Ervaringen met het UWV?
dinsdag 17 april 2012 om 15:25
Ik moet over 2 maanden een afstudeerproject inleveren en dan ben ik klaar met de studie. Ik zoek nu al uitgebreid naar vacatures en solliciteer ook, maar tot nu toe heeft het me nog niks opgeleverd. Nu dacht ik, zou het UWV in dit geval kunnen helpen met het zoeken naar werk? Op hun website lees ik voornamelijk informatie over uitkeringen, maar dat wil ik nu juist voorkomen. Als me iets erg lijkt dan is het dat ik op 18 juni eigenlijk letterlijk 'thuis zit'...
Zijn jullie bij het zoeken naar werk goed geholpen door het UWV of lukte het beter om zelf actief op zoek te gaan? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.
Zijn jullie bij het zoeken naar werk goed geholpen door het UWV of lukte het beter om zelf actief op zoek te gaan? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.
vrijdag 20 april 2012 om 03:43
UWV is jaren geleden samengegaan met het CWI wat vroeger het arbeidsbureau was. Dus dat jij dacht dat het UWV wellicht iets voor je kon betekenen of dat jij daar op een of andere manier nog verplichtingen had liggen, is niet zo gek...
Edit; dat klopt niet, ze hebben allebei dezelfde huisstijl gevoerd, toen ze nog apart van elkaar taken uitvoerden. Het is nu (UWV) WERKbedrijf. Lekker verwarrend, haha! Wat belangrijk was in mijn reactie, was het dikgedrukte. En ik kan nu maar beter weer een poging tot slapen doen...
Edit; dat klopt niet, ze hebben allebei dezelfde huisstijl gevoerd, toen ze nog apart van elkaar taken uitvoerden. Het is nu (UWV) WERKbedrijf. Lekker verwarrend, haha! Wat belangrijk was in mijn reactie, was het dikgedrukte. En ik kan nu maar beter weer een poging tot slapen doen...
vrijdag 20 april 2012 om 08:54
Ik dacht meer dat het een vraag- en aanbodsysteem was bij het uwv. Werkgevers kunnen aangeven: het is straks vakantie en ik heb invalkrachten nodig. Of: over enkele maanden gaat een werknemer met zwangerschapsverl, wie kan dit invullen?En dat je dan benaderd wordt om dat werk tijdelijk op te vullen.
Wat ik actief zelf doe, is reageren op vacatures die ik op internet, in kranten en via mail-updates binnen krijg. Maar dat zijn vacatures voor op lange termijn. Nu hóóp ik natuurlijk ook wel dat ik een dergelijke baan kan krijgen, maar ik wilde gewoon iets doen in de tijd dat ik nog niks heb. Maar hiervoor moet ik dan misschien ook de vacatures op internet in de gaten houden?
Wat ik actief zelf doe, is reageren op vacatures die ik op internet, in kranten en via mail-updates binnen krijg. Maar dat zijn vacatures voor op lange termijn. Nu hóóp ik natuurlijk ook wel dat ik een dergelijke baan kan krijgen, maar ik wilde gewoon iets doen in de tijd dat ik nog niks heb. Maar hiervoor moet ik dan misschien ook de vacatures op internet in de gaten houden?
vrijdag 20 april 2012 om 09:02
Geeft je opleiding hier geen begeleiding in? Het is toch eigenlijk idioot dat ze je opleiden maar dat je het zoeken naar werk helemaal zelf mag oplossen. Kun je niet terecht bij het bedrijf waar je stage hebt gelopen bijvoorbeeld?
Ik zou eerlijk gezegd vanuit je opleiding wel wat meer ondersteuning verwachten. Hoe doen je mede studenten dit?
Ik zou eerlijk gezegd vanuit je opleiding wel wat meer ondersteuning verwachten. Hoe doen je mede studenten dit?
vrijdag 20 april 2012 om 09:07
Het is een universitaire studie en hier wordt doorgaans geen begeleiding gegeven in het zoeken naar werk. Zoals gezegd moet je dat inderdaad helemaal zelf doen. Bij de organisatie waar ik stage loop heb ik wel aangegeven dat ik interesse heb om er te komen werken, maar of dat mogelijk is?
Ik denk dat mijn medestudenten zich hier minder druk om maken, zij zijn wat jonger dan ik en zijn nog met andere zaken bezig. Ik sta op het punt dat ik een huis wil kopen en gezin wil beginnen. Ben een aantal jaar geleden (na 5 jaar werken in een andere sector) opnieuw gaan studeren voor het verbreden van mijn eigen horizon, maar nu het einde van de studie in zicht is merk ik dat een baan vinden moeilijker blijkt dan verwacht.
Ik denk dat mijn medestudenten zich hier minder druk om maken, zij zijn wat jonger dan ik en zijn nog met andere zaken bezig. Ik sta op het punt dat ik een huis wil kopen en gezin wil beginnen. Ben een aantal jaar geleden (na 5 jaar werken in een andere sector) opnieuw gaan studeren voor het verbreden van mijn eigen horizon, maar nu het einde van de studie in zicht is merk ik dat een baan vinden moeilijker blijkt dan verwacht.
vrijdag 20 april 2012 om 09:36
As je enkel bent gaan studeren om je horizon te verbreden en nu 2 maanden voor je afstuderen eracht komt dat er eigenlijk geen werk in te vinden is,...... Tsjaaaa, wat zal ik daar op zeggen?
Met ook nog een wens voor een gezin op korte termijn vraag ik me af of je eigenlijk wel aan het werk wilt. Om toch iets met deze 5 jaar studie te gaan doen lijkt me verstandiger. Huis kopen zonder baan wordt ook lastig en die kinderen komen dan ook ietsje later.
Met ook nog een wens voor een gezin op korte termijn vraag ik me af of je eigenlijk wel aan het werk wilt. Om toch iets met deze 5 jaar studie te gaan doen lijkt me verstandiger. Huis kopen zonder baan wordt ook lastig en die kinderen komen dan ook ietsje later.
vrijdag 20 april 2012 om 09:38
vrijdag 20 april 2012 om 10:08
@ La.India: Ik begrijp je punt volkomen, had ik vijf jaar geleden geweten dat ik na mijn studie een huis zou willen kopen en een gezin onderhouden, had ik een andere (meer praktische) studiekeuze gemaakt. Heb er wel bewust voor gekozen om het af te maken en er niet halverwege mee te stoppen. Het is niet erg als het (iets) langer duurt voor ik een functie heb op mijn niveau, maar wil in tussentijd wel graag met tijdelijk werk geld verdienen. Ik ga overigens zolang ik nog geen vaste aanstelling heb nog wel extra cursussen volgen, die mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten.
vrijdag 20 april 2012 om 10:09
Toen ik 7 jaar geleden afgestudeerd was (HBO en WO) moest ik bijstand aanvragen (dat kon toen nog). En dat was nu niet omdat ik per se op kosten van de staat wilde leven (voordat jullie dat weer gaan denken). Ik had vooraf ook al een paar maanden gesolliciteerd, op meerdere niveau's (ook MBO), diverse regio's en buiten mijn vakgebied. Ik kwam echter niet aan een baan want: a. geen ervaring en/of b. te hoog opgeleid dus zo weg.
Dus klopte ik aan bij het CWI voor een bijstandsuitkering en de eerste reactie van die baliemedewerkster was dat ik me te groot telde om te werken en per se een baan op niveau wilde en dat ze nog voldoende banen had voor mensen zoals ik. En dat terwijl ze mijn sollicitatieachtergrond niet eens had doorgenomen (iets van 80 sollicitaties in 4 maanden). Vervolgens liep ze met me naar van die borden waar de vacatures aan hingen en wees op banen zoals schoonmaker, bollenpeller enz. Toen ik aangeef dat ik dat werk best wilde doen, maar dat dit mijn probleem (geen ervaring) hiermee niet opgelost was, ontplofte ze bijna.
Later werd ik gekoppeld aan een consulent die meteen wel doorhad dat ik echt wel wilde, me niet te groot telde enz. Uiteindelijk ben ik binnen korte tijd aan een baan gekomen, weliswaar op MBO+ niveau maar vervolgens rolde ik van baan naar baan om uiteindelijk op HBO-niveau terecht te komen.
Ik begrijp best dat men bij het UWV mensen met verschillende achtergronden (in alle opzichten) en met diverse instellingen aan een baan wil helpen, maar niet iedereen is per definitie iemand die graag steun trekt/kwaadwillend is en ik vind dat ze daar wel wat meer voor open mogen staan. Ik vrees dat dit in het huidige (politieke) klimaat met nog meer bezuinigingen hierop niet zal gebeuren: jammer.
@TO: ik kan maar een ding tegen je zeggen: zo lang je geen uitkering nodig hebt, blijf weg bij het UWV want het is niet goed voor je moraal. (Ook als ik andere topics lees hierover, zie ik dat.)
Dus klopte ik aan bij het CWI voor een bijstandsuitkering en de eerste reactie van die baliemedewerkster was dat ik me te groot telde om te werken en per se een baan op niveau wilde en dat ze nog voldoende banen had voor mensen zoals ik. En dat terwijl ze mijn sollicitatieachtergrond niet eens had doorgenomen (iets van 80 sollicitaties in 4 maanden). Vervolgens liep ze met me naar van die borden waar de vacatures aan hingen en wees op banen zoals schoonmaker, bollenpeller enz. Toen ik aangeef dat ik dat werk best wilde doen, maar dat dit mijn probleem (geen ervaring) hiermee niet opgelost was, ontplofte ze bijna.
Later werd ik gekoppeld aan een consulent die meteen wel doorhad dat ik echt wel wilde, me niet te groot telde enz. Uiteindelijk ben ik binnen korte tijd aan een baan gekomen, weliswaar op MBO+ niveau maar vervolgens rolde ik van baan naar baan om uiteindelijk op HBO-niveau terecht te komen.
Ik begrijp best dat men bij het UWV mensen met verschillende achtergronden (in alle opzichten) en met diverse instellingen aan een baan wil helpen, maar niet iedereen is per definitie iemand die graag steun trekt/kwaadwillend is en ik vind dat ze daar wel wat meer voor open mogen staan. Ik vrees dat dit in het huidige (politieke) klimaat met nog meer bezuinigingen hierop niet zal gebeuren: jammer.
@TO: ik kan maar een ding tegen je zeggen: zo lang je geen uitkering nodig hebt, blijf weg bij het UWV want het is niet goed voor je moraal. (Ook als ik andere topics lees hierover, zie ik dat.)
vrijdag 20 april 2012 om 10:28
Silky: ach ja, toen mijn vader op zijn 57e in de WW belandde, moest hij maar een sollicitatie cursus gaan doen. Never mind dat hij die cursussen al jarenlang zelf gaf.... Hij is braaf gegaan, en heeft toch maar mooi geleerd dat het handig is om je naam en telefoonnummer in je sollicitatie te vermelden, duh!
vrijdag 20 april 2012 om 20:55
Ik ben werkloos
Ik ben ziek
Ik kreeg jong een ziekte of handicap
Ik krijg een kind
Ik ben of word zelfstandige
Ik ben uitzendkracht
Dit zijn een beetje de reden waarbij het UWV om de hoek komt kijken. Dat kind heeft betrekking op zwangerschapsverlof,... als je een kind krijgt binnen een dienstbetrekking en als zzp-er.
Ik ben ziek
Ik kreeg jong een ziekte of handicap
Ik krijg een kind
Ik ben of word zelfstandige
Ik ben uitzendkracht
Dit zijn een beetje de reden waarbij het UWV om de hoek komt kijken. Dat kind heeft betrekking op zwangerschapsverlof,... als je een kind krijgt binnen een dienstbetrekking en als zzp-er.