Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
quote:liv_1 schreef op 18 april 2012 @ 10:43:

En zelfs 700 euro is niet eens nodig dus. Een verhuizing hoeft geen drol te kosten, alleen als je geen vervoer hebt zul je dat moeten regelen. De rest kan later.Dit dus, maar ik vermoed dat je dat een keer gedaan moet hebben om het te kunnen geloven.
quote:liv_1 schreef op 18 april 2012 @ 10:36:

[...]

Pfff, sta ik op negeer of zo? Oh, sorry.

Ik geloof dat ik al een paar keer gezegd heb dat het ons ook is gelukt, terwijl we werkelijk niks te makken hadden. Alleen ons gewone maandgeld. En dat was niet veel. Wij trokken gewoon in ons nieuwe huis en deden de muren pas later. En namen de vloerbedekking mee uit ons oude huis, dat kun je altijd wel ergens kwijt, met een beetje creativiteit.

Haha nee alleen de plaatjesplakkert staat op de negeer

Maar ik snap wel wat je bedoeld, maar ik denk dat het ook ligt aan wat de staat is van het huis waar je in trekt en wat je allemaal mee kunt nemen uit je oude huis.

En wat iemand zei over als je niks hebt heb je ook geen vuilstort, dat klopt maar ik sprak voor mijzelf en mijn ervaring is als je een huis leeg haalt heb je altijd spullen die naar de stort moeten, daarbij zat ik niet in de situatie dat ik niks had.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 18 april 2012 @ 10:44:

En sommige mensen staan er alleen voor. Die zijn niet in de gelegenheid om bij iemand aan te kloppen om wat geld te lenen.Klopt, dat konden wij ook niet. Dus dan ga je (bijv.) rood staan. Ook geen ideale oplossing, maar soms kun je niet anders. En als je meer geld overhoudt nadat je verhuisd bent kun je dat weer makkelijker aflossen.
Ik ben volstrekt rustig hoor, ik kan er alleen nooit zo goed tegen als ik mensen zie schrijven dat werken 'niet loont' of meer verdienen 'bestraft wordt'. Dat is namelijk zulke pertinente onzin.
Zeg maar Spijker.
Baudolino, vrouwen die er alleen voor staan hebben niet genoeg in anderen geinvesteerd voordat de slechte tijden aanbraken. Eigen schuld dus!
quote:spijk-er schreef op 18 april 2012 @ 11:10:

Ik ben volstrekt rustig hoor, ik kan er alleen nooit zo goed tegen als ik mensen zie schrijven dat werken 'niet loont' of meer verdienen 'bestraft wordt'. Dat is namelijk zulke pertinente onzin.Ik ben toch ook niet accuut opgehouden met werken? Ik heb het 3 jaar op die manier gedaan. Net zolang totdat ik weer boven jan was. Nogmaals, in die tijd VOELDE het zo. Ik weet nu hoe het zit, maar toen niet.
quote:janniepannie schreef op 18 april 2012 @ 11:11:

Baudolino, vrouwen die er alleen voor staan hebben niet genoeg in anderen geinvesteerd voordat de slechte tijden aanbraken. Eigen schuld dus!Poeh, gedurfde uitspraak hoor.

Baudolino, vrouwen die er alleen voor staan hebben niet genoeg in anderen geinvesteerd voordat de slechte tijden aanbraken. Eigen schuld dus!

Hoe bedoel je dit?

In anderen geïnvesteerd? Je bedoelt als in vriendschappen zodat je nu om hulp kunt aankloppen bij vrienden?

Ik heb de bodem ook weleens geraakt, jaren geleden. Mooi niet dat ik de vuile was buitenhing, ik schaamde me dood.
Hoezo?

Het gaat altijd om zaaien en oogsten. Je kunt in investeren in liquide middelen (sparen) of investeren in mensen. Als je beide niet doet omdat je zielig bent, heb je daarmee alleen maar jezelf als de shit hits the fan.

Veel dames zijn wel goed in het vertonen van sociaal gedrag, maar omdat ze iedereen te vriend willen houden investeren ze vaak in mensen waar ze op lange termijn niets hebben. Ook wordt onder het motto van 'mee doen is belangrijker dan winnen' vaak enorm veel geld verbrast tijdens dit proces.

Kijk dus altijd of je investeringen, in geld of energie, een redelijke return on investment hebben.

Meiden die in de goede tijden niet investeerden, zijn dom en nu de sigaar.
Nastik, foute actie. Het eerste wat je moet doen als je de bodem raakt is juist de vuile was meteen buiten hangen. Dan is je kans op overleven het grootst.

In verschillende topics hier, waaronder de huizen topics, kun je glashelder waarnemen hoe wij vrouwen mooi weer blijven spelen.
quote:janniepannie schreef op 18 april 2012 @ 11:20:

Hoezo?

Het gaat altijd om zaaien en oogsten. Je kunt in investeren in liquide middelen (sparen) of investeren in mensen. Als je beide niet doet omdat je zielig bent, heb je daarmee alleen maar jezelf als de shit hits the fan.

Veel dames zijn wel goed in het vertonen van sociaal gedrag, maar omdat ze iedereen te vriend willen houden investeren ze vaak in mensen waar ze op lange termijn niets hebben. Ook wordt onder het motto van 'mee doen is belangrijker dan winnen' vaak enorm veel geld verbrast tijdens dit proces.

Kijk dus altijd of je investeringen, in geld of energie, een redelijke return on investment hebben.

Meiden die in de goede tijden niet investeerden, zijn dom en nu de sigaar.Kweetniet. Vind investeren in mensen om op terug te vallen klinken als een berekende manier om gebruik te maken van de vriendschap op het moment dat je het nodig hebt. Op die manier ga ik geen contacten aan met anderen.
Nastik, de meeste anderen doen dat helaas wel bij jou.
quote:janniepannie schreef op 18 april 2012 @ 11:22:

Nastik, foute actie. Het eerste wat je moet doen als je de bodem raakt is juist de vuile was meteen buiten hangen. Dan is je kans op overleven het grootst.

In verschillende topics hier, waaronder de huizen topics, kun je glashelder waarnemen hoe wij vrouwen mooi weer blijven spelen.

Waarom? Dat snap ik echt niet.

Ik ben toch geen hulpeloze huilbaby? Om hulp gaan gillen heeft mij niet echt een stap verder gebracht in het leven. Ik bedoel, uit de (financieële) problemen komen is wat mij betreft iets dat je zelf zult moeten aanpakken.

Problemen delen en om advies vragen vind ik geen enkel probleem. Maar ik ga geen vriendschappen aan omdat ik misschien in mindere tijden de vriendschap zou kunnen gebruiken als sociaal of financieëel vangnet.
Nastik, ga jij met zwervers om?

Tot zover je 'oprecht sociaal gedrag'.
quote:janniepannie schreef op 18 april 2012 @ 11:24:

Nee hoor. Ik bied een luisterend oor of een kadootje als ik daar zelf de behoefte toe voel of als men er expleciet om vraagt. Ik geef dat dan uit liefde, niet om er zelf beter van te worden.

Ik hoop ook op die manier benaderd te worden.

Dat vind ik nou een onzinuitspraak. Vrienden maak je toch niet om jou shit op te lossen als het slecht gaat. In de tijd dat ik echt geen geld had studeerde ik nog en was ik vaak nog de 'rijkste' omdat ik in elk geval niet kon roodstaan. Vrienden zat, maar die hadden ook geen geld.

En soms loopt je leven net zo gesmeerd. Twee keer ben ik volledig blut verhuisd zonder aan iemand te kunnen vertellen waar ik heenging (om veiligheidsredenen). Dan kun je dus echt tegen niemand iets zeggen, aan niemand iets vragen. En ook daar kom je wel weer uit.
quote:janniepannie schreef op 18 april 2012 @ 11:27:

Nastik, ga jij met zwervers om?

Tot zover je 'oprecht sociaal gedrag'.

Ja.

Waarom niet? Ik maak vaak een praatje met de lokale daklozen, eet een koekie met ze, praten over het leven of het weer. Toen ik nog op HC werkte gaf ik vaak de broodjes die we overhadden van lunch aan de daklozen. Waarom niet? Zijn ook mensen.

Ik haal ze niet in huis, dat dan weer niet.
quote:janniepannie schreef op 18 april 2012 @ 11:24:

Wat een onzin. Ik heb al heel wat mensen gehad die advies kwamen vragen of die ik zelf hulp heb aangeboden, maar er heeft nog nooit iemand om geld gevraagd bijvoorbeeld. Ook niet toen ik daar echt meer dan genoeg van had.

Op dit moment eet een vriendinnetje van mijn dochter een aantal keer per week mee omdat haar ouders de boodschappen niet kunnen betalen. Dat doe ik omdat ik om dat kind geef, niet omdat ik wil dat zij iets terugdoen nu of als het bij ons een keer slecht gaat.
quote:Nastik schreef op 18 april 2012 @ 11:29:

[...]

Ja.

Waarom niet? Ik maak vaak een praatje met de lokale daklozen, eet een koekie met ze, praten over het leven of het weer. Toen ik nog op HC werkte gaf ik vaak de broodjes die we overhadden van lunch aan de daklozen. Waarom niet? Zijn ook mensen.

Ik haal ze niet in huis, dat dan weer niet.Dat vind ik mooi om te lezen! Daar ben je helaas wel een uitzondering in, maar het is mooi dat er ook mensen zijn die inzien dat zwervers gewoon mensen zijn.
quote:Sunemom schreef op 18 april 2012 @ 11:32:

[...]

Wat een onzin. Ik heb al heel wat mensen gehad die advies kwamen vragen of die ik zelf hulp heb aangeboden, maar er heeft nog nooit iemand om geld gevraagd bijvoorbeeld. Ook niet toen ik daar echt meer dan genoeg van had.

Op dit moment eet een vriendinnetje van mijn dochter een aantal keer per week mee omdat haar ouders de boodschappen niet kunnen betalen. Dat doe ik omdat ik om dat kind geef, niet omdat ik wil dat zij iets terugdoen nu of als het bij ons een keer slecht gaat.Precies, voor mij bestaat vriendschap uit een onvoorwaardelijke liefde zonder (financieële, diensten) verwachtingen. Bij mij ligt de omvang van liefde of vriendschap niet op een weegschaaltje waarmee ik bijhoud wie wat en hoeveel vanmij krijgt en wat ik terugwil.
Hoe je het ook went of keert, je schamen vanwege financiele ellende is puur het niet willen toegeven dat je op te grote voet leeft. Een groot probleem in Nederland.

Het zou er een stuk beter uit zien als mensen wel hun vuile was durfden buiten te hangen.
P.s. Boven je stand leven, dekt de lading beter.

Meer dan de helft van de scheefleners (huizen 'bezitters') leeft ver boven hun stand. Maar de politiek pakt de mensen die onder hun stand willen leven, de scheefhuurders, juist aan.

Iedere bevolking krijgt de regering die ze verdient.
Aardig doen tegen mensen op straat beschouw ik trouwens niet 'als omgaan met'.

Dat is nog een belangrijk leerpunt in ons land: we moeten 'sociaal zijn' niet verwarren met 'gewoon vriendelijk zijn'.
Waarschijnlijk posten hier ook een aantal toekomstige zwervers. Niets mis mee hoor. Ikzelf zwerf niet maar leef al wel ver beneden mijn stand.
quote:janniepannie schreef op 18 april 2012 @ 11:50:

Waarschijnlijk posten hier ook een aantal toekomstige zwervers. Niets mis mee hoor. Ikzelf zwerf niet maar leef al wel ver beneden mijn stand.Verder vind je jezelf wel normaal reageren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven