar weken geleden bij een grote spaanse modeketen (ik mag geen namen noemen vermoed ik) ook zo'n fijn bedrijf met erg vriendelijk (NOT) personeel.

Ik heb een mooie rok gespot die in de winkel op een etalagepop staat gedrapeerd. In de winkel zie ik ze nergens hangen dus ik spreek een meisje aan die er werkt (het is een hoofdverkoopster die ook retouren mag afhandelen en de lakens uitdeelt) en zij zegt op hele bitse toon dat die rokken uitverkocht zijn en ze hem niet van de pop gaat halen. Ehhhh....vroeg ik dat dan? En de manier waarop het eruit kwam. Echt zo klantonvriendelijk. Ik ga daar niet meer heen.

nou ja, wat raar..

Als die rokken toch uitverkocht zijn, had ze hem beter wel van de pop kunnen halen, want nu krijgt ze waarschijnlijk meer klanten die erom vragen.

Ik had het laatst andersom. Zag een leuke jurk in een kledingwinkel en ging die passen. Te groot helaas en in het rek hingen alleen nog kleinere maatjes. De maat die ik nodig had hing er net niet tussen. Verkoopster komt vragen of het allemaal lukt en zegt dat die maat op de etalagepop hing maar dat ze hem er natuurlijk wel af ging halen voor me.

Zo gezegd zo gedaan, deze maat zat perfect dus jurk gekocht.

Zo kan het ook. Gewoon leuk en vriendelijk naar elkaar. Ik ging met een heel goed gevoel de winkel weer uit. Helaas zal ik er niet snel nog eens komen aangezien het tijdens een weekendje weg was in een stad waar ik verder nooit kom.
Daarom is het nu zoooooooooo'n verademing dat er een mega recessie is! Hierdoor leren winkeliers eens dat ze zuinig moeten zijn op hun klanten.

Ik juich het alleen maar toe en hoop voor veel asociale winkeliers dat het nog erger wordt: klant is koning, behandel ze dan ook een zo.

Ik lach me echt helemaal een deuk: kennissen van een ander dorp verderop hebben een kledingzaak. Normaal behandelen ze klanten als vuilnis. Nu zitten ze aan de rand van de afgrond en hebben geen ideeeeeeeeeeeeeee hoe dat nu komt. Nou ik weet het wel: ze behandelen hun klanten nog steeds als vuilnis.

Ge-wel-dig!

Mensen hebben nu eenmaal niet veel te besteden en als ze het besteden dan doen ze dan vaak als kleding in de opruiming is. Nu hadden die eigenaren van die kledingzaak een actie bedacht, hierop kwamen natuurlijk wel mensen op af.

Zeggen ze tegen ons:"Mensen zeiken zo en komen nu alleen nog maar op koopjes af, daar hebben wij niets aan."

Ik hoop nog elke dag dat dit soort klanten dan de volgende x ook maar weg blijven.

*houdt opheffingsuitverkoop in de gaten*
quote:paloma schreef op 07 april 2012 @ 17:28:

Ik ben bij de bloemist en zie een mooie orchidee in een (voor mij) niet zo mooi potje. Ik vraag aan de jongedame achter de balie of ze ook andere potjes heeft. Ja hoor, en met een wijd gebaar geeft ze aan dat de winkel kleur gecoördineerd is. Nu zal zij dat waarschijnlijk zien, omdat ze daar de hele dag staat, maar voor mij staat het kris kras door elkaar waar in elk potje wel iets staat (dus geen planken met alleen maar potjes). Dus ik vraag of ze mij iets kan aanwijzen waar die orchidee zou kunnen in passen. Tja, zegt ze, dat zal voor mij ook passen en meten worden. Ik zeg, als je mij niet wilt helpen dan zet ik toch het plantje weer terug; wat ik vervolgens ook doe. Ja, zegt ze, maar als u niet zegt wat u wilt - dan kan ik u niet helpen. Dus ik zeg maar niets en wil de winkel uitlopen, zegt haar collega "ik vind wel dat u raar reageert". Ik zeg, ik wil een potje voor een plantje en zij blijft daar gewoon als een standbeeld staan. Ja, zegt ze maar dat komt omdat ze iets tegen u zegt ... ... Ik ben maar weggelopen.

Dienst- of serviceverlening is een vies woord in dit land .

Wat een onbekwaam en onbenullig personeel, zeg. En reken maar dat ze jou hebben gebashed toen je de winkel uit was!

Maar ze weten gewoon niet wat dienstverlening is, ze weten hoe ze een bestelling moeten inpakken en afrekenen en that is it.

Het is alsof "dienstverlening" een app is die nog geinstalleerd moet worden.

Ze kennen dat hele begrip niet.
quote:linton schreef op 07 april 2012 @ 23:12:

Klanten die al telefonerend aan de kassa komen, ik wacht tegenwoordig met afrekenen tot het telefoongesprek klaar is. Zo asociaal!Ja dat kan ik me voorstellen, ik vraag me ook af waarom iemand net op dat moment moet bellen, en dan amper wat zeggen tegen de cassiere, ik vind dat zo minachtend overkomen
Als ik bij de kassa gebeld word, hang ik gauw op en zelf ga ik dan ook niet bellen.

Maar eerlijk gezegd doe ik dat alleen omdat het onbeleefd schijnt te zijn. Ik voel dat eigenlijk niet zo aan omdat ik een kassa transactie een onpersoonlijk gebeuren vind.

Even elkaar groeten, het totaal aanhoren, pinnen en weer groeten. That is it.
Ja precies. Wij hebben nu een bordje opgehangen dat wij klanten niet helpen die telefonerend aan de kassa staan. Gisteren dus een dame die wel bellend bij mij staat. Dus ik help de volgende klant. Ze was zwaar beledigd. Jammer, maar ik hoef echt geen prive gesprekken te horen.
quote:halfkonijn schreef op 07 april 2012 @ 23:34:

In de VS zijn de dames en heren ook alleen maar zo vriendelijk omdat hun fooi de helft van hun inkomen is.

Dit is natuurlijk een non-argument.

Jij werkt toch ook voor je geld, of wil je zeggen dat je heeeeel graag gratis wilt werken? Dacht het niet.

Die dames in Amerika hebben het in ieder geval begrepen: it comes with the job! Het vriendelijke bejegenen van de klant HOORT bij je baan, of er nu 2 euro of 20 euro voor krijgt.

Het zal mooi worden zeg als je als werkgever alles in stukjes moet knippen: voor het aanwezig zijn krijg je 0,10 eurocent, voor het lopen in bedrijfskleding 0,05, voor het opruimen van de goederen 0,010, voor het helpen van de klant 0,20, voor het vriendelijk bejegenen van de klant nog een x 0,20, etc, etc

Daarnaast word ik liever vriendelijke behandeld, ook al doen ze het voor het geld, dan als een hond behandeld omdat het dus niet betaald wordt om vriendelijke te zijn.
Maar Schilderspalet, je kunt je toch wel voorstellen dat je extra vriendelijk doet als je weet dat de kans op klinkende munt dan groter wordt?
quote:yasuko schreef op 08 april 2012 @ 09:08:

Maar Schilderspalet, je kunt je toch wel voorstellen dat je extra vriendelijk doet als je weet dat de kans op klinkende munt dan groter wordt?

Tussen extra vriendelijk en vriendelijk zit niet zoveel, maar tussen onbeschoft (lees de voorbeelden hierboven) en vriendelijk zit een weeeeeeeeeereld van verschil!

Het gaat erom dat veel personeel soms ronduit onbeschoft reageert. Daarnaast: weet je wel hoe de secundaire arbeidsvoorwaarden er in Amerika eruit zien? Denk het niet. Daar werkt het winkelpersoneel nog echt voor hun salaris, hier in Nederland krijgen ze het.

Het personeel hier in Nederland moet zich kapot schamen.
quote:Schilderspalet schreef op 08 april 2012 @ 09:13:

Het personeel hier in Nederland moet zich kapot schamen.Hier ben ik het wel mee eens (uitzonderingen daargelaten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven