Werk & Studie alle pijlers

Afgestudeerd en balen

19-04-2012 21:16 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna afgestudeerd aan de uni (ik heb mijn scriptie ingeleverd) en ik ben nu een maand serieus aan het solliciteren. Ik baal gewoon dat ik al zo'n 40 brieven heb gestuurd en word afgewezen omdat ik geen (relevante) werkervaring heb. Ik weet dat momenteel moeilijk is maar ik kwam hier gewoon effe om stoom af te blazen. Ik vraag me dan ook af of andere afgestudeerden hier ook last van hebben.
Hoe komt het dat je geen relevantie werkervaring hebt dan?

Als je geen stage hebt gelopen, betekent dat niemand dat van jou opleiding heeft gedaan? Of versta je onder stage lopen geen werkervaring?
Op 1 afgestudeerde na, ken ik alleen maar afstudeerders met soortgelijke verhalen.

Sorry dat ik geen positievere ervaring heb.
Zolang je geen werkervaring krijgt zal je dat probleem blijven houden denk ik.
Ik ben ook bijna afgestudeerd en heb een baan gevonden door mijn connecties. Als ik het had moeten hebben van brieven sturen dan had ik er idd ook een pittige kluif aan gehad om een baan te vinden. Ik denk dat je moet kijken naar je netwerk en bereid moet zijn alles te doen qua werk op dit moment. De economie is gewoon bagger.
Ja, ik denk ook dat netwerken heel belangrijk is. Ben eerstejaars, en heb een zomerbaantje in de wacht gesleept, met mijn verslaving aan bizar veel vrijwilligerswerk voor 1 studiepunt.

Al is het moeilijk in deze tijden. (Bejaardenverzorger wordt een gat in de markt, geloof me. )
@metafoor, voor de Universiteit hoef je vaak geen stages te lopen.

Het probleem is ook dat ik een culturele studie doe. Werkervaring heb ik, maar een totaal andere richting.
Ja, dat dacht ik al. Al had ik huisgenoten van de Uni, die wel stage liepen, vandaar mijn vraag.

Wat jammer dat het niet wil lukken. Ben wel benieuwd naar welke culturele studie eigenlijk! Volg zelf een Sociale studie, en zit te denken aan de Uni.
Was het niet ook in de economisch geweldige tijden heel lastig om een behoorlijke baan te vinden in de culturele sector?

Kun je niet doorleren voor cultuur en it? Of cultuur en finance?
Kun je niet alsnog (deeltijd) gaan stagelopen en in de overige tijd een saai baantje doen waarmee je brood op de plank tovert? Dan doe je werkervaring op, heb je iets omhanden en vergroot je de kans op werk.
@ Metafoor een Spaanse cultuur studie.

In goede economische tijden heb ik zonder papiertje gewoon fatsoenlijk werk kunnen vinden. Nu is het gewoon veel moeilijker.

Denk er idd over na om een stage te doen.
Ik ken heel erg veel mensen die wèl werkervaring hebben en ook niet aangenomen worden!Het is gewoon een rottijd om een baan te vinden.
Ja stage of vrijwilligerswerk, om ook de waarde van je diploma wat in stand te houden?

Oh oke, en werk in het buitenland proberen te vinden is geen optie? (Kom uit een emigreerlustige omgeving, vandaar deze vraag:'))
Wat voor werk sluit eigenlijk aan op een Spaanse cultuur studie?
Ik zou het helemaal geweldig vinden om te emigreren naar het buitenland. Heb al op verschillende sites gekeken, alleen kan niet echt veel vacatures vinden. Als iemand wat weet, laat het me weten.
Maar wat voor iets zoek je dan?
@ Vlinder, ik studeer niet exact Spaanse taal en cultuur, iets in de richting. Ik zou voor NGO's kunnen werken, de overheid en toeristische sector.
@vlinder in de tijd dat er een tekort was aan secretaresses had ze dat kunnen doen met haar studie. Maar dat zal het nu ook niet worden vrees ik....
Ik hoor ook alleen maar horror verhalen van net afgestudeerden. Ik heb ook geen werk gevonden in de richting waarin ik ben afgestudeerd. Toen er nog geen crisis was had je eigenlijk gewoon baangarantie met mijn studie, maar die tijden zijn helaas al voorbij zonder dat ik er ooit profijt van heb gehad. Dus ja, daar sta je dan met je mooie papieren en een fikse studieschuld.

Nu is de tijd om inventief werk te gaan zoeken, dus idd je netwerk aanspreken en open sollicitaties sturen en vooral: durf tonen. Je moet echt boven het maaiveld uit durven steken nu...
Tja, wat kan ik eraan toevoegen. Het is werkelijk verschrikkelijk.

Ik ben afgestudeerd in januari en na toch heel wat gesprekken is de keus altijd net niet op mij gevallen.. Vaak omdat er toch nog n kandidaat was met net iets meer ervaring. Balen dus. En het enige wat je kan doen is doorgaan en hopen dat er een keer geen kandidaat is met net dat beetje meer ervaring..
Ik herken je probleem, zit in precies hetzelfde schuitje: wel werkervaring maar niet 'relevant'. Misschien doe je dat allang, maar je kan eens kijken op www.culturele-vacatures.nl Ik probeer zelf in mijn brieven de werkervaring die ik heb zo relevant mogelijk te doen lijken met voorbeelden, maar tot nu toe heeft dat nog geen resultaat gehad... Maar ik ben nog niet zo heel lang bezig, dus ik hou de moed erin ;) Jij in elk geval veel succes!
Herkenbaar. Ik doe ook een culturele studie. Redelijk wat stage-ervaring en leuke werkervaring, maar zelf het vinden van een bijbaan is al een ramp.
Hier precies hetzelfde. Na een jaar zoeken heb ik nu 1,5 jaar een baan. Geen fulltime helaas, en helaas absoluut geen leuke baan. Mijn collega's zijn gelukkig WEL leuk, dus daardoor is het te doen.

Maar ik heb tenminste werk, en ben nog steeds op zoek naar iets passends. Maar afwijzing op afwijzing tot zo ver. Het is helaas niet anders vrees ik, want bij een (net afgestudeerde) vriendin is het net zo.
Je bent een maand aan het schrijven joh!

Ik heb zelf op twee weken na een jaar geschreven voordat ik een baan had (uni gedaan, baan is op hbo niveau). Dus geduld, af en toe flink schelden en gewoon blijven schrijven.

(Kans is groot dat ik mosterd ben, heb geen reacties gelezen...)
anoniem_41200 wijzigde dit bericht op 19-04-2012 22:42
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
Mijn broer heeft latijns amerikaanse talen en culturen gestudeerd en is van pure ellende een andere studie gaan doen. Uiteindelijk doet hij nu iets heeeel anders, wat niets te maken heeft met zijn studie's!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven