Geld & Recht alle pijlers

Vriend is veeleisend op gebied van huisvesting

17-04-2012 10:45 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment huren mijn vriend en ik een leuk appartement.

Straks, als ik ook werk heb, willen we een huis kopen.

Het probleem: mijn vriend vind geen enkel huis onder de 250duizend euro mooi of leuk. Als starters op de woningmarkt is dit natuurlijk onrealistisch en ik wil niet zoveel geld kwijt zijn aan hypotheek. Zo'n duur huis kopen zou alleen lukken als ik fulltime ga werken straks. En daar heb ik gewoon helemaal geen zin in. Ik wil graag 3 a 4 dagen per week werken, zodat ik daarnaast nog genoeg tijd over heb voor andere dingen als het huishouden en hobby's.

Mijn vriend zijn wensenlijst voor een huis:

- nieuwbouw (wij als 1e bewoners)

- 2 onder 1 kap

- minimaal 140m2 groot huis

- perceel van minimaal 300m2

- met garage en bijkeuken

Mijn wensenlijst:

- gewoon een leuk, knus en gezellig huis, of nieuw of oud

- met een hoekhuis ben ik ook tevreden

- geen opknapper want vriendlief is te precies om te klussen en dan zit ik de rest van mijn leven in een bouwval

- voor nieuwe keuken en badkamer is er spaargeld, meubels hebben we allemaal al.

Overigens wonen we wel in een omgeving waar de huizenprijzen betrekkelijk laag zijn en voor 250.000 wel een huis hebt wat aan vriendlief zijn eisen voldoet. (niet dat jullie denken dat ik daar een onrealistisch beeld van heb)

Ik heb hem al 100x verteld dat hij met een minder mooi en duur huis zal moeten doen. Hij is bang dat hij niet gelukkig wordt in een tussenwoning zonder garage en tuin. In ons appartement gaat hij elk weekend naar zijn ouders omdat hij zich hier verveelt en ik aan het werk ben. Ik ben bang dat ik niet gelukkig wordt als ik elk dubbeltje 3x moet omdraaien voor de torenhoge hypotheek.

Ik geloof niet dat 'gelukkig zijn' zit in een mooi huis. Wat heb je aan een mooi huis als je niet genoeg geld hebt om eten van te kopen? Wat heb je aan zo'n duur huis als ik straks mijn baan verlies.. Dan kunnen we het huis wel te koop zetten.

Hoe kan ik mijn vriend laten inzien dat het leven niet draait om een mooi huis en al die andere materiële dingen?

Ik denk overigens dat het komt omdat hij onzeker is, en bijna al zijn vrienden hebben inmiddels een (gewoon leuk en niet duur) koophuis. Hij wil 'de overtreffende trap' om te laten zien dat we het financieel goed hebben en succesvol zijn, voor mijn gevoel.
quote:helene31 schreef op 17 april 2012 @ 11:33:

Verder dan dit stukje kwam ik eigenlijk niet:

Zo'n duur huis kopen zou alleen lukken als ik fulltime ga werken straks. En daar heb ik gewoon helemaal geen zin in. Ik wil graag 3 a 4 dagen per week werken, zodat ik daarnaast nog genoeg tijd over heb voor andere dingen als het huishouden en hobby's.

Meen je dit werkelijk? Je bent straks starter, begin 20 (schat ik zo). Waarom dan niet fulltime werken?

Dat vind ik eigenlijk ook wel slecht. 3 a 4 dagen werken en vriend voor de rest van de kosten op laten draaien.

Aan de andere kant hoop ik dan je ergens voor vast terecht kan in het onderwijs voor 3 a 4 dagen. De meeste starters hoor ik klagen over enkel 0-uren contracten!
Als ik dit zo lees, blijf lekker nog een poosje samen in het appartement wonen. Spaar elke maand de bruto hypotheek van EUR 250.000, dit ligt rond de 1000 - 1100 Euro. Kom hier niet aan, wees streng voor jezelf. Dan heb je in een jaar tijd leuk gespaard voor jullie nieuwe huis. En kunnen jullie gelijk inzien wat jullie overhouden voor de overige vaste lasten. Vergeet niet dat g/w/l, OZB en verzekeringen ook duurder zijn bij een groter huis.

In dit jaar kan je vriend ook iets aan zijn verveling doen. Die verdwijnt echt niet in het nieuwe huis. Hij zal toch zichzelf moeten leren vermaken.

Heeft hij een hobby waarvoor een garage handig is?

Waarom ga je niet fulltime werken?
De volgende uitspraak vond ik opvallend:quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 10:45:

Ik wil graag 3 a 4 dagen per week werken, zodat ik daarnaast nog genoeg tijd over heb voor andere dingen als het huishouden en hobby's.

Dus hij wil een huis van 250.000 en jij wilt lekker veel vrije tijd. Beide keuzes kosten geld. Geef mij eens een goed argument waarom jouw keuze de beste is. Parttimen voor een schoolverlater is namelijk ook best wel luxe. Jij bent dus ook veeleisend, namelijk op het gebied van 'vrije tijd'.

Jullie moeten een goede afweging maken. Ik zou oppassen om een te duur huis te kopen. Máár... pas ook op dat je niet een te kleine stap maakt. Na 5 jaar verhuizen naar een groter huis kost ook bakken met geld (aankoopkosten, verkoopkosten, overschrijvingskosten), minimaal 25-30.000 euro.
...
Ga je er dan al meteen vanuit dat je een vast contract gaat krijgen, of gaat iemand voor jullie garant staan?
We willen nú ook nog geen huis kopen, maar over 1 of 2 jaar, als ik een vaste baan heb.

Ik wil niet voor de volle 100% in de hypotheek maar mijn vriend wel. Hij is van mening 'dat alle regels zooo zijn aangescherpt dat je echt nog wel genoeg geld overhoud voor alle leuke dingen'. Ikzelf vind dit echt niet verstandig! In het onderwijs is niets zeker op dit moment, en een tophypotheek nemen past daar gewoon niet bij.

Op dit moment zijn onze maandlasten gelijk aan een hypotheek van 225.000. Op dit moment werk ik nog (bijna) niet, vriend betaalt huisvesting en ik boodschappen enzo. Vriend houd elke maand ongeveer 500euro over en ik wat ik bijverdien naast mijn studie. Als ik straks meer ga werken, houden we zeker genoeg over. En we kunnen nu ook op vakantie, hebben beide een auto (ja, dat is nodig) enzovoort. Hij vind dus dat we zo'n hypotheek makkelijk kunnen dragen. (van het geld dat hij maandelijks overhoud kunnen we g/w/l betalen) en hebben we mijn inkomen om leuke dingen van te doen.

Een nieuwbouwhuis kopen waar al mensen in hebben gewoond vind ik een goed plan, mijn vriend vind het niets. Hij wil alles naar zijn smaak, en niet naar die van anderen. (En om een keuken van een paar jaar oud eruit te slopen omdat die niet geheel naar zijn smaak is, vind ik een beetje zonde) Bovendien bestempelt hij alles wat ik hem laat zien aan bestaande huizen als 'sfeerloos en lelijk'. Ik ben van mening dat je met wat kleine aanpassingen daar wat leuks van kan maken, hij wil daar zijn geld niet in investeren.

Hoe kan ik mijn vriend laten inzien dat het leven niet draait om een mooi huis en al die andere materiële dingen? Daar ging het me eigenlijk om; hoe doe je dat.

Ik ben opgevoed met ouders die altijd te weinig geld hadden en ik wil dat zelf straks niet!
Het is heel simpel. Dit gaat jullie voorlopig niet lukken.

Ik neem aan dat je je huis en tuin ook nog wilt inrichten, dus voor v.o.n. EUR 250.000 moet je daar nog zeker 15.000 optellen. Er is geen enkele bank die jullie dat gaat lenen, als je nu tot 175.000 kunt gaan.

Ik weet niet in welke regio jullie zoeken. Wel zie ik dat kennissen met een lerarenopleiding moeilijk aan een vaste baan komen in Groningen. Inval, inval en inval, dat soor werk is er wel.

Als je in Oostgroningen kijkt ben je voor 140.000 al vrijstaand, maar dat is meestal niet het gebied waar mensen kijken. Dan heb je wel een tweede/derde/vierdehands huis. En dan nog niet met alle eisen die je vriend stelt.

http://www.funda.nl/koop/veendam,winsch ... e-na-2000/

Vrijstaande nieuwbouw kan je vriend wel vergeten.

http://www.funda.nl/nieuwbouw/winschote ... /0-200000/

http://www.funda.nl/nieuwbouw/delfzijl/ ... /0-200000/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou maar eens even een goed gesprek aangaan met vriendlief over hoe jullie allebei de toekomst zien. Ik krijg uit de post een beetje het idee, dat vriend vrij carriere gericht is en fulltime wil blijven werken.

Jij geeft nu al aan graag maar 3 of 4 dagen te werken. De ene keuze is niet beter dan de andere, maar het is wel belangrijk dat je hetzelfde wil. Ik kan me van vriend voorstellen dat hij ook de beloning wil voor zijn harde werk en als jij daar heel anders in staat, dan blijft die beloning uit, of is veel minder.

Jij wil een ander soort beloning (meer vrije tijd).

Je moet samen kiezen waar je voor gaat (of misschien een middenweg).
quote:Dahlia74 schreef op 17 april 2012 @ 11:40:

In dit jaar kan je vriend ook iets aan zijn verveling doen. Die verdwijnt echt niet in het nieuwe huis. Hij zal toch zichzelf moeten leren vermaken.

Heeft hij een hobby waarvoor een garage handig is?

Ja hij heeft een vliegtuig (modelbouwding) waar hij graag aan klust en bergen gereedschap dat hij ergens moet opbergen. Hij is zo'n type man dat het liefst de hele zaterdag in de garage zal doorbrengen.
Als het mogelijk zou zijn met mijn werk zou ik ook parttime werken.

Waarom moet iedereen per se full time werken? Waarom zou je niet mogen kiezen voor minder luxe en meer vrije tijd?

Het is wel berehandig als je wat dit soort inzichten betreft bij elkaar past voor je jezelf een joekel van een schuld op de hals gaat halen.
Djeez wat een zeikerd. Hij geloofd niet dat hij gelukkig zal zijn in en huis dat niet totaal aan zijn wensen voldoet? Ik denk dat hij een verkeerd beeld van "geluk" heeft.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 11:44:

Hoe kan ik mijn vriend laten inzien dat het leven niet draait om een mooi huis en al die andere materiële dingen? Daar ging het me eigenlijk om; hoe doe je dat.

Ik ben opgevoed met ouders die altijd te weinig geld hadden en ik wil dat zelf straks niet!Zie mijn vorige posting. Ik ben bang dat jij hem dat niet kunt laten inzien. Hij vindt het blijkbaar oké om (al dan niet op basis van een onjuiste situatie) zijn vrienden de loef af te steken. Niet hetzelfde, nee méér willen hebben. Ik vind dat persoonlijk behoorlijk fundamenteel, en symptomatisch voor hoe hij in het leven staat ten aanzien van bezit, vrienden en samenleven.
Overigens vind ik ook dat TO er voor mag kiezen niet fulltime te werken.

Zij is niet degene met de eisenlijst. Waarom zou zij tegen haar zin 40 uur per week moeten werken voor iets wat haar vriend wil? Als hij per se een duur huis wil, zal hij een beter baan moeten vinden.
quote:Missprincesa schreef op 17 april 2012 @ 11:46:

Ik zou maar eens even een goed gesprek aangaan met vriendlief over hoe jullie allebei de toekomst zien. Ik krijg uit de post een beetje het idee, dat vriend vrij carriere gericht is en fulltime wil blijven werken.

Jij geeft nu al aan graag maar 3 of 4 dagen te werken. De ene keuze is niet beter dan de andere, maar het is wel belangrijk dat je hetzelfde wil. Ik kan me van vriend voorstellen dat hij ook de beloning wil voor zijn harde werk en als jij daar heel anders in staat, dan blijft die beloning uit, of is veel minder.

Jij wil een ander soort beloning (meer vrije tijd).

Je moet samen kiezen waar je voor gaat (of misschien een middenweg).Heb er gisteravond een heel gesprek over gehad, vandaar ook mijn post. Ik kan gewoon niet aan al zijn wensen voldoen op financieel gebied. Door mij kan hij zijn 'droomhuis' niet kopen. Dus in die zin, kan ik hem dan wel gelukkig maken? Bovendien, je hebt niet altijd te kiezen hoeveel je gaat werken straks. Als hij per se zo'n duur huis wil, en ik hoef dat niet, tot in hoeverre passen we dan bij elkaar? Ik ben (volgens mij) een stuk minder materialistisch. Ik hecht veel waarde aan vrije tijd en hij meer aan geld.
Je kunt er niet vanuit gaan dat je iemand anders kunt veranderen. Je kunt hooguit bedenken in hoeverre je bereid bent om je aan een ander aan te passen.

De levensvisie van je vriend staat haaks op die van jou. Het lijkt me erg lastig om hierover overeenstemming te bereiken zonder dat iemand zoveel water bij de wijn moet doen dat het niet leuk meer is.

Je vriend heeft trouwens erg rare ideeën over huizen kopen. No way dat ik mee zou gaan in die onzin.
Als ik jou was zou ik deze discussie pas voeren als ie aan de orde is.

Ik vond het zelf erg frustrerend om wel nog steeds te dromen van een eigen huis, terwijl we al wisten dat het er voorlopig niet in zit. OP een gegeven moment heb ik mezelf daarom een Funda-verbod opgelegd.

Jullie hebben nog 2 jaar te gaan, laat eerst al die andere dingen maar eens gebeuren. Rond je opleiding af, zoek een leuke baan en kijk waar het leven je brengt in plaats van dat je nu al heel erg aan het plannen bent voor de toekomst.

Ik ben zelf ook een enorme planner, maar ik heb al wel geleerd: Als je eenmaal een goed plan hebt liggen, dan is dat in ieder geval hoe dingen NIET gaan lopen.

En als je teveel naar de toekomst kijkt, vergeet je om nu te genieten van de dingen die gebeuren en op je pad komen. Wees niet te ongeduldig, jullie tijd komt nog wel. De huizen-discussie hoef je pas te voeren op het moment dat je daadwerkelijk samen een huis kunt en wilt gaan kopen. Verspil daar nu nog geen energie aan.

zo.. en dat was een stukje levenswijsheid van een andere 24-jarige
quote:eleine schreef op 17 april 2012 @ 11:51:

Zij is niet degene met de eisenlijst. Waarom zou zij tegen haar zin 40 uur per week moeten werken voor iets wat haar vriend wil? Als hij per se een duur huis wil, zal hij een beter baan moeten vinden.Natuurlijk mag TO minder uren (of zelfs helemaal niet) willen werken, maar als je samen gaat wonen, helemaal als je een huis koopt, is het wel handig (nodig??) om het daar allebei mee eens te zijn en de voor- en nadelen die dat met zich meebrengt.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 11:44:

Hij is van mening 'dat alle regels zooo zijn aangescherpt dat je echt nog wel genoeg geld overhoud voor alle leuke dingen'.

Hij zal echt even zich beter in zaken moeten verdiepen. Er kan idd minder geleend worden, maar dat is alleen hypotheek en kun je nog over de rest over de kop gaan he. Want als het huis al het symbool van jullie geslaagd-zijn moet verbeelden, zal daar vást geen Leenbakker inrichting en IKEA keuken in komen...

quote:Op dit moment zijn onze maandlasten gelijk aan een hypotheek van 225.000. Op dit moment werk ik nog (bijna) niet, vriend betaalt huisvesting en ik boodschappen enzo. Vriend houd elke maand ongeveer 500euro over en ik wat ik bijverdien naast mijn studie. Als ik straks meer ga werken, houden we zeker genoeg over. En we kunnen nu ook op vakantie, hebben beide een auto (ja, dat is nodig) enzovoort. Hij vind dus dat we zo'n hypotheek makkelijk kunnen dragen. (van het geld dat hij maandelijks overhoud kunnen we g/w/l betalen) en hebben we mijn inkomen om leuke dingen van te doen.

Waar baseer je dat nu op? Nogmaals: ga eens naar een goede financieel adviseur. Met een online hypotheekberekeningetje kom je er echt nog lang niet

quote:Een nieuwbouwhuis kopen waar al mensen in hebben gewoond vind ik een goed plan, mijn vriend vind het niets. Hij wil alles naar zijn smaak, en niet naar die van anderen. (En om een keuken van een paar jaar oud eruit te slopen omdat die niet geheel naar zijn smaak is, vind ik een beetje zonde) Bovendien bestempelt hij alles wat ik hem laat zien aan bestaande huizen als 'sfeerloos en lelijk'. Ik ben van mening dat je met wat kleine aanpassingen daar wat leuks van kan maken, hij wil daar zijn geld niet in investeren.Jouw vriend moet toch wat volwassener worden. Maar vooral realistischer. In hoeverre is zijn smaak zó apart dat hij dat nergens bij een ander zal vinden? En alles maar als sfeerloos en lelijk afdoen zonder echt binnen gekeken te hebben en, belangrijker, net als jij naar de mogelijkheden van de ruimte... Ik krijg de indruk, lieve TO, dat je (in ieder geval op dit punt) met een drammend en stampvoetend kind zit opgescheept. Zou ik geen kwart miljoen mee uitgeven (en absoluut een sterk samenlevingscontract mee in elkaar zetten!).
Het 'hij heeft een vaste baan/vast contract' zegt ook echt niets meer hoor. Wat een arrogantie. Ik had meer dan 18 jaar een vaste aanstelling en werd toch weggesaneerd.

En je wilt het pas over 1 of 2 jaar kopen. Kijk eerst maar eens of jullie dan nog bij elkaar zijn met zulke verschillende verwachtingen in het leven.

En 3 dagen werken als starter, vind ik ook apart, erg apart.
Geloof me, Je wil geen nieuwbouw. Wij hebben er nu een (ja zo een die je vriend graag wil) en wat een gekloot. Muren mooi afgesmeerd en geschilderd en hoppa een scheur. spackwerk in de WC idem. Behang netjes aangesloten op t houtwerk, dacht het niet! Hout werkt en er zit nu een lelijke sleuf tussen het hout en het behang.

Mooien houten vloer kan er niet meteen in want de vochtigheid in het huis is niet stabiel. Laminaat kan wel maar ook dat werkt als de ziekte.

Wil je de rest binnenshuis ook weten?

En voor dat de nieuwbouwwijk een beetje bewoont en af aanzien heeft kan nog wel jaren duren want er zijn nog veel kavels niet verkocht. Dus in grote delen ligt de bouwstraat er nog in. De gewone straten zijn dan ook aan beide kanten versmald met lelijke rioolbuizen op de weg zodat het bouwverkeer en niet inrijdt.

Heeft ie ook al berekend hoeveel geld hij overhoudt voor zijn vliegtuigjes als jullie zo'n huis kopen? Naast de hypotheek gaat nl. ook het GWL omhoog, komt er gemeentelijke belastingen bij, afvalstoffenheffing wordt hoger enz enz enz.

Om van de kosten voor de aankleding van zo'n huis nog maar niet te spreken.

Wij gaan binnenkort maar weereens 800 euro voor gordijnen dokken. We willen nog wat plisé gordijntjes tegen de inkijk.

Advies aan vriend: grow up!
En als je het over sfeerloos heb. Rij eens een gemiddelde neiuwbouwwijk in.
quote:Mikoshin schreef op 17 april 2012 @ 11:47:

Als het mogelijk zou zijn met mijn werk zou ik ook parttime werken.

Waarom moet iedereen per se full time werken? Waarom zou je niet mogen kiezen voor minder luxe en meer vrije tijd?

Het is wel berehandig als je wat dit soort inzichten betreft bij elkaar past voor je jezelf een joekel van een schuld op de hals gaat halen.

Omdat lang niet iedereen zichzelf kan bedruipen met een parttime baan.

Ik vind het persoonlijk zeer onverstandig om al op zeer jonge leeftijd zo afhankelijk te zijn van je partner.

(Dan laat ik nog even buiten beschouwing dat je minder pensioen opbouwt bijvoorbeeld.)
.
.
quote:eleine schreef op 17 april 2012 @ 11:51:

Zij is niet degene met de eisenlijst. Waarom zou zij tegen haar zin 40 uur per week moeten werken voor iets wat haar vriend wil? Als hij per se een duur huis wil, zal hij een beter baan moeten vinden.Niet fulltime willen werken is ook een zwaar eisenpakket. Met 3 dagen werken in het onderwijs betwijfel ik of je economisch zelfstandig bent. Waarom mag zij wél de kosten van haar wensen op haar partner afwentelen?
...
quote:Tia.Dalma schreef op 17 april 2012 @ 11:55:

Jouw vriend moet toch wat volwassener worden. Maar vooral realistischer. In hoeverre is zijn smaak zó apart dat hij dat nergens bij een ander zal vinden? En alles maar als sfeerloos en lelijk afdoen zonder echt binnen gekeken te hebben en, belangrijker, net als jij naar de mogelijkheden van de ruimte... Ik krijg de indruk, lieve TO, dat je (in ieder geval op dit punt) met een drammend en stampvoetend kind zit opgescheept. Zou ik geen kwart miljoen mee uitgeven (en absoluut een sterk samenlevingscontract mee in elkaar zetten!).Helemaal mee eens. Ik vind het kortzichtig dat hij denk dat hij alleen daarvan gelukkig wordt. Dat maakt me heel verdrietig. Dat ik bij mezelf denk, heb ik wel de juiste gevonden? Heb een prima relatie, lieve vriend, kom niets te kort, maar ik denk/weet wel dat onze verwachtingen nogal uiteen liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven