Ontslag werknemer
maandag 16 april 2012 om 19:45
Ik ben in het bezit van een kledingwinkel en heb enkele hele fijne medewerksters in dienst. Met uitzondering van een oudere medewerkster (12 urencontract). Zij haalt minder omzet in verhouding met haar collega's, meldt zich vaker ziek, en is niet op haar mondje gevallen tegen mij. Kortom, ik wil haar graag kwijt. Maar omdat zij al vrij lang in dienst is, vind ik het erg moeilijk.
Ik heb al verschillende keren met haar gesproken en ze belooft beterschap, maar het leidt niet tot verbetering.
Het is zelfs zo erg, dat ik me erger aan haar.
Wat te doen....?!?
Ik heb al verschillende keren met haar gesproken en ze belooft beterschap, maar het leidt niet tot verbetering.
Het is zelfs zo erg, dat ik me erger aan haar.
Wat te doen....?!?
maandag 16 april 2012 om 20:18
Ik zou in eerste instantie met haar om de tafel gaan. Stel dat de andere collega's naar haar toe een stel haaibaaien zijn, en overal bovenop springen. Zij vindt dat wel best, gaat vervolgens het magazijn opruimen, maar krijgt daardoor lichamelijke klachten. Ziedaar een mogelijke oorzaak voor zowel een verminderde omzet als voor het ziekteverzuim.
Het zou je sieren als je hierover het gesprek aangaat, maar ook wel duidelijk maakt wat de vervolgstappen zijn.
Het zou je sieren als je hierover het gesprek aangaat, maar ook wel duidelijk maakt wat de vervolgstappen zijn.
maandag 16 april 2012 om 20:23
quote:Summerdance schreef op 16 april 2012 @ 20:01:
[...]
En geen functionerings- gesprekkken?
Geen (persoonlijke) doelen vastgesteld?
Geen aandachtspunten vastgelegd?
Geen competenties besproken?
Niets ondertekend?
Dan kan je heel heel heel weinig
Zeg maar niets.Het is maar een kledingzaak
[...]
En geen functionerings- gesprekkken?
Geen (persoonlijke) doelen vastgesteld?
Geen aandachtspunten vastgelegd?
Geen competenties besproken?
Niets ondertekend?
Dan kan je heel heel heel weinig
Zeg maar niets.Het is maar een kledingzaak
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 16 april 2012 om 20:27
quote:parelmoertje schreef op 16 april 2012 @ 20:22:
Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek?
Ik heb altijd geleerd dat een functioneringsgesprek tweerichtingsverkeer is: ruimte voor zowel medewerker als leidinggevende/werkgever om zaken ter tafel te brengen en te bespreken die het functioneren kunnen verbeteren.
Beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer: de werkgever beoordeelt de werknemer. Doel daarbij zou ook moeten zijn om het functioneren te verbeteren en idealiter heeft werknemer inzage in 'n schriftelijke opzet van de te beoordelen punten zodat die weet wat besproken gaat worden. Maar het gaat om het functioneren van de werknemer en niet zozeer om de rol die de werkgever daarin speelt/speelde/kan gaan spelen.
Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek?
Ik heb altijd geleerd dat een functioneringsgesprek tweerichtingsverkeer is: ruimte voor zowel medewerker als leidinggevende/werkgever om zaken ter tafel te brengen en te bespreken die het functioneren kunnen verbeteren.
Beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer: de werkgever beoordeelt de werknemer. Doel daarbij zou ook moeten zijn om het functioneren te verbeteren en idealiter heeft werknemer inzage in 'n schriftelijke opzet van de te beoordelen punten zodat die weet wat besproken gaat worden. Maar het gaat om het functioneren van de werknemer en niet zozeer om de rol die de werkgever daarin speelt/speelde/kan gaan spelen.
maandag 16 april 2012 om 20:29
maandag 16 april 2012 om 20:31
quote:Max.Daffie schreef op 16 april 2012 @ 20:17:
Normaal gesproken houden wij ze ook apart, maar misschien kan je er nu een combi van maken. Zodat je beiden aan kunt geven waar je staat, wat de verwachtingen zijn en waar je beiden naar toe wilt (en hopelijk is dit bij beiden hetzelfde).
Huh wat apart, om dat samen te doen.
Ik hou mijn functioneringsgesprekken altijd wat losser dan dan mijn beoordelingsgesprekken...
Ik zou dat niet kunnen combineren...
Normaal gesproken houden wij ze ook apart, maar misschien kan je er nu een combi van maken. Zodat je beiden aan kunt geven waar je staat, wat de verwachtingen zijn en waar je beiden naar toe wilt (en hopelijk is dit bij beiden hetzelfde).
Huh wat apart, om dat samen te doen.
Ik hou mijn functioneringsgesprekken altijd wat losser dan dan mijn beoordelingsgesprekken...
Ik zou dat niet kunnen combineren...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:tieger schreef op 16 april 2012 @ 20:18:
Ik zou in eerste instantie met haar om de tafel gaan. Stel dat de andere collega's naar haar toe een stel haaibaaien zijn, en overal bovenop springen. Zij vindt dat wel best, gaat vervolgens het magazijn opruimen, maar krijgt daardoor lichamelijke klachten. Ziedaar een mogelijke oorzaak voor zowel een verminderde omzet als voor het ziekteverzuim. Goed advies!
Ik zou in eerste instantie met haar om de tafel gaan. Stel dat de andere collega's naar haar toe een stel haaibaaien zijn, en overal bovenop springen. Zij vindt dat wel best, gaat vervolgens het magazijn opruimen, maar krijgt daardoor lichamelijke klachten. Ziedaar een mogelijke oorzaak voor zowel een verminderde omzet als voor het ziekteverzuim. Goed advies!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:chartreuse schreef op 16 april 2012 @ 20:27:
[...]
Beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer: de werkgever beoordeelt de werknemer. Doel daarbij zou ook moeten zijn om het functioneren te verbeteren en idealiter heeft werknemer inzage in 'n schriftelijke opzet van de te beoordelen punten zodat die weet wat besproken gaat worden. Maar het gaat om het functioneren van de werknemer en niet zozeer om de rol die de werkgever daarin speelt/speelde/kan gaan spelen.Klopt en bij dat laatste zit ook meestal de salarisonderhandeling
[...]
Beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer: de werkgever beoordeelt de werknemer. Doel daarbij zou ook moeten zijn om het functioneren te verbeteren en idealiter heeft werknemer inzage in 'n schriftelijke opzet van de te beoordelen punten zodat die weet wat besproken gaat worden. Maar het gaat om het functioneren van de werknemer en niet zozeer om de rol die de werkgever daarin speelt/speelde/kan gaan spelen.Klopt en bij dat laatste zit ook meestal de salarisonderhandeling
maandag 16 april 2012 om 20:40
quote:parelmoertje schreef op 16 april 2012 @ 20:32:
Ja summerdance je hebt gelijk. Helaas heb ik daar nu niet veel aan.
Ik ben haar voorlopig dus nog niet kwijt....
Klopt, je hebt er nu niet veel aan, maar hè, je bent ook maar een mens, en nooit te oud om te leren
Hou er nog wel even rekening mee dat je een functioneringsgesprek wel van te voren aan moet geven, zodat je de tegenpartij de gelegenheid geeft om zich ook voor te bereiden.
Ik geef de beoordelingsgesprekken ook altijd aan van te voren, ik weet alleen niet of dat ook moet, maar zeker omdat er ook over het salaris gesproken wordt vind ik dat wel zo netjes
Ja summerdance je hebt gelijk. Helaas heb ik daar nu niet veel aan.
Ik ben haar voorlopig dus nog niet kwijt....
Klopt, je hebt er nu niet veel aan, maar hè, je bent ook maar een mens, en nooit te oud om te leren
Hou er nog wel even rekening mee dat je een functioneringsgesprek wel van te voren aan moet geven, zodat je de tegenpartij de gelegenheid geeft om zich ook voor te bereiden.
Ik geef de beoordelingsgesprekken ook altijd aan van te voren, ik weet alleen niet of dat ook moet, maar zeker omdat er ook over het salaris gesproken wordt vind ik dat wel zo netjes
maandag 16 april 2012 om 20:45
Maar stel ratio dus wel altijd functioneringsgesprekken had gevoerd dan zou ik haar toch nog niet zomaar kunnen ontslaan aan de hand van de functioneringsgesprekken?
Het betekent dus wel dat als ik vanaf volgende week serieus aan de slag ga met die gesprekken dat er dus een hele tijd overheen gaat voor dat ik haar alsnog kan ontslaan..
Het betekent dus wel dat als ik vanaf volgende week serieus aan de slag ga met die gesprekken dat er dus een hele tijd overheen gaat voor dat ik haar alsnog kan ontslaan..

maandag 16 april 2012 om 20:46
Als je (jouw bedrijf) het financieel trekt kun je met haar en allebei een eigen advocaat proberen haar contract te ontbinden met wederzijds goedvinden. Gaat je wel een paar maandsalarissen kosten. Lijkt me met een 12-urige werkweek nog wel te overzien overigens. En natuurlijk je juridische kosten. Waarbij het ook voorkomt dat je als werkgever de juridische kosten voor de werknemer vergoedt. Voordeel voor haar is dat als zij hier aan mee wil werken en het contract goed opgesteld is (neem daarvoor een goede jurist in de arm) ze aanspraak kan maken op WW. Voordeel voor jou is dat je haar gelijk vrij kunt stellen van haar werk en zo al vrij snel van je ergernis verlost bent.
Ik vind het trouwens een enorm brevet van onvermogen dat je niet professioneel met je werknemers omgaat, halfbakken functioneringsgesprekken voert, niks vastlegt enz...Als je geen doelen stelt hoe verwacht je dan dat je werknemers die gaan halen? Als je nooit iets vastlegt, hoe ga je dan ooit hard maken dat jullie afspraken gemaakt hebben? Als je nooit officieel terugkoppelt wat je van iemands functioneren vindt, hoe moet iemand zichzelf dan verbeteren? Ben je een serieuze, professionele ondernemer? Of ben je één of andere Miep Muts die maar wat aanklooit in haar winkeltje voor de "leuk"?
Als ik jou was zou ik voor mezelf een coach zoeken. Een ervaren (HR) manager die je hierin kan begeleiden, je kan vertellen hoe je functionerings- en beoordelingsgesprekken voert of op zijn minst uitlegt waar je op moet letten qua dossiervorming. Wanneer er geen verbetering optreedt in haar functioneren kun je maar beter zorgen dat je een waterdicht dossier hebt opgebouwd. Anders is al je werk alsnog voor niets geweest...
Overigens nog iets anders, het stomste dat je kunt doen als ondernemer met een klein hartje (mensen niet duidelijk op gedrag durven aanspreken) is dikke maatjes met ze worden. Maar vermoed dat je die fout niet nog een keer maakt.
Succes.
Ik vind het trouwens een enorm brevet van onvermogen dat je niet professioneel met je werknemers omgaat, halfbakken functioneringsgesprekken voert, niks vastlegt enz...Als je geen doelen stelt hoe verwacht je dan dat je werknemers die gaan halen? Als je nooit iets vastlegt, hoe ga je dan ooit hard maken dat jullie afspraken gemaakt hebben? Als je nooit officieel terugkoppelt wat je van iemands functioneren vindt, hoe moet iemand zichzelf dan verbeteren? Ben je een serieuze, professionele ondernemer? Of ben je één of andere Miep Muts die maar wat aanklooit in haar winkeltje voor de "leuk"?
Als ik jou was zou ik voor mezelf een coach zoeken. Een ervaren (HR) manager die je hierin kan begeleiden, je kan vertellen hoe je functionerings- en beoordelingsgesprekken voert of op zijn minst uitlegt waar je op moet letten qua dossiervorming. Wanneer er geen verbetering optreedt in haar functioneren kun je maar beter zorgen dat je een waterdicht dossier hebt opgebouwd. Anders is al je werk alsnog voor niets geweest...
Overigens nog iets anders, het stomste dat je kunt doen als ondernemer met een klein hartje (mensen niet duidelijk op gedrag durven aanspreken) is dikke maatjes met ze worden. Maar vermoed dat je die fout niet nog een keer maakt.
Succes.
maandag 16 april 2012 om 20:50
quote:parelmoertje schreef op 16 april 2012 @ 20:45:
Maar stel ratio dus wel altijd functioneringsgesprekken had gevoerd dan zou ik haar toch nog niet zomaar kunnen ontslaan aan de hand van de functioneringsgesprekken?
Nee niet alleen op functioneringsgesprekken
Omdat het daar een tweezijdig gesprek is
lees deze link eens:
http://zakelijk.infonu.nl ... oordelingsgesprekken.html
En deze:
http://www.intermediair.n ... delingsgesprek.html#52844
Nee niet alleen op functioneringsgesprekken
Omdat het daar een tweezijdig gesprek is
lees deze link eens:
http://zakelijk.infonu.nl ... oordelingsgesprekken.html
En deze:
http://www.intermediair.n ... delingsgesprek.html#52844

maandag 16 april 2012 om 20:52
Ik doe begin van het jaar in februari doelstellingsgesprekken, mei/juni functioneringsgesprekken om te kijken wat er van de doelstellingen terecht is gekomen, met sommige mensen na de zomervakantie nog een extra gesprek als ik dat nodig vind en in november beoordelingsgesprekken. Aan dat laatste gesprek zijn de salarisverhogingen gekoppeld. Ik voer overigens alleen gesprekken met mijn managementteam en mijn secretaresse. Niet met alle medewerkers in mijn bedrijf.

maandag 16 april 2012 om 20:55
Net als ik dus Leentje
Ik voer de gesprekken eigenlijk met iedereen.
En met name de functioneringsgesprekken vind ik zelf ook altijd heel nuttig, ik vind het fijn om feedback te krijgen van de rest over het bedrijf.
Ik leer er toch zelf ook elke keer weer van
Ik voer de gesprekken eigenlijk met iedereen.
En met name de functioneringsgesprekken vind ik zelf ook altijd heel nuttig, ik vind het fijn om feedback te krijgen van de rest over het bedrijf.
Ik leer er toch zelf ook elke keer weer van
maandag 16 april 2012 om 20:57
quote:oogappeltje schreef op 16 april 2012 @ 20:55:
Nou gewoon ontslaan hoor dat mens. Het is toch zeker jouw bedrijf en jouw personeel dus als het je niet aanstaat vind ik dat je daar alle recht toe hebt.
Je maakt een geintje toch hè?
En anders moet je je misschien eens een beetje verdiepen in het fenomeen arbeidsrecht
Nou gewoon ontslaan hoor dat mens. Het is toch zeker jouw bedrijf en jouw personeel dus als het je niet aanstaat vind ik dat je daar alle recht toe hebt.
Je maakt een geintje toch hè?
En anders moet je je misschien eens een beetje verdiepen in het fenomeen arbeidsrecht
maandag 16 april 2012 om 20:57
quote:rosanna08 schreef op 16 april 2012 @ 20:53:
[...]
klinkt een beetje denigrerend Calvijn
O, nee nee, ik bedoelde dat lijstje van Summerdance (competenties/doelen etc) niet echt van toepassing op werken in een kledingzaak.
Heb het zelf ook gedaan en toen nooit aan dat soort dingen hoeven denken/bespreken
[...]
klinkt een beetje denigrerend Calvijn
O, nee nee, ik bedoelde dat lijstje van Summerdance (competenties/doelen etc) niet echt van toepassing op werken in een kledingzaak.
Heb het zelf ook gedaan en toen nooit aan dat soort dingen hoeven denken/bespreken
Frankly my dear, I don"t give a damn

maandag 16 april 2012 om 21:00
quote:calvijn1 schreef op 16 april 2012 @ 20:57:
[...]
Heb het zelf ook gedaan en toen nooit aan dat soort dingen hoeven denken/bespreken ok, dan las ik er iets te veel in, sowwy
ik denk dat je voor ieder werk wel doelen en competenties kunt opstellen. TO heeft het er ook over dat betreffende werkneemster minder verkoopt dan haar collega's
[...]
Heb het zelf ook gedaan en toen nooit aan dat soort dingen hoeven denken/bespreken ok, dan las ik er iets te veel in, sowwy
ik denk dat je voor ieder werk wel doelen en competenties kunt opstellen. TO heeft het er ook over dat betreffende werkneemster minder verkoopt dan haar collega's
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 16 april 2012 om 21:06
quote:calvijn1 schreef op 16 april 2012 @ 20:57:
[...]
Serieus?
Ik heb 12 man, en ik vind het heerlijk!
Het is super duidelijk, overzichtelijk, helder
Ik zie werkelijk waar niet in wat het uitmaakt hoeveel mensen je in dienst hebt
[...]
Serieus?
Ik heb 12 man, en ik vind het heerlijk!
Het is super duidelijk, overzichtelijk, helder
Ik zie werkelijk waar niet in wat het uitmaakt hoeveel mensen je in dienst hebt
maandag 16 april 2012 om 21:07
Oei oei, ik heb het gewoon veel te ver laten komen! Het is geen winkeltje voor de 'leuk'. Ik moet er zelf ook erg hard voor werken, maar vind het omzettend leuk. Mijn probleem is dat ik altijd vriendjes wil blijven met mijn personeel en vind het dus lastig om zo formeel te zijn (stom stom stom) en nu zit ik dus met de gebakken peren.