Mode & Beauty alle pijlers

onzichtbare beugel

30-03-2012 13:58 39 berichten
Volgende week heb ik een afspraak bij de orthodontist..na eindelijk besloten te hebben iets aan mijn 'scheve' tanden te laten doen.

Scheve tussen aanhalingstekens ja..want zó erg is het nou ook weer niet..

Maar scheef genoeg dus om me er aan te storen.

Nu heb ik als 40-plusser niet zo veel zin in zo'n 'plakkertjes-beugel', dus ga kijken of de onzichtbare beugel (invisalign) tot de mogelijkheden behoort.

Iemand ervaring?

Wat is het resultaat, hoe lang heb je hem gedragen, had/heb je er last van, de kosten, of misschien was zo'n beugel bij jou niet mogelijk, en wat koos je als alternatief?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het niet mogelijk en als het mogelijk geweest zou zijn zou ik een keer zo lang er mee hebben moeten lopen omdat het niet zo efficient zou zijn.

Als alternatief heb ik nu een witte blokjesbeugel. Deze zie je niet heel goed zitten hoor!
Mag ik vragen waarom zo'n beugel bij jou niet mogelijk was Jacjac?
Ik lees en vraag mee (niet voor mezelf maar iemand die ik ken).

Hoezo zou het langer duren?
Ik had oa een grote overbeet en anders zou ik die beugel iedere keer aanraken met de kans dat ik het af zou bijten.

Doordat ze met deze beugel niet overal de juiste druk op mijn tanden konden zetten zou het langer duren.
Mijn collega heeft een Invisalign en van wat ik weet is het behoorlijk duur (maar weet niet wat de kosten zijn in NL - ik woon in de VS). Verder moet dat ding uit met eten en voordat je hem weer in doet, moet je je tanden poetsen. Mijn collega was mede daardoor een paar kilo afgevallen, omdat ze geen zin had om voor snacks weer dat ding uit te doen en dan weer haar tanden te poetsen. Zij moet hem geloof ik een half jaar tot 9 maanden. Hoe lang je hem in moet, zal afhangen van wat er moet veranderen, lijkt me.
Ook nog een paar kilo afvallen..klinkt goed!
Ik heb een blokjesbeugel, moet nog een klein jaartje en ik ben dat ding toch een partijtje zat!

Als je het geld hebt voor een onzichtbare (kost zeker een keer zo duur als een blokjesbeugel) en het kan, zeg ik: kies voor een onzichtbare.
zn beugel kan eigenlijk alleen maar bij een minimale correctie.. en idd het is een heel kostenplaatje.. als je maar een kleine correctie nodig hebt, hoef je ook niet zo lang een vaste beugel hoor, maar dat zal jou ortho jou wel kunnen vertellen.

Ga je voor de eerste keer naar de ortho, of heb je al een intake gehad?
Ik weet alleen dat de tandarts de onzichtbare beugel altijd kwijt is als hij hem ergens neerlegt.
Hoi Crosscross, ik heb ervaring met Invisalign.

Ik ben nu aan het 16e gootjes bezig, en ben met mijn boventanden klaar. Onder moet ik nog t/m gootje 22. Ik moet elk gootje steeds 12 dagen dragen. In totaal ben ik dus ongeveer negen maanden bezig.

Het resultaat met mijn boventanden is geweldig, en onder gaat het ook ontzettend goed. Over het resultaat ben ik dus heel erg tevreden. Ik had last van 'crowding', dus dat mijn tanden steeds meer over elkaar kwamen te staan door ruimtegebrek.Toch hoefde er geen tanden getrokken te worden, omdat er vanzelf meer ruimte komt als de tanden iets naar buiten worden gezet. Op de website van de ortho kun je een paar voorbeelden bekijken van voor en na. Volgens mij is er best veel mogelijk (Voor en na).

De kosten waren in totaal ongeveer 3500 euro, inclusief alle gebitsmodellen, foto's en bezoekjes. Ik krijg elke keer vijf of zes gootjes tegelijk mee.

Ik heb gelukkig helemaal nergens last van. Geen pijn, geen kapotte wangen, geen ontsierende slotjes. Dat was ook precies de reden waarom ik voor invisalign had gekozen. Ik vind het ook een groot voordeel dat je precies weet hoe lang de behandeling duurt, en dat je dus niet overgeleverd bent aan (het perfectionisme van) de orthodontist.

Dus, een heel tevreden patiënt hier.
Bedankt voor het delen van je (positieve) ervaring, Sterrenmix.

Ik ben vandaag voor het eerst bij de ortho geweest...en het kan!

Er is direct een scan gemaakt, en over een week of 3 verwacht hij de setjes binnen te hebben.

De verwachting is dat ik hem ongeveer 10 maanden moet dragen..

Hoe ging het jou af met eten en drinken?

Alleen water drinken..? En iedere keer uit met eten..?
Ah, wat fijn dat het bij jou ook kan!

Krijg jij geen animaties te zien over hoe het er uit komt te zien? Bij mij zijn bij het eerste consult gebitsmodellen gemaakt, en die zijn opgestuurd naar de VS. Op basis daarvan zijn toen animaties gemaakt van het behandelvoorstel. Ik heb die eerst mogen bekijken en aangeven of ik het ermee eens was.

Met eten en drinken gaat het prima. Alleen de eerste dag na het wisselen was het soms een beetje strak om ze in en uit te doen, en ook op die eerste twee dagen waren mijn tanden een beetje gevoelig waardoor ik bijvoorbeeld liever geen taaie broodkorsten at. Maar alle andere dagen is het echt een fluitje van een cent om even de beugel uit te doen. Misschien komt dat ook doordat ik maar drie blokjes op mijn tanden heb gekregen, alle drie op mijn hoektanden. Als je meer blokjes krijgt, kan het misschien wat meer gedoe zijn om de beugel uit te doen.

Ik draag ALTIJD een hele berg tandenstokers bij me, want na het eten moet het allemaal weer goed schoon zijn. Poetsen doe ik alleen 's avonds en na het ontbijt. Maar inmiddels heb ik een schoner gebit en gezonder tandvlees dan ik ooit heb gehad, door al die extra zorg, haha.

Ik hou de beugel alleen in als ik water drink. Anders worden de beugels gewoon echt viezig. Gelukkig hou ik nogal van water... En als ik iets anders drink, gaan ze inderdaad gewoon weer even uit.

Spannend nu voor je! Weet je ook al of er nog tanden bijgeslepen moeten gaan worden? Bij mij moest er bij beugel 11 op drie plaatsen 0.1 mm ruimte gemaakt worden. Ik zag er behoorlijk tegenop, maar het viel onwijs mee. Geen pijn in elk geval.
Ik heb geen animatie gezien..misschien komt dat nog.

Want ookal heb ik al besloten..ik ben toch wel benieuwd naar het te verwachten resultaat.

Er is een scan gemaakt van mijn tanden..deze staan nu in een ´computerverwerkingsprogramma´..en wordt zo opgestuurd naar Amerika.

Alleen water dus..hm..
Hoi Crosscross, heb je inmiddels al je animatie gezien?

Ik heb ook een onzichtbare beugel gehad en ben er erg tevreden over. Je weet van tevoren wat het eindresultaat wordt en hoe lang dat duurt. Verder zagen mensen die er niet van wisten echt totaal niet dat ik een beugel droeg. Het enige lastige is inderdaad dat je niet meer de hele dag kan eten en drinken (alleen water, of je moet steeds je beugel uit en in doen), maar dat went heel snel.
Hoi ik heb net mijn onderzoek gehad of mijn tanden geschikt zijn voor zo'n onzichtbare beugel. Ik moet ongeveer 8 weken wachten op de uitslag. Ik ben alleen een beetje bang dat je het hoort met praten, ga je niet slissen of onduidelijker praten door die beugel? Verder lijkt het mij een uitkomst!
Ik sliste de eerste week een beetje, je moet even wennen aan iets in je mond, maar daarna was ik helemaal aan m'n beugel gewend en kon ik weer gewoon praten.
Hallo,

Ik ben vrijdag gestart met invisalign, en het valt reuze mee .

Ik zou 43 beugels moeten dragen dus ben wel even zoet ermee. Ik zit met 5 bolletjes op mijn tanden.

Ik ben 34 en zag het niet zitten om met blokjes rond te lopen ook omdat ik veel in contact kom met klanten. Pijn doet het niet, het geeft enkel een druk op je tanden en bij het uitdoen ben ik ook even bezig .Verder is het echt onzichtbaar en lispel ik helemaal niet, daar had ik ook schrik van ...Het zal enkel moeite kosten om steeds na elke maaltijd mijn tanden te poetsen maar verder zie ik het helemaal zitten. En je kan dus wel heel scheve tanden rechtzetten met invisalign, mijn hoektanden staan nog boven de andere tanden omdat mijn gebit te klein is maar ze krijgen dit volledig zoals het hoort. Groetjes Fieke
Vandaag heb ik mijn beugel gekregen.

Ik voel geen pijn, en de beugel hindert ook niet met praten.

Maar ik heb aardig wat bollejes op mn tanden gekregen..9 boven, en 2 onder.

En vooral op degene die boven zitten, zie je best goed..ik vind het er een beetje 'eng en vies' uitzien..en dus minder onzichtbaar dan ik had verwacht.

Over 16 weken gaan de bolletjes eraf..dan zal het wel beter zijn..hoop ik..
Hallo!!

Ik loop ook al een hele tijd met het idee rond om met Invisalign te starten. Ik lees dan ook graag mee naar de ervaringen van anderen en de kosten die er aan verbonden zijn. Ook zijn er naar mijn idee weinig orthodontisten die met de Invisalign werken.

Dus ik lees mee!
Ik wilde ook invisalign maar ben uiteindelijk voor een linguale beugel gegaan.

Kosten zijn ongeveer 1800 euro voor het plaatsen en maken van de beugel (plaatsen teruggekregen van de zorgverzekering) ongeveer om de 6 weken terugkomen (65 euro wordt ook vergoed)

Ben erg blij dat ik voor de linguale beugel ben gegaan, je ziet het niet en heb er ook weinig last van. Eerste dagen alleen een klein beetje en de eerste dag slis je wat meer, maar niemand had door dat ik 'm in had
Heb als 52 jarige in 2013 de full versie van de invisalign laten aanmeten. Ik heb toen eerst een proefversie laten maken om te kijken of ik wel met type beugel kon praten. Daardoor heb ik ook gelijk een gipsen mal van de beginstand. Het praten lukte prima, maar mijn tong is overgevoelig voor randjes en oneffenheden in mijn mond, maar dat zou wel overgaan, dacht ik!!

Ik zit nu aan beugel 8 van de 19. En het slechte nieuws is, dat mijn tong nog telkens de randjes blijft masseren, waardoor ik regelmatig een overgevoelige tong heb. Deze randje plak ik nu met dun tape af, zodat het wel te doen is. Het goede nieuws is wel dat mijn tanden en kiezen nu zichtbaar van plaats zijn veranderd. Ik heb dit gisteren vergeleken met de vooraf gemaakte simulatie filmpjes en die kloppen tot nu perfect met de werkelijkheid. Ook kan ik door de gipsen afdruk objectief de veranderingen constateren. Heb nog steeds een overbeet, maar al een stuk minder dan week 1. Kijk uit naar de afloop van beugel 19.

De plastic beugel voelt nu wel vertrouwd, waardoor ik hem liefst in zou houden, toch blijft mijn tong glijden over de randjes...
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-04-2014 13:27
Reden: Spam
% gewijzigd
Ik ben na 38 weken klaar met de Invasalign. Krijg wel nog een aligners voor de nacht. (kosten 200 euro)

Ik ben pas na 32 weken voor het eerst terug gegaan naar de tandarts voor een controle (zat bij de prijs in) maar ook dit was niet echt nodig.

Deze methodiek maakt het m.i. overbodig om periodiek langs te gaan, kreeg in één doos ook de 19 aligners mee. Daarom kon ik 38 weken vooruit.

Resultaten zijn boven verwachting en ik ben heel blij met het resultaat.

Heb wel de bitjes 23 uur per dag gedragen, ook met allerhande drankjes hield ik het bitje in, met tandenpoetsen krijg je weer redelijk schoon. Na 14 dagen zijn ze i.d.d. wat geler, maar mijn tanden zijn toch niet wit, dus valt niet op :-)

En na 14 dagen gebruik je het bitje toch noiit meer.

Volgens mij krijg je niks terug van de zorgverzekering, maar de kosten vallen relatief mee, zeker omdat er in mijn geval geen enekele consultancy kosten erbij kwamen.

Ik doe de aanname dat orthondisten liever hebben dat je vaker langs komt, maar daar is nergens nodig voor.

Vreemd genoeg zijn de meeste veranderingen in de laatste vier weken.

Voordelen:

Computersimulatie, welke in mijn geval 100% klopt

Je krijgt alles mee in één doos

Vaste prijs (deze was in mijn geval onderhandelbaar)

Pijnloos, hooguit de eerste dagen gevoelig

Nadelen:

Blokjes op de voortanden (nodig bij grote veranderingen)

Niet geheel onzichtbaar

Bij onderbitje heb ik telkens met linnentape een randje moeten afplakken omdat mijn tong daar tegen aan bleef komen.

Praten is iets vermoeiender, en ik heb al een spraakgebrek (slissen) dat wordt daar niet minder door.

Conclusie: dit had ik al jaren geleden moeten doen, maar was niet op de hoogte van de fenomeen. Wilde namelijk geen metalendraad in mijn mond, omdat mijn tong dan 24 uur per dag de blokjes en draad zitten de masseren. Dat went volgens mij (in mijn geval) namelijk nooit.
Mijn broer had een plakkerbeugel (ook op later leeftijd) met doorzichtige draad en slotjes, viel bijna niet op. Misschien is dat wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven