Geld & Recht alle pijlers

Elkaars rekeningafschriften inzien?

10-04-2012 09:24 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe andere samenwonende koppels hiermee omgaan. Mijn partner en ik (6 jaar samenwonen, hypotheek, 2 kinderen) hebben een geschil over de rekeningafschriften.

We hebben ieder een eigen bankrekening. Aangezien hij het meeste verdient gaan van zijn rekening alle vaste lasten. Ik betaal de boodschappen.

Ik vind dat ik zijn rekeningafschriften moet kunnen inzien (en hij ook die van mij) om te kijken of alle vaste lasten zijn betaald. Hij vindt dat ik daar op moet vertrouwen. Deze discussie is nu zo uit de hand gelopen dat hij zijn rekeningafschriften verstopt. Hij vindt dat een aantasting van zijn vrijheid als ik er in kijk.

Ik op mijn beurt vindt het belachelijk dat je je rekeningafschriften voor je partner verstopt. Heb daarbij ook jaren bij een bank gewerkt en genoeg mensen gesproken die er te laat achter kwamen dat hun partner diep in het rood stond.

Wat denken jullie?
Dat deden wij al vanaf dag een dat wij samen wonen.

Raar dat hij het na zes jaar nog een "kwestie van vertrouwen"vind.

Je zou er bijna wat van gaan denken.
Mocht je ooit gaan trouwen, met zo'n type zou ik zeker op huwelijkse voorwaarde trouwen.
Waarom nemen jullie niet 1 gezamenlijke rekening waar je allebei een bedrag op stort en daar de gezamenlijke dingen van betaalt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou hier zeer achterdochtig van worden!

Wat wil hij verbergen?
Wij wonen nog niet zo lang samen als jij, maar bij ons is het nog nooit ter sprake gekomen. Mocht mijn vriendin mijn afschriften willen zien, dan heb ik daar totaal geen problemen mee. Ik heb niets te verbergen en weet dat ik me niet hoef te verantwoorden voor bepaalde aankopen..

Ik doe eigenlijk alleen geheimzinnig als ik een verrassing voor haar heb gekocht ofzo... Maar dan mag het, vind ik.
Ik vind het raar dat je je partner niet vertrouwt en ik vind het raar dat hij zijn afschriften verstopt.

In onze relatie ben ik verantwoordelijk voor het betalen van de vaste lasten. Mijn man maakt geld over naar mijn rekening, een deel daarvan is bestemd voor de vaste lasten en boodschappen, de rest gaat meteen door naar een spaarrekening. Hij vertrouwt er blindelings op dat ik gewoon betaal wat er betaald moet worden en dat ik het afgesproken bedrag spaar. En helemaal terecht! Ik zou het als een zware motie van wantrouwen beschouwen als ik daarover verantwoording zou moeten afleggen. Daarentegen zou het ook niet in me opkomen om dingen voor hem verborgen te houden, dus ik zet ook mijn vraagtekens bij de acties van je vriend.
Leuke relatie naar 6 jaar moet hij nog steeds geheimpjes voor je hebben...?

Iemand die zo steigerd heeft wat te verbergen, ik zou eens gaan bellen met de maatschappijen om te kijken of alles wel betaald is.
Ik persoonlijk zou er zeer pissig van worden als mijn vriend elke maand mijn afschriften wil controleren, om te kijken of ik mijn rekeningen wel betaal.
Als je niks te verbergen hebt doe je niet zo.Hij kan open kaart spelen.
TO, mag je zijn post openmaken? Rekeningen die binnenkomen?
Mijn man mag ten allen tijden mijn afschriften inkijken (\hmm alles online tegenwoordig) en ik de zijne, geen geheimen en ook geen gedoe.

En we hebben een gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten. prima geregeld, ik heb, naast het ware verhaal achter de chocoladekabouters, geen geheimen voor mijn man. hahahaha
Toen ik getrouwd was hadden we gewoon één rekening. Daar kwamen allebei onze salarissen op binnen en gingen uiteraard ook alle vaste lasten vanaf. Geen gezeur en verrekenen. Ik heb ook ooit samengewoond met een randdebiel die tot op de cent nauwkeurig uit ging rekenen wat er overgemaakt moest worden die maand, de ene maand was het bijvoorbeeld 623,07 en de maand daar op 642,19 omdat het water betaald moest worden. Een berekening op 2 A4-tjes kreeg ik er dan bij. Daar werd ik echt gek van, wat een centengeneuk.

Dit jaar gaan mijn vriend en ik trouwen en ook wij zullen maar één rekening hebben. Ik vind dat echt veel fijner.

Om terug te komen op jouw vraag, ja, ik vind dat je er wel recht op hebt om te weten of alles betaald is. Jij bent tenslotte ook hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Stel het geld verdwijnt naar de gokhal en niet naar de hypotheek, kun jij daar ook voor aansprakelijk gesteld worden. Ik snap zijn probleem niet zo, inderdaad, je zou er bijna achterdochtig van worden dat hij zelfs zo ver gaat zijn afschriften te verstoppen...
quote:himalaya schreef op 10 april 2012 @ 09:29:

Waarom nemen jullie niet 1 gezamenlijke rekening waar je allebei een bedrag op stort en daar de gezamenlijke dingen van betaalt?Dit dus, de meest eenvoudige oplossing. Ik ken stellen die geen gezamenlijke rekening hebben en daar is altijd gezeik over geld.
quote:mclean72 schreef op 10 april 2012 @ 09:35:

Ik persoonlijk zou er zeer pissig van worden als mijn vriend elke maand mijn afschriften wil controleren, om te kijken of ik mijn rekeningen wel betaal.Het is geen controleren, maar wel op de hoogte blijven van in's en out's.
je hebt samen een hypotheek en 2 kinderen en dan doet hij zo?

Ben benieuwd wat hij achter houdt.

Als je samen een hypotheek, kinderen en een huishouden heb, heb je toch ook samen een financiele administratie?

Ik sta hier plaatsvervangend met mn bek vol tanden van. Wat is dit voor vent? heel heeel heeeeeeel erg raar gedrag.

Wij hebben samen 1 rekening en sinds kort zijn de eigen rekeningen zelfs opgezegd. Voor die ene keer per jaar dat ik er geld op zet om een dagje te shoppen, vond ik hem te duur.
quote:mclean72 schreef op 10 april 2012 @ 09:35:

Ik persoonlijk zou er zeer pissig van worden als mijn vriend elke maand mijn afschriften wil controleren, om te kijken of ik mijn rekeningen wel betaal.Jouw rekeningen dat snap ik, maar dit gaat om gezamenlijke rekeningen. Als hij achterloopt op bijvoorbeeld de hypotheek, heeft dat voor haar ook gevolgen.
Hier ook 'gewoon' alles op de grote hoop met een hypotheek en 2 kinderen.

Ik zou het heel erg vreemd vinden als mijn man wat voor mij lijkt te verbergen.
Jullie zijn beiden een beetje fout bezig. Jij door hem openlijk niet te vertrouwen, hij door zijn afschriften te verstoppen.

Wij hebben (en hadden) alle administratie gewoon in mappen zitten. Als een van ons iets wil opzoeken, kan dat.

Maar goed, wij openen ook elkaars post en hebben geen geheimen voor elkaar.
Ja, daarom vroeg ik mij af of ze elkaars post open mogen maken.
quote:himalaya schreef op 10 april 2012 @ 09:29:

Waarom nemen jullie niet 1 gezamenlijke rekening waar je allebei een bedrag op stort en daar de gezamenlijke dingen van betaalt?

Een tip, neem op die rekening NOOIT een krediet om rood te staan. Toen mijn relatie uit ging heeft dat tot gigantische problemen gezorgd, zeker financieel. En check ook of het eenzijdig opgezegd kan worden, bij de Postbank destijds kon dat niet dus ex haalde maar geld eraf, rood staan, en ik kreeg de aanmaningen want jij bent ook medeverantwoordelijk ervoor dat de rekening elke 3 maanden niet meer rood staat. Omdat ex uit beeld was en ik geen adres van hem had heb ik dat allemaal moeten oplossen. Doordat hij geen akkoord gaf voor opzegging heeft het 2 jaar geduurd voordat ik daarvan af was.

Dus vraag goed naar de voorwaarden als je zon rekening opent.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dankjewel voor jullie reacties.

Voorheen was er ook gewoon vertrouwen. 1,5 jaar geleden had ik de indruk dat er sprake was van een verslaving. Dat bleek uit zijn bankrekeningafschriften, die ik toen in keek omdat hij ontkende maar ik het gewoon zeker wist en daar bewijs voor zocht.

Het gaat nu stukken beter met hem, maar mijn vertrouwen heeft een deuk gekregen. Toen heb ik ook geeist dat hij openheid geeft over de bankzaken.

Vorige maand heb ik ze nog ingezien en had hij een heel mooi saldo, dus daar ben ik ook niet zo bezorgd over. Maar 1,5 jaar geleden heb ik als een gek geld over moeten boeken van de spaarrekening om betalingsproblemen te voorkomen.

Nu heeft hij dus eenzijdig de afspraak verbroken wat betreft het inzien van de bankrekening en ik ben het daar dus niet mee eens. Hij vindt dat ik hem nu weer moet vertrouwen. Maar eens verslaafd, is dat altijd een gevaar vind ik. Daarbij, los van wat dan ook, vind ik gewoon dat je elkaar rekeningafschriften moet kunnen zien, ook al is er helemaal geen sprake van wat voor problemen dan ook.
Raar.
Dit doet me een beetje denken aan een topic dat ik een paar weken las. Iemand wiens partner ook alles regelde. Op een dag vertrok hij en bleken er schulden te zijn.... zoiets, geloof ik... iemand die het verhaal beter kent?

Ik regel de administratieve rompslomp thuis. Als ik dat aan mijn vriend over zou laten, dan is het einde zoek. En nee, dat zeg ik niet om te moederen, maar omdat hij administratief een verschrikking is en dat ook zelf zegt.
quote:lamystere schreef op 10 april 2012 @ 09:36:

Dit dus, de meest eenvoudige oplossing. Ik ken stellen die geen gezamenlijke rekening hebben en daar is altijd gezeik over geld.

Dat hoeft dus niet. Mijn man en ik hebben een gezamenlijke spaarrekening, die ik beheer in mijn online bankieren, en verder allebei een eigen rekening. Alle kosten werden al vanaf mijn rekening betaald toen hij bij mij introk. We hebben ooit eens berekend hoeveel we maandelijks ongeveer kwijt zijn aan vaste lasten en boodschappen, en sindsdien maakt hij de helft van dat bedrag maandelijks over naar mijn rekening. Nooit gedoe, nooit gezeik over geld. Het kan dus wel.

Als er al eerder problemen met geld/een verslaving geweest zijn snap ik trouwens beter dat je zo achterdochtig bent, zeker als hij zijn afschriften nu zelfs verstopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven