Geld & Recht alle pijlers

Elkaars rekeningafschriften inzien?

10-04-2012 09:24 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe andere samenwonende koppels hiermee omgaan. Mijn partner en ik (6 jaar samenwonen, hypotheek, 2 kinderen) hebben een geschil over de rekeningafschriften.

We hebben ieder een eigen bankrekening. Aangezien hij het meeste verdient gaan van zijn rekening alle vaste lasten. Ik betaal de boodschappen.

Ik vind dat ik zijn rekeningafschriften moet kunnen inzien (en hij ook die van mij) om te kijken of alle vaste lasten zijn betaald. Hij vindt dat ik daar op moet vertrouwen. Deze discussie is nu zo uit de hand gelopen dat hij zijn rekeningafschriften verstopt. Hij vindt dat een aantasting van zijn vrijheid als ik er in kijk.

Ik op mijn beurt vindt het belachelijk dat je je rekeningafschriften voor je partner verstopt. Heb daarbij ook jaren bij een bank gewerkt en genoeg mensen gesproken die er te laat achter kwamen dat hun partner diep in het rood stond.

Wat denken jullie?
quote:koekwausje schreef op 10 april 2012 @ 21:19:

Toe net weer zware bonje.

Het is voor hem een principekwestie. Terwijl het zo simpel op te lossen is....

Oh af en toe word ik zo gek van deze man.... ..

Wat wil je nou eigenlijk weten dan? Want als het jou écht alleen maar gaat om zeker te weten dat de gezamenlijke lasten betaald worden, dan open je toch nu per direct online een en/of rekening?

Maar volgens mij is het helemaal niet zo simpel op te lossen en zit er toch echt wel meer niet lekker, in vertrouwen bijv. aan beide kanten.
Wat hij op zijn minst kan doen is de afschrijvingen laten zien. Dan maakt hij de rest op een kopie maar onzichtbaar of zo.

Wat ik niet begrijp dat mensen op die wijze samenleven.

In feite neuk je elkaar, eet je mss samen en woon je samen onder een dak. Maar van een relatie lijkt geen sprake waar je deelt. Delen niet alleen van geld, maar ook van elkaars leven.
Tja, dit is natuurlijk niet een ideaalplaatje. Maar verslaving in een relatie brengt veel wantrouwen en stiekem gedrag met zich mee. Daar kies ik niet voor. Maar ik hou van hem en is ook lieve vader en hij geeft me de kans om de studie te doen die ik altijd al wilde doen. En dat zegt me ook dat hij zijn best voor me doet.
Als iemand een verslavings achtergrond heeft, dan heb jij zelf ook een verantwoordelijkheid. Of je eist inzage, of je gaat het samenwonen niet aan.

Dat hij je de kans geeft een studie te doen is heel erg fijn, maar daar kan je ook een eigen verantwoording in nemen.

Want wie weet moet jij wel jaren lang kei hard werken om schulden af te betalen die nu mss wel gemaakt worden. Weet jij veel.
De verslaving speelde pas op toen wel al lang en breed samenwoonden.
Neemt niet weg dat jij niet mag staan op inzage...
Sorry, dit sloeg alleen op gehuwden en geregistreerd partners en ik zie nu dat je het over je vriend hebt. NVT dus.
..
Vannacht heeft hij op de bank geslapen.

Ik denk dat waar we nu in beland zijn wel heel veel te maken heeft met het feit dat hij een man is. En nog een trotse ook. D.w.z. niet praten over zijn problemen, het allemaal zelf willen oplossen, ontzettend in zijn eer aangetast zijn als ik op de rekeningafschriften kijk of alles wel is overgemaakt, en ontzettend in zijn eer aangetast als blijkt dat ik denk dat hij financieel niet voor ons kan zorgen, hoewel hij altijd al zijn rekeningen betaald heeft (maar 1,5 jaar geleden dan met moeite en achterstanden).

Iemand schreef hier op dit forum: het is een man; zijn rekening is zijn rekening. Zo zei hij het precies. Nou prima dan, maar wat voor moeite is het om nog een rekening te openen?
quote:koekwausje schreef op 11 april 2012 @ 10:36:

Iemand schreef hier op dit forum: het is een man; zijn rekening is zijn rekening. Zo zei hij het precies. Nou prima dan, maar wat voor moeite is het om nog een rekening te openen?Wat een onzin, die rekening was toch oorspronkelijk van jullie samen? Hij heeft zich het alleenrecht toegeeigend. Tegen de afspraken in.
Dat is iets wat nog uitgezocht moet worden. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het een foutje is van de bank.

Idd moeten de afspraken nageleefd worden.

Dat hij - denk ik - vaak typisch als een man reageert (en ik als vrouw) is volgens mij wel een belangrijke oorzaak van problemen in de communicatie (verzwijgen vs. erover praten). En van dat ik met verbazing merk hoe anders hij met verdrietige dingen en problemen omgaat (het verborgen houden, het zelf willen oplossen, menen dat hulp niet nodig is).

Het maakt het in ieder geval wel eens lastig omdat ik niet weet wat ik aan hem heb.

Ik kan en wil hem natuurlijk niet in een vrouw veranderen, maar afspraken moeten nageleefd worden en die rekeningafschriften horen gewoon in de kast.
Je zal hem denk ik er van moeten zien te overtuigen dat het niet bedoeld is dat hij het vast allemaal niet goed zou doen.

Dus niet de woordjes "niet vertrouwen" gebruiken. Maar het er over hebben dat jij, omdat jij medeverantwoordelijk bent, ook inzagerecht hebt. En dat dát voor jou ook een principekwestie is. Dus dat je als gelijke behandeld wilt worden omdat je in deze ook gelijkwaardige partner in geldzaken bent.

En dat zijn gedrag jou doet voelen alsof je één of ander dom huisvrouwtje nu geworden bent waarbij hij de macht heeft en jij maar moet volgen.

En dat jij, juist ook in het verleden, hebt blijk gegeven goed te zijn in geldzaken en dat jij dit soort dingen graag samen doet omdat jullie elkaar hierin dan op kunnen vangen, samen beslissen etc.

Dit lijkt mij een typisch gevalletje van man-/vrouwverhoudingen.

En ja mannen zijn vaak nog in de rol van onderhouder en dat ze alles zelf oplossen maar in dit geval ben jij als vrouw hierin zijn gelijke. Door te zeggen dat je hem niet vertrouwt stel je je boven hem, terwijl het meer er om gaat dat je de positie wilt op een gelijkwaardig niveau.

Je snapt zijn gedrag niet en daardoor wordt je wantrouwend. Maar als je het nu kan bekijken vanuit "man oogpunt" kun je misschien ook duidelijk maken dat jij reageerde vanuit "vrouw oogpunt" maar dat het er uiteindelijk om gaat dat jullie het samen doen en jij daarin hem de betalingen toevertrouwt maar wel ook dit zelf willen kunnen doen.

Stel er overkomt hem iets? Hij krijgt een ongeluk, daar zullen we even maar niet van uitgaan, maar dan zul jij de betalingen over moeten kunnen nemen om zorg te kunnen dragen voor je gezin.
quote:koekwausje schreef op 11 april 2012 @ 10:36:

Iemand schreef hier op dit forum: het is een man; zijn rekening is zijn rekening. Zo zei hij het precies. Nou prima dan, maar wat voor moeite is het om nog een rekening te openen?

Ik weet wel een beetje hoe een man in elkaar zit.

Dat hij wat te verbergen heeft is duidelijk, zou je de rekeningen vinden kom je waarschijnlijk wat onverklaarbare geldopnames tegen. Ik vind persoonlijk dat jij wel zeurt dus wat dat betreft zijn jullie aan elkaar gewaagd. Hoe langer jij erover doorgaat hoe principiëler hij wordt en zo te zien zal hij niet toegeven.

Waarom bel je niet wat bedrijven op en vraag aan de administratie of rekeningen op tijd betaald zijn, dit kost je een half uurtje en je hebt duidelijkheid. Als blijkt dat er niks aan de hand is kun je dit hele gedoe een andere keer aankaarten of je moet het nu willen opdrijven dat je relatie naar de knoppen gaat.
Het lijkt mij meer dat je je niet serieus voelt genomen dan dat je hem niet vertrouwt. En dat zijn reactie op het feit dat jij de rekeningen wilt inzien, je juist wantrouwend maakt.

Ik vind verder dat je je partner in principe moet vertrouwen maar dat het niet wegneemt dit gewoon met feiten te moeten kunnen staven. Gevoel en verstand gaan voor mijn gevoel samen.

Iemand wantrouwend benaderen werkt overigens wel als een rode lap op een dolle stier. Dus kijk even hoe je het beter onder woorden kan brengen zodat jij en hij er samen beter over kunnen gaan praten.

Vraag hem om zijn mening om te kijken hoe bepaalde zaken opgelost kunnen worden op een manier waarbij jullie beiden er vrede mee kunnen hebben.
quote:ray_41 schreef op 11 april 2012 @ 11:47:

[...]

Ik weet wel een beetje hoe een man in elkaar zit.

Dat hij wat te verbergen heeft is duidelijk, zou je de rekeningen vinden kom je waarschijnlijk wat onverklaarbare geldopnames tegen. Ik vind persoonlijk dat jij wel zeurt dus wat dat betreft zijn jullie aan elkaar gewaagd. Hoe langer jij erover doorgaat hoe principiëler hij wordt en zo te zien zal hij niet toegeven.

Waarom bel je niet wat bedrijven op en vraag aan de administratie of rekeningen op tijd betaald zijn, dit kost je een half uurtje en je hebt duidelijkheid. Als blijkt dat er niks aan de hand is kun je dit hele gedoe een andere keer aankaarten of je moet het nu willen opdrijven dat je relatie naar de knoppen gaat.

Helaas zal er over doorgaan zeer waarschijnlijk alles verder op de spits drijven. Omdat ze nu allebei zich aan het ingraven zijn.

Persoonlijk zou het mijn eer te na zijn om bedrijven af te bellen of mijn rekeningen wel of niet betaald zijn omdat ik geen inzicht in mijn eigen financiën heb. Mogen ze dat uberhaupt zomaar aan iemand geven?

Ze zou eventueel nog haar excuses aan kunnen bieden over het feit dat ze "wantrouwend" overkwam maar meer dat ze voor haarzelf dit soort dingen graag toch wil weten.

Het probleem is natuurlijk dat er zeer waarschijnlijk onverklaarbare geldopnames op die rekeningen staan en dat dat het probleem is waar hij geen verantwoording voor af wil leggen en de vraag is dan ook, zou hij daar verantwoording voor af moeten leggen of zou TO daar mee kunnen leven?
Ja, dat is het vooral denk ik. Natuurlijk ook wantrouwen, maar daarnaast me niet serieus genomen voelen.

Praten over 'verantwoordelijkheid' lost ook niet echt iets op, want dan vindt hij dat ik meen dat hij zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Terwijl hij dat dus wel doet (muv die ene keer). Hij begrijpt niet dat het ook mijn verantwoordelijkheid is.

Hij zegt altijd dat ik niet weet hoe de 'echte wereld' in elkaar zit. Nou, in die echte wereld komt het voor dat vrouwen niets weten over de geldzaken en dat ze dan hulpeloos zijn als hem iets overkomt, dan wel in de schulden blijken te zitten. Dus op dit gebied weet ik het dondersgoed. Alleen, als ik dit dan in de praktijk wil naleven (lees de betalingen in de gaten houden), dan mag dat weer niet. Zo spreekt hij zichzelf tegen. Ik moet wel een vrouw van de wereld zijn, maar niet bij hem.

Het gaat om gelijkwaardigheid. Ik kom er sinds de kinderen steeds vaker achter dat dit een 'issue' is in onze relatie. Omdat we sindsdien veel sterker op elkaar aangewezen zijn.

Van de andere kant geeft hij me de ruimte om te studeren, waardoor ik straks hoger dan hem opgeleid ben. Hij wil me dus niet klein houden. Maar het lijkt wel of het hem dat af en toe benauwd en dat hij me dan 'mijn plaats wil wijzen' of zo. Ik mag wel groeien, maar niet te groot worden.
quote:_Cherry_ schreef op 10 april 2012 @ 19:57:

Wij openen altijd elkaars post. Vind ik meer dan normaal als je samen een huishouden deelt.Nou, vind ik niet normaal! Mijn post is van mij. Ik heb niets te verbergen, maar zou het absoluut niet waarderen als mijn man mijn post open maakt. En zo denkt hij daar ook over.
Dat hij nooit helemaal zal stoppen met blowen, daar ben ik me van bewust. Hoewel liever niet nu blijkt dat hij verslavingsgevoelig is, kan ik hem - dat is me ondertussen wel duidelijk - niet verbieden af en toe te blowen. Dat heeft hij altijd al gedaan.

Ik, naief, dacht dat hij wel zou stoppen als hij vader zou worden. Dat heeft hij toen ook een tijdje gedaan. Maar toch weer begonnen.
quote:koekwausje schreef op 11 april 2012 @ 11:04:

Dat is iets wat nog uitgezocht moet worden. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het een foutje is van de bank. Ik hoop dit ernstig voor jou. Maar dan nog, dan had je man nog kunnen zeggen, he dit is een en/of rekening en ik wil dat mijn vrouw daar ook inzage in krijgt omdat onze vaste lasten er van betaald worden. Ik kan me niet voorstellen dat het hem niet is opgevallen dat jij geen toegang meer had tot die rekening. Ergens heeft hij dat dus allemaal maar prima gevonden. En nu nog vind hij het prima dat hij jou buiten deze belangrijke zaken kan houden.
Hmm, het is een probleem wat ik herken uit mijn relaties. Waarbij ze je klein proberen te houden en je vooral het niet aan jezelf te danken mag hebben. Vaak willen ze wel dat je veel bereikt maar dan wel ook daarin dat zij daar een eigen aandeel in hebben gehad, dat je het aan hen te danken hebt.

Overigens ben ik dus single. Meer omdat ik mij niet aan kan passen aan die onzin dan dat ik graag alleen ben zeg maar. Het schijnt dat mannen al snel bang zijn dat je hen niet nodig hebt en dan de kuierlatten neemt volgens onderzoekjes die ik eens las en ik geloof dat daar wel wat in zit. Ze willen zeker weten dat je hen nodig hebt en dat je ze graag nodig hebt voor alleen emotionele gezelligheid en een prettige ondersteuning als levenspartner is niet voldoende...

Veel mannen gedate die mij gelijk vanaf het begin al af begonnen te kraken en allerlei vergezochte dingen probeerden te vinden om mij maar vooral duidelijk te maken waar mijn plaats was. Ik schijn nogal bedreigend blijkbaar over te komen waardoor het dan noodzakelijk is.

Persoonlijk zou ik kijken op welke manier ik alsnog een acceptabel einddoel hierin zou kunnen vinden. Maar van de ander houden, 2 kinderen, geen werk en een studie die hij betaalt, maakt het allemaal natuurlijk wel lastiger. Maar zou principieel niet uit moeten maken (en doet dat toch) .

Hopelijk vind je een manier die jou toch acceptabel genoeg lijkt.

Het is spijtig dat er in ruzies dan geljik gedreigd wordt met dat jij dan maar weg zou moeten gaan en dat het of zijn zin of einde relatie is. Ook dat maakt communiceren niet bepaald handig.
quote:ketricken schreef op 11 april 2012 @ 12:09:

[...]

Nou, vind ik niet normaal! Mijn post is van mij. Ik heb niets te verbergen, maar zou het absoluut niet waarderen als mijn man mijn post open maakt. En zo denkt hij daar ook over.In principe open je in beginsel niet elkaars post maar mocht dat per ongeluk gebeuren maakt dat helemaal niets uit. Als je samen het handiger vindt om in 1 keer alle post te openen is dat juist helemaal mooi als je er zo beiden in staat, dan hoef je niets voor elkaar te verbergen wat communiceren makkelijker maakt.
Hij heeft gisteren gezegd dat hij dat prima vond dat het een enkele rekening is, dat hem dat goed uitkwam, omdat er ook alleen zijn geld op binnenkomt.

Dat is wel iets om woest over te worden ja.
Sorry hoor, maar mijn alarmbellen gaan bij dit verhaal luid en duidelijk af. Zowel door het feit dat hij afschriften van een gezamenlijke rekening buiten jouw zicht houdt (want hij heeft niets terug veranderd, toch? dus die rekening is gewoon nog gezamenlijk!), als door het feit dat hij blijkbaar liegt over het omzetten van die rekening (want als hij daadwerkelijk niet zou weten dat het weer een persoonlijke rekening zou zijn geworden, zou hij niet zo miepen over de afschriften), als door het feit dat hij die omzetting van die rekening niet ongedaan wil maken, als door zijn verleden.

Ik zou in deze situatie dus wél de belangrijkste bedrijven bellen om te zeggen dat je het overzicht een beetje kwijt bent en dat je wil weten of je bij bent met betalen. Als hij het niet in je gezicht wil doen, dan maar achter zijn rug om. Voor mij zou het een principe-kwestie zijn om te weten of mijn huis nog wel betaald wordt, of mijn zorgkosten nog wel betaald worden en of mijn gas, water en licht nog betaald worden.

Voor mij zou het óók een principekwestie zijn dat afspraken die we gemaakt hebben, ook nageleefd worden. Dus de vaste-lasten-rekening gezamenlijk en als hij dan vrijheid wil met een eigen rekening: prima, mag hij gewoon een eigen rekening. En als hij de verantwoordelijkheid van het delen en de informatieplicht naar jou toe niet aan kan, dan zou ik stante pede de administratie overnemen. Het is ook jóuw huis, jóuw zorgverzekering, jóuw gezin dat in de problemen komt mochten er dingen spaak lopen.
En ik zou een baan zoeken als ik jou was... Niet om lullig te doen, maar ik zou niet financieel afhankelijk willen zijn van iemand die mij zo als minderwaardige onbenul behandelt.
Ja, dat dreigen is erg vervelend.

Komt meer van zijn kant. Ik wil niet weg uit deze relatie. En dat heb ik hem vanmorgen ook gezegd. Ergens zegt mijn gevoel dat we bij elkaar horen. Daarbij breken we de harten van onze kindjes. Ze zijn nog zo klein. Daar zou ik pas ongelukkig van worden.

En meestal komen we vanzelf weer uit de loopgraven. En achteraf ben ik dan toch blij dat ik heb laten merken dat ik het er niet mee eens ben.

Dat hij boos wordt zie ik - raar misschien - ook wel als een goed teken omdat 1) het raakt hem nog, onverschilligheid is erger en 2) als hij boos wordt is voor mij het teken dat ik idd de vinger op de zeker plek gelegd heb

Maar dat hij zo boos kan worden vind ik ook moeilijk omdat ik soms de moed bij elkaar moet rapen om iets aan te kaarten wat me niet zint.

En we dan vaak een heel andere taal lijken te spreken (man-vrouwtaal) en elkaar niet verstaan.
Bij ons heeft die eigenlijk nooit gespeeld

Toen wij gingen samenwonen had ik een rekening en mijn vrouw een rekening (via "haar" rekneing hebben we eigenlijk alle financieen laten lopen alle gezamelijke uitgaven e.d. huis later hypotheek verzekeringen boodschappen e.d.)

ik storte daarnaar het grootste gedeelte vna mijn salaris over

Eigenlijk maakte het nooit iets uit we hebben bijde altijd gezecht alles wat er binnenkomt is van ons bijde)

ook al verdiende ik altijd meer als mijn vrouw.

Zelfs nu 14jaar later nog steeds 1 rekening voor alle huishoud dingen boodschappen hyypotheek e.d.

1 rekening die op mijn naam staat

1 spaarrekening (ok nu ook nog 2 voor bijde kids 1)

eigenlijk wordt alles betaald van de gezamelijke rekening

Mijn reiskosten e.d. gaan van "mijn" rekening af

(getrouwd dus maakt toch niks uit maar voor overzicht wel)

maar de Creditcard e.d. staan weer op mijn rekening

(uitgaven en post en alle andere dingen mag ze bekijken openmaken e.d. en ik vaan haar) maar meestal gebeurd dat toch niet, voor zover ik weer hebben we toch geen geheimen voor elkaar

Zo wel weet ik eht toch niet en kan ik er toch niks aan doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven