Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Wel fijn dat A het verder allres prima doet. Volgens mij hebben veel kinderen ooit een keer een dip in de groeicurve en halen dat dan ooit weer in.
Zizaza, bedankt voor je uitgebreide post. Ik denk dat ik het eigenlijk meer met je eens ben dan ik door mijn kritische posts laat blijken. Het is natuurlijk niet voor niets dat ik nu ook soms bij d&v te vinden ben. Ergens spreekt het natuurlijk ouderschap mij zeker aan, maar ik ben nog zoekende hoe ik het allemaal wil doen, want nu lijkt het soms alles of niets. Dus of borstvoeding geven een paar keer per nacht tot dat het kind vier is of laten huilen en niet in de behoeftes van je kind meegaan. Maar ik wil beide niet

Ik zoek nog lekker door hoe ik het allemaal ga doen en ondertussen werkt de tijd voor mij. Tegen de tijd dat ze 18 is, weet ik vast hoe ik het allemaal aan had moeten pakken en wat ik allemaal fout (of hopelijk ook goed) heb gedaan.
Net een dieptepunt bereikt qua bijvoeding: Joris wilde zijn brood niet omdat ik er gepureerde appel op had gedaan (voelde te vies aan zijn handen). Ik had het echt even helemaal gehad. Ook omdat hij waar het op melk aan komt zo enorm ongeduldig is. Als ik thuiskom na een dag werken begint hij als een gek te happen en kan ik NIETS doen totdat hij aan de borst geweest is, anders zet hij het op een brullen. Ook als hij een uur daarvoor 160 cc gekolfde melk op heeft. Heel lief natuurlijk dat hij zo'n mamahonger heeft maar soms verrekte onhandig. Daarstraks werd hij wakker na (eindelijk) drie kwartier geslapen te hebben en had op de één of andere manier direct schreeuwende honger. Het was zelfs zo erg dat hij lag te huilen aan mijn linkerborst omdat daar de melk niet snel genoeg uit komt (zwaar productieverschil).

Komt nog bij dat ik morgen 3 dagen voor mijn werk naar Frankrijk ga en graag even wil genieten van mijn mannetje. maar dat is zo best lastig.

Sorry, weer een egopost.
Nu ligt 'ie superlief te spelen en voel ik me weer schuldig dat ik geïrriteerd was. Zo blijf ik bezig natuurlijk met mijn moedergevoelens :S
Ach Elize, wat vervelend dat hij nu net in zo'n moeilijke fase zit terwijl je binnenkort een paar dagen weg moet. Verder helaas geen tips. Hij is wel een volhoudertje die Joris.
Fruitfris, ik wilde de maten in de tabel zetten, maar je noemt de maten van de vier maanden controle. Ik denk dat dat een fout is? Of is ze helemaal niet gegroeid? (Dat zou dan denk ik wel echt zorgwekkend zijn, dus dat geloof ik niet)
he bah elize...je doet het echt heel goed hoor!

wat een verhalen verder. ik denk dat iedereen wel weet hoe wij met bv, eten etc omgaan. En die nachten met voeding etc blijven hier heel moeilijk.

Ik weet trouwens niet wat er met J aan de hand is hoor, maar hij heeft een nieuw gilletje ontwikkeld dit weekend...heel hoog en heel hard (tutende oren) en dat heeft hij de hele nacht ge daan. De buurvrouw die hem nog nooit eerder heeft gehoord kwam vragen fo hij het was of dat er katten aan het vechten waren geweest vannacht.

En A is wel een kleintje hoor, maar het is toch prima dat die er ook zijn? Wiij vullen ook altijd een bv-curve in. Wel gaf het cb hier aan dat er voor het opstellenv and e bvcurve alleen maar "ideaal groeiende" en gezonde kindjes gebruikt zouden zijn. Daarom kiezen ze hier nog steeds voor de nl-curves. Maar ook werd aangegeven dat de nl-curves veel fleskindjes bevatten. Tja: ieder voordeel heeft een nadeel. Een kind dat vrolijk is is veel belangrijker toch? (wil iemand met die van ons komen praten hierover;-))

Ik merk trouwens dat ik minder schrijf omdat ik niet steeds wil klagen. Maar J. is een pittig kereltje. Qua ontwikkeling gaat hij trouwens heel goed. Kruipen doet hij nog net niet maar hij gaat wel zelf staan op mijn schoot a;s hij twee vingers krijgt. Vandaag lag hij de kinderlaptop te bedienen (wanstaltig ding tegen onze ideeen, maar de kids vinden hem geweldig en het was een kraamkado)Hij zit steeds beter en wil eigenlijk alles al eten, maar mag dan van ons niet. OJa: wortel vind hij na ruim een week nog steeds niet lekker, maar brood wil hij het liefste meer en meer.

zwemmen vindt hij fantastisch net als wilde spelletjes.

es: het blijft volgens mij trouwens altijd zoeken over hoe en wat. Want wij doen veel in het natuurlijk ouderschap, maar zus moet echt van ons soms in de hoek even nadenken om het patroon te doorbreken. tja.....Wij lezen en dan denken wij wat we willen doen en maken echt dus ons eigen plan door allerlei zaken te combineren en zelf te verzinnen.
Ah, inderdaad. Ik heb de oude maten opgeschreven.

Dat zou wat zijn dat ze na 2 maanden niks gegroeid was.

Gewicht: 6425

Lengte 64.5

Vandaag zijn we direct aan de slag gegaan om A wat meer aan te bieden. Tijdens de lunch heeft ze stukjes broccoli en tomaat geproeft. Vanmiddag halve banaan. Straks proberen we aardappels met boontjes. Eens kijken of ze zo weer de nacht doorkomt.

Ook hebben we de standaard opvolgmelk gekocht. Eens kijken hoe ze daar op reageert.
Sanloes, dat gilletje is herkenbaar hoor. Volgens mij vind hij het interessant om zijn stem te horen. Het lijkt hier ook vooral op uitproberen wat ze met haar stem kan ofzo.
Ik vind dat er best gezegd kan worden dat een baby niet genoeg meer heeft aan moedermelk, niet voor niets is het wenselijk dat er met 6 maanden gestart wordt met bijvoeding?

Natuurlijk blijft moedermelk heel goed, maar je baby heeft op een bepaald moment meer nodig dan alleen maar melk. En als blijkt dat de groei stagneert bij enkel borstvoeding, kun je best meer bijvoeding aan gaan bieden, tenzij je zin hebt om de hele dag je kind aan de borst te hebben.
En over dat gilletje, ik zal even een filmpje op hyves zetten van gillende S!
Op die manier dat jij het zegt, vindt ik ook dat je wel kunt zeggen dat een kind bijvoeding nodig heeft. Ik las het op de een of andere manier alsof de melk zelf niet meer voedzaam genoeg zou zijn. En dat klopt volgens mij zo goed als nooit. Maar bij een kind ouder dan 6 maanden zou ik idd ook inzetten op meer bijvoeding en niet vaker aanleggen of zoiets. Maar dus bijvoeden met aardappelen en zo, niet om die reden met de bv stoppen.
Oh en Sanloes, wat vervelend dat J er nog steeds een potje van maakt. Wat mij betreft mag je iedere dag komen klagen. Ik schrijf hier ook altijd van mij af.
Elize wat ik vanmiddag nog zat te bedenken. Zou je niet toch willen proberen of Joris misschien juist op het kdv wel een fruithapje blieft? Misschien wil hij thuis niet maar daar wel? De meeste leidsters vinden het volgens mij leuk om te geven. Die van Liesje begonnen gelijk heel enthousiast en berichten iedere dag hoe het gegaan is. Ze krijgt op het kdv verse appel, peer en banaan gemengd met liga 1e stap.
@Es: als je het zo uitlegd, snap ik jouw reactie helemaal hoor.

En je hebt gelijk, ik voel me ook zeker in de opvoeding van M. Het gaat ook goed en vergeet niet: M. is ook wel een heel makkelijk meisje hoor, dat maakt het voor mij natuurlijk ook makkelijker.

Ik ben helemaal niet zo op de hoogte van verschillende opvoedmethodes e.d. Ik heb me er gewoon niet in verdiept.

Ach joh, ieder kindje is anders. Jouw Liesje lijkt mij in ieder geval een stuk bewerkelijker dan mijn M. qua slapen enzo.

Meid, ik hoop oprecht dat je wel gaat vertrouwen in jezelf. Maakt niet uit wat je doet toch? Als Liesje maar tevreden is. Dan maakt het toch niet uit of het linksom of rechtsom gaat?? Je praat met zoveel liefde over je meisje, je bent echt wel een fantastische moeder!

Haha, ben je teveel borstvoedingsmaffia? Nou ja, je hebt er gewoon een sterke mening over. Die overigens verschilt met die van mij, want bij bleek de bv toch echt niet voldoende

@Sperzie: hihi, dat zou wat zijn als alle volwassenen nog steeds geen stukken zouden eten .

Ik merk aan M. dat ze fruit graag geprakt heeft, maar dat ze de groente véél interessanter vindt in stukken en er dan zelf een beetje mee speelt. Ach, ieder zijn ding toch?

Ik heb bijvoorbeeld helemaal niks met draagdoeken. Ik heb er ook niks tegen, maar mij zul je er niet in zien.

@Zizaza: nou, je leest het. Ik ben helemaal niet van de draagdoeken, maar ik begrijp dat jij er heel erg veel baat bij hebt. Fantastisch toch?

@Elize: knap kind: eerst vakkundig de hap van de lepel kloppen Kan me voorstellen dat je er af en toe wanhopig van wordt....

Hè lastig zeg, die mamahonger!!

@Fruitfris: dat is ook wat, er maar van uitgaan dat iedere moeder het moeilijk vindt om met de bv te stoppen.

Ben benieuwd wat er uit jullie overleg komt, qua voeding? Wat is er bij jullie in de familie dan, waarom je speciale voeding zou moeten geven?? Of is dat hier al bekend?

@Sanloes: hier ook zo'n gilletje hoor! Heeft ze een week of 2 gehad, nu niet meer. Ze is er wel klaar mee geloof ik.

Nou M. is ook weer goedgekeurd op het CB. Wij hoeven zelfs niet terug te komen voor de 7,5 maand controle. Beetje vreemd, maar ik vind het prima. Dus met 9 maanden weer terug komen.

Ik ga nog wel iedere maand voor het weeguurtje. Dit wil ik het 1ste jaar volhouden, vind ik voor mijzelf wel leuk.

Lengte: 69,5 cm

Gewicht: 8280 gram

Morgen viert M. haar halve verjaardag. Kreeg ik vandaag een bos witte rozen van vriendlief, met 6 rozen, 1 voor iedere maand.
reen. Vriend heeft last van zijn darmen als hij veel kaas enzo eet. Verder hebben zijn zusjes ook zulke klchten en astma en exzeem.
pff ene kind is naar school en andere ligt te pitten.....en mama heeft weer wat qua gezondheid.Wordt er werkelijk niet goed van al die onzekerheid.

Vorige week hadden ze mn bloed geprikt omdat ik er n beetje aan onderdoor ging qua vermoeidheid en alles tegelijkze dacht toen aan schildklier ofzo dus moest ik bloed prikken.Ben gister gebeld voor uitslag en ze heeft me nu weer doorgestuurd naar een internist want mn bloed is niet goed.Er zitten te weinig bloedplaatjes ofzo in dus ja hoor ik maak me wer enorm druk want als ik daarover lees op internet dan schijnt of lijkt het niet goed te zijn als ik dat heb en lees ik de ergste dingen .Hoe word je gek ik hoop dat het toch mee kan vallen nog want als ik weer wat engs heb kan je me weg dragen hier...wordt vervolgd
Ach, ieder zijn ding hoor, S vindt alles wat ik hem geef heerlijk, maar ik geef het tot nu toe geprakt.

Heb laatst een stuk banaan in zijn handje gegeven, en daar deed hij niks mee. Toen ik het bij zijn mondje hield begon hij er wel aan te sabbelen.

Misschien als S gewoon goed in de kinderstoel zit, dat we hem dan wel stukken kunnen geven, maar nu in de wipstoel vind ik het niet echt handig, en hij eet gewoon heel goed van een lepeltje, dus waarom zou ik moeilijk gaan doen.

Ik heb me eigenlijk niet echt verdiept in een opvoedmethode zoals Natuurlijk ouderschap ofzo.

Wij doen het gewoon zoals wij denken dat het goed is, en soms sla ik het 'Oei ik groei-boek' open om te zien wat hij op deze leeftijd leert.

Ik denk dat ik meer mijn eigen opvoeding als voorbeeld neem, en die van manlief. Ook vind ik het erg leuk om mijn eigen oude groeiboekje in te kijken, en de tips die daar in staan.

S is over het algemeen een heel tevreden mannetje, hij drinkt/eet/groeit goed, dus ik heb het idee dat wij het wel prima doen.

Ik merk wel dat ik het steeds makkelijker vind worden, en dat ik zelf ook wat losser ben.

Dragen is ook niet mijn ding, maar als het wel je ding is, prima toch? Ik zie mezelf inderdaad niet op de wc zitten met S op mijn rug! Ik heb een paar weken geleden S in zo'n babybjorn gehangen, en ben toen een boodschap gaan doen (ik weet het, foei, geen ergonomische drager) maar S vond er werkelijk niets aan. Als ik stil stond probeerde hij zich los te wurmen.

Toen hij nog kleiner was, wel eens een draagdoek geprobeerd, maar ik vond het een hels karwei om dat ding met kind en al om te knopen, en ook dat wandelingetje was geen succes.

Misschien ligt het ook gewoon aan het kind, en is S gewoon het type niet om gedragen te worden!
Gelukkig heb ik een wonderkind die zowel de lepel als stukjes snapt Stopt S niet sowieso alles in zijn mond?

Waarschijnlijk zou ik het idd meer moeten doen als Reen, er gewoon op vertrouwen dat het goed gaat en niet steeds twijfelen aan keuzes. Want het gaat eigenlijk heel erg goed. Zelf het slapen tegenwoordig (vanochtend tot half acht en maar een nachtvoeding).

Of zoals Sanloes, natuurlijk ouderschap combineren met het strafhoekje. eigenlijk kan alles (behalve mishandeling of dergelijke natuurlijk) waar iedereen in het gezin zich goed bij voelt.

Met kind op de rug naar de wc, ik zie mij dat eigenlijk niet per definitie niet doen, maar ik vond het berichtje dat ik aanhaalde een naare toonzetting hebben. En neerbuigend naar de cb-assistente die gewoon even wilde helpen.

Sperzie ik denk dat het andersom is. Als de moeder graag wil dragen dan vindt het kind het ook prima. En dan was je er natuurlijk al eerder mee begonnen. Dat heb ik geloof ik ook wel eens gelezen dat een ouder kind er wel eerst aan moet wennen dat ingesnoerde bij gedragen worden.

Pff Milo alweer ziek? In Duitsland kennen ze Mutter-Kind-Kuren. Dat je een paar weken samen met je kind(eren) naar een kuuroord gaat samen met andere gezinnen en dan tijd krijgt om bij te komen en therapie, gespreksgroepen en zo. Volgens mij zou dat voor jou ook wel eens goed zijn. Even een paar weken de zorg voor je kinderen volledig delen, op adem komen en hopelijk ook een stuk gezonder worden.
Es, jawel, hij stopt wel vanalles in zijn mond hoor, maar dat doen baby's uit nieuwsgierigheid en om te voelen, niet omdat ze een stuk voedsel kunnen kauwen.

Ik heb me niet erg verdiept in Rapley hoor, maar ik heb niet het idee dat een baby van 6 maanden behoefte heeft aan 'stukken' voedsel.

En zelf zit ik ook niet met mijn handen in de stronken bloemkool 's avonds.

Dus straks als S goed kan zitten, mag hij van mij experimenteren met stukjes fruit, maar het avondeten blijft gewoon geprakt.

Als het de bedoeling is dat een baby op zo'n jonge leeftijd al stukken voedsel naar binnen moet werken, dan zou hij wel eerder tanden hebben gehad. Ik heb gewoon niks met die methode!
Jeej wat is er een hoop geschreven, leuk!

Leuk om de discussies wat betreft voeding en opvoeding te lezen. Wij hebben niet echt een opvoedingsmethode die we toepassen. Heb wel het boek How2talk2kids gelezen en kan het iedereen aanraden. Is wel voor wat oudere kindjes (vanaf een jaartje of 1,5 a 2) maar legt duidelijk uit hoe je bepaalde dingen bij je kind kunt bereiken zonder dat het een felle strijd wordt. Zowel vriend als ik vonden het een erg verhelderend boek en moet zeggen dat de dingen die we op dochter toepassen altijd erg goed werken.

Zizaza: bewonder je doorzettingskracht wat betreft de borstvoeding en de overtuiging waarmee je zoon om gaat. Wij zij met F nog niet aan de bijvoeding begonnen (hij is maandag 6 maanden). Wel een paar keer wat hapjes geprobeerd maar die werden resoluut weer uitgespuugd. Denk dat ik ook rapley bij hem ga proberen zodat hij op zijn eigen tempo kan wennen aan andere smaken en structuren.

Es: volgens mij ben je een fantastische moeder en is die onzekerheid heel normaal. Heb het bij dochter ook heel erg gehad puur omdat ik alles goed wou doen maar geen idee had hoe dat moest. Merk dat ik bij F, omdat het de 2e is, het allemaal veel makkelijker vind. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, niets is heilig.

Elize: wat vervelend dat Joris even wat minder in zijn velletje zit net nu jij een paar dagen weggaat.... Voel je niet schuldig waarschijnlijk zit hij in een sprongetje of zo (of misschien tandjes..???) waardoor alles wat moeizamer gaat. En uiteindelijk gaan ze allemaal eten (een vreselijke dooddoener... sorry... ) probeer er niet teveel focus of druk op te leggen dit kan juist averechts werken...

Sanloes: een pittig ventje dus.... irritant dat hij zijn stembanden de hele nacht aan het trainen was, hoop dat het eenmalig was.

Fruitfris: wat een klein poppetje heb je! Enne inderdaad even de meetwaarden op de site van het WHO invoeren en dan kijken naar de curve, daar zou ik meer waarde aan hechten dan die van het CB. Mag ik vragen waarom je nog niet met bijvoeding was gestart, gewoon gewacht tot 6 maanden?

Reen: wat lief van vriend die bos rozen! Geloof niet dat ik daar maandag op hoef te rekenen Vriend is niet zo attent (al had ik wel gisteren een grote bos rode tulpen van hem gehad, vriend is meer van de "zomaar-omdat-je-lief-bent" momentjes).

Ben deze week vrij. Vorig weekend was vriend weg en komend weekend hebben een familie weekend van de familie van vriend. Erg veel zin in, vriend zijn nichtjes (3 stuks) hebben alledrie een dochter van de leeftijd van onze dochter en hebben alledrie 6 a 7 maanden geleden hun tweede kindje gekregen (2 jongetjes en 1 meisje). Zitten in een groot huis in een Landal park dus wordt lekker zwemmen en hopelijk ook wandelen (en verder zijn opa en oma en alle ooms en tantes van dochter mee dus daar hebben we sowieso geen kind aan.... )

Zo nu nog even de badkamer poetsen en dan ben ik weer klaar voor vandaag, mag ik lekker met mijn nieuwe foon gaan spelen .
Helemaal Milo vergeten!! Meid wat een ellende, hoop dat het niks ernstigs is... volgens mij zou dat moeder en kind kuuroord waar Es het over heeft helemaal niet gek voor je zijn!
Linnepin, we waren al wel begonnen. Dagelijks pap en/of fruit.

Maar ook wel eens alleen 4x melk als het zo uitkwam. En dat leek ze toen ook nog prima te vinden.

Maar nu gaan we dagelijks halverwege de ochtend fruit geven, 's avonds avondeten (vandaag net als gisteren aardappels en boontjes) en net voor slapengaan papfles. Tussendoor melk.

Hier sliep ze vannacht lekker op tot 6:30.

(en een mega-pamper op het kdv)
Sperzie, dat vind ik ook, dat het heel normaal is om prakjes te geven, dat gebeurt in de natuur ook (voorgekauwd door de moeder of zo) , maar ik vind het ook normaal om stukjes te geven zodat ze aan de structuur wennen.

En zo sta ik eigenlijk in alles wat baby's betreft, ik vind bijna altijd overal wel iets inzitten, snap je dat ik soms te weg kwijt ben?

Gelukkig Linnepin dat je bij de tweede alweer wat zekerder bent en voor zover ik hoor, maak je je bij de derde helemaal nergens meer druk om. Goede redenen om snel nog een paar kinderen te krijgen

Fruitfris. Gaat dat goed, het eten? Eet ze het op? Hier hapt ze op zich wel een paar happen maar zeker nog niet genoeg om als volwaardige maaltijd te gelden. Wij zijn natuurlijk ook wel wat later begonnen.
Es, als je van elke methode gewoon iets neemt, dan heb je gewoon je eigen methode, je doet het gewoon heel goed! Maak je er niet druk om, zolang je kindje gelukkig is en goed groeit, hoef je je geen zorgen te maken toch?

Ik heb me in het begin enorm druk gemaakt om het inbakeren bij S, het voelde alsof ik gefaald had en dat het inbakeren een laatste redmiddel was om het weer goed te krijgen. Nu weet ik wel beter, en als ik dat mannetje van oor tot oor zie lachen als ik smorgens naast zijn bedje sta, besef ik dat ik gewoon een goede mama ben, die op haar manier het allerbeste doet voor kleine S!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven