vleesthermo
zondag 8 april 2012 om 19:06
Hoi allemaal,
Om te beginnen, een vrolijk pasen!!
Ik heb een aanbieding gezien voor een vleesthermometer voor in de oven etc. waarvan het meetbereik 0 tot 100 graden is. Mijn vraag was, is dit niet erg laag? Natuurlijk wordt een stukkie vlees geen 240 graden als de oven op 240 staat maar toch. Wat is jullie ervaring met zo een thermometer? Is het uberhaupt wel echt nuttig om te hebben of is het niet nodig?
Zie tenslotte in recepten nooit staan: Als de binnenkant ... graden is, ist het vlees medium ofzo.
Bedankt alvast en hopelijk reageert er nog iemand op deze drukke dag.
Om te beginnen, een vrolijk pasen!!
Ik heb een aanbieding gezien voor een vleesthermometer voor in de oven etc. waarvan het meetbereik 0 tot 100 graden is. Mijn vraag was, is dit niet erg laag? Natuurlijk wordt een stukkie vlees geen 240 graden als de oven op 240 staat maar toch. Wat is jullie ervaring met zo een thermometer? Is het uberhaupt wel echt nuttig om te hebben of is het niet nodig?
Zie tenslotte in recepten nooit staan: Als de binnenkant ... graden is, ist het vlees medium ofzo.
Bedankt alvast en hopelijk reageert er nog iemand op deze drukke dag.
zondag 8 april 2012 om 19:08
Staat er wel vaak bij hoor, 70 graden rosé bijvoorbeeld.
Vleessoort Gaarheid Kerntemperatuur:
Rundvlees bijna rauw 40-45 graden
Rundvlees rood 50-55 graden
Rundvlees rosé 55-60 graden
Rundvlees doorbakken 65-70 graden
Kalfsvlees rosé 65-70 graden
Kalfsvlees doorbakken 75-80 graden
Lamsvlees rosé 60-65 graden
Lamsvlees doorbakken 70-75 graden
Varkensvlees doorbakken 70-75 graden
Vleessoort Gaarheid Kerntemperatuur:
Rundvlees bijna rauw 40-45 graden
Rundvlees rood 50-55 graden
Rundvlees rosé 55-60 graden
Rundvlees doorbakken 65-70 graden
Kalfsvlees rosé 65-70 graden
Kalfsvlees doorbakken 75-80 graden
Lamsvlees rosé 60-65 graden
Lamsvlees doorbakken 70-75 graden
Varkensvlees doorbakken 70-75 graden
zondag 8 april 2012 om 19:30
quote:oogappeltje schreef op 08 april 2012 @ 19:20:
Aan Star haar reactie te zien zou 100 graden dus ruim voldoende moeten zijn.
Klopt. Het meeste vlees komt niet op een hogere kerntemperatuur dan pakweg 70 graden, en komt het wel op een hogere temperatuur dan hoef je niet te meten (soepballen bijvoorbeeld).
Zo'n thermometer is vooral handig als je grote stukken vlees bereidt, zoals een lamsbout.
Aan Star haar reactie te zien zou 100 graden dus ruim voldoende moeten zijn.
Klopt. Het meeste vlees komt niet op een hogere kerntemperatuur dan pakweg 70 graden, en komt het wel op een hogere temperatuur dan hoef je niet te meten (soepballen bijvoorbeeld).
Zo'n thermometer is vooral handig als je grote stukken vlees bereidt, zoals een lamsbout.
zondag 8 april 2012 om 19:38
Ik mag denk ik de naam van de site niet vermelden maar als je op een bepaalde site kijkt (ik denk dat er wel meer van zijn) waar op een rijtje allemaal internet aanbiedingen voor vandaag staan, dan is 1 van die aanbiedingen dus zo'n een thermometer gratis waarbij je alleen de verzendkosten betaald. Dit is een actie omdat ze 10.000 klanten hebben ofzo en de verzenkosten zijn 6 euro. Aangezien de site die mij heeft doorgelinkt 100% betrouwbaar is, dacht ik ach waarom niet.
De aanbeiding is nog 4 uur geldig.
Als je er nog steeds niet aan bent gekomen moet je het even zeggen, dan kan ik de site precies mailen maar op het forum mag dat dus niet.
De aanbeiding is nog 4 uur geldig.
Als je er nog steeds niet aan bent gekomen moet je het even zeggen, dan kan ik de site precies mailen maar op het forum mag dat dus niet.
zondag 8 april 2012 om 20:16
Ik heb er eentje en ben er blij mee.
Die van mij was iets van 5 euro bij Lidl.
Ik zag toevallig van de week ergens op internet of reclamefolder dat die maar 3 euro was. Kom er even niet op waar.
Als je vleesgebraad bij de slager koopt dan kan je hem vragen hoeveel graden het moet. De rollades die ik ermee heb gemaakt had ik de juiste temp. op die manier. Ook omdat het ene gebraad groter of kleiner is dan het ander.
Die van mij was iets van 5 euro bij Lidl.
Ik zag toevallig van de week ergens op internet of reclamefolder dat die maar 3 euro was. Kom er even niet op waar.
Als je vleesgebraad bij de slager koopt dan kan je hem vragen hoeveel graden het moet. De rollades die ik ermee heb gemaakt had ik de juiste temp. op die manier. Ook omdat het ene gebraad groter of kleiner is dan het ander.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 8 april 2012 om 22:53
ikea heeft een digitale kookwekker met een vleesthermometer voor een paar euro.
Je kunt de thermometer aansluiten op de kookwekker en dan kun je er de temperatuur mee meten, héél handig!
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/
Je kunt de thermometer aansluiten op de kookwekker en dan kun je er de temperatuur mee meten, héél handig!
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/
maandag 9 april 2012 om 09:25
quote:oogappeltje schreef op 08 april 2012 @ 20:29:
Ow nou dan vraag ik me af wat voor spectaculair dit ding wel niet is dan. Vind op internet geen prijzen onder de 40 euro en de aanbevelingsprijs van de fabrikant was zelf 50 euro.
Weet alleen dat er veel al automatisch is ingesteld.Die van 5 euro van mij is echt heel simpel hoor, maar ik gebruik hem bijna nooit omdat ik ook weer niet zovaak een rollade maak. Deze heb ik;
http://i576.photobucket.c ... eesgerechten/P1190519.jpg
http://i576.photobucket.c ... eesgerechten/P1270585.jpg
Ow nou dan vraag ik me af wat voor spectaculair dit ding wel niet is dan. Vind op internet geen prijzen onder de 40 euro en de aanbevelingsprijs van de fabrikant was zelf 50 euro.
Weet alleen dat er veel al automatisch is ingesteld.Die van 5 euro van mij is echt heel simpel hoor, maar ik gebruik hem bijna nooit omdat ik ook weer niet zovaak een rollade maak. Deze heb ik;
http://i576.photobucket.c ... eesgerechten/P1190519.jpg
http://i576.photobucket.c ... eesgerechten/P1270585.jpg
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
maandag 9 april 2012 om 14:02
quote:oogappeltje schreef op 09 april 2012 @ 13:13:
Maar dan is het dus gewoon echt zo dat als de binnenkant bijvoorbeeld 70 graden is, dat het vlees dan gewoon goed is? Of moet het dan nog even op 70 blijven ofzo. Wat een handig ding, lijkt me dat dan.
De graden aan de binnenkant hangt af van het soort vlees/dier wat je gebruikt, wil je het rose/medium of done, hoe groot het gebraad is enz.
Bijv. varkensvlees en kip moet niet rauw van binnen zijn dus kijk en vraag goed. Ik heb bij de rollades het even aan de slager gevraagd, dan weet je zeker dat je goed zit.
Maar dan is het dus gewoon echt zo dat als de binnenkant bijvoorbeeld 70 graden is, dat het vlees dan gewoon goed is? Of moet het dan nog even op 70 blijven ofzo. Wat een handig ding, lijkt me dat dan.
De graden aan de binnenkant hangt af van het soort vlees/dier wat je gebruikt, wil je het rose/medium of done, hoe groot het gebraad is enz.
Bijv. varkensvlees en kip moet niet rauw van binnen zijn dus kijk en vraag goed. Ik heb bij de rollades het even aan de slager gevraagd, dan weet je zeker dat je goed zit.