Geld & Recht alle pijlers

Gierige vriendin, hoe mee omgaan?

20-04-2012 12:54 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin die gierig is, zo erg dat ik weinig zin in haar heb. Als we samen gaan winkelen klaagt ze voordurend over hoe duur alles is. Raakt dingen aan, zegt wat mooi, diepe zucht erachter dat het te duur is. Een keer wou ze zelfs geen 50 cent betalen voor de wc en heeft ze het uren opgehouden tot we in de trein zaten. Laatste tijd voel ik me er echt niet lekker bij, dat eeuwig gezeik over hoe duur alles is. Zij heeft een goed inkomen en haar man ook. Ik ben gescheiden en leef van een uitkering.

Herkenbaar?
Pff wat irritant joh, optie om niet meer met haar te gaan winkelen? En voortaan op bezoek te gaan ofzo? Lijkt me niks aan zo.

Of ben je helemaal klaar met haar als vriendin?
Ik zou gewoon eens tegen haar zeggen dat je een beetje moe van haar gezeur wordt.

Misschien is ze het zich helemaal niet bewust hoe irritant haar geklaag is.
Wie weet heeft ze wel enorme maandlasten en houdt ze weinig geld over.
Nee, niet herkenbaar. Maar wellicht probeert ze jou zo te 'steunen'. Als in; ze zal zich mss ongemakkelijk voelen door die dure spullen wel zomaar te kopen en denkt zo aan te geven dat ze jou wel begrijpt, maar kiest daarvoor dus de verkeerde weg.

Geen idee hoor, maar kan ik me ergens voorstellen. Vooral omdat jij dat inkomen er dus bijhaalt.
Als het je vriendin is zal ze ook begrip moeten kunnen opbrengen voor het feit dat ze op die manier het er bi jjou wel heel erg inwrijft dat alles duur is. Alsof jij dat zelf niet weet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:zazu_ schreef op 20 april 2012 @ 13:02:

Nee, niet herkenbaar. Maar wellicht probeert ze jou zo te 'steunen'. Als in; ze zal zich mss ongemakkelijk voelen door die dure spullen wel zomaar te kopen en denkt zo aan te geven dat ze jou wel begrijpt, maar kiest daarvoor dus de verkeerde weg.

Geen idee hoor, maar kan ik me ergens voorstellen. Vooral omdat jij dat inkomen er dus bijhaalt.Zoiets dacht ik dus ook.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je kan nooit in iemands portemonnaie kijken. Wie weet heeft zij wel (studie/hypotheek)schulden.
Lijkt me echt heel irritant en bovendien ongezellig. Als je met 2 uit bent moet je niet op de centen hoeven zitten.

Als ze al geen 50 cent voor de wc overheeft zal 'n terrasje of lunch er ook wel niet ingezeten hebben zeker?
Al eens met haar over gepraat?
Ik ben zo´n vriendin. Wij hebben een goed inkomen, maar ook veel lasten. En wij houden relatief weinig over van ons geld. Een broek van 50 euro is me al te duur, op goede schoenen bezuinig ik niet maar meer dan 80 euro mag dit ook niet kosten. En ja, ik benoem dus ook wel eens hoe duur alles geworden is. Niet alleen in kledingwinkels, maar ook bijvoorbeeld in de supermarkt of Blokker.
Ik krijg er een punthoofd van!
Als het je vriendin is dan vraag je dat toch gewoon, wat nou maakt dat ze zo zeikt over de duurte van alles? Ze heeft waarschijnlijk geen idee dat ze zo zeurt en wat het effect is.

Bovendien zegt inkomen weinig over wat iemand onder aan de streep te besteden heeft.
Hier ook zon vriendin, 40 euro voor één weekendje weg meebetalen is teveel, s we gepot hebben met stappen benoemd ze nog wat ze zelf heeft gedronken, maar ondertussen wel één iphone met duur abonnement nemen..
Wat ik maar bedoel te zeggen is dat je er niet in kunt kijken. Iedereen bepaalt zelf wat ie met z´n geld doet en daar hoeft niemand over te oordelen.

Wel kun je haar benoemen dat je dat geklaag niet prettig vindt, dan kan ze er rekening mee houden.
Ik krijg er een punthoofd van!
Het kan ook psychisch zijn: zo erg met geld bezig zijn dat je het niet wilt uitgeven. Dingen niet willen kopen omdat het uiteraard geld kost en dat geld kan je ook gebruiken om te sparen. Ik had dat vroeger erg, en nu nog wel een beetje. Ik woon samen en we hebben het goed, maar ik heb moeite om geld uit te geven. Of het nou onder het kopje gierig valt, ik weet het niet...
Als iemand niet wil shoppen/terrasje omdat het te duur is, vind ik dat ze beter thuis kan afspreken ipv wel mee te gaan maar alleen maar te klagen. Trek 'n fles wijn open van 6 euro en je hebt ook 'n gezellige middag.
Als je weinig te besteden hebt zou ik ook niet meedoen aan 'n pot trouwens. Tenzij je 'n megazuiper bent, heb je groot kans dat je meer betaalt dan wat je zelf geconsumeerd hebt.
quote:elninjoo schreef op 20 april 2012 @ 13:25:

Als je weinig te besteden hebt zou ik ook niet meedoen aan 'n pot trouwens. Tenzij je 'n megazuiper bent, heb je groot kans dat je meer betaalt dan wat je zelf geconsumeerd hebt.Daarom pot ik ook nooit mee. Ze doen hier altijd ¤20 p.p. dat ben ik in m`n eentje nooit kwijt aan 2 sinas.
Ik 'pot' ook nooit mee hoor, dan willen ze vaak 20 inleggen p.p maar dat drink ik er niet uit, ik maak zelf hooguit 10/15 euro op.

En ik zit al krap elke maand ivm studie en de huur van mijn woning etc.

Maar goed, bij ons word daar niet moeilijk over gedaan. Iedereen zn eigen drankjes :D
Als ze daar gelukkig mee is, vooral d'r gang laten gaan.
it's a big club and you ain't in it
Maar je krijgt wel lekkere thee bij haar thuis en ook nog een biscuitje erbij? Of doet ze tien keer met een builtje?
Ik had ooit een schoonmoeder die de wc vaak niet doortrok na het plassen, om water te sparen. Dat vind ik wel overdreven.
Er kan ook iets achterzitten, he?

Ik zou haar er eens op attent maken, en zeggen: "dat is nou al de vierde keer dat ik je hoor zeggen dat het duur is", en dan vragen of ze geld problemen heeft.
Een zeur is altijd vervelend, waar het ook over gaat, dus als deze vriendschap meer kost dan het je oplevert zou ik er direct mee kappen.
Ik heb het motto "geld moet rollen" maar ondertussen ben ik wel veel bezig met geld. Iets wat eigenlijk niet heel erg door had tot een vriendin er mij op aansprak dat ze niet steeds hoefte te horen hoeveel iets gekost had. Voor mij was het een eye-opener en vertel ik gewoon wat we hebben gedaan, niet hoeveel het gekost had.

Oftewel ik zou haar er op aan spreken als je dit nog niet hebt gedaan. Indien je dit al wel hebt gedaan, wat was haar reactie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven