Geld & Recht alle pijlers

lenen duo groep

09-04-2012 14:14 10 berichten
Hallo allemaal,

Deze maand krijg ik voor het laatst stufi, nu zit ik erover te denken om te gaan lenen. Op het internet word ik niet echt wijzer, er wordt gezegd dat wanneer je in 2011 voor het laatst stufi hebt ontvangen, het rente% van 2012 voor de komende 5 jaar geldt. Is dat nu ook het geval wanneer je stufi in 2012 eindigt en je gaat in datzelfde jaar lenen of betaal je dan het (nog niet vastgestelde) rente% van 2013?

Is het daarnaast voordeliger om te lenen bij duo of je spaargeld te gebruiken? Mijn rente% over mijn spaargeld is volgens mij 2-3% en bij duo momenteel 1.39% (het laagste sinds 1992).

Ik ga morgen sowieso even bellen met duo over het vaststellen van het rente% maar was ook wel erg nieuwsgierig naar de laatste vraag...

Groetjes Leyla
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal nu nog steeds de rente van een paar jaar geleden. Die blijft vast staan tot eind 2012. Helaas, want ik was anders een stuk goedkoper uit.

De rente is nu inderdaad zo gunstig dat je beter kunt lenen dan je spaargeld gebruiken. Hoewel je dan natuurlijk wel de valkuil hebt dat lenen je zo goed bevalt dat je almaar meer leent. In dat geval kun je beter je spaargeld gebruiken. Maar dat kun je vast wel voor jezelf inschatten ;)
Tip; Niet bellen maar mailen! Echt.

Ik heb afgelopen zomer een hele rompslomp gehad, omdat drie(!) telefonistes me verkeerd ingelicht hadden, en ik geen enkel bewijs had dat zij dit hadden gedaan. Bij mailen heb je alles wat ze je vertellen zwart op wit.
Hoi Leyla,

ik neem aan dat je nu nog studeert? Zo lang je studeert wordt er met het lopende rentepercentage gerekend. Voor 2012 is dat 1,39%. Op het moment dat je geen recht meer hebt op stufie (waarmee ze ook het recht op leninig bedoelen) (wat is of 3 jaar na je reguliere opleidingsduur of het moment dat je afstudeert) loopt dat rente percentage nog door tot januari. Dan wordt het rentepercentage voor 5 jaar vastgesteld. Na 5 jaar wordt het opnieuw berekend.

Als je een goede spaarrekening opent dan kun je verdienen door geld te lenen bij de IB-groep.

Of je wilt lenen of je spaargeld wilt gebruiken is toch echt een persoonlijke afweging.

Afhankelijk van je vaste lasten, je toekomstplannen en je vooruitzichten op werk zou ik er altijd voor kiezen om een bepaald bedrag aan buffer te willen hebben. Dat betekent dat ik het niet erg vind om te lenen om te investeren in mijn opleiding, mar dat i el heel erg persoonlijk.
Stel het is maar voor een paar maanden, dan zou ik zeggen doen. Maar als je voor echt langere tijd móet biilenen dan zouik in eerste instantie gewoon kijken of je met je bijbaan en spaargeld kan rondkomen. Zou je financiële situatie even duidelijk op papier zetten zdat je weet hoe je eraan toe bent.
Bedankt voor de reacties.

@ Metafoor, dat is een goede tip! Ik kreeg een keer van een telefoniste ook iets te horen wat heel erg gunstig voor mij was maar wat ik totaal niet had verwacht. Een half jaar daarvoor ook een keer met een telefonist 50 min (!) aan de lijn gehangen maar die had me dat niet verteld!! Toen had ik ook zoiets van hoe eenduidig is die info nou!!

@ Kaaaaaaaatje, dat is wel duidelijke info mbt de rente! Dankje!

Het lenen is voor max 2 jaar, op zich zou ik m'n spaargeld kunnen gebruiken maar het gaat me er meer om of ik nou juist bespaar door te lenen, hoor soms verhalen dat mensen 1000 euro besparen...
quote:leyla88 schreef op 10 april 2012 @ 19:17:

maar het gaat me er meer om of ik nou juist bespaar door te lenen, hoor soms verhalen dat mensen 1000 euro besparen...

Als te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook.

Hou ook rekening met allerlei kabinetsmaatregelen die misschien nog komen. Bijv. voorwaarden voor het krijgen van een hypotheek, schuld wordt vaak in veelvoud afgetrokken van het bedrag dat je aan hypotheek kunt krijgen.

Hoeveel geld zou je in die twee jaar uiteindelijk lenen? Als dat gelijk is aan of minder is dan het bedrag op je spaarrekening zou je het kunnen doen. Dan kan je de schuld namelijk in één keer terug betalen en krijg je dus niet te maken met de problemen die ik hier boven schets. Het zou mijn keuze niet zijn, maar dan zou je de gok kunnen wagen.
quote:lechatnoir schreef op 10 april 2012 @ 19:42:

[...]

Als te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook.

Hou ook rekening met allerlei kabinetsmaatregelen die misschien nog komen. Bijv. voorwaarden voor het krijgen van een hypotheek, schuld wordt vaak in veelvoud afgetrokken van het bedrag dat je aan hypotheek kunt krijgen.

En als je het kunt berekenen, bereken het dan en geloof het dan maar.

Als je nu tegen 1,15% rente geld kunt lenen bij de IB-groep, waardoor je dat geld tegen 2,9% rente kunt laten staan op je spaarrekening dan levert dat 2,9-1,15=1,75% rente op over dat bedrag. Maar dan moet je dat bedrag wel op je spaarrekening laten staan en niet gebruiken voor andere doeleinden.

En het is verstandig om je aflossing op je schuld mee te nemen in je overwegingen over de hoogte van je hypotheek, maar als daar tegenover staat dat je dat geld ook op een spaarrekening hebt staan om OF een aanbetaling op je huis mee te doen, OF je studieschuld mee te voldoen, is dat natuurlijk geen enkel probleem.

quote:Hoeveel geld zou je in die twee jaar uiteindelijk lenen? Als dat gelijk is aan of minder is dan het bedrag op je spaarrekening zou je het kunnen doen. Dan kan je de schuld namelijk in één keer terug betalen en krijg je dus niet te maken met de problemen die ik hier boven schets. Het zou mijn keuze niet zijn, maar dan zou je de gok kunnen wagen.

En het is dus geen gok, het is een berekening die je maakt. En die berekening laat zien dat dit je geld oplevert mits je het geld netjes op die rekening laat staan. Het is wel handig dit alleen te doen als je weet dat je goed met geld om kunt gaan en het geld niet gaat verbrassen.

Overigens is het vergroten van je inkomsten over het algemeen nog handiger, want dat levert je nog meer geld op, doordat je helemaal geen rente betaald over je studieschuld.
Dat iemand wil lenen tijdens zijn studietijd, tsja dat moet iedereen voor zich weten. Maar het verbaasd mij dat je als student zo makkelijk geld kan lenen. Ik was erbij toen mijn zusje een lening aanvroeg. Een paar vragen invullen, handtekening erbij en klaar. Als je echt een lening nodig hebt, dan is dit min of meer een uitkomst. Maar er zijn ook zat studenten die geen zin hebben om tijdens hun studie te werken en die die paar honderd euro pm wel best vinden. Zonder na te denken over de toekomst.
Bij zo'n lage rente maximaal lenen en vastzetten met een deposito. Je spaarrente wordt nog hoger en je kunt er ook niet zomaar aankomen. Verandert de rente in je nadeel dan los je zo snel mogelijk af. Lucratieve business!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven