Geld & Recht alle pijlers

Vriend is veeleisend op gebied van huisvesting

17-04-2012 10:45 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment huren mijn vriend en ik een leuk appartement.

Straks, als ik ook werk heb, willen we een huis kopen.

Het probleem: mijn vriend vind geen enkel huis onder de 250duizend euro mooi of leuk. Als starters op de woningmarkt is dit natuurlijk onrealistisch en ik wil niet zoveel geld kwijt zijn aan hypotheek. Zo'n duur huis kopen zou alleen lukken als ik fulltime ga werken straks. En daar heb ik gewoon helemaal geen zin in. Ik wil graag 3 a 4 dagen per week werken, zodat ik daarnaast nog genoeg tijd over heb voor andere dingen als het huishouden en hobby's.

Mijn vriend zijn wensenlijst voor een huis:

- nieuwbouw (wij als 1e bewoners)

- 2 onder 1 kap

- minimaal 140m2 groot huis

- perceel van minimaal 300m2

- met garage en bijkeuken

Mijn wensenlijst:

- gewoon een leuk, knus en gezellig huis, of nieuw of oud

- met een hoekhuis ben ik ook tevreden

- geen opknapper want vriendlief is te precies om te klussen en dan zit ik de rest van mijn leven in een bouwval

- voor nieuwe keuken en badkamer is er spaargeld, meubels hebben we allemaal al.

Overigens wonen we wel in een omgeving waar de huizenprijzen betrekkelijk laag zijn en voor 250.000 wel een huis hebt wat aan vriendlief zijn eisen voldoet. (niet dat jullie denken dat ik daar een onrealistisch beeld van heb)

Ik heb hem al 100x verteld dat hij met een minder mooi en duur huis zal moeten doen. Hij is bang dat hij niet gelukkig wordt in een tussenwoning zonder garage en tuin. In ons appartement gaat hij elk weekend naar zijn ouders omdat hij zich hier verveelt en ik aan het werk ben. Ik ben bang dat ik niet gelukkig wordt als ik elk dubbeltje 3x moet omdraaien voor de torenhoge hypotheek.

Ik geloof niet dat 'gelukkig zijn' zit in een mooi huis. Wat heb je aan een mooi huis als je niet genoeg geld hebt om eten van te kopen? Wat heb je aan zo'n duur huis als ik straks mijn baan verlies.. Dan kunnen we het huis wel te koop zetten.

Hoe kan ik mijn vriend laten inzien dat het leven niet draait om een mooi huis en al die andere materiële dingen?

Ik denk overigens dat het komt omdat hij onzeker is, en bijna al zijn vrienden hebben inmiddels een (gewoon leuk en niet duur) koophuis. Hij wil 'de overtreffende trap' om te laten zien dat we het financieel goed hebben en succesvol zijn, voor mijn gevoel.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 11:51:

[...]

Ik hecht veel waarde aan vrije tijd en hij meer aan geld.Dan moet hij zorgen dat hij meer gaat verdienen, zodat hij alleen zn droomhuis kan financieren. Nadeel is dat jij dan niet voor 50% eigenaar zult worden (denk ik). Maar goed, dat is logisch als je zelf niet veel wilt werken.
quote:helene31 schreef op 17 april 2012 @ 11:58:

[...]

Omdat lang niet iedereen zichzelf kan bedruipen met een parttime baan.

Ik vind het persoonlijk zeer onverstandig om al op zeer jonge leeftijd zo afhankelijk te zijn van je partner.

(Dan laat ik nog even buiten beschouwing dat je minder pensioen opbouwt bijvoorbeeld.)Volledig eens. Ik hecht ook veel waarde aan vrije tijd, maar niet zoveel als aan economische zelfstandigheid en een pensioen. Waarom ga je niet eerst fulltime werken? Niet voor de hypotheek overigens, maar voor een buffer, weet ik veel? Hij wil een duur huis en jij wilt (ja sorry) een relaxed leventje. Wake up, its crisis!
En hij is vast ook niet tevreden met een Ikea keuken en een eenvoudige c.q. goedkope badkamer. Moet vast ook allemaal een merk zijn en vooral duur.

Word jij gelukkig met een man die zo materialistisch is? Stel jezelf deze vraag. De kans dat je hem kunt laten inzien dat dit allemaal niet belangrijk is, is niet groot als ik dit zo lees.

Je kunt de discussie ook laten liggen en voorlopig genieten van het samenwonen in het appartement. Over 2 jaar kan de situatie anders zijn.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 12:02:

[...]

Helemaal mee eens. Ik vind het kortzichtig dat hij denk dat hij alleen daarvan gelukkig wordt. Dat maakt me heel verdrietig. Dat ik bij mezelf denk, heb ik wel de juiste gevonden? Heb een prima relatie, lieve vriend, kom niets te kort, maar ik denk/weet wel dat onze verwachtingen nogal uiteen liggen.Ik vind jou anders ook vrij kortzichtig. Jij wilt niet fulltime werken, maar wel meeprofiteren van het feit dat je vriend het doet? (Uitjes en hobby's kosten veel geld.)
Wat vervelend, nathjuh! Ik vind een huis van > 250.000 voor starters eigenlijk ook best veel geld. Het lijkt mij ook totaal geen prettig idee dat bijna al je maandelijkse inkomsten aan de hypotheek besteed moeten worden. Het lijkt mij belangrijker dat een huis prettig aanvoelt en voldoende kamers heeft (3 lijkt me al realistisch, zeker als er een zolder bij is). Tweekapper, hoekwoning etc. zou ik me niet op blindstaren.

Garage vind ik zelf geen must, maar mijn partner heeft er ook liever wel een.

Hoop dat jullie er samen uitkomen, en je hem kunt overtuigen dat een iets goedkoper huis ook een mogelijkheid is! En het hoeft ook niet per se je laatste woning te zijn, desnoods verkoop je het over 10 jaar (als je meer inkomsten hebt) en ga je dan ruimer wonen.
Met mijn ambtenarenbaan voor drie dagen kan ik een hypotheek krijgen van 90 tot 100 K. Spaargeld erbij, en mijn inleg uit het huidige huis, dan kan ik een rijtjeshuis realiseren voor mezelf, als ik er alleen voor zou komen staan.

Parttime werken en een hypotheek kan dus wel, maar je moet nog flink wat geld (de helft ??) zelf meebrengen.

Aanvulling, ik heb bijna 1300 netto. Als rijksambtenaar ben ik "veiliger als cliënt" volgens de hypotheekmeneer.

Snoezekind is nu negen. Als hij naar het VO gaat, ga ik misschien meer werken, en Snoezeman minder, allebei vier dagen ofzo. Nu werk ik drie en hij vijf.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Startsalaris in het onderwijs is 2073 euro. Met een fte van 0,75 (ik neem het even ruim), kom je op een inkomen van 1554 euro. Bruto dus.

Daar krijg je geen hypotheek mee. Echt niet.
quote:helene31 schreef op 17 april 2012 @ 12:04:

[...]

Ik vind jou anders ook vrij kortzichtig. Jij wilt niet fulltime werken, maar wel meeprofiteren van het feit dat je vriend het doet? (Uitjes en hobby's kosten veel geld.)+1
...
TO, heeft je vriend al ingecalculeerd dat onder dit kabinet de hypotheekrenteaftrek wel eens kan komen te vervallen voor tenminste de 'nieuwe' gevallen? Gaat ook best schelen in je netto maandlast hoor...
Waarom zou 250K onrealistisch zijn?

Misschien heeft vriend nog wel ergens wat spaargeld of TO?

Met 2 banen (weet niet welke onderwijs); zou elk een inkomen van 30K hebben? Dan moet het al lukken, of je dat wil is een 2e?

In mijn omgeving kunnen starters met gemak nog 3 tot 4 ton lenen (doet niemand maar het is haalbaar)...
Vriendlief wil dit:

http://www.funda.nl/koop/ ... 39690-steenbreek-6/fotos/

http://www.regiomakelaar- ... l/huizen/index.php?id=195 (mooi huis maar te ver van vriend zijn werk)

Ik vind dit zoiets dikke prima:

http://www.funda.nl/koop/ ... 816982-wiekenas-45/fotos/
quote:helene31 schreef op 17 april 2012 @ 12:10:

Startsalaris in het onderwijs is 2073 euro. Met een fte van 0,75 (ik neem het even ruim), kom je op een inkomen van 1554 euro. Bruto dus.

Waar zegt ze dat ze van zijn geld wil profiteren?

Van die drie dagen werken hou je genoeg over als je geen hoge eisen stelt. Ik lees nergers dat ze dat doet.

Ik heb het jarenlang met minder dan dat gedaan, en mijn leven was toen net zo leuk als nu.

Ze is begin twintig, natuurlijk hoeft ze zich nu niet druk te maken over haar pensioen. Hoewel het me inderdaad ook een raadsel is waarom ze zo nodig een huis wil kopen.

Ga eerst eens even een beetje leven of zo.
vivatobbertje: TO is nog niet afgestudeerd, zou dan een erfenis oid moeten krijgen maar ouders hebben altijd te weinig geld dus dik zal die niet zijn/worden. Vriend zou dan minstens 85K spaargeld moeten hebben. Als ie nu al zo'n show-off naar vrienden wil zijn, zal dat vast niet pas zich gaan uiten als dat huis er is. Ze hebben allebei een auto en gaan op vakantie. Ik schat de kans op zoveel spaargeld laag in (en dan nog: dan heb je alleen de aankoop nog maar).

TO wil parttime werken en heeft nog geen werkervaring. 30K lijkt me voor haar alvast niet haalbaar uberhaupt. Inclusief vakantiegeld biedt een startsalaris voor 0,75FTE 20K per jaar. Moet vriendlief minstens 45K per jaar binnenhalen. En dat blijven doen, natuurlijk.
Mikoshin, een huis kopen is voor veel mensen de enige manier om enigzins betaalbaar te wonen; met een inkomen boven de 33K (startsalaris voor iemand van HBO/WO) kom je niet meer in aanmerking voor sociale woningbouw...

Commerciele huur is vaak al 600 a 700 euro kale uur (voor 30 m2)! Dan is kopen goedkoper ;)
Wat een hoop huis koop je in die uithoek voor dat geld.

Als je vriend jouw eerste keus te min vindt voor een starter, dan gaat hij nog een beroerd leven krijgen.
45K is natuurlijk niet onrealistisch (weet niet hoe oud vriend is)....en oke als TO niet wil fulltime wil werken is het niet haalbaar....maar als je over 2 jaar willen kopen kunnen ze toch 25K sparen of iets in die richting!
quote:vivatobbertje schreef op 17 april 2012 @ 12:19:

Mikoshin, een huis kopen is voor veel mensen de enige manier om enigzins betaalbaar te wonen; met een inkomen boven de 33K (startsalaris voor iemand van HBO/WO) kom je niet meer in aanmerking voor sociale woningbouw...

Commerciele huur is vaak al 600 a 700 euro kale uur (voor 30 m2)! Dan is kopen goedkoper ;)Dat is waar, maar volgens TO wonen ze nu in een leuk appartement.
Misschien verhuizen naar Groningen daar gelden andere prijzen dan waar ik woon (Randstad) merk ik.
quote:helene31 schreef op 17 april 2012 @ 12:10:

Dat klopt niet helemaal. Heb vorige week een gesprek gehad voor invalwerk. Uurlon 14,33 p/u. 14,33 x 30 x 4 = 1719,60 bruto als ik 30 uur per week ga werken.

Als ik 30 uur per week ga werken kunnen we met het inkomen van mijn vriend erbij maximaal 236.000 lenen (net even ingevuld bij rabobank) We hebben geen schulden, en hebben beide een hbo diploma. Evt. zou schoonfamilie nog garant kunnen staan (wil ik niet) maar ik zie geen reden dat we geen hypotheek kunnen krijgen.
quote:vivatobbertje schreef op 17 april 2012 @ 12:22:

Misschien verhuizen naar Groningen daar gelden andere prijzen dan waar ik woon (Randstad) merk ik.Absoluut! Qua huizenprijzen woon ik graag in Friesland! Vrij uitzicht, geen buren, paard in de wei. Heerlijk!
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 11:47:

[...]

Ja hij heeft een vliegtuig (modelbouwding) waar hij graag aan klust en bergen gereedschap dat hij ergens moet opbergen. Hij is zo'n type man dat het liefst de hele zaterdag in de garage zal doorbrengen.Dan is het toch logisch dat het voor hem een minimale eis is dat er een garage/ grote schuur/ ruimte om zoiets te bouwen bij jullie huis is?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 12:17:

Vriendlief wil dit:

[...]

Ik vind dit zoiets dikke prima:

[...]

Huis 2 mooier dan één (pas écht saai en sfeerloos!) maar helemaal eens met jou: bestaand huis veel leuker.

Maar goed: die discussie kun je eindeloos met hem blijven voeren. Veel belangrijker is wat er onder de oppervlakte ligt:

- in hoeverre kunnen jullie in jullie relatie samen compromissen sluiten

- hoe ingrijpend in jullie samenzijn is of wordt het enorme verschil in normen en waarden ten aanzien van materieel bezit?

- ik persoonlijk hou niet van mensen die de buitenkant belangrijker vinden en dat zelfs ten koste van eigen (financieel) geluk menen te moeten tonen aan anderen (types die antwoorden hoeveel iets wel niet gekost heeft, als je ze complimenteert met het goed). Jij?

Volgens mij zit daar best een pijnpunt of twee. Dat huis kopen hoeft inderdaad nog lang niet, maar praten over dit soort onderliggende zaken wellicht wél.
Maar TO, denk je dat je vriend het voor het aanzien tegenover vrienden doet, of weet je dat zeker?
quote:vivatobbertje schreef op 17 april 2012 @ 12:21:

45K is natuurlijk niet onrealistisch (weet niet hoe oud vriend is)....en oke als TO niet wil fulltime wil werken is het niet haalbaar....maar als je over 2 jaar willen kopen kunnen ze toch 25K sparen of iets in die richting!

Spaargeld van vriendlief op dit moment ongeveer 15.000. Hebben alle meubels (nouja, bank, tv, bed, kledingkast... er kan altijd nog wel wat bij )

Als we een huis kopen zijn we een jaar verder, heeft mijn vriend nog eens 6000 erbij gespaard en ik hoop dat ik ook ongeveer 2500 duizend heb kunnen sparen van mijn toekomstige loon. In een jaar klinkt dit voor mij niet zoveel, maar zal -helaas- waarschijnlijk een ander auto'tje moeten kopen.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 12:23:

[...]

Dat klopt niet helemaal. Heb vorige week een gesprek gehad voor invalwerk. Uurlon 14,33 p/u. 14,33 x 30 x 4 = 1719,60 bruto als ik 30 uur per week ga werken.

Hoeveel invalwerk ga je doen dan? Inval is toch: als er eens een uurtje vrijvalt? Niet zeker, dus? Zeg maar: 0 urencontract? Een bank kijkt niet alleen naar het uurloon maar ook de zekerheid van dat inkomen, om daarmee je betaalzekerheid vast te stellen....

quote:Als ik 30 uur per week ga werken kunnen we met het inkomen van mijn vriend erbij maximaal 236.000 lenen (net even ingevuld bij rabobank) We hebben geen schulden, en hebben beide een hbo diploma. Evt. zou schoonfamilie nog garant kunnen staan (wil ik niet) maar ik zie geen reden dat we geen hypotheek kunnen krijgen.

Nooit nooit nooit uitgaan van zo'n check op internet!! Die zijn vaak rooskleurig en houden geen klap rekening met andere fiscale omstandigheden en toekomstwensen! Dat is echt les 1.0 in het huizenkopen! Ga liever naar een onafhankelijk hypotheekadviseur: die neemt jullie hele huidige én toekomstige leefsituatie in ogenschouw.

En meisje meisje: een HBO-diploma zegt echt kont tegenwoordig in deze arbeidsmarkt......... :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven