Onaardig personeel

01-08-2011 15:16 323 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga af en toe met mijn neefje een broodje halen bij de Hema, aangezien hij zo gek is op die broodjes hotdog.

Hier in het winkelcentrum vlakbij mijn huis is er ook een restaurantje bij en dan bestel ik een sandwich, echter hier verkopen ze dan weer niet de hotdogs binnen, die kun je alleen buiten bestellen.

Een half jaar geleden kwam ik daar achter, ik vroeg toen binnen om een broodje hotdog. Toen kon ik gewoon één bestellen en deed het meisje dat mij hielp deze bestelling aan de hotdogbalie om de hoek. Geen probleem dus.

Twee maand geleden, met mijn neefje even weer naar de Hema. Toen werd me op hele onvriendelijke manier gezegd dat ik zelf het hotdog broodje buiten moest bestellen en halen. Het was geen probleem om deze binnen in het restaurant op te eten. Ook prima...

Vandaag ging ik met mijn neefje naar de Hema. Direct maar buiten de hotdog opgehaald, en ik was net over de drempel van het restaurant toen het meisje op barse toon zei:

"Wil je wel onmiddelijk met dat broodje naar buiten, het is niet de bedoeling dat de klanten hier in en uit met de hotdogs gaan lopen". Ze rolde met haar ogen en een 'tssss' naar haar collega.

Ik leg verbouwereerd uit hoe het de vorige keer is gegaan. Waarop zij zegti: "dat mag niet, en regels zijn regels', maar goed, ik zie het deze ene keer door de vingers, laat het niet weer gebeuren'. (Stel je daar een heeeel belerend toontje bij)

Euhhhmmm... het stond daar vol met klanten en ik kon wel door de grond gaan, Maar goed je begrijpt wel dat ik daar nooit meer heen ga.

Zo even stoom afblazen ..dat lucht op.
Here I am - now what are your other two wishes...
Bij 'mijn' Hema is het personeel altijd vriendelijk, maar laatst stond ik toch raar te kijken. Ik was naar het klantentoilet geweest en wilde 20 ct in het bakje doen. Dat bakje is een soort kubus van plexiglas op een paal, met een gleuf in de deksel. Die keer zat het bakje stampensvol munten en mijn muntje kon er niet meer bij. Toen ik een verkoopster aanschoot om het te melden, zei ze (weliswaar vriendelijk) dat ik dat kon doorgeven bij de klantenservice. En ze wees naar de balie van de klantenservice waar een lange rij klanten voor stond te wachten, waarna ze zich omdraaide en wegliep.
Ik vind hier dingen van.
haha, die is gek.

Bij 'mijn' Hema hebben ze overigens een muntslot op de toiletdeur. Daar moet je 20 cent indoen anders gaat de deur niet open. Te weinig mensen waren eerlijk genoeg om 20 cnt in dat bakje te doen.
ik heb zelf jaren in een winkel gewerkt. maar echt, hoe onvriendelijk klanten kunnen zijn en doen tegen jou als personeel zijnde. nou dara lusten de honden geen brood van.

en mijn oude werkgever is wel een paar keer genoemd hihi. maar ook het personeel kan er wat van hoor.

ben nu thuismama, en kom amper in de winkel waar ik werkte. de sfeer is heeeel anders en veeel onvriendelijker. sommige mensen die vaste klanten waren en miss nog steeds zijn zeggen allemaal dat ze mij missen. wel lief. ik kreeg ook vaak complimenten hoe netjes en vriendelijk ik was.

als klanten bellen waren aan de kassa deed ik: of ik zei niks of ik zei express iets harder goedemiddag (of wat voor tijdstip het ook was). en ja ik weet het, niks zeggen als personeel zijnde is niet netjes. maar ik vind het niet netjes dat getelefoneer aan de kassa.

een glimlach of een groet, dat doet iedereen goed
Zijn jullie ook extra overdreven vriendelijk en vrolijk als je te maken krijgt met zo'n chagrijnige zuurpruim als caissière?
nee, als zij blijkbaar een rotdag heeft ga ik dat er niet extra inwrijven door zelf overdreven blij te doen. Als twee caissières over mijn hoofd heen in gesprek zijn, voel ik me ook niet geroepen om daar wat van te zeggen. Het boeit me niet, ze komen zichzelf wel een keer tegen op een dag.
quote:Schilderspalet schreef op 08 april 2012 @ 09:13:

[...]

Het personeel hier in Nederland moet zich kapot schamen.

Ja echt? Állemaal?

Het kan soms wel vriendelijker, maar ik krijg eigenlijk weinig onbeschoft personeel. Ik zie daarentegen wel echt heel veel onbeschofte klanten en gasten (horeca). Mensen die wat geld op de bar gooien en alleen maar 2 koffie zeggen. Mensen die met hun vingers knippen of van de andere kant van het terras aan het roepen zijn terwijl de serveerster met een vol dienblad andere mensen aan het helpen is. Mensen die vinden dat ze best dat broodje van de V&D op het volle terras van een ander café op mogen eten en de troep kunnen laten liggen. Mensen wiens kinderen een vol dienblad omver trekken en geen boe of bah zeggen. Mensen die al bellend en zonder de serveerster een blik waardig te gunnen het geld op tafel smijten. Mensen wiens kinderen hun beker yokidrink in de koffer met potloodjes en viltstiften legen en het vervolgens laten staan. Ouders deden ook net of ze het niet zagen.

Echt hoor. Misschien is sommig personeel wel eens niet zo beleefd als je zou willen, maar de klant gedraagt zich tegenwoordig vaak zeer onbeleefd. Klant is koning, maar er zijn wel grenzen. En nee, ik werk niet in een winkel of in de horeca (al 6 jaar niet meer).
Haha zoals jij het omschrijft lijkt het wel een Judeska type (Dino show).

Ik had gevraagd om de manager als iemand mij op zo'n toon zou aanspreken. Het is een broodje van de hema zelf toch?

Ik begrijp wel dat het niet de bedoeling is dat klanten die buiten een hotdog kopen, in het restaurant gaan zitten maar als het om een kind gaat............tjonge jonge zeg.
quote:paloma schreef op 08 april 2012 @ 13:16:

Nikki, ik schaar me nog graag onder de beneden middelbare leeftijd maar wanneer ik bij de Hema sta en de dame achter de kassa gaat lopen jij-en en jou-en, dan zal ik er toch echt wel wat van zeggen. En dan maakt het mij niets uit of zij 16 of 56 is.Ben het met je eens maar als het andersom zou zijn. De klant gaat jij-en en jou-en. Moet het personeel dan toch U blijven zeggen. Ik maak het vaak genoeg mee, dat ik klanten krijg die 10 of 15 jaar jonger zijn dan mij en beginnen hun vraag met: kun jij voor mij kijken of..... Ik (40 ++) antwoord dan; maar natuurlijk ik kijk dat even voor jou na..... Ze kijken me aan met een blik van waar ik de onbeschoftheid vandaan haal. Vind dat best moeilijk soms, je moet proffesioneel blijven maar toch, ik wil niet over me heen laten lopen. En die denigrerende toon ben ik vaak zo zat.
Zeker herkenbaar TO. Dit schijnt typisch Nederlands te zijn. In andere landen heb je een zekere geveinsde vriendelijkheid om fooien binnen te tikken, maar die vriendelijkheid heb je in Nederland vaak niet (bij goede restaurants wel!). Vaak krijg je het gevoel dat je blij mag zijn dat je wat krijgt.

Wij gingen altijd na het stappen/muziek maken naar een tentje om een broodje te eten. Hele goede broodjes. Vaak bestel je dan eerst iets en later nog iets (hongerige gasten, he? ). Op zeker moment was het commentaar van de bediening waarom we zo ver weg gingen zitten (achterin, zaak was verder leeg) en of we niet alels in een keer hadden kunnen bestellen. Meteen die zaak geboycot. Eikels!
De klant is hier in NL inderdaad geen koning. Het valt me wel op dat het personeel bij de Appie altijd heel vriendelijk is, naar welke Appie ik ook ga, ik vermoed dan ook dat zij een cursus klantvriendelijkheid krijgen voordat ze achter de kassa's plaatsnemen.

Verder vind ik het ook absurd dat je moet betalen als je naar de toilet wilt in een warenhuis, sommige restaurants enz.. dat hoort gewoon service te zijn. Je koopt daar iets of niets, dan koop je er misschien iets de volgende keer dat je daar bent, en vind ik het ongepast dat je moet betalen.

Ik was laatst in Manchester, GB, en liep daar in een warenhuis, waar de toiletten gratis te bezoeken waren, ze waren ook nog eens brandschoon. Ik vind dat echt een pre. De toiletjuffrouw van de Hema in het midden van het land, vind ik een zeikwijf, dus daar ga ik dan ook niet meer zeiken.
Ik vermoed dat je de appies in Amsterdam niet kent!
Over dat betalen voor wc gebruik als je ergens iets consumeert ben ik helemaal met je eens. Kan eigenlijk niet.
quote:nessemeisje schreef op 08 april 2012 @ 15:12:

of van de andere kant van het terras aan het roepen zijn terwijl de serveerster met een vol dienblad andere mensen aan het helpen is.

Dit vind ik dan wel weer lastig.

Als je moet wachten tot een serveerster niets meer in haar handen heeft en niemand aan het helpen is en vlak bij is.

Op een mooie dag, op een druk terras, kun je dan wel heeeeeeeeel lang wachten!
Ach, die keurige Nederlanders met hun opgevoede kinderen.

Ik stond onlangs in de rij bij de Gamma. Voor mij stond een zeer jong gezinnetje met een meisje met een enorme 'blafhoest'.

Toen ze aan de beurt waren zei het meisje konstant : ballon, ballon, ballon, ballon !

Dus ze kreeg van de dame achter de kassa een ballon.

Zegt de moeder : "wat zeg je dan?".

Zegt het kind : "voor Demi ook één" !!!

Ze bleek nog ergens een broer of een zus te hebben...

Aangezien het wachten te lang duurde, pakte de vader er zelf maar één voor Demi......

In mijn jeugd gold altijd : Kindertjes die vragen, worden overgeslagen.
Nou dat overslaan hoef je nu niet te proberen.

Wij hebben ook een snoeppot en ik begrijp ouders soms niet hoor. Ik vergeet bij grote drukte weleens te vragen of de kinderen een snoepje mogen.

Wat vaak resulteert in krijsende kinderen (mamaaaa ik wil snoeehoeeehoeeep) en moeders die dan maar uit de grote bakken ( voor de verkoop) snoep gaan graaien om dat kind stil te houden.

Of soms zeggen ze heel hard Lieverd we gaan wel naar een andere winkel, daar is de mevrouw wel aardig.

Of kinderen die de mond, handen en jaszak al vol hebben voor ze aan de beurt zijn omdat ze handenvol uit de grote bakken halen.

Moeders zeggen niks, wij wel en slaan er geld voor aan.

Dat is dan wel weer raar want 'ze krijgen hier toch snoep?'

Ja, 1 snoepje en geen handenvol.

Die pot op de toonbank maakt mensen ( kinderen en de ouders) erg vervelend.

En als we een keer een dag geen snoep hebben staan pakken ze het zelf.
quote:yasuko schreef op 09 april 2012 @ 06:25:

[...]Dit vind ik dan wel weer lastig.

Als je moet wachten tot een serveerster niets meer in haar handen heeft en niemand aan het helpen is en vlak bij is.

Op een mooie dag, op een druk terras, kun je dan wel heeeeeeeeel lang wachten!Ik ben niet zo'n terrasjes mens maar als ik er ben, dan valt het mij toch elke keer weer op dat jij degene bent, die de aandacht moet zien te vinden van de bediening. Dan staat de bediening aan de andere kant van het terras om zich heen te kijken, terwijl ik denk - loop even een rondje en je merkt vanzelf wanneer je nieuwe klanten hebt of wanneer iemand nog iets wilt bestellen.
quote:Kuzu schreef op 09 april 2012 @ 10:02:

en moeders die dan maar uit de grote bakken ( voor de verkoop) snoep gaan graaien om dat kind stil te houden.

Oh ja, wat is dat toch irritant!

Maar het zijn niet alleen moeders die het voor hun kinderen doen hoor. Hier liep pas geleden gewoon een volwassen vent stiekem uit die bakken te kanen. Ik wilde er iets van zeggen, maar durfde het toch niet.... Mensen hebben tegenwoordig zo'n kort lontje.

Maar ik vind het echt zwaar asociaal. En onhygiënisch ook. Blijf er vanaf, met je pisvingers.
Hun onaardig, ik onaardig, na hun een kans gegeven te hebben om aardig te zijn. Dan heel vriendelijk even vragen naar haar/zijn directe leidinggevende te roepen.
quote:paloma schreef op 08 april 2012 @ 10:08:

[...]

Mijn eerdere post hier over teveel bij de kassa betalen en bij de klantenservice je geld terug krijgen, was bij de Blokker. Ik ben toen bij de kassa blijven staan en gewacht totdat de dame van klantenservice naar de kassa kwam. Die wilde vervolgens dat ik met haar meeliep naar achteren om daar mijn geld terug te krijgen. Dat heb ik geweigerd en toen is ze het geld komen brengen. Ik had wel 10 paar ogen op me gericht maar dat kon mij op dat moment helemaal niet schelen. Jaren geleden bij de Blokker een schreeuwende hoogzwangere (uitziende) verkoopster in m'n nek of ik mijn boodschappenkar bij de kassa wilde neerzetten. Nu hebben ze een bordje hangen met dit verzoek, toentertijd niet dus was ook niet bekend dat dit moest. Toen maar de hoop uitgesproken dat haar zwangerschapsverlof niet ver weg zou zijn. En toen ik bij de kassa afrekende zei haar collega met rollende ogen dat ze nog maar 5 maanden zwanger was .

pffff. dat is wel moeilijk doen om het moeilijk doen hoor.

Ik heb ook in winkels gewerkt, en ik had jou ws een poosje laten wachten. Omdat ik onderweg naar en van de balie ineens allerlei hele belangrijke dingen tegenkom.
Mijn collega sprak laatst een oude dame aan bij de make up.

Heel vriendelijk 'Kan ik u helpen mevrouw'.

Die vrouw werd helemaal gek, schreeuwen!

LAAT ME MET RUST, ROT OP IK KIJK ZELF GA WEG

M'n collega is niet op haar mond gevallen maar ze was echt sprakeloos. Hahah en wij ook, zo'n op het oog keurige dame die me daar een strot opentrok.

Wij moeten klanten aanspreken, als ze daar geen behoefte aanhebben zeggen ze dat altijd wel normaal, maar dit sloeg alles.
quote:2bij-or-not-2bij schreef op 09 april 2012 @ 10:51:

[...]pffff. dat is wel moeilijk doen om het moeilijk doen hoor.

Ik heb ook in winkels gewerkt, en ik had jou ws een poosje laten wachten. Omdat ik onderweg naar en van de balie ineens allerlei hele belangrijke dingen tegenkom.Oh maar ik had geen haast, dus ik heb gewoon rustig staan wachten totdat ze mijn vijftig cent kwam brengen. En ze was gelukkig heel snel .
Ok, dan toch even een vraagje.

Hoe noemen/roepen jullie de vrouwelijke bediening op het terras.
Ik mag toch hopen dat ik het nog een beetje aardig doe in de supermarkt! Werd mij al bij de 1e werkdag verteld dat ik eigenlijk alleen mag groeten met goedemorgen, goedemiddag etc, en om altijd aardig te blijven tegen klanten ook al worden ze boos.. Moet ik wel zeggen dat sommige klanten ook niet het zonnetje in huis zijn...
quote:morrigana schreef op 09 april 2012 @ 14:55:

Hoe noemen/roepen jullie de vrouwelijke bediening op het terras.

Juffrouw.

Of mevrouw, ligt eraan welke leeftijd ze heeft.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:morrigana schreef op 09 april 2012 @ 14:55:

Hoe noemen/roepen jullie de vrouwelijke bediening op het terras.Hetzelfde als mannelijke bediening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven