Hou toch eens op over geld!

25-04-2012 15:18 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames

Ik zit nu al een maand of 9 met een irritatie die mijn leven nu echt begint te beïnvloeden.

Zoals sommige hier hebben onthouden zit ik in de schuldsanering. Duurde allemaal langer, dus moet nog 2.5 jaar.

Is rot, maar vind het ook wel prettig dat ik niet meer zoveel bezig hoef te zijn met geld.

Zit in therapie, en heb daar alle concentratie en energie voor nodig. Ook mijn lichamelijke toestand is nu heel belangrijk.

Nu heb ik een geweldige vriend. Buiten dit probleem om hebben we een super relatie, en kon ik het niet beter treffen. (Ik wil echt niet horen weg bij die gozer, want dat is echt niet nodig)

Maar hij heeft een probleem. En dat ik dat alles bij hem om geld draait. Echt alles. Zo'n 3 uur van de dag word gebruikt om over geld te praten. En dat nu al een jaar lang

Hij kan soms nergens anders over praten.

Voorbeeld: Gisteren kwam hij erachter dat er nog een flinke rekening aankwam. Wij zijn over een maand een jaar samen en willen wat leuks gaan doen. Dus 2 uur lang aangehoord hoe hij dus zuinig aan gaat doen. Later op de avond stelde hij voor om naar de bios te gaan. Maar dat hij daar wel geld voor moest wegleggen want dat was er niet.

Tja, dan heb ik eigenlijk ook niet zoveel zin om te gaan, want er zijn andere dingen die er met dat geld moeten gebeuren.

Ik heb dan liever dat hij thuiskomt, voorstelt om lekker naar de film te gaan. En dan gewoon te gaan! Zonder steeds over geld te mekkeren

En zo kan ik echt nog wel 100 voorbeelden opnoemen

Ik kan er letterlijk niet meer tegen. Hij belde me net op, en begon weer over geld. Ik heb toen huilend aangegeven dat ik er nog zwaarder depressief van word. Ik gecontroleerd iedere 5 cent omdraai. Ik op alles navraag, kan dat wel? Is daar wel geld voor? Maar dat kan toch nu niet? (echt, zelfs met een ijsje halen)

Ik word helemaal gek van mezelf, en van geld. Heb alle geldzaken helemaal uit handen gegeven, zelfs dingen die besproken moeten worden met mijn bewindvoerder gaat via een ander. Gewoon omdat ik geld niet meer kan luchten of zien.

Hij beloofd al een maand of 9 dat dit veranderd, maar het veranderd niet. Nog steeds word er iedere dag over geld gemekkerd of gepraat.

HOE krijg ik het voor elkaar dat dit verminderd?

Ik heb dit al normaal aangegeven, vandaag dus huilen. Al een keer goed pissig.

Het met zijn huisgenoot/beste vriend besproken ( werkte al helemaal niet, die is nog erger dan hem, want die heeft het geld ook)

Hoe zorg ik ervoor dat we hierover op 1 lijn zitten. Ik kan er echt niet meer tegen namelijk! Wil me zo graag concentreren op mijn gezondheid, mijn psyche, mijn familie. Niet op geld.

Tips?
quote:saaaaar81 schreef op 25 april 2012 @ 15:31:

[...]

Dat zeker wel.

Maar 3 uur op een dag?

Dat laat mij denken aan de vriend van Forrest Gump: Bubba.

Bubba had het de hele dag over garnalen...Dat was toch die film met: Run Forrest Run?
quote:Star schreef op 25 april 2012 @ 15:38:

[...]

Als je ergens allergisch voor bent, dan lijkt het natuurlijk een stuk langer. Ik bedoel sommige forummers zijn hier voor mijn gevoel ook altijd Oeh dat is ook een goeie ja.
laat maar
quote:Star schreef op 25 april 2012 @ 15:38:

[...]

Als je ergens allergisch voor bent, dan lijkt het natuurlijk een stuk langer. Ik bedoel sommige forummers zijn hier voor mijn gevoel ook altijd

Dan heb je het niet over mij
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
TO, jij zit in de schuldsanering en je hebt dus weinig tot geen geld over. Je vriend zit toch niet met jou in die schuldsanering?

En heeft hij zelf zo weinig geld dan dat hij niet eens een bioscoopje kan pakken met je om jullie jubileum te vieren?
Maar TO weet toch zelf nu alles van zuinig aan doen? Schuldsanering is geen vetpot toch? En als het goed is heeft ze nu een weekbudget of misschien een maandbudget en dat is vaak heel weinig. Dus zij zal zelf ook wel heel zuinig moeten doen om haar boodschappen en kleding en dergelijke te kunnen betalen.

TO belast hij jou daarnaast ook met zijn (al dan niet terechte) zorgen over zijn eigen financiele situatie? Is dat waar je zo mee zit?
punt
quote:Gravinnetje schreef op 25 april 2012 @ 15:41:

[...]

Dat was toch die film met: Run Forrest Run? Jups!
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 april 2012 @ 15:29:

Geld of het niet hebben van geld drukt een zware stempel op je leven. Ik kan mij dus voorstellen dat dit een item is, zeker als je partner in de schuldsanering zit.

Is hij zelf wel zo handig met geld en heeft hij er controle over? (ik meen mij een topic te herinneren waarin hij veel te veel geld aan kerstkado's had besteed en dat er spelcomputers op marktplaats moesten omdat zijn loon lager was dan verwacht)

Met andere woorden: is het praten over geld een kwestie van onzekerheid over geld? Zo ja, kan hij heen cursus omgaan met geld doen via het maatschappelijk werk of zo?

Ik heb altijd gedacht dat hij zo verstandig met geld was ( Misschien om dat ik het toen helemaal niet was ) Maar begin daar toch wel aan te twijfelen.

Als zijn geld binnen is weet hij eigenlijk niet hoe snel hij ''luxer'' wilt gaan leven. Om vervolgens na 2 weken van mijn zak te teren.

Nu zit hij ook in een overgangsperiode van een een nieuwe baan. School waar hij bijna meer klaar is en daar een baan voor moet zoeken. Zijn inkomen is niet stabiel.

Ik vind het een goeie vraag trouwens, misschien komt het wel door onzekerheid, zal het bij hem aankaarten. Laat hem sowieso ook dit topic lezen.
quote:saaaaar81 schreef op 25 april 2012 @ 15:43:

puntKomma.
quote:xxxlondon schreef op 25 april 2012 @ 15:31:

Jij zit in de schuldhulpverlening, maar heeft je vriend wel een salaris en wel geld wat hij kan besteden aan iets leuks?Wij wonen niet samen. Ik woon begeleid, hij samen met zijn beste vriend
Star
Waarom praat je vriend zo veel over geld? Heeft hij zelf niet of bijna niet genoeg? Maakt hij zich zorgen over jullie financiële situatie?

Is het geen idee om eens samen één keer een goed gesprek over geld te hebben, zodat jullie beiden weten hoe de ander erin staat, en het voor je vriend daarna makkelijker is erover op te houden?

Ik snap trouwens niet hoe je zo gelukkig met iemand kunt zijn als je je al een jaar kapot ergert en hij je daarmee aan het huilen maakt...
quote:kaetje schreef op 25 april 2012 @ 15:27:

Je kan je wel helemaal af willen sluiten voor het begrip "geld" maar het hoort bij het dagelijks leven. Je hebt het voor nu even uit handen gegeven maar je zal op een gegeven moment zelf alles weer in de hand moeten houden en zelf weer beslissingen moeten gaan nemen over je uitgaven. Nu kan je het even langs je heen laten gaan maar dat kan natuurlijk niet op de lange termijn. Je vriend is er wel erg veel mee bezig. Misschien kunnen jullie beide wat geven en nemen? Hij mag 10 minuten per dag klagen/praten over geld en jij luistert 10 minuten per dag naar hem. Ik snap wel dat jij je energie voor andere dingen nodig bent en dat er gezelligere dingen zijn om over te praten dan geld. Ik vraag me af of je vriend gaat veranderen hoor! Als jij niet weet wat hij daarvoor moet doen en hij weet het ook niet dan is er een probleem...

Dat is wel een goeie eigenlijk. Ik laat hem ook doorpraten en praten. Totdat ik na een paar weken het zat ben, en er een discussie ontstaat.

Vind het ook moeilijk dat bij hem aan te kaarten, hij doet met zoveel dingen zo z'n best, en heeft zo'n druk leven. Dat ik dan snel denk. Laat maar, tot mn eigen irritatie weer om de hoek komt kijken.

Ik las net ook iets over even weglopen. Lijkt me ook wel een goeie. Ik heb namelijk ook al het idee dat we er al teveel woorden aan hebben vuilgemaakt,
Is het misschien zo dat jullie beiden moeite hebben om met geld om te gaan?

Jij in de schuldsanering? Hij die meteen na zijn salaris geld opmaakt?

Ik vind het goed dat hij wel nadenkt over zijn uitgaven. Maar dat hoeft geen 3 uur per dag. Hebben jullie wel een goed inzicht over je inkomen en kosten? Misschien goed om dat eens voor beiden op papier te zetten, kan rust geven.

Daarnaast als je weet dat je bijna een jaar samen bent waarom ga je er dan vanuit dat je vriend dit betaalt, je had ook al maanden van tevoren zelf wat kunnen sparen, als is het maar 2 euro per week gedurenden 3 maanden en hup de film is betaald.
In je openingspost zeg je dat je het heel leuk hebt samen. Later zeg je dat hij om 8 uur vrij is en dan tot 12 uur of half 1 over geld praat. Terwijl jíj notabene in de schuldsanering zit! Blijft er nog wel tijd over in een dag om het dan nog leuk te hebben?

Een vriendin van mij heeft het heel heel krap. Wwij balen ook wel eens van een onverwachts hoge rekening maar ik zou daarover nooit klagen bij die vriendin van mij. Zij moet echt elk dubbeltje drie keer omdraaien en dan wil ik bij haar niet klagen over dat wij een keertje minder uit eten kunnen. Klinkt een beetje alsof jouw vriend dat wel bij jou doet terwijl jij eigenlijk in een veel slechtere positie zit dan hij.
quote:-yazz- schreef op 25 april 2012 @ 15:36:

[...]

Dat lees ik er ook in. Je zou het ook positief kunnen bekijken TO. Want hij is wel bij je gebleven ondanks dat bewezen is dat je niet met geld om kon gaan. Kun je dat nu wel? Want het lijkt erop dat je liever je kop in het zand steekt en dan geef ik hem groot gelijk dat hij laat zien dat je iedere euro maar één keer kunt uitgeven.Dat doe ik dus ook steeds. Herhalen, hij bedoelt het goed, het is voor onze toekomst samen. Maar waarom dan de eerste 2 weken na je stufie het over de balk gooien. ( Ook aan mij, of ik het nou wel of niet goed vind. hij weet dat ik er achteraf blij mee ben) Frustrerend! Ik probeer ook al af te leren verlekkerd naar dingen te kijken in winkels met hem. Hij haalt het zo. En dat kan gewoon niet.
quote:undereternalstars schreef op 25 april 2012 @ 15:37:

Ik denk dat het belangrijk is om te zorgen dat je wel gewoon veel leuke dingen doet die geen geld kosten of niet met geld te maken hebben. In plaats van naar de film kan je ook je kamer omtoveren tot een bioscoop. In plaats van uit eten kan je ook je kamer versieren met kaarsjes en een drie gangen maaltijd maken (ook al is het gewoon euroshopper ijs als dessert).

Thuis bioscoop gaat moeilijk, zijn tv hangt in de huiskamer, en huisgenoot is er bijna altijd bij. Maar we hebben gelukkig vaak genoeg van dat soort avondtjes. Bios is voor ons niet zo heel duur. Hij gaat gratis, dus alleen mijn kaartje moet gehaald worden.

Uit eten gaan we nooit, ja met ons half jaar samen. Maar daar is eigenlijk nooit geld voor. ( wel leuk idee trouwens met die kaarsjes enzo) Ben hem nu ook aan het aansporen weer te gaan koken. Deed hij altijd, en hij kon het goed! Maar laatste tijd.... Hij heeft overal moeite mee.

Hij heeft het sinds een maand of 3 ook een stuk moeilijker, maar daarvoor was het ook al veel met geld bezig zijn.
ik erger me vaak aan mensen die over geld zeuren. Als je geen geld hebt om iets te doen, niet gaan en als je het wel hebt er niet over zeuren. Zodra er over gezeurd wordt is het niet leuk meer.
Je vriend is dus helemaal niet goed met geld!

Hij maakt binnen twee weken zijn inkomen op, doet (grote)impulsaankopen. Wanneer het geld dan op is, raakt hij in paniek en gaat allemaal plannen maken hoe het anders moet.

Voordat jullie er ook maar over nadenken om samen te gaan wonen, ga dan aub naar een budgetcoach of weet ik wat.

Ik denk dat de ramp anders niet te overzien is.
quote:Gravinnetje schreef op 25 april 2012 @ 15:42:

TO, jij zit in de schuldsanering en je hebt dus weinig tot geen geld over. Je vriend zit toch niet met jou in die schuldsanering?

En heeft hij zelf zo weinig geld dan dat hij niet eens een bioscoopje kan pakken met je om jullie jubileum te vieren?

Bioscoop was voor tussendoor. Met ons jaar samen hopen we een dagje weg te gaan. Dat wordt waarschijnlijk helemaal door hem betaald. Ik heb wel een beetje spaargeld, maar had dringend kleding nodig, en denk niet dat mijn bewindvoerder mij nogmaals geld geeft in anderhalve maand tijd.

Dat is ook een beetje het probleem. Ik wilde naar de bioscoop

(Titanic in 3d) nog nooit gezien! Als vrouw zijnde is dat bijna een must joh, dus wilde ik graag gaan. Maar iedere keer als ik dat soort dingen uitspreek wilt hij het waar maken. Heel lief, echt. Maar het gaat echt op de verkeerde manier.

En ik ben dus nu aan het afleren me aan dingen te verlekkeren. Wat eigenlijk helemaal niet hoort.
En als jij nou eens zegt kom laten we gezellig gaan als hij dat voorstel van die bios doet ipv hem laten zeggen nee eigenlijk geen geld voor. Waarom zeg je dan niet gewoon, ja hoor kom leuk we gaan.

Of het onderwerp elke keer veranderen zodra hij erover begint?
quote:lovelycomplex schreef op 25 april 2012 @ 15:18:

Heb alle geldzaken helemaal uit handen gegeven, zelfs dingen die besproken moeten worden met mijn bewindvoerder gaat via een ander.

Dus je laat een ander beslissen over uitgaven, zonder overleg met jouw bewindvoerder?

Dat moet je denk ik snel terugdraaien!

anders wordt jouw schuld over 2.5 jaar niet kwijtgescholden!

(Ik hoop maar dat je geeen machtiging of PIN-code verstrekt hebt, anders loop je grote kans opgelicht te worden).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:kaetje schreef op 25 april 2012 @ 15:43:

Maar TO weet toch zelf nu alles van zuinig aan doen? Schuldsanering is geen vetpot toch? En als het goed is heeft ze nu een weekbudget of misschien een maandbudget en dat is vaak heel weinig. Dus zij zal zelf ook wel heel zuinig moeten doen om haar boodschappen en kleding en dergelijke te kunnen betalen.

TO belast hij jou daarnaast ook met zijn (al dan niet terechte) zorgen over zijn eigen financiele situatie? Is dat waar je zo mee zit? Ja daar zit ik heel erg mee. Ik wil hem dan helpen. Voel me schuldig omdat hij het aan mij heeft uitgegeven. Ga zelf dan zuiniger leven. Zodat ik hem kan helpen.

Maar dat doet hij andersom ook bij mij. Hij helpt mij waar het kan.

Alleen lopen mijn kosten op in 1000den euro's ( gebit, kleding, wonen, medicatie, ga zo maar door) En die heeft hij niet. Hij is er ook niet verantwoordelijk voor. Maar dat wilt hij wel zijn.

Ik heb het gelukkig ietsjes breder, omdat ik begeleid woon. Maar het is nog steeds met een paar 10tjes per week rondkomen.
quote:haarklover schreef op 25 april 2012 @ 16:10:

[...]

Dus je laat een ander beslissen over uitgaven, zonder overleg met jouw bewindvoerder?

Dat moet je denk ik snel terugdraaien!

anders wordt jouw schuld over 2.5 jaar niet kwijtgescholden!

(Ik hoop maar dat je geeen machtiging of PIN-code verstrekt hebt, anders loop je grote kans opgelicht te worden).

Ooh nee, ik heb het overleggen en bespreken uit handen gegeven. Ik beschik nog steeds over mijn eigen pinpas en het geld wat daarop gestort wordt. Kon alleen geen geldzaken meer horen of zien. Mijn bewindvoerder vind het volgens mij wel prettig, het gaat nu een stuk professioneler en soepeler. Krijg ook meer voor elkaar ( zoals geld voor kleding, en geld voor mijn kat die naar de dierenarts moet)

Het is trouwens mijn vriend die dat voor mij doet (dat is nog het erge, precies weten wat goed voor mij is, en het zelf volgens mij toch verpesten)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven