Geld & Recht alle pijlers

Vriend is veeleisend op gebied van huisvesting

17-04-2012 10:45 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment huren mijn vriend en ik een leuk appartement.

Straks, als ik ook werk heb, willen we een huis kopen.

Het probleem: mijn vriend vind geen enkel huis onder de 250duizend euro mooi of leuk. Als starters op de woningmarkt is dit natuurlijk onrealistisch en ik wil niet zoveel geld kwijt zijn aan hypotheek. Zo'n duur huis kopen zou alleen lukken als ik fulltime ga werken straks. En daar heb ik gewoon helemaal geen zin in. Ik wil graag 3 a 4 dagen per week werken, zodat ik daarnaast nog genoeg tijd over heb voor andere dingen als het huishouden en hobby's.

Mijn vriend zijn wensenlijst voor een huis:

- nieuwbouw (wij als 1e bewoners)

- 2 onder 1 kap

- minimaal 140m2 groot huis

- perceel van minimaal 300m2

- met garage en bijkeuken

Mijn wensenlijst:

- gewoon een leuk, knus en gezellig huis, of nieuw of oud

- met een hoekhuis ben ik ook tevreden

- geen opknapper want vriendlief is te precies om te klussen en dan zit ik de rest van mijn leven in een bouwval

- voor nieuwe keuken en badkamer is er spaargeld, meubels hebben we allemaal al.

Overigens wonen we wel in een omgeving waar de huizenprijzen betrekkelijk laag zijn en voor 250.000 wel een huis hebt wat aan vriendlief zijn eisen voldoet. (niet dat jullie denken dat ik daar een onrealistisch beeld van heb)

Ik heb hem al 100x verteld dat hij met een minder mooi en duur huis zal moeten doen. Hij is bang dat hij niet gelukkig wordt in een tussenwoning zonder garage en tuin. In ons appartement gaat hij elk weekend naar zijn ouders omdat hij zich hier verveelt en ik aan het werk ben. Ik ben bang dat ik niet gelukkig wordt als ik elk dubbeltje 3x moet omdraaien voor de torenhoge hypotheek.

Ik geloof niet dat 'gelukkig zijn' zit in een mooi huis. Wat heb je aan een mooi huis als je niet genoeg geld hebt om eten van te kopen? Wat heb je aan zo'n duur huis als ik straks mijn baan verlies.. Dan kunnen we het huis wel te koop zetten.

Hoe kan ik mijn vriend laten inzien dat het leven niet draait om een mooi huis en al die andere materiële dingen?

Ik denk overigens dat het komt omdat hij onzeker is, en bijna al zijn vrienden hebben inmiddels een (gewoon leuk en niet duur) koophuis. Hij wil 'de overtreffende trap' om te laten zien dat we het financieel goed hebben en succesvol zijn, voor mijn gevoel.
Maandelijkse lasten voor 200.000 of 250.000 liggen niet heel ver uit elkaar hoor.

Als het puur is om te kunnen snoeven bij vrienden, jammer. Maar ik ben wel met hem eens als hij een tuin en garage wil, je niet in een tussenwoninkje moet gaan zitten. Zeker niet.

Ergens een compromis vinden? Er tussenin gaan zitten?

Heeft hij zelf een goede baan? En heb jij nu een baan? Dat moet toch wel lukken als je 50.000 speling hebt om iets naar jullie beider zin te vinden.

Wie gaat de tuin onderhouden, hij?
Maak het kostenplaatje eens concreet, ga eens na wat voor hypotheek jullie kunnen krijgen en hoe dat in jullie inkomsten en uitgavenpatroon gaat passen. Dan ziet hij vanzelf dat het eigenlijk niet kan, of jij ziet vanzelf dat het eigenlijk wel kan.

Joh, mijn man had nog veel meer noten op zijn zang wat huizen betreft en bij ons kon dat toevallig wel. Niet in de laatste plaats omdat wij wel allebei fulltime werkten trouwens. Als je iets wilt opbouwen dan is het handig om beide fulltime te werken. Als er ooit kinderen komen oid dan kun je altijd nog minderen.
Optie is (als je iets vind) om de garage en/ of bijkeuken er later zelf bij te bouwen. Dan ben je in eerste instantie al wat goedkoper uit.

Heeft hij ook al nagedacht over het onderhouden van die 300 m2 grond en het stofzuigen en dweilen van de 140 m2 binnen?
Je vriend klinkt eigenlijk best wel een beetje als een eikel.

Ik zou erg afknappen op iemand die dingen doet om zijn vrienden de ogen uit te steken.

Persoonlijk vind ik meer vrije tijd en leuke dingen en wat minder spullen een betere prioriteit dan zoveel mogelijk luxe om je heen verzamelen.

Van een wurgende hypotheek word je ook niet bepaald gelukkig.

Aan de andere kant is het verschil tussen 200.000 en 250.000 ook weer niet heel groot.

Gewoon alles even goed doorrekenen, en dan kijken wat kan.
Wat is t probleem met een tuin en een garage met een tussenwoning? Ik heb een heerlijk tuintje en de mensen die aan de overkant van de straat wonen hebben ook garages achter, kan allemaal hoor. En persoonlijk ben ik zonder garage ook heel gelukkig.

Ik ben t volkomen met je eens dat t malligheid is om te beweren dat je niet gelukkig zou kunnen worden in een tussenwoning, TO. En dat je absoluut niet meer moet gaan werken om een hypotheek te kunnen betalen voor een huis wat voor jou ook heus een tandje minder had gemogen. Wat ik zou doen is met jullie beider inkomen naar een hypotheekadviseur gaan, laten berekenen wat je op huidig inkomen als hypotheek zou kunnen krijgen en wat alleen op het salaris van je vriend (die werkt wel fulltime, neem ik aan?) en daar ergens tussenin gaan zitten, of zelfs op dat laagste bedrag. Want inderdaad, zo denkbeeldig is het niet dat er iemand zonder werk komt te zitten.
Misschien kun je hem vragen jullie komende huis te zien als een tussenstap. Jullie zijn starters en dan is het heel normaal dat je niet gelijk in het huis van je dromen terecht komt. Dus dan is een compromis meestal nodig. Bijvoorbeeld, wel een tuin en ruim huis, maar geen garage.

Na een jaar of 8 bijvoorbeeld zet je dan de volgende stap, en koop je een ruim huis met tuin er en wél een garage, op een betere locatie. Zo'n weg bewandelen is leuk. Als je al direct in je droomhuis trekt, wat heb je dan nog te dromen?

En je kunt heel veel bereiken met kleurgebruik, inrichting er en evt verbouwing.
Mijn vriend heeft zelf een goede baan en vast contract. Kunnen op dit moment 175.000 lenen (zijn salaris + zaterdagbaantje van mij) Zijn hiervoor naar de bank geweest voor een gesprek.

Ikzelf ben op dit moment bezig met het afronden van mijn studie en kan straks (zodra mijn verklaring van goed gedrag binnen is) aan het werk in het onderwijs.

De tuin onderhouden mag hij doen, hahaha. Overigens denk ik dat er met een nieuwbouwkavel er niet zoveel tuin te onderhouden valt.. Het huishouden doe ik op dit moment, maar als ik meer ga werken moet hij ook meer doen (en dat kan/wil hij wel)

Een tussenwoning kopen is geen optie inderdaad, als er geen garage bij zit of mogelijkheid is om die bij te bouwen koopt hij het huis niet.
quote:Vl43inder schreef op 17 april 2012 @ 10:52:

. Als er ooit kinderen komen oid dan kun je altijd nog minderen.

Jazeker, maar wél als je nu niet aan een enorme tophypotheek gaat zitten! Dankzij het feit dat we ons huis kunnen verwonen op 1 salaris, zitten we nu (1 baan weggevallen, tweede kind op komst) niet aan de grond. We hebben wat minder geld voor luxe dingen, zaken die we ons juist konden permitteren door lagere woonlasten, maar we eten er geen boterham minder om.

TO, hebben jullie al gesproken met een financieel adviseur? Hoeveel gaat een groter huis jullie aan maandlasten (dus óók gemeentebelastingen, g/w/e en verzekeringen) kosten?

En met een notaris over een samenlevingscontract? Realiseer je je dat als jouw vriend erg hoog in de boom qua hypotheek en dus maandlasten wil zitten, jij daar ook een hoofdelijke aansprakelijkheid in hebt voor datzelfde bedrag als jullie ooit uit elkaar zouden gaan of in de financiele shit komen?

En vriend wil een nieuwbouwhuis van minstens 140m2. Maar is geen klusser. Hoe gaat hij dat nieuwbouwhuis dan verder afmaken? Dan moet er juist ook een boel geklust worden!

Zoek dan liever naar een jong huis waar de kop af is en keuken, badkamer, stoffering etc al geplaatst zijn en naar jullie smaak is.

Wij hebben zo'n huis, en het enige dat we hoefden te doen is laminaat leggen ipv vloerbedekking wegens huisstofmijtallergie van Dalman en een ander kleurtje verf op de slaapkamermuur omdat we dat mooier vonden.
Wanneer ga jij beginnen met werken? Heb je al een baan, of ben je nog aan het studeren en moet je nog gaan solliciteren enz.?

Als je al een baan hebt zou ik zeggen ga eens advies inwinnen bij verschillende banken en/of een hypotheekadviseur om het verschil door te laten rekenen en uit te laten rekenen hoeveel hypotheek jullie uberhaupt kunnen krijgen en wat het verschil in maandlasten is tussen 200.000 en 250.000.

Als je nog aan het studeren bent en nog moet beginnen met solliciteren e.d. zou ik me er nog niet al te druk over maken, want het verschil van 50.000 euro is nou ook weer niet zo heeeel groot. En wie weet valt jou salaris wel hoger uit, of staat er tegen die tijd het perfecte huis voor jullie te koop. Of valt er over een huis nog flink wat te onderhandelen. In de toekomst kijken kun je niet.

Verder zou je met vriendlief bijvoorbeeld kunnen afspreken dat jullie nu extra sparen wat jullie anders aan hypotheek moeten gaan betalenbovenop jullie huidige huurprijs bij een hypotheek van 250.000. Dan weten jullie beide alvast of dat wel of niet reeel gaat zijn.

Ik ben het trouwens met jou eens dat geluk absoluut niet te koop is en dat je van een te hoge hypotheek juist doodongelukkig kan worden. Mijn advies zou dan ook zijn om nooit het volledige hypotheekbedrag op te nemen dat je kunt krijgen bij de bank.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 10:59:

Mijn vriend heeft zelf een goede baan en vast contract. Kunnen op dit moment 175.000 lenen (zijn salaris + zaterdagbaantje van mij) Zijn hiervoor naar de bank geweest voor een gesprek.

Dat is een aanzienlijk gat met een huis van 250.000 v.o.n. En dan hebben we het niet over de aanvullende financiering van huisinrichting en stoffering...

quote:Ikzelf ben op dit moment bezig met het afronden van mijn studie en kan straks (zodra mijn verklaring van goed gedrag binnen is) aan het werk in het onderwijs. Hoe schat je je baankansen in, en je salarishoogte? Al een concreet aanbod? Ik vernam dat juist ook in het onderwijs de vraag weer compleet is weggezakt...quote:De tuin onderhouden mag hij doen, hahaha. Overigens denk ik dat er met een nieuwbouwkavel er niet zoveel tuin te onderhouden valt.. Eh?? Wat dacht je van een hele nieuwe tuin aanleggen? Met een beetje pech mag je eerst een shovel huren om de boel af te graven en vol te storten met potgrond ipv klei/scherp bouwzand/afval etc...quote:Een tussenwoning kopen is geen optie inderdaad, als er geen garage bij zit of mogelijkheid is om die bij te bouwen koopt hij het huis niet.Echt, ga een jong huis zoeken, er staan er meer dan genoeg te koop! Afgebouwd, gestoffeerd, al een tuin op orde...
Gewoon even een nuchtere waarneming.

Je hebt het over je vriend, jij bent kennelijk nog vrij jong (want nog geen baan). De praktijk is dat relaties in deze levensfase een vrij hoge 'break-up' kans hebben. Een groot huis met dito hypotheek is dan erg onhandig.

Verder is het ook lekker om wat 'slack' in je inkomen te hebben, dwz. een behoorlijk verschil tussen je inkomen en je vaste lasten. Je kunt dan wat sparen, maar ook gewoon de vakanties vieren waar je zin in hebt, enzovoorts.

De Nederlandse woningmarkt was een paar jaar geleden totaal overspannen, juist vanwege de houding die ik hier ook zie: nog maar net een baan en het grote huis met tuin en garage moet al worden aangeschaft.

Je kunt je leven lang nog zware verplichtingen aangaan (zoals kinderen krijgen..), waarom nu al een te duur en te groot huis ten koste van andere dingen?
quote:Vl43inder schreef op 17 april 2012 @ 10:52:

Joh, mijn man had nog veel meer noten op zijn zang wat huizen betreft en bij ons kon dat toevallig wel. Niet in de laatste plaats omdat wij wel allebei fulltime werkten trouwens. Als er ooit kinderen komen oid dan kun je altijd nog minderen.Maar het lijkt me handiger om een hypotheek te nemen, die je eventuel op 1 salaris ook kunt betalen. Er kan altijd ziekte komen o.i.d. en dan zit je gelijk.
Ik zou geduld hebben en hem langzaam rijp maken voor een compromis. Je hebt zelf geen inkomen dus strikt genomen heb je niets in te brengen. Maar misschien wil hij later toch wel huisje boompje en beestje met jou.
it's a big club and you ain't in it
Als ik het goed begrijp begin jij nu pas met werken? Waarom blijven jullie niet nog een tijdje (jaar oid) in jullie huidige appartement wonen zodat je nog wat extra kunt sparen?
Sja, wie wil er niet meteen alles groot en perfect en nieuw? Sterretjes willen tegenwoordig ook in 1 dag beroemd worden. Wat is er mis met ergens voor werken en moeite voor doen?

En als jullie nu 175.000 kunnen lenen (mét je zaterdagbaantje!), gaat 250.000 lastig worden, met je startersbaan die je nog moet krijgen.

Niet gelukkig worden pffff. Ondankbaar.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 10:45:

Hij is bang dat hij niet gelukkig wordt in een tussenwoning zonder garage en tuin. In ons appartement gaat hij elk weekend naar zijn ouders omdat hij zich hier verveelt en ik aan het werk ben. Ik ben bang dat ik niet gelukkig wordt als ik elk dubbeltje 3x moet omdraaien voor de torenhoge hypotheek.

.

Die vriend van jou begrijpt het nog niet. Volgens mij heeft hij het idee zich naar anderen te moeten bewijzen. Als hij straks in dat mooie huis zit, zijn er altijd anderen met een nog mooier huis.

Als jullie zware maandlasten hebben voor dat huis, lukt het hem niet om genoeg 'spullen' of dure hobby's te hebben om te kunnen opbieden bij zijn kennissen. Ook dan is hij ongelukkig.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 10:45:

Ik geloof niet dat 'gelukkig zijn' zit in een mooi huis. Wat heb je aan een mooi huis als je niet genoeg geld hebt om eten van te kopen? Wat heb je aan zo'n duur huis als ik straks mijn baan verlies.. Dan kunnen we het huis wel te koop zetten.

Ja, en niet verkopen, en de rest van je leven met een financiele schuld en dito notering zitten terwijl je daar niet het genot van kunt hebben, en dat is geen te groot doemscenario in deze huizenmarkt! En dan mag je hopen dat je in alle ellende nog bij elkaar bent en allebei een goede baan hebt...

quote:Hoe kan ik mijn vriend laten inzien dat het leven niet draait om een mooi huis en al die andere materiële dingen?

Ik denk overigens dat het komt omdat hij onzeker is, en bijna al zijn vrienden hebben inmiddels een (gewoon leuk en niet duur) koophuis. Hij wil 'de overtreffende trap' om te laten zien dat we het financieel goed hebben en succesvol zijn, voor mijn gevoel.

En daar zit hem een belangrijke crux. Waarom wil hij zich beter voordoen dan hij is én nog eens zijn vrienden met die leugen (want als je 175k kunt lenen maximaal en je koopt een huis dat nog minstens de helft duurder is, dan heb je het financieel níet goed) de loef af wil steken. Aardig zeg!

Ik zou het daar met hem over hebben, ook omdat voor mij belangrijk zou zijn in een relatie hoe iemand wat dat betreft in elkaar steekt. Laat staan nog dat ik mij en mijn financiele toekomst wil lenen voor dit soort onredelijk en ongefundeerd gepoch.
Ik denk dat jullie in gesprek moeten gaan met iemand die op financieel gebied advies geeft. Die kan jullie vertellen wat je aan kunt aan hypotheek en wat de gevolgen zijn. Die kan misschien ook de ogen van je vriend openen, of misschien dat hij wel meer mogelijkheden ziet dan jij. Hij is objectief, kiest niet de kant van jou of van je vriend.

Een concessie kan zijn een hoekwoning. Die hebben vaak iets meer tuin en maar aan één kant buren.
Ik vind het vooral stuitend dat je vriend elk weekend naar zijn ouders gaat omdat hij zich anders verveelt.

Wat wil hij dan gaan doen als jullie eenmaal in een huis wonen dat aan zijn eisen voldoet? Rondjes rennen op de grote zolder? Een auto in elkaar zetten in de garage? Elk weekend in de tuin met planten rommelen?

Ik zou om eerlijk te zijn geen relatie willen met iemand die nog elk weekend naar zijn ouders gaat. Stap 1 in een volwassen leven is toch wel dat je 100% autonoom leeft, los van je ouders.

Ik verveel me uiteraard ook wel eens thuis, maar dan ga ik andere zaken doen buiten de deur inplaats van mijn ouders lastig te vallen (elk weekend!). Ik ben namelijk volwassen.

En over een hypotheek: het is verstandig de hypotheek zo laag mogelijk te houden. Hoe klein het verschil ook moge zijn tussen 200.000 en 250.000 in uiteindelijke maandlasten.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 10:59:

De tuin onderhouden mag hij doen, hahaha. Overigens denk ik dat er met een nieuwbouwkavel er niet zoveel tuin te onderhouden valt..

Wij zijn al 3 jaar bezig met het aanleggen van onze tuin. Oké t is er een met veel borders enzo maar er is zeker wel werk aan.
Verder dan dit stukje kwam ik eigenlijk niet:

Zo'n duur huis kopen zou alleen lukken als ik fulltime ga werken straks. En daar heb ik gewoon helemaal geen zin in. Ik wil graag 3 a 4 dagen per week werken, zodat ik daarnaast nog genoeg tijd over heb voor andere dingen als het huishouden en hobby's.

Meen je dit werkelijk? Je bent straks starter, begin 20 (schat ik zo). Waarom dan niet fulltime werken?
Mijn vriend en ik waren ook aan het dromen van ons eerste koophuis, dat er zou komen als ik was afgestudeerd.

Nu heb ik een baan gevonden (gelukkig.. want de markt was in mijn sector erg slecht) en nu zijn we heeeeeel blij dat we geen huis gekocht hebben. Ik moet namelijk 3 dagen per week op een andere locatie werken, die 160 km verderop ligt en waarvoor ik dus een 2e woonplek nodig heb.

Nu hebben we besloten dat dat koophuis er gedurende mijn promotie de komende 5 jaar niet gaat komen, simpelweg omdat we niet zouden weten WAAR we dat huis zouden moeten kopen.

Mijn advies: Kijk eerst eens waar je terecht komt. Je kunt nu wel kijken naar huizen in je eigen woonplaats, en dromen kan natuurlijk altijd. Maar voor hetzelfde geld krijg je een baan in een andere plaats en dan baal je dat je je flexibiliteit al hebt opgegeven. (Of erger nog.. voor hetzelfde geld kun je eerst helemaal geen baan vinden.. dan wil je echt nog niet aan hoge maandlasten vast zitten)
Blijf lekker in dat appartementje zitten tot je een paar jaar (of meer) gewerkt heb en leuk wat heb gespaard. Kijk dan verder of jullie op 1 lijn kunnen komen w.b. huizen.
Pfff, hoe oud zijn jullie eigenlijk?

We willen allemaal wel wat, maar helaas, zonder een hele grote bak met geld zal je concessies moeten doen...

Wat je vriend zoekt is er overigens wel in Duitsland, of wat minder drukbevolkte gebieden in ons land. Maar ja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven