Werk & Studie alle pijlers

Afgestudeerd en balen

19-04-2012 21:16 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna afgestudeerd aan de uni (ik heb mijn scriptie ingeleverd) en ik ben nu een maand serieus aan het solliciteren. Ik baal gewoon dat ik al zo'n 40 brieven heb gestuurd en word afgewezen omdat ik geen (relevante) werkervaring heb. Ik weet dat momenteel moeilijk is maar ik kwam hier gewoon effe om stoom af te blazen. Ik vraag me dan ook af of andere afgestudeerden hier ook last van hebben.
Als je in een maand al 40 geschikte vacatures hebt gevonden, vind ik dat nog niet eens zo slecht. Ik heb ongeveer een half jaar rondgekeken en ik denk dat er maximaal 4 geschikte vacatures voor mij zijn geweest. Met mij waren er nog 200 anderen die daar ook op solliciteerden.
Tja....de crisis sucks.

Ik ga er als bijna afgestudeerde ook bijna mee te maken krijgen.

Veertig brieven in een maand is best veel. Jammer van de afwijzingen, maar ik vrees dat je je daar voorlopig op in moet stellen. Succes in ieder geval.

Heb verder geen tips. Netwerken misschien.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, maar ben goed terecht gekomen.

Het wordt tijd dat studies afgestemd worden op de arbeidsmarkt.

Het is een ramp dat dit kabinet een tweede studie financieel vrijwel onmogelijk heeft gemaakt. Ze kunnen beter besparen door de snijden in studies waar geen vraag naar is. Zo zijn er nog steeds te veel opleidingen gericht op baantjes bij subsidieslurpers, cultuur-instellingen of andere hobby-opleidingen waar geen cent mee te verdienen valt. Daar moet het mes in. Daarnaast een beperkte toelating. Waarom wel beperkte toelating voor (tand)artsen terwijl daar veel vraag naar is? Terwijl andere opleidingen onbeperkt studenten aannemen die vervolgens zonder perspectief de opleiding afronden.
Ik heb net m'n scriptie ingeleverd en zou eigenlijk blij moeten zijn dat ik eeeiiindelijk klaar ben, maar ik ben dus ook heel bang dat ik geen baan vind.

Ik heb een studie gedaan waar vier jaar geleden makkelijk werk in te vinden was.

Nu wordt het moeilijk. Voor een HBO-functie te weinig praktijkkennis en te weinig werkervaring.

Voor een WO-functie zoeken ze in mijn vakgebied tegenwoordig bijna alleen seniors. Tot voor een paar jaar terug had je nog leuke juniorfuncties. Maar die zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Het stomme is dat ik best overtuigd ben van mezelf. Ik mis natuurlijk praktijkervaring en kan me zeker nog op veel gebieden ontwikkelen, maar ik denk dat ik best goed kan zijn in m'n vak. Maar dan moet je wel de kans krijgen. En momenteel krijgen ze zoveel brieven binnen op een vacature, dat ze CV's gaan screenen. Dan val ik waarschijnlijk gelijk af, zodat ik niet de

kans krijg om mezelf te verkopen tijdens een gesprek.

Ik heb stage gelopen en altijd veel gewerkt naast mijn studie. Toch hebben ze liever iemand met ervaring. Ik zag toevallig vandaag een vacature die me wel aansprak. Junior-functie. Maar dan vragen ze toch minimaal 2 jaar werkervaring en veel kennis op een specifiek gebied...

Toch doe ik morgen een brief de deur uit.

Je weet maar nooit.

Mijn stagebedrijf is aan het reorganiseren, dus daar ook geen mogelijkheden.

Gelukkig heb ik m'n bijbaan van 24 uur pw nog tot augustus. Saai werk en onder m'n niveau, maar iig inkomen en leuke collega's.
@gemini: gewoon solliciteren hoor! Die 2 jaar werkervaring mag vaak ook wel bestaan uit stages en bijbanen die wellicht relevant kunnen zijn. Functies voor 0-1 jaar ervaring ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. Tenzij je in de IT of accountacy zit ofzo. Als je in de buurt komt van de eisen lekker solliciteren, niet geschoten is altijd mis.
Ja ik ga t ook zeker proberen. Maar ik ben nu al bang dat er dus nog 200 sollicitanten zijn en daar zitten vast geschiktere kandidaten tussen.

Maar wie niet waagt die niet wint.

Verder ben ik mijn LinkedIn account aan het upgraden en probeer ik via m'n netwerk ook t een en ander.
Zelfde probleem hier. Ben nu bijna 1 jaar afgestudeerd. Ook ik heb niets kunnen vinden. Nu zoek ik ook niet echt meer aangezien ik in september weer verder wil studeren.

Ik kreeg te horen te weinig werkervaring en te jong. Ben net 22. Maarja ik kan er ook niets aan doen dat ik mijn hbo netjes in 4 jaar haal :p
Niet opgeven en vooral veel open sollicitaties sturen! Dan komt het vanzelf een keer goed. Zo heb ik ook binnen een week na mijn afstuderen mijn droombaan gekregen. Ik was al wel 2 maanden voor mijn afstuderen begonnen met solliciteren. Het gaat helemaal goedkomen, just believe it dan komt er echt wel iets goeds op je pad. Succes!
nooit een bijbaantje gehad tijdens je studie waar je werkervaring kon opdoen

ga vrijwilligerswerk doen of callcenter werk of werken op een camping in het buitenland als je een talenknobbel heb...maar doe iets...

ik heb met een behoorlijk gat in mijn cv, geen referenties, 300 mails gestuurd naar bedrijven, open soll. brief en uiteindelijk kon ik kiezen waar ik wilde werken en hoeveel uur en dan ben ik ook nog midden in de dertig...

wees creatief..waar een wil is, is een weg
Kom op zeg, je bent pas een maand bezig! In economisch goede tijden zou dat relatief ook al snel zijn.
Welke regio??
Ik ben, als alles volgens plan verloopt, volgend jaar juni afgestudeerd. Ik word dus niet vrolijk van al die negatieve verhalen die ik hoor rondom het vinden van een baan.

Wat erik32 al zei, ik denk wel dat het tijd wordt dat studies afgestemd worden op de arbeidsmarkt. Ik hoor regelmatig dat iemand een of andere (in mijn ogen) vage studie gaat doen waarbij ik me meteen afvraag wat kun je ermee en is er überhaupt werk in te vinden?

Succes met solliciteren TO.
Kop op, een maand valt nog best mee. Ik ben 3 jaar afgestudeerd, heb een jaarcontract gehad afgelopen jaar maar dit wordt niet verlengd, en ben dus ook weer op zoek naar werk, voor het 3e jaar.
ik begon exact een jaar na mijn afstuderen aan mijn eerste baan.

Het is helaas de tijd.

Ik vond uiteindelijk werk, door mij te gaan focussen op traineeships, omdat ze daar vaak niet vragen naar relevante werkervaring.

bij veel junior functies, is dat helaas wel het geval. Dus kwam ik daar met mijn culturele studie niet aan de bak.
Gewoon blijven proberen. In een maand al je droombaan vinden in deze tijd was ook wel heel optimistisch geweest. Zelf zit ik erover te denken om nog een studie te gaan volgen. Want ik zit met hetzelfde probleem. Je wordt meteen afgewezen op het ontbreken van werkervaring. En alleen stage is blijkbaar niet voldoende.

Ik ben nu aan het proberen om ergens een stageplek te kunnen vinden en dan op die manier aan mijn werkervaring te komen. Maar dit valt helaas ook nog niet mee. Op het moment doe ik nu schoonmaakwerk. Kan er net mijn huur en eten mee betalen maar goed het is iets.

succes
Het is inderdaad bagger overal. Ben zelf ook binnen een jaar afgestudeerd, en maak me hier ook al zorgen om. Je krijgt straks een aantal jaartallen die eigenlijk tussen wal en schip vallen. Je krijgt niet de kans om werkervaring op te doen, en als over een paar jaar de economie weer aantrekt en er wel weer veel werk is, is je werkervaring wellicht niet meer relevant en zoeken ze juist weer veel meer net afgestudeerden.

Probeer inderdaad ergens een stage te gaan doen, iets dat min of meer bij je studie past. Als je je daar kan bewijzen, kan je op die manier via een verworven netwerk alsnog ergens een vaste baan krijgen, zo niet, doe je in ieder geval wat werkervaring op...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven