tweede kleinkind minder speciaal?

17-04-2012 13:33 121 berichten
Mijn zusje heeft al een kindje (eerste kleinkind van mijn ouders), wij nog niet. Ik ken mijn eigen ouders niet meer terug sinds ze grootouders zijn geworden, zó bezig met wat de baby allemaal wel niet doet, kan, hoe lief/mooi/makkelijk/speciaal/bijzonder ze is. Dat is ze ook zeker, maar kunnen grootouders ditzelfde gevoel wel hebben bij een tweede, derde etc. kleinkind? Of blijft de eerste altijd het meest bijzonder?

Ik ben namelijk heel benieuwd of ze net zo leuk zullen zijn met onze kinderen (die er nog niet zijn) of met de volgende kinderen die mijn zusje misschien nog zal krijgen. Vinden jullie dit iets wat ik maar gewoon moet afwachten hoe het zal gaan of dat ik deze 'zorg' naar mijn ouders toe kan uitspreken? Voel me geloof ik een beetje jaloers.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt inderdaad jaloers, zou er zeker niets van zeggen. Mijn ervaring is dat elk kleinkind even speciaal is voor de grootouders. Bijzonder dat je je om zoiets druk maakt.
Niks meer aan inderdaad, zo'n tweede. Die is ook niet meer leuk en schattig enzo. Dus.

Tuurlijk is de tweede ook leuk. Anders zouden er nooit mensen zijn die zelf een derde (of een vierde of een vijfde) kind namen, nietwaar? Dat doe je niet omdat bij de tweede de lol er al dik vanaf is.

Mijn kind was bij de ene set grootouders de eerste en bij de andere grootouders de zoveelste. En ze zijn allemaal even gek met haar hoor. Daar zit echt geen verschil in!
Mijn ouders hebben er vijf en geloof me ieder van hen is even speciaal voor hun.
En doe iets aan je jaloezie, cq. onzekerheid.

(Alsof die van jou niet leuk genoeg zou zijn...)
Ik ben in verwachting van mijn moeders tweede kleinkind, de eerste is ook van mij, ze is net zo enthousiast als bij mijn eerste, maar ik merk wel dat bij haar andere familie( was ze ook de eerste) ze wel de favoriet is. Omdat ze de eerste was ja.
Hoi,

Ikheb op dit moment twee kleinkinderen en de derde zit eraan te komen.

Ik merk geen verschl, ze zijn me allebei dierbaar en ik verheug me ophet derde kleinkind.

groetjes
De eerste is volgens mij wel het meest speciaal ja. Wat niet betekent dat grootouders de volgende kleinkinderen niet meer boeiend vinden natuurlijk.
daar zou ik me toch echt niet druk over gaan maken! zeker nu je zelf nog niet eens kinderen hebt!

mijn oma had 14 kleinkinderen en vertelde altijd net zo enthousiast over het op kamers gaan van kleinkind 1 als de eerste schooldag voor kleinkind 14.. dus volgens mij kan je ook gewoon 14 kleinkinderen hebben en ze allemaal heel speciaal vinden!
Er zijn twee dingen in het leven waarbij je je belachelijk gedraagt: als je verliefd bent en opa of oma word. Aldus een bevriende opa. Mijn ouders gingen ook zo belachelijk doen toen mijn oudste geboren werd, ikzelf was zelfs jaloers. Hoe het met mij ging vonden ze een tijd lang een stuk minder interessant dan elk boertje/kreuntje van mijn kind. Is wel weer een beetje bijgetrokken hoor, je leert je ouders gewoon van een heel andere, bijna irrationele kant kennen. en nu vind ik het heel leuk om met ze over de kinderen te praten.

Wat je vraag betreft: het eerste kind maakt ze voor het eerst opa of oma, maar verder is er geen verschil. De kleinste is altijd de liefste, is een beetje mijn ervaring, en met de oudsten bouwen ze een andere band op door dingen te ondernemen.
Stel je niet zo aan en laat je ouders lekker genieten van hun kleinkind. Je klinkt inderdaad jaloers. En kinderachtig. Mijn ouders hebben 4 kleinkinderen en ze zijn op allevier even dol. Mijn schoonouders hebben 1 kleinkind (ons kind) en die zijn idolaat van onze dochter. Gelukkig is mijn schoonzusje niet zo kinderachtig aangelegd en is ze dol op haar nichtje.
War voor relatie heb je eigenlijk met je zus TO, dat je he hier druk om maakt? Gevalletje competitief?
Ik merk wel dat mijn schoonouders minder hebben met een baby dan met een kleuter, dus in die zin besteden ze minder aandacht aan de tweede. Nu de tweede groter wordt, hebben ze ook steeds meer contact met hem. Ik zou me niet zoveel zorgen maken over aandacht voor je kinderen; jij zult vooral veel minder aandacht krijgen van je ouders. Ik heb soms het idee dat ik vooral functioneel ben, handig om de kinderen naar opa en oma te brengen, maar zelf hoef ik niet per sé mee
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Tuurlijk is de eerste speciaal. Dan worden ze voor het eerst grootouders. Maar ze zullen heus enorm verliefd worden op die van jou hoor
Nee eigenlijk helemaal niet competetief, maar ook geen hechte band. Juist omdat we allebei heel verschillend zijn nooit jaloezie ervaren; zij heeft haar kwaliteiten, goede en minder goede eigenschappen en ik de mijne. En toch heb ik het gevoel een beetje gekregen dat sinds zij een kindje heeft, zij specialer is voor mijn ouders. Ik weet dat het belachelijk klinkt, maar zo ben ik het gaan voelen, ook omdat de gespreksonderwerpen zo veranderd zijn.
Ik was kleinkind nummer 30 en toch echt een stuk minder interessant dan de eerste hoor.

Nog een meisje ook, dat telde niet.

Maar goed, ik gok dat jouw ouders geen 30 kleinkinderen gaan krijgen en dat ze wellicht wat moderner zijn zijn mijn grootouders waren.

Dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Overigens doen mensen hier net, alsof grootouders altijd gek zijn op de kleinkinderen. Dat is natuurlijk onzin. Je hebt grootouders die gek zijn op alle kleinkinderen. Je hebt grootouders die het niet interesseert, grootouders die voorkeuren hebben en alles er tussenin.
mijn ouders hebben hebben ook minder met de 2e dan met de eerste. Het zijn broer en zus en beide identiek in gezellig als je het mij vraagt :D maar toch is de oudste ze specialer
Ik vind niet dat je je aanstelt NYC. Ik ben nu zwanger van het eerste kleinkind van beide stellen ouders, maar merk wel dat er inderdaad een soort irrationeel iets van (vooral mijn) ouders uitgaat. Zo is mijn vader meer in mijn buik dan in mijn algehele gesteldheid geinteresseerd. Schoonmoeder doet niks anders dan een box en bedjes uitzoeken voor bij hen thuis.

Ik kan me niet meer herinneren hoe het was, maar was ook aan beide kanten van de familie het eerste kleinkind. Mijn opa's en oma's waren allemaal nog heel jong, ze werkten nog allemaal. Mijn opa raakte overspannen en was helemaal geen leuke opa voor mij. Nu, bijna 30 jaar later (en aan de ene kant 17 kleinkinderen verder waarvan de jongsten nu 10, aan de andere kant 7 kleinkinderen verder waarvan de jongste nu 5) hebben de jongste kleinkinderen echte opa's en oma's, mensen met veel vrije tijd, echte verwenmensen.

Ik ben overigens niet jaloers op mijn neefjes en nichtjes, maar ik bedoel er meer mee te zeggen dat, hoewel het misschien niet meer de eerste is, een opa en oma voor elk kleinkind anders zijn.

(Daarnaast denk ik dat opa's en oma's voorkeuren ontwikkelen. Net als dat kleinkinderen een voorkeur ontwikkelen voor welke opa of oma het liefste is. Dat heeft naar mijn idee niks met eerste of laatste kleinkind te maken)
Je tweede vriendje is toch ook niet speciaal? Of je tweede auto?

Nou, da's met kinderen ook zo. Laat stáán met kleinkinderen; als je zelf al kinderen hebt gehad dan is er al helemaal niets meer aan, aan zo"n kind-van-kind.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:NYC schreef op 17 april 2012 @ 13:48:

Nee eigenlijk helemaal niet competetief, maar ook geen hechte band. Juist omdat we allebei heel verschillend zijn nooit jaloezie ervaren; zij heeft haar kwaliteiten, goede en minder goede eigenschappen en ik de mijne. En toch heb ik het gevoel een beetje gekregen dat sinds zij een kindje heeft, zij specialer is voor mijn ouders. Ik weet dat het belachelijk klinkt, maar zo ben ik het gaan voelen, ook omdat de gespreksonderwerpen zo veranderd zijn.Joh, laat gaan. Gun die mensen hun pleziertje om veel over de baby te praten. Waarschijnlijk zijn je zus en moeder ook wat meer naar elkaar toegegroeid doordat ze nu hetzelfde hebben ervaren (kind krijgen).
quote:NYC schreef op 17 april 2012 @ 13:48:

En toch heb ik het gevoel een beetje gekregen dat sinds zij een kindje heeft, zij specialer is voor mijn ouders. Ik weet dat het belachelijk klinkt, maar zo ben ik het gaan voelen, ook omdat de gespreksonderwerpen zo veranderd zijn.

Dat is toch ook niet raar, lijkt me heel normaal.

Hun relatie met je zus is veranderd en die met jou is hetzelfde gebleven. Alsof je achterblijft en zij samen verder gaan.

Maar goed, daar doe je niets aan verder.
De zorgen komen ook omdat mijn zusje dichtbij hen woont (en mijn ouders een vaste oppasdag hebben), spontaan even komt binnenwandelen etc. en ik ver weg woon (en dus geen oppasdag zal vragen, ons kindje zal hen minder vaak gaan zien) en om wat inderdaad al gezegd is, ze groeien met hun eerste kleinkind in alles mee; die gaat straks lopen, kunnen ze mee gaan fietsen, naar de kinderboerderij, en de babyfase was bij de eerste allemaal nieuw en daarom misschien ook zo leuk.
quote:hekje schreef op 17 april 2012 @ 13:51:

[...]

Joh, laat gaan. Gun die mensen hun pleziertje om veel over de baby te praten. Waarschijnlijk zijn je zus en moeder ook wat meer naar elkaar toegegroeid doordat ze nu hetzelfde hebben ervaren (kind krijgen).En ook daar zit een knoop: ik denk dat het voor grootouders misschien anders (leuker?) is met het kindje dat je dochter op de wereld heeft gezet, dan je schoondochter?
hey meid! geloof me, tweede derder vierde het word alleen maar leuker!!
quote:NYC schreef op 17 april 2012 @ 13:53:

De zorgen komen ook omdat mijn zusje dichtbij hen woont (en mijn ouders een vaste oppasdag hebben), spontaan even komt binnenwandelen etc. en ik ver weg woon (en dus geen oppasdag zal vragen, ons kindje zal hen minder vaak gaan zien) .Pak je boeltje op en verhuis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven