Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 14:46:

[...]

Zou je misschien kunnen uitleggen wat JIJ bedoelt, nogmaals, ik kan er geen chocola van maken.Je denk zo zwart/wit. Maar laat maar. Ik kan de woorden niet vinden vandaag.
.
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 14:48:

[...]

Ome Dirk was geen slachtoffer, ome Dirk was een land verrader. Dat is een daad die niet geeerd hoeft te worden. Het wordt (net zoals heel veel tegenwoordig in deze wereld) omgekeerde wereld.

Maar oom Dirk was misschien wel een jongen van een jaar of 18. Die een stomme keuze heeft gemaakt en daar niet meer uit kon stappen.

Jij hebt nooit een foute keuze gemaakt?
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 14:48:

[...]

Ome Dirk was geen slachtoffer, ome Dirk was een land verrader. Dat is een daad die niet geeerd hoeft te worden. Het wordt (net zoals heel veel tegenwoordig in deze wereld) omgekeerde wereld.Hij hoeft natuurlijk ook niet geeerd te worden. We hebben het over herdenken. Het is een rauwe realiteit van een hele rauwe oorlog.
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 14:45:

[...]

Er zijn niet alleen Joden omgekomen in deze oorlog hoor.

Er zijn ook Nederlanders, Duitsers, Russen, Fransen, Amerikanen, Canadezen, Britten, Italianen etc. etc. omgekomen in de oorlog.

Aan de goede kant (onze kant) en aan de slechte kant (de Duitsers enz.).

Aan onze kant zijn foute en goede mensen, oude en jonge mensen, rijke en arme mensen, verzetsstrijders, onderduikers, en mensen die moeite deden om maar uit het zicht te blijven en gewoon maar te overleven, omgekomen.

Aan de andere kant zijn foute en goede mensen, oude en jonge mensen, rijke en arme mensen, verzetsstrijders, onderduikers, en mensen die moeite deden om maar uit het zicht te blijven en gewoon maar te overleven, omgekomen.

Het is gewoon niet zo zwart-wit als je het beschrijft. We waren er zelf niet bij, toch?Wat precies vind je niet zwart-wit aan het je bij volle verstand aansluiten bij een club die een doodshoofd als embleem heeft, de rassensuperioriteit als ideologie, en de "totale oorlog" als eindstreven?
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 14:31:

[...]

Maar wanneer wel dan?

Er zijn nog 363 geschikte dagen over...

En ja, ik veroordeel deze verkeerde keuze. Omdat het hoogstwaarschijnlijk niet alleen een verkeerde keuze was, maar de keuze resulteerde in foute daden. En die daden, die verwerp ik.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 14:49:

[...]

Maar oom Dirk was misschien wel een jongen van een jaar of 18. Die een stomme keuze heeft gemaakt en daar niet meer uit kon stappen.

Jij hebt nooit een foute keuze gemaakt?yraatje, zeg eens eerlijk, weet jij eigenlijk wel precies wat de SS was, waar ze voor stonden en wat ze deden?
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 14:50:

[...]

Hij hoeft natuurlijk ook niet geeerd te worden. We hebben het over herdenken. Het is een rauwe realiteit van een hele rauwe oorlog.We herdenken de slachtoffers, niet de (mede) verantwoordelijken.
quote:Maja82 schreef op 26 april 2012 @ 14:48:

Je denk zo zwart/wit. Maar laat maar. Ik kan de woorden niet vinden vandaag.

Je roept (met caps) "HOE DURF JE??" En dat ik 'zwart/wit' denk. Je vraagt of ik wel eens in Duitsland geweest ben, enz. enz.

Als je déze woorden kunt vinden, kun je ook vast woorden vinden om jezelf te onderbouwen. Zo niet, roep dan niet zomaar wat.

[...]

Ik heb nooit een foute keuze gemaakt die heeft geleid tot het doden van anderen mensen nee, jij?

En nee, ik geloof ook niet dat ik dat zou doen (proactief, niet in verweer). Net als die miljoenen anderen die dat niet hebben gedaan in de oorlog.
Sjeez, ome Dirk was gewoon een vieze, vuile landverrader. Dat daar nu nog twijfel over moest zijn. Ook in 1940-1941 was al bekend wat de SS voor club was.
Biscuitje, dank voor de link.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.

[...]

Zoals ik al zei, misschien maakte hij wel een bewuste keus. En bleef hij, zoals andere SS'ers dat ook gedaan hebben, achter zijn keus staan. En dat zouden we dan moeten gaan herdenken. Nou jij mag van mij zelf weten wie je herdenkt en wie niet.

Maar 4 mei is daar de plek niet voor.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:lucretiatox schreef op 26 april 2012 @ 14:50:

[...]

Wat precies vind je niet zwart-wit aan het je bij volle verstand aansluiten bij een club die een doodshoofd als embleem heeft, de rassensuperioriteit als ideologie, en de "totale oorlog" als eindstreven?

Ik denk dat het niet voor iedereen 100% duidelijk was. Je moet niet vergeten dat de media toen nog lang niet zo snel was als nu.

Wat voor ons nu zo klaar als een klontje is, was het toen misschien niet voor iedereen.

Het is nu zo makkelijk om de keuzes van toen te veroordelen.
quote:liubi schreef op 26 april 2012 @ 14:55:

Sjeez, ome Dirk was gewoon een vieze, vuile landverrader. Dat daar nu nog twijfel over moest zijn. Ook in 1940-1941 was al bekend wat de SS voor club was.Ook dat.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Kom nou zeg, Ome Dirk was hoogstwaarschijnlijk net puber-af toen hij bij de SS werd ingelijfd, natuurlijk was hij slachtoffer. Als mijn aanname klopt was hij simpelweg te jong om de reikwijdte van zijn beslissing te kunnen overzien, en daar heeft de SS vrolijk misbruik van gemaakt. En zijn moeder was ook slachtoffer. Leven in de wetenschap dat je zoon ieder moment in stukjes en brokjes terug kan worden bezorgd of wellicht helemaal nooit meer terug komt is nou eenmaal niet leuk. En uiteindelijk is zijn hele familie nu nog steeds slachtoffer, omdat er zeventig jaar na dato nog steeds met een beschuldigend vingertje naar ze gewezen wordt vanwege de domme beslissing van een onnadenkende puber. Ik zeg bah.

Herdenken vind ik prima, vind ik nuttig. Maar het wordt zo langzamerhand wel tijd voor een heel klein beetje nuance.
Ik kan me goed voorstellen dat je (zeker in het begin van de oorlog) toen er nog niet veel bekend was over waar een bepaalde groepering voor stond dat je toen als jonge man/vrouw een achteraf verkeerde keuze hebt gemaakt waar je niet meer makkelijk uit kon stappen. Misschien was jou wel niet bekend waar jouw groepering precies voor stond of durfde je niet meer terug nadat je er van af wist.

Het lijkt nu "makkelijk" praten maar toendertijd had je deze informatie (internet, social media, misschein zelfs geschiedenisles op school) misschien wel helemaal niet en maakte je onder peer pressure deze keuze. Ik zou zelf mijn kind niet snel vernoemen naar een foute oom, ook al snap ik ergens zijn slachtofferschap wel.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:lucretiatox schreef op 26 april 2012 @ 14:51:

[...]

yraatje, zeg eens eerlijk, weet jij eigenlijk wel precies wat de SS was, waar ze voor stonden en wat ze deden?

Ja, dat weet ik.

En toch ben ik ervan overtuigd dat daar ook jonge mannen terecht kunnen zijn gekomen die geen idee hadden wat die SS precies inhield.
quote:lilyofthevalley schreef op 26 april 2012 @ 13:43:

Ik vind het jammer. Het toont juist aan dat iets niet per se zwart/wit is. En dat de verkeerde keus niet per se met kwaadwillendheid te maken heeft. Het toont aan hoe de mens in elkaar zit. En daar kunnen we ook nu nog veel van leren.

Helemaal eens!

En ochja, al die mensen/helden die hier nu roepen over 'verkeerde keuzes', wil ik nog weleens zien in tijden van oorlog. Volgens mij is er via verschillende experimenten/onderzoeken/praktijk (kijk even om je heen, zou ik zeggen) allang bewezen dat er meer meelopers dan echte helden zijn.

Wat een hypocrisie zeg :puke:
De broers van Ome Dirk zaten in het verzet. Als ze die nou eens zouden eren... Oftewel, Ome Dirk had een bewustere keus gemaakt dan we hier denken.
quote:liubi schreef op 26 april 2012 @ 14:55:

Sjeez, ome Dirk was gewoon een vieze, vuile landverrader. Dat daar nu nog twijfel over moest zijn. Ook in 1940-1941 was al bekend wat de SS voor club was.Juist.
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 14:58:

[...]

Helemaal eens!

En ochja, al die mensen/helden die hier nu roepen over 'verkeerde keuzes', wil ik nog weleens zien in tijden van oorlog. Volgens mij is er via verschillende experimenten/onderzoeken/praktijk (kijk even om je heen, zou ik zeggen) allang bewezen dat er meer meelopers dan echte helden zijn.

Wat een hypocrisie zeg :puke:Stukje misplaatst begrip voor daders hier.. lijkt wel mode.
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 14:55:

[...]

Ik heb nooit een foute keuze gemaakt die heeft geleid tot het doden van anderen mensen nee, jij?

En nee, ik geloof ook niet dat ik dat zou doen (proactief, niet in verweer). Net als die miljoenen anderen die dat niet hebben gedaan in de oorlog.

Ik ook niet.. ik heb ook nog nooit in een situatie gezeten dat ik een goede of een foute kant kon kiezen..... Jij ook niet, neem ik aan?

Ik heb wel eens een keuze gemaakt die ik achteraf heb betreurd en die ik graag terug had willen draaien als dat kon.
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 14:59:

De broers van Ome Dirk zaten in het verzet. Als ze die nou eens zouden eren... Oftewel, Ome Dirk had een bewustere keus gemaakt dan we hier denken.Exact. Ome Dirk de SS'er wist precies wat ie deed.
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 14:55:

[...]

En nee, ik geloof ook niet dat ik dat zou doen (proactief, niet in verweer). Net als die miljoenen anderen die dat niet hebben gedaan in de oorlog.Lekker makkelijk oordelen. Als ik naar de opkomst van de PVV kijk dan denk ik weleens dat het zomaar nog eens zou kunnen gebeuren en dat er dan ook een heleboel mensen foute keuzes zouden maken. Ik zie al die Henk's en Ingrid's niet als slechte mensen. Slechts zeer makkelijk te bespelen. In zekere zin zijn dat dus ook slachtoffers voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven