Geld & Recht alle pijlers

hypotheekgedoe

26-04-2012 12:52 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt totaal geen kaas gegeten van huizen, hypotheken en toestanden. We huren nu van de woningbouw, gewoon lekker simpel. We hebben een super huis gezien, het lijkt ons echter gewild, het is ook scherp geprijsd, dus we willen nu actie ondernemen. We hebben ook nog geen idee wat mogelijk is qua hypotheek. Dat gaan we dus nu uitzoeken.

Allereerst het huis: We hebben een leuk huis gezien, helemaal ons ding. Wel ontzettend verouderd (keuken, badkamer, geen dubbelglas (alleen voorraam beneden) overal behang, trappen verouderd, afschuwelijke wastafels in slaapkamers, en dak is geisoleerd maar niet afgewerkt) Er zullen dus een hoop kosten bij komen om het huis op te knappen. De ketel is wel onlangs vernieuwd en elektra is ook in orde.

In hoeverre kun je dat aandragen als je een bod doet?

Als het gaat om de hypotheek: Mijn partner heeft een vast contract, ik heb (nog) geen baan (net afgestudeerd). De hypotheek is dus op basis van 1 inkomen.

Nu hebben we een aantal rekendingetjes op sites van hypotheekverstrekkers ingevuld en ook een aantal telefonische gesprekken gehad met adviseurs. Het verwarrende is dat er steeds verschillende bedragen uitkomen met een gat van wel 30.000. Hoewel ik er geen hol verstand van heb, vind ik dit toch wel raar. Weet iemand hoe dat komt?

We hebben binnenkort een afspraak staan met een adviseur, waar ook een hele papierwinkel aan vooraf is gegaan dus ik denk dat zij met een redelijk betrouwbare indicatie kunnen komen van wat mogelijk is toch? Kan het echt zo zijn dat je bij de een gewoon een hypotheek van 20 a 30.000 meer kan krijgen? Is het dan de moeite waard om te gaan 'shoppen'? Op zich wil ik dat best doen, aan de andere kant willen we ook snel handelen omdat we bang zijn dat het anders voor onze neus weg is.

En nog een vraag: het lijkt me niet dat als ik een tijdelijk contract krijg (als ik binnekort een baan zou krijgen, al dan niet in mijn werkveld) dat ze dat ook mee kunnen nemen in de hypotheek? Het is per slot van rekening geen vast contract. Ik weet wel dat als ik ook inkomen zou hebben het erg veel zal schelen op de hypotheek.

Ik vind het maar lastige zaken, mijn partner zit momenteel in het buitenland voor zijn werk. Dus ik ben nu allerlei belletjes aan het plegen maar af en toe begrijp ik er geen hol van wat ik allemaal uitgelegd krijg. Ik voel me dan zo bleu.

Aangezien het voor mijn vriend ook de eerste keer is vraag ik me af of hij er zoveel vanaf weet. Kan ik er van uitgaan dat het aankomend adviesgesprek enigzins objectief is? Of kunnen we ergens in of uitgeluld worden door verkooppraatjes omdat we er zelf geen bal vanaf weten?

Mijn ouders wonen in het buitenland, het liefst zou ik ze hier hebben om dit soort dingen mee te regelen. De ouders van mijn vriend leven helaas niet meer...
Ik ben misschien ook wel te eager. Maar het is een soort huis wat we allebei al heel lang op de verlanglijst hebben staan, in een prachtige wijk, helemaal ons ding. De huisprijs ligt daar echter best hoog. We dachten altijd dat dat voor ons niet weggelegd zou zijn, in ieder geval in de nabije toekomst niet.

Nu is het scherp geprijst en komt het wat dichterbij en zien we dit als een goede kans. Ja er moet veel aan gebeuren, maar het is wel leefbaar dit betekent dat we niet direct hoeven te verbouwen als hier geen geld voor is. We vinden het leuk om dat stap voor stap aan te pakken.

Maar omdat het een gewilde wijk is, en die huizen vrij hoog liggen en dit nu scherp geprijsd is, denk ik dat wij niet de enige zijn die nu een kans zien. Er zullen mensen die zijn wat een bende, daar ga ik niet aan beginnen ik wil een instapklaar huis. Maar er zullen ook mensen die denken wat een kans, dit moeten we doen.

Het huis staat 2 maanden te koop.

Dus qua financiering gaat het eigenlijk alleen om de hypotheek.

We hebben het huis 1 keer bekeken. Is het dan beter om eerst nog een keer te kijken en te laten taxeren. En dan naar de bank en dan een bod te doen? Daar zal wel wat tijd overheen gaan...

Ik begrijp nog niet helemaal van dat bieden enzo.

Als wij nu een bod doen stel het huis kost 199 en wij doen een bod van 160. En zij zeggen nee wij willen zeker 190 en wij zeggen dus nee, 190 is teveel gaan we niet mee akkoord. En zij blijven daarbij dan houdt t toch op en gaat het over?

En als wij zeggen 160 en zij 190 en de bank zegt allemaal leuk en aardig maar je krijgt maar 130. dan houdt t ook op. En dan zeggen we tegen hun, we krijgen het niet rond want we krijgen maar 130. en dan kunnen we er onder uit. Dan is er toch niks aan de hand of ben ik nou zo naief?

Wanneer zit je ergens aan vast en wanneer krijg je dan zo'n wurghypotheek?

Dat is toch pas als je sowieso eerst allebei tot een overeenstemming komt? Als zij het bod van 160 accepteren en dat we dan zeggen nee sorry toch niet want we krijgen maar 130.

maar dat is in eerste instantie toch niet aan de orde? Ik ga er niet vanuit dat ze met het eerste bod meteen akkoord gaan?
@Nick, ik ben het helemaal met je eens.

Ondervoorbehoud van financiering geldt vaak slechts zes weken vanaf voorlopig koopcontract. Hypotheekverstrekkers hebben vaak een paar weken nodig voor het opstellen van een offerte. En je hebt twee geweigerde offertes nodig.

De tijd is krap.

En TO als je een oudhuis koopt zou ik het ook onder voorbehoud doen van een bouwkundigekeuring. Waarbij je aangeeft dat er niet meer dan x directe kosten uit mag komen.
Hoe weet je dat het huis scherp geprijsd is?

Mijn advies is nog steeds: ga eerst na wat je kan, voor en na verbouwing en ga dan pas onderhandelen.
quote:nick32 schreef op 26 april 2012 @ 13:40:

Toch zit dat bod onder voorbehoud me niet lekker. Mensen, je moet weten wat je kunt uitgeven voordat je een bod doet. Dus waarom een bod onder voorbehoud doen?? Heeft iemand hier een goede reden voor?

Dit begrijp ik ook niet.

Toen wij een huis op het oog hadden hebben we deze volgorde aangehouden:

-verschillende adviesgesprekken bij hypotheekverstrekkers.

-1e bezichtiging.

-offerte aangevraagd bij de voor ons beste hypotheekverstrekker waarbij alle voorwaarden en rentes e.d. al vermeld stonden en eigenlijk alleen het bedrag nog definitief moest worden ingevuld (ruim onder het bedrag van de adviesgesprekken). Deze offerte bleef bij ongewijzigde arbeidsomstandigheden 3 maanden geldig.

-2e bezichtiging.

-openingsbod uitgebracht.

-onderhandelen

-we zijn eruit

-offerte van de hypotheekverstrekker verder in laten vullen.

-voorlopig koopcontract getekend.

-naar de notaris.

Dus ik denk ook echt dat de TO hier een totaal verkeerd idee heeft van hoe het werkt.

Dus TO nogmaals, waarom is dit huis zo gewild? (hoe kom je daarbij?). En is er echt niemand die je kent die hier een beetje verstand van heeft? Lijkt me in jullie geval veeeel belangrijker dan nu per se dit huis willen hebben.
quote:nick32 schreef op 26 april 2012 @ 13:41:

[...]

Dat heeft niets met het maximale leenbedrag te maken, maar met de voorwaarden van de verstrekker.

Dat klopt. Maar vaak genoeg als je een flink hoog bedrag kan lenen, zijn de voorwaarden flink scherp en kun je maandelijks niet extra aflossen. Ze willen dan flink verdienen op de rente.

Maar geheel een beetje offtopic!
@TO, je hebt een wurghypotheek als je de maandelijkselasten te hoog zijn of als blijkt dat het huis veel minder waard is dan dat jullie er voor hebben geboden.
[quote]papayaatje schreef op 26 april 2012 @ 13:41:

En als wij zeggen 160 en zij 190 en de bank zegt allemaal leuk en aardig maar je krijgt maar 130. dan houdt t ook op. En dan zeggen we tegen hun, we krijgen het niet rond want we krijgen maar 130. en dan kunnen we er onder uit. Dan is er toch niks aan de hand of ben ik nou zo naief?

quote]

ja, da's naief...

je moet namelijk (en dat is al meerdere malen verteld) minimaal (maar ik had bij de verkoop van mijn zelfs drie bedongen) 2 schriftelijke afwijzingen kunnen overleggen van verschillende hypotheekverstrekkers. En die zijn er niet happig op want zullen je dan een aanbod doen met een veel te hoog rentepercentage, waar jij uiteindelijk voor kiest omdat je anders die 10% van de overeengekomen prijs aan de verkoper mag betalen. En dan heb je nog niets!
life ain't a perfect story, write it while you live it
Ook even off topic:

@cootjep dat is maar net wat de voorwaarden erover zeggen. In veel - maar niet alle - gevallen kan je jaarlijks extra aflossen zonder boete. Maar ik kan me wel voorstellen dat deze voorwaarden worden aangetrokken als iemand je 250 leent ondanks dat de meerderheid je never meer gaat geven dan 190. Dat op zich klopt natuurlijk al niet.
Ik ben het ook eens met iedereen boven mij! Ga kijken met iemand die er verstand van heef. Die zicht heeft op verbouwen en de kosten.

Wij hebben een gepensioneerde makelaar meegenomen (vader van werkgever). Die wilde ook voor ons onderhandelen. Daarnaast is mijn vader meegeweest, een handige henkie. Wij wisten toen echt heel goed waar we aan toe waren, hoeveel het zou kosten, wat we moesten sparen.

Het kostte toen ook geen moeite meer om van het huis af te zien omdat er veel teveel haken en ogen waren.

Onze tijd komt nog wel!
Liselotte; euh.. wozwaarde???,

Gelijkwaardige woningen (dat wil zeggen zelfde type, maar dus wel veel modernere binnenkant, keuken, badkamer) die liggen een halve a hele ton hoger. Daarom is dit huis scherp geprijst.

De binnenkant van het huis is verouderd. De ketel is net vernieuwd, dak is net geisoleerd, dakpannen zijn vorig jaar vernieuwd. Buitenkant wordt door gemeente geregeld, is een monument.

gedeeltelijk kunststofkozijnen rest is hout maar is nog in goede staat. Houten (onder)vloeren zijn ook in goede staat. Elektra is ook redelijk recentelijk vernieuwd.

Stucwerk is in orde, maar niet in onze smaak. Dat zou tzt aangepakt kunnen worden (net als behang) eraf.

Er zijn geen nadelige plannen voor de wijk, zijn monumenten en er wordt niks bijgebouwd, of weggehaald, zal ook geen cofeeshop komen of een lelijke friettent in het straatbeeld ik noem maar wat. Dat is gunstig.

Mankementenvragenlijst heb ik niet opgevraagd nee.. zet ik op mijn lijstje.
TO, je klinkt net als ik een jaar geleden... ik was wel klaar met ons huurappartementje en had ook mijn droomhuis gezien.

Gelukkig is mijn vriend een stuk rustiger en verstandiger (en hij moet het gaan betalen)...

Mijn droomhuis is ondertussen verkocht, er zijn al 3 andere droomhuizen langs gekomen, wij hebben verschillende gesprekken gehad bij banken en makelaars... en nu zijn we langzaam toe aan het daadwerkelijk zoeken naar een huis.

Je klinkt erg impulsief! Probeer dit huis los te laten en ga jullie eerst oriënteren... het is nu moeilijk voor te stellen maar jullie droomhuis komt er nog wel. En dan zijn jullie er klaar voor!
1. Neem een aankoopmakelaar mee. De kosten die je daarmee maakt, verdien je dubbel en dwars terug.

2. Ga naar een onafhankelijk tussenpersoon, zoals De Hypotheker (ze zijn echt onafhankelijk, moet wel ivm het provisieverbod van 01-01-2013).

3. Met een tijdelijk contract en intentieverklaring van je werkgever kan je loon worden meegenomen in de berekening. Anders is flexwerker misschien nog een oplossing (gemiddelde loon van de laatste 3 jaren).

4. Informeer of de gemeente waar de woning staat misschien de starterslening aanbiedt. Kan altijd schelen!!

Succes!!
quote:papayaatje schreef op 26 april 2012 @ 13:52:

Liselotte; euh.. wozwaarde???,

Gelijkwaardige woningen (dat wil zeggen zelfde type, maar dus wel veel modernere binnenkant, keuken, badkamer) die liggen een halve a hele ton hoger. Daarom is dit huis scherp geprijst.

Ja maar.. maar.. als jij voor 50.000 tot 100.000 moet verbouwen moet je je uberhaupt ook afvragen of je huis dat bedrag ooit meer waard zal worden (lees: laten taxeren dus). Stap van die roze wolk af en maak pas op de plaats. Staar je niet blind op dit ene mooie huis, want geloof mij: er komen er meer, al staan ze misschien nu niet te koop.
is het een rijksmonument?

voor een monument kun je namelijk een veel voordeligere hypotheek afsluiten.

Maar hou er rekening mee dat je bij een monument ook voor de binnenkant allerlei regeltjes hebt als je gaat verbouwen. Zo mag je niet zomaar alle materialen kiezen en moet je bijna allles laten goedkeuren, ook wat je binnen doet.

Ik denk eerlijk gezegd steeds meer dat dit geen startershuis gaat zijn en dus voor jullie veel te hoog gegrepen is.

Als het trouwens "al" 2 maanden te koop staat valt het met het gewild ook wel mee, want dan was het al wel verkocht geweest!
Wij hebben het huis wat we vorig jaar hebben gekocht drie keer bekeken. En heel veel onderzoek gedaan voordat we begonnen met bieden. We hebben het daardoor voor een scherpe prijs gekregen. En dat is fijn, want de prijzen dalen nog steeds. Ons huis wordt dus elke keer nog steeds minder waard ipv meer.

Ga dus nog een keer kijken TO.

En als het huis al twee maanden te koop staat is het niet zo gewild als jij denkt. Ze staan niet in de rij.

Mijn appartement heb ik vorig jaar in vier weken verkocht. na twee weken had ik het eerste bod binnen.

Hebben jullie trouwens spaargeld? Notariskosten, afsluitkosten en al die dingen lopen namelijk flink op. Ben je zo een paar duizend euro aan kwijt.
Bedankt voor alle reacties! Het is me wel duidelijk dat ik nog veel moet leren.

Wellicht zijn we er iets te onbezonnen ingestapt en hebben we ons laten leiden door ons enthousiasme. Dan toch alvast gaan bezichtigen helpt natuurlijk ook niet mee.

Dat van een hoge hypotheek krijgen (en dan het huis kunnen kopen) maar dan dus niet je maandlasten kunnen betalen had ik nog helemaal niet bij stilgestaan (stom, ik weet het). Dat is dus ook zeker van belang.

We hebben nog een hoop uit te zoeken en het is niet zomaar iets, ik wil ook wel eerst weten waar ik aan toe ben en hoe alles werkt.

Sowieso gaan we het eerste gesprek met de bank afwachten en dan gaan we verder kijken. Grote kans dat het dan al ophoudt omdat we niet genoeg krijgen.

Ik heb al jullie adviezen en tips opgeschreven en ik neem het mee in het gesprek.
Succes!
Heel verstandig van je!

En, jullie droomhuis komt echt wel en wie weet staat het over 2 maanden gewoon nog steeds te koop en weet je dan wel waar je aan begint. Of dan misschien uiteindelijk toch maar niet met dit huis.

Succes en als er vragen zijn gewoon weer langskomen hoor! We zijn niet zo gemeen als dat we nu misschien zijn overgekomen hier ;).
@papaaytje,

Vraag de woz- waarde vandaag nog even op bij de makelaar. Woz-waarde ligt tegenwoordig redelijk bij de vraagprijs in de buurt. Bij sommige huizen is die zelfs te hoog.

De vraagprijs zegt niets over de verkoopprijs van het huis. Zeker niet in deze markt.

Stap 1: naar funda en onder het tabblad verkocht gelijkwaardige huizen zoeken. Postcode en huisnummer noteren

Stap 2: naar site van kadaster om telefoonnummer te vinden van hun smsdienst.

Verkoopprijs van het huis via smsdienst opvragen.

Stap 3: doe dit van een aantal gelijkwaardige huizen uit de buurt.
gsleutel, wat jij schrijft doet me ook wel aan mezelf denken.

We groeien uit ons huurappartement, en ik wil graag een tuin. Ik wil ook gewoon een grote-mensen-huis.

We zijn ook nog niet lang aan het kijken, een paar dingen zijn de revue gepasseerd maar dan was de wijk weer niet leuk of weet ik het. Nu viel alles op zijn plek, alles was gewoon helemaal wat we in ons hoofd hebben.

Maargoed wij zijn allebei impulsief en enthousiast en willen er dan morgen in.

Dit topic heeft me wel wat verheldering gegeven. Inderdaad tijd voor een pas op de plaats en eerst advies krijgen hoe alles zit, wat er kan, en dan pas verder actie ondernemen tav dit huis. Is het dan al weg, ja zuur natuurlijk maar dat overleven we wel.

Is het dan nog niet weg, dan zien we wel weer hoe en wat.
Ah papaaytje, ik zie dat je meer tijd in de voorbereiding gaat steken. Gelukkig! Is zeer verstandig.
quote:nick32 schreef op 26 april 2012 @ 13:40:

Toch zit dat bod onder voorbehoud me niet lekker. Mensen, je moet weten wat je kunt uitgeven voordat je een bod doet. Dus waarom een bod onder voorbehoud doen?? Heeft iemand hier een goede reden voor?

Ivm omstandigheden die zich op het laatste moment kunnen voordoen?

WIj hebben vér onder ons maximum geboden, maar wel met voorbehoud. We wisten dat we dat bedrag konden krijgen, maar tussen onze eerste gesprekken en dat we uiteindelijk een huis kochten, zat wel een half jaar. In dat half jaar kan een hoop gebeuren.
@papaaytje wat je ook nog kunt doen is op de site van het kadaster de verkoophistorie van een postcode opvragen. Als je op het huis dan de prijsindex los laat (ook op de site van het kadaster) dan kom je tot een prijs die theoretisch marktconform is (al wordt de markt bepaald door de koper; een huis is waard wat men ervoor wil geven).

Dus als het huis bv een vraagprijs heeft van 275 en het huis is verkocht in 2009 voor 280, op een prijsindex van 106; en de prijsindex is nu 100, dan is het dus 280 - 6% = 264 "waard". Theoretisch. Dit zou wel inhouden dat ze sowieso dus te hoog zitten met hun vraagprijs.
quote:papayaatje schreef op 26 april 2012 @ 13:52:

gedeeltelijk kunststofkozijnen rest is hout maar is nog in goede staat. Houten (onder)vloeren zijn ook in goede staat. Elektra is ook redelijk recentelijk vernieuwd.

Wie heeft dat bepaald? Heb je een bouwkundige ernaar laten kijken, of heb je dat zelf bepaald?
quote:Snormel schreef op 26 april 2012 @ 14:05:

[...]

Ivm omstandigheden die zich op het laatste moment kunnen voordoen?

WIj hebben vér onder ons maximum geboden, maar wel met voorbehoud. We wisten dat we dat bedrag konden krijgen, maar tussen onze eerste gesprekken en dat we uiteindelijk een huis kochten, zat wel een half jaar. In dat half jaar kan een hoop gebeuren.Dan ben je inderdaad een half jaar verder. Maar meestal wachten mensen niet zo lang om alles rond te krijgen. Er zal dan wel een goede reden zijn waarom iets nog een half jaar duurt. Onder normale omstandigheden moet een hypotheek tegenwoordig met 2 maanden geregeld kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven