Geld & Recht alle pijlers

Erfenis en WSNP

13-04-2012 17:17 282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Mijn zusje zit in de WSNP. Mijn moeder is gescheiden en heeft een eigen huis. Nu wil zij bij de notaris laten vastleggen dat zij mijn zusje onterft omdat ze niet wil dat de evt erfenis naar de WSNP gaat. Ze wil mij als enige erfgenaam laten opnemen en uiteraard deel ik die dan later met mijn zusje (hoop dat het allemaal niet hoeft voorlopig hoor).

Nu weet ik dat je als kind altijd recht hebt op de legitieme portie. Weet iemand of er een mogelijkheid is om de totale erfenis buiten de WSNP te houden?
.
quote:Pixiedust schreef op 13 april 2012 @ 18:35:

[...]

Iets zegt mij dat dit misschien zelfs nog maar even de vraag is. De familie is op zoek naar constructies om het geld o.a. buiten de -waarschijnlijk zeer kortdurende- WSNP te houden uit een overtuiging dat zus er op zeer specifieke wijzen over zou moeten kunnen beschikken. Dan zou het mij niet wereldschokkend verbazen als men hierin denkt de ideale oplossing te hebben gevonden om dat via Loes te spelen, waarbij Loes geld richting zus niet via bankbetaling (en dus direct te traceren) zal uitvoeren en zij en zus ook de cash betaling niet zoals betaamd bij betrokken instanties (Belastingdienst en zolang als WSNP nog speelt bewindvoerder, eventuele uitkeringsinstantie waar benodigd etc.).

Heel praktisch? Het is al terecht aangekaard, maar wat een vergaande rompslomp voor een situatie die kennelijk mogelijk slechts een jaar kan duren en moeder niet naar verwachting binnenkort zal overlijden. Dus minstens 2 keer testament aanpassen (nu en na afloop WSNP) binnen een jaar tijd. Dat alleen al kost een lieve duit en zet verhoudingen mogelijk op scherp. Want natuurlijk zegt Loes nu A te doen, maar niemand die Loes ook maar iets kan doen als ze puntje-bij-paaltje vervolgens haar eigen weg gaat en alles behalve B doet. Zus, of wie dan ook in de familie, hoeft ook maar een seconde zich dat te beseffen en voor je het weet staat de boel op scherp. Voor heel wat langer dan een kort jaar en minimale kans dat moeder ook nog eens precies in dat jaar zal komen te overlijden. Om nog maar te zwijgen over de terecht ook al genoemde voordelen van in 1 klap klaar te kunnen zijn met WSNP mocht er een erfenis vrij komen, of daar een leuke deuk in te kunnen slaan. Een verstandige keuze zou ik het persoonlijk dan ook niet vinden alleen al kijkend naar puur enge eigen belangens.

En op dit forum blijf je altijd maar weer dingen leren! WSNP-trajecten die drastisch ingekort worden om het hebben van een handicap? Het is een groot goed dat we zoiets als de WSNP hebben wanneer dat helaas nodig is, net zoals ik het een groot goed acht dat men naar individuele omstandigheden kijkt en in bepaalde situaties eventueel een 'ruimer' leefgeld kan komen wanneer er bijv. chronisch echt hogere kosten zijn door bijv. ziekte of handicap. Maar een minimaal trajectsduur daardoor? Eerlijk is eerlijk, heel even schoot er door mijn hoofd "hmm, misschien is het tijd om eens helemaal los te gaan en toch maar nergens rekening meer mee te houden qua vakantie boeken etc. Beroep me op mijn handicap en dan zijn de blaren nog best te overzien t.o.v. de mate van misstap die ik bega". Nu hecht ik veel te zwaar aan het zelf regie voeren qua financiëen en te beperken naar wat er is en ben veel te braaf. Maar wonderlijk vind ik het toch wel dat dit soort winst te behalen valt.

Ik ben het helemaal met je eens pixiedust!

Loes, wat een aso-oplossing, ik hoop dat je goed door de mand valt als het zover zou komen. Ik zou het te zot voor woorden vinden.

Wat betreft je reactie tegen pixiedust: je hebt geen flauw idee wie pixiedust is.
Doos, het gaat er niet om of JIJ kan leven met fraude.... Je zusje wordt beticht van fraude omdat ze geen belasting betaalt over het geld (gift) dat ze van jou krijgt..., trekt ze dat financieel? Die boete? Met haar handicap?

Ik denk maar zo....gelukkig is het licht al uitgevonden....
quote:brommert schreef op 13 april 2012 @ 17:38:

[...]

Nee we weten niet hoe de schulden zijn ontstaan, wellicht is ze bedonderd of bedrogen maar 9 van de 10 keer is het toch iemands eigen schuld (werk in de schuldhulpverlening dus spreek uit ervaring).

Uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn schulden. Ook als je gehandicapt bent!!!!

Lekkere "schuldhulpverlener" ben jij dan. Ja; iedereen is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn financien, maar dat betekend niet dat dit geheel genuanceerd is.

Je zou moeten weten hoeveel mensen buiten hun schuld om in de sh*t zitten.

Maar jij zult er wel zo'n eentje zijn die alle situaties enkel "eigen schuld, dikke bult" vinden en natuurlijk zal jou een dergelijke situatie nóóit overkomen.

Ik kan mij voorstellen dat moeders van TO de erfenis later wil geven of whatever. WSNP is al zwaar genoeg; en jaja de schuldeisers hebben een vordering echter kennen jullie de "saniet"? Kennen jullie het verhaal achter?

Mag die schone lei dan ook echt een schone lei zijn?

Trouwens; zelfs schuldeisers staan niet altijd in hun recht, maar oh wee; het is zo gemakkelijk om de saniet 100% schuld in de schoenen te schuiven. "zal wel weer op afbetaling gekocht hebben" wat vaak gedacht wordt. "Bloeden zul je!"
Als ze achter de fraude komen moet je zus alsnog het hele bedrag betalen en mag ze niet in de wsnp. En reken maar dat ze je in de gaten zullen houden, ze weten dan immers ook van de onterfconstructie. Maar realiseer je je wel dat het twee keer aanpassen van het testament een dure grap is?

En waarom denk je dat het mogelijk zou zijn om iemand volledig te onterven als je zelf al de regeling aanhaalt waaruit blijkt dat niet het geval is?

Tenzij je je zus spoorloos laat verdwijnen naar het buitenland en dan doodverklaren. Ik bedoel, als je op zoek bent naar een schimmige constructie, waarom niet. Sluit meteen een hoge overlijdensrisicoverzekering af, dan levert het je nog een leuk extra bedrag op.

quote:loes1976 schreef op 13 april 2012 @ 18:44:

goh pixiedust ik zou zeggen laat je gaan, neem je daarna dan ook de rest van je leven die handicap op je? Eens kijken of je dan ook nog lacht.Wees gerust hoor, je hoeft het me niet toe te wensen. Ik hak alweer zo'n 12 jaar met een progressieve handicap, heb o.a. ouders met een chronische aandoening waardoor beiden inmiddels lichamelijk beperkt zijn. Doe veel vrijwilligerswerk en belangenbehartiging in dit veld. Dus ja, ik durf heel arrogant te stellen dat ik heel misschien wel weet waar ik over lul.
when you wish upon a star...
Pyridine, niet alleen moet ze het hele bedrag alsnog betalen en gaat ze uit de schuldsanering, ze krijgt er ook nog eens een hele, hele dikke boete over. En aan de hoogte van de bedrag ligt de boete, we praten dan ook niet over honderden, maar duizenden euro's en een strafblad.
quote:brommert schreef op 13 april 2012 @ 19:07:

[...]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand korter dan drie jaar tot de WNSP is toegelaten. Wat ik wel vaak zie dat iemand uit de WNSP wordt gezet en dat betekend dat die de komende 10 jaar in principe niet meer toegelaten mag worden. Tenzij er sprake is van zeer dringende omstandigheden.Ik heb het ook nog nooit gehoord. Ik dacht dat 3 jaar minimum was, 5 jaar maximum en hij wordt kwijtgescholden als de saniet (of één van de sanieten bij een huwelijk) overlijdt.
@Lydia: In principe doet het er toch niet toe hoe een schuld is ontstaan en wat het verhaal van de saniet is? Ook als je onbedoeld en zonder "schuld" een geldschuld hebt staan, dan verandert dat toch niets aan het feit dat een schuld je verantwoordelijkheid is?

Ik ben zelf met de laatste loodjes bezig van een forse schuld die ontstaan is door woningverkoop. Ik heb zelf getekend voor de hypotheek en ben de betalingsverplichtingen nooit uit de weg gegaan. Mijn schuld, mijn verantwoordelijkheid, toch?
quote:lydia123 schreef op 13 april 2012 @ 19:09:

[...]

Lekkere "schuldhulpverlener" ben jij dan. Ja; iedereen is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn financien, maar dat betekend niet dat dit geheel genuanceerd is.

Je zou moeten weten hoeveel mensen buiten hun schuld om in de sh*t zitten.

Maar jij zult er wel zo'n eentje zijn die alle situaties enkel "eigen schuld, dikke bult" vinden en natuurlijk zal jou een dergelijke situatie nóóit overkomen.

Ik kan mij voorstellen dat moeders van TO de erfenis later wil geven of whatever. WSNP is al zwaar genoeg; en jaja de schuldeisers hebben een vordering echter kennen jullie de "saniet"? Kennen jullie het verhaal achter?

Mag die schone lei dan ook echt een schone lei zijn?

Trouwens; zelfs schuldeisers staan niet altijd in hun recht, maar oh wee; het is zo gemakkelijk om de saniet 100% schuld in de schoenen te schuiven. "zal wel weer op afbetaling gekocht hebben" wat vaak gedacht wordt. "Bloeden zul je!"

Ik schrijf hier ook, zit midden in de wsnp, nou ja ben er over 10 weken vanaf na 3 jaar keihard alles laten (en een jaar extra eigenlijk al gespraard bij de stadsbank)

Ook ik ben gehandicapt waar veel van mijn schulden door zijn gekomen.

Ik heb ook een zielig verhaal waardoor ik heel veel schulden heb door een klootzak voor een ex.

Maar ik neem WEL mijn verantwoordelijkheden.

Mijn schulden hoe die dan ook zijn ontstaan die ik verschuldigt ben aan schuldeisers.

Zij wachten op hun geld, ze hebben daar recht op.

Hoe je aan je schulden komt maakt niet uit.

Zus van Loes was 18 dus zelf verantwoordelijk voor dit soort zaken en zeker geen kind meer.

Dat ze nu een handicap heeft maakt haar niet minder verantwoordelijk.
quote:Oriane schreef op 13 april 2012 @ 19:17:

Pyridine, niet alleen moet ze het hele bedrag alsnog betalen en gaat ze uit de schuldsanering, ze krijgt er ook nog eens een hele, hele dikke boete over. En aan de hoogte van de bedrag ligt de boete, we praten dan ook niet over honderden, maar duizenden euro's en een strafblad.

En om dan maar weer terug te komen op die "jokerkaart" genaamd handicap;

dan is zus definitief haar rechten kwijt op allerlei opties binnen ons sociale stelsel die direct invloed hebben op haar zorg. Denk bijv. aan het niet langer hebben van keuze tussen ZIN (zorg in natura) of een PGB (persoongebonden budget) etc. Dit kan zeer verstrekkende gevolgen hebben. Blijvend, zowel qua zorg als gezondheid en daarmee ook levenskwaliteit etc.
quote:Splinter02 schreef op 13 april 2012 @ 17:48:

Draai het eens om: je hebt veel geld geleend aan iemand. Diegene komt in de WSNP en jij kunt naar (een deel van) je geld fluiten.

Lekker dan, als je vervolgens merkt dat diegene een leuk bedrag krijgt door een erfenis en lekker verder leeft.

Ik zou daar echt goed ziek van zijn.

Dit noem ik pas aanstelleritus. Moet iemand met schulden zoals in deze situatie dan maar voor altijd boeten?

De WSNP duurt allang genoeg en is al zwaar zat!
quote:lydia123 schreef op 13 april 2012 @ 19:25:

[...]

Dit noem ik pas aanstelleritus. Moet iemand met schulden zoals in deze situatie dan maar voor altijd boeten?

Verantwoordelijkheid, dat is geen boeten dat is doen wat je moet doen, waar je zelf voor gezorgt hebt.

Actie reactie.
Scamp; zijn alle wegen, potjes, hardheidsclausules, belastingaftrek en eventueel zelfs fondsen al uitgezocht voor wat betreft die kosten m.b.t. handicap die je gemaakt hebt? Het zal natuurlijk niet spontaan de oplossing zijn qua WSNP, maar elk stukje afbetaling die daarmee eventueel gewonnen zou kunnen worden is natuurlijk enorm welkom.

Ik weet hoe lastig het kan zijn om door die bomen het bos te zien, vandaar dat ik het noem. Misschien hartstikke mosterd en overbodig, maar liever dat onverhoopt dan die conclusie zelf trekken en niet posten als het wel nog iets zou kunnen opleveren.

[...]

De WSNP duurt allang genoeg en is al zwaar zat!De wnsp is een mazzel! Schulden betaal je af. En als je in de wnsp zit dan betaal je vaak al niet al je schulden af en maar een deel!! En als je in die periode recht hebt op een erfenis, dan betaal je daarmee gewoon je schuld af. Klaar.

[...]

Eigen schuld, dikke bult.

Ongeacht je geestelijke of fysieke gesteldheid: wanneer je bij zinnen genoeg bent om schulden te maken, dan ook genoeg bij zinnen zijn om het af te lossen.

De meesten hebben nog mazzel met 3 tot 5 jaar....

Niet zo paniekerig doen
Lydia, natuurlijk hoeft iemand met schulden niet voor altijd te boeten. Maar als iemand gebruikt maakt van de optie wsnp, dan staan daar verplichtingen tegenover.

En ja, als je als saniet een berg geld krijgt, dan is het logisch dat dat geld ook (deels) voor de schulden gebruikt wordt. De schuldeisers nemen vaak al genoegen met een veel kleiner bedrag dan waar ze feitelijk recht op hebben. Er wordt sanieten vaak tienduizenden euro's kwijt gescholden.

[...]

De WSNP duurt allang genoeg en is al zwaar zat!Nee, de schuldeisers moeten boeten omdat je zus niet aan haar verplichtingen voldoet. Guttegut, 3 jaar ( en blijkbaar in het geval van je zus) 1 jaar weinig geld hebben is zo vreselijk afzien he.
quote:designed schreef op 13 april 2012 @ 18:15:

[...]

helemaal eens, alleen voor dubbele belasting moet het eerst opgegeven zijn bij de belasting en dat zie ik niet gebeuren..

TO, wat een kulargument over dat ondergesneeuwd zijn doro haar toenmalige partner. Handtekening zetten is eigen schuld dikke bult. Lullig voor haar wat er daarna allemaal is gebeurd, maar de schuldeisers daarvoor op laten draaien is echt asociaal. Meewerken aan het evrhaal zoals jij in je OP schetst is nog een tandje erger.knap dat jij de omstandigheden kent!!
Lydia, wat ben jij erg zeg! Neem een voorbeeld aan Scamp, die zich uit de naad werkt om verkeerde beslissingen/pech recht te zetten.

aanstelleritus, pfff!
life ain't a perfect story, write it while you live it
quote:Pixiedust schreef op 13 april 2012 @ 19:28:

Scamp; zijn alle wegen, potjes, hardheidsclausules, belastingaftrek en eventueel zelfs fondsen al uitgezocht voor wat betreft die kosten m.b.t. handicap die je gemaakt hebt? Het zal natuurlijk niet spontaan de oplossing zijn qua WSNP, maar elk stukje afbetaling die daarmee eventueel gewonnen zou kunnen worden is natuurlijk enorm welkom.

Ik weet hoe lastig het kan zijn om door die bomen het bos te zien, vandaar dat ik het noem. Misschien hartstikke mosterd en overbodig, maar liever dat onverhoopt dan die conclusie zelf trekken en niet posten als het wel nog iets zou kunnen opleveren.

Geen idee eigenlijk.

Oh jawel, ik krijg 50% van mijn ex zijn overuren.

Maar verder, geen idee.
quote:lydia123 schreef op 13 april 2012 @ 19:29:

[...]

knap dat jij de omstandigheden kent!!De omstandigheden zijn beschreven. 18 jaar en getekend voor een hypotheek.... Stom gewoon dus. Maar stom zijn geeft geen vrijstelling tot het niet betalen van je schulden....
Ik snap niet wat iedereen zit te roepen.

TO mag toch geld aan haar zus geven als zij dat wil?
odi et amo
Dank je wel Lydia

Het is geen idee van mijn zus maar van mijn moeder.

Mijn zus zal er niet door in de problemen komen want als het zou gebeuren dan zal het geld niet op haar rekening komen.

Trouwens scamp als je dan echt zo verantwoordelijk bent dan stop je niet na de schuldsanering en betaal je elke laatste cent van je schuld af. Maar dat doet bijna niemand in de wsnp, die bijten een aantal jaar op een houtje, betalen een fractie van de schuld terug en daarna blijft de schuldeiser nog met een restschuld zitten die de rest van het land mag betalen. dus als je je mond vol hebt over verantwoording nemen dan moet je ook je hele schuld afbetalen en niet na 3 jaar de rest laten kwijtschelden.

Mijn moeder bedoelt het goed. Denk dat elke moeder dat voor haar kind zou doen.

En nee ze zal nooit meer kunnen werken, ze kan zich niet eens krabben als ze jeuk heeft.
quote:lydia123 schreef op 13 april 2012 @ 19:29:

[...]

knap dat jij de omstandigheden kent!!

Zo, drie uitroeptekens nog wel. Raak ik een snaar bij je? En nee, de omstandigheden ken ik niet en doen er niet toe, zie verhaal van Scamp. Het gaat erom hoe je een en ander binnen je macht oplost, geen slachtofferrol maar actief aan je toekomst denken.

maar goed, ik praat tegen beton geloof ik
life ain't a perfect story, write it while you live it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven