Marokko

03-01-2012 21:51 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter en ik willen graag naar Marokko. De koningsteden bezoeken. Ik zelf ben meer van georganiseerd, dochter van hostels met rugzak. De meeste georganiseerde trips zijn een dag of 8/10 en ik vind dat eigenlijk wel genoeg. Is het sowieso veilig om als vrouw daar rond te trekken? Ik bedoel, mij zullen ze niks doen, maar een jonge meid..

Heeft iemand ervaring met het op eigen houtje trekken in Marokko?
In de stad rijden lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee

Hoe het er nu naar uit ziet, gaan we echter helemaal niet zelf rijden. We vliegen op Marrakech en gaan vanuit daar met de trein naar Rabat en Fes. Dan gaan we met een georganiseerde tour naar Erg Chebbi en eindigen we met een paar dagen Marrakech.

Ik heb er zin in, het begint zo echt te worden nu ik langzaam de reis in elkaar aan het puzzelen ben!

Heb jij wel eens in de woestijn geslapen Isiss?
Ja, twee keer. Twee weken geleden, hele nacht regen en wind gehad, in de tent geslapen. Jammer genoeg geen mooie sterrenhemel, maar was toch erg leuk. Op de dromedaris in de zonsondergang er naar toe (een stuk in het donker, erg gaaf), en 's ochtends 'n uur of half 7 weer terug op de dromedaris als de zon net op is. Super!

Paar jaar geleden wel buiten geslapen (ze slepen gewoon de matrassen uit de tenten naar buiten als je dat wil), het was ijs- en ijskoud (we waren er half maart toen) maar 'n heldere hemel met miljoenen sterren. Echt geweldig!

Tegenwoordig zijn er daar ook toiletten (bizar ja), niet met riolering of stromend water, maar het is wel wat relaxter dan met 'n zaklamp (niet vergeten mee te nemen) ergens in 't zand te gaan zitten.
Je kunt trouwens vanuit Fes naar Erg Chebbi (weet niet of je dat van plan bent), dan hoef je niet eerst helemaal terug naar Marrakech, is 'n grote omweg nml. Vanuit Fes is het een stuk dichterbij, maar ik weet niet of je met een georganiseerde tour dan wel weer kunt uitkomen in Marrakech.

Ik blijf er bij, je hoeft zo'n woestijntoer echt niet georganiseerd te doen, als je naar Erfoud of Merzouga gaat met openbaar vervoer, kun je vanuit daar ook naar 'n auberge. (maar dat moet je natuurlijk zelf weten)
Ik ben me ervan bewust dat het een omweg is om vanuit Fes via Marrakech te gaan maar de tour die we gaan doen gaat alleen vanuit Marrakech. En om nou met het openbaar vervoer te gaan en ter plekke een overnachting te regelen.. Het lijkt me wat spannend en ik denk zeker niet dat ik mijn vriend daartoe overgehaald krijg. Hij wilde het liefst georganiseerd dus ik vind het al heel wat dat hij me dit allemaal zelf laat regelen en zich daar prima bij voelt ;)

Ik ben ook wel benieuwd naar die toiletten in de woestijn, vond het al zo typisch toen ik het las! Op zich wel fijn als er iets van faciliteit is, gezien wat klachten die ik heb.

Bedankt voor al je info, het is heel handig!
Hoi Miriammm, wij zijn in 2011 met de auto naar Marokko gereden, ik heb de heen- en op de terugweg 3 dagen gereden en mijn man 1 dag. Ook heb ik vier weken in Marrakech gereden.

Wat Isiss *hoe gaat het?* schrijft klopt wie het 't hardst toetert heeft voorrang.

Ohhh, de voorbereidingen zijn ook zo spannend he? Succes.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ik denk dat de keuze inmiddels toch wel is gevallen om de huurauto niet te doen en georganiseerd de woestijn in te gaan. Ik vind het toch wel eng om zelf de Atlas over te rijden.

Isiss, ik had helemaal over een eerdere post van jou heen gelezen. We gaan inderdaad naar Fes. Daar blijven we ook 2 nachten ipv de ene nacht die we in Rabat slapen. Bedankt voor je tips voor Fes! Die heuvel, hoe zit dat? Is dat een beetje aangegeven, loop je gewoon?
Fijn dat je iets aan m'n verhalen hebt

Stel je niet te veel voor van die toiletten in de woestijn. Iedere auberge heeft een eigen tentenkampje, en 'n meter of 50 daarvandaan staat eigenlijk gewoon 'n toiletpot in het zand (vermoedelijk met een tank oid eronder, zou wat zijn anders) en een provisorisch hok eromheen. Soms met zijkanten van plastic zeil, soms een soort caravannetje. Ik vond 't erg grappig om te zien, was onverwacht. Er is geen stromend water, dat sowieso niet, je spoelt door met 'n emmertje water uit 'n ton die daar naast staat.

Over het algemeen is het sowieso wel goed om altijd 'n pakje vochtig toiletpapier of zakdoekjes oid bij je te hebben. Toiletpapier is er lang niet overal in Marokko, in koffiehuisjes buiten steden (en in steden trouwens ook vaak, ligt er aan of er veel toeristen komen of niet) zijn 't van die franse hurktoiletten waar je ipv toiletpapier 'n emmertje water (en je linkerhand, haha) hoort te gebruiken. Als je je trip georganiseerd doet, vermoed ik dat er tussendoor wel bij bepaalde plekken wordt gestopt die wat luxer zijn (fijn!). En 't relaxte aan georganiseerd gaan is dat je uitgebreid van 't uitzicht kunt genieten ipv op de weg letten, ook fijn.

Die heuvel bij Fes heet Borj Sud, dat is bij de grote begraafplaats, vanuit de stad zie je die liggen. Ik weet eerlijk gezegd niet of je er naar toe kunt lopen, ben er zelf met de auto geweest. Je kunt er sowieso met de taxi naar toe. En niet vergeten: wat de chauffeur ook zegt, de meter is niet kapot. Écht niet.

Een rondleiding in de medina in Fes is 't fijnst met een gids (vind ik), de medina is zo groot en uitgebreid, je raakt er makkelijk de draad kwijt. Plus zo'n gids (wel een officiële, kun je wel vinden via je hotel) heeft natuurlijk veel te vertellen over de geschiedenis, moskeeën, andere speciale bouwwerken etc.

De medina van Fes heeft ook veel winkeltjes, maar niet zoals in Marrakech (veel kleiner oppervlakte, en alles winkeltjes zitten geconcentreerd per onderwerp), Fes is veel minder op toeristen gericht, de verkopers zullen je ook niet constant blijven vragen om te komen kijken.

Hi Mother! Alles goed hier! En met jou?
quote:isiss schreef op 18 april 2012 @ 19:22:

Hi Mother! Alles goed hier! En met jou?

Even weer inbreken,

Ja met mij gaat het ook goed, zie mijn andere topic!! Zoef en ik ben weer weg.

I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ah, ik heb de ligging van de heuvel in ieder geval al gevonden in mijn reisgids Ik las ook wel meer dat een gids in de medina van Fes aan te raden is. Daar kan het hotel ons vast wel mee helpen.
quote:Miriammm schreef op 19 april 2012 @ 10:41:

Ah, ik heb de ligging van de heuvel in ieder geval al gevonden in mijn reisgids Ik las ook wel meer dat een gids in de medina van Fes aan te raden is. Daar kan het hotel ons vast wel mee helpen.

Ja een gids in de medina in Fes is zeker aan te raden. Wat een drukte daar, maar zo gaaf! Ze rijden je zó voor de sokken. "Balak balak" o.i.d

Ik zal proberen zo wat foto's te plaatsen.
Casablanca

Rabat

Atlas

Fes

Meknes

Ah wat een mooie foto's! Krijg er helemaal zin van!
Weet iemand misschien in hoeverre we warme kleding mee moeten nemen? Is voor 10 dagen 1 spijkerbroek, 1 longsleeve en 1 trui/vest genoeg? We gaan eind mei en slapen ook in nacht in de woestijn.
Het lijkt mij meer dag genoeg hoor. Het zal er eind mei behoorlijk warm zijn. ' s Avonds in de woestijn zul je het nodig hebben. Verder niet hoor.
Dank je!
Isiss (of iemand anders), wat voor kleding raden jullie aan voor overdag (eind middag/begin avond) in de woestijn?

Ik denk zelf aan sowieso een lange, dunnen broek. Maar draag ik daarop dan een dun t-shirt of beter een dunne blouse met lange mouwen (met daaronder een hemdje i.v.m. doorzichtigheid blouse)? Zijn dunne blouses sowieso aan te raden in Marokko?

Ik weet nog dat ik ze vorig jaar in Sri Lanka niet of nauwelijks heb gedragen, maar daar was het schouders bedekken ook minder streng denk ik.
Hoi Miriammm,

Ik droeg zelf in de woestijn een driekwart broek en een shirt met een korte mouw. Je kunt er ook voor kiezen om een dun shirt met lange mouw te dragen zodat de zon niet op je armen schijnt, net wat je prettig vindt. 's Nachts koelt het wel af, dus dan is een warm vest prettig.

Ik droeg in Marokko vaak een driekwart broek of een lange

linnen broek en een shirt met een korte mouw. Armen helemaal bedekken hoeft niet, maar bedekte schouders vond ik wel prettig. Je kan ook met blote schouders lopen, maar dan trek je aardig wat aandacht, zeker buiten de steden.

Veel plezier, ik vond het een geweldig land!
Bedankt!

Ik heb inderdaad al een aantal t-shirts gekocht. Die draag ik eigenlijk bijna nooit dus ik had er niet zoveel, maar heb er nu toch maar een paar ingeslagen. En ik denk dat ik dan ook maar 1 of 2 blouses met lange mouwen mee neem. We gaan met 2 personen met 1 backpack dus moet even kijken wat past.

Ik heb er ook echt enorm zin in!
Ik ben er geweest samen met mijn man en het is er prachtig.

Maar ik heb last gehad van de mannen. Fluisteren in mijn oor vind ik al niet prettig maar handen voelen op mijn kont al helemaal niet. Ook word je beduveld als het om geld gaat. Logisch, de bevolking is arm en wij zijn de rijke toeristen. In de moderne wijken van Marakech heb je er geen last van. Echter wel in het donker op de pleinen.

Echter, het land is mooi en het eten is verrukkelijk.

Ik zou voor de optie gaan die Lunax heeft gegeven.
Mooie foto's Andersnogiets! Heb je 't fijn gehad?

Miriam: lijkt me genoeg warme kleding, en in het ergste geval koop je er daar nog 'n vestje of bloesje bij.

Ik ben nooit eind mei in de woestijn geweest, maar ik zag op weeronline dat 't er 's nachts dan normaal gesproken niet onder de 20 graden is. En overdag 'n stukje warmer :-)

Marrakech was deze week al verschrikkelijk warm, tegen de 40 graden, de komende dagen wordt het wat frisser. Het is in mei niet altijd goed te voorspellen hoe warm 't 's avonds wordt, soms nog ruim boven de 20 graden, soms maar 15.

Ik draag zelf eigenlijk nooit blote hempjes, voor mijn gevoel heb ik 't niet minder warm als ik zo min mogelijk kleding aan heb, de zon kan dan ook harder branden op je huid. Het liefst draag ik dunne bloesjes of shirtjes. Ik draag ook geen hele korte rokjes. Hoewel Marokko op veel plekken echt aan 't moderniseren is, en jonge meiden veel minder bedekt rondlopen, is het wel 'n islamitisch land waar te bloot gekleed gaan gewoon niet wordt gewaardeerd. Neemt niet weg dat toeristen dat wel doen.

Last van mannen heb ik niet echt. Een beetje in de zin van dat je schijnbaar een bezienswaardigheid bent als westerse, en ze graag allemaal willen zeggen dat ze je mooi vinden. Soms irritant, want je gaat bijna nergens relaxed 'anoniem' over straat (uitzonderingen daargelaten, in de meest moderne wijk van Marrakech, Gueliz, is dat helemaal niet). Last van aanraken (billen) heb ik 2 keer gehad, jaren geleden op 't Djema el Fna plein in de drukte 's avonds. Niet fijn (understatement), je kunt het daar te plekke melden op 't politiebureau (zit op het plein), maar dat leidt alleen maar tot veel gedoe, ik vond 't de moeite niet waard. Aan je arm winkeltjes in getrokken worden, zoals in Turkije aan de lopende band gebeurde, heb ik nog nooit meegemaakt in Marokko.

Wat lamystere hierboven zegt over beduveld worden ervaar ik niet zo. Het is een land (zoals denk ik 75% van alle landen?) waar onderhandeld moet worden over prijzen. En waar de prijzen inderdaad hoger zijn voor toeristen dan voor locals. Niet gek als het gemiddelde maandloon daar ¤250 is, 20% werkloosheid, bijna niemand verzekerd tegen ziektekosten omdat dat onbetaalbaar is en een pensioen zo'n ¤150 per maand. En dan nog, de prijzen in de medina zijn zelfs zonder veel onderhandelen vaak erg laag. Leren slippertjes voor ¤15, waar een local ¤9 voor betaalt, daar lig ik niet wakker van, en dat voel ik niet als beduveld worden.
Ach ik houd van handelen en ik ben niet zo op mijn mondje gevallen, dus afdingen en gedoe met mannen maak ik me niet zo druk om. Ik ga me gewoon fatsoenlijk kleden, probeer respectvol te zijn met betrekking tot lokale gebruiken en het wel los lopen allemaal.

Over een week ga ik al, het komt nu dichtbij!
Ik ben pas terug, was met een paar Marokkaanse vriendinnen geweest. Je moet wel voortdurend opletten dat ze je niet willen naaien, ik bedoel als toerist betaal je gewoon meer, in ons geval hadden ze meteen door dat de meiden in Europa woonden en dus "rijk" zijn, steeds onderhandelen als je iets wilt kopen, boeken enz..

En...heeel goed op je tas letten (dit werd mij continue verteld door de meiden). De Marokkanen die in NL wonen zijn erg braaf vergeleken met die in Marokko. Mensen zijn daar gewoon erg arm dus je wordt voortdurend geconfronteerd met bedelende en stelende mensen.
Ik heb een hele fijne moneybelt die ik onder mijn kleding zal dragen, dus daar zullen steeds de waardevolle spullen inzitten. Verder zal het inderdaad opletten zijn, we zullen wel zien.

Dat ze je willen 'afzetten', tja.. Ik zal heus wel afdingen maar hoef niet perse de alleerlaagste prijs te betalen. Ik kan het (mits het niet te erg wordt) wel missen, de verkoper kan het geld misschien beterr gebruiken.

Waar ben je allemaal geweest Tartufone?
Zijn in april 10 dagen in Marrakech geweest, beviel prima.

Voor mij was het vier jaar geleden de laatste keer, voor mijn man en kinderen de eerste keer.

Ik heb geen last gehad van lastige mannen, ook op momenten dat ik alleen liep.

Mijn man heeft de bevolking als super vriendelijk ervaren, mensen waren heel behulpzaam en niet opdringerig.

Helaas konden we de woestijn tocht niet maken ivm kleine kinderen.

Wel zijn we naar Cascades de Ouzoud geweest, waar we een heerlijke Berber maaltijd hebben gegeten en waar men onzettend gastvrij was.

In Marokko moet je onderhandelen en dat kunnen de meeste mensen uit Nederland niet, ik zelf ook niet.

Desondanks zijn de prijzen die je uiteindelijk betaald een schijntje met wat je in Nederland zou moeten betalen.

Ik had bijv. leren tas voor 25 euro, een local betaalt er misschien 10 of 15 euro voor.

Ik verheug me er nu al op als de kinderen iets groter zijn om er weer heen te gaan.

Dan huren we definitly een auto en blijven we niet 10 dagen in een stad.
Love...miss..will never forget you..
quote:tartufone schreef op 20 mei 2012 @ 10:46:

En...heeel goed op je tas letten (dit werd mij continue verteld door de meiden). De Marokkanen die in NL wonen zijn erg braaf vergeleken met die in Marokko. Mensen zijn daar gewoon erg arm dus je wordt voortdurend geconfronteerd met bedelende en stelende mensen.

Vind dit echt veel te overdreven gesteld! De Marokkanen in Marokko zijn naar mijn idee juist veel aardiger, gastvrijer, opener en moderner dan de Marokkanen hier. Er zijn inderdaad bedelende mensen, maar die zie je ook in een willekeurige grote Europese stad.

Ik let daar evenveel op mijn tas als dat ik hier in een drukke winkelstraat in Amsterdam zou doen. Doe daar dezelfde dingen wel of niet als ik hier doe, ook hier ga ik niet middenin de nacht in m'n eentje donkere steegjes in, dat doe ik daar dus ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven