Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekrenteaftrek

26-04-2012 22:33 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu er een akkoord is voor het nieuwe noodpakket met bezuinigingen vraag ik me af wanneer deze ingaan?

Wij krijgen per 1 juni een hypotheek, dan passeert de akte. Een deel daarvan is aflossingsvrij. Vallen wij dan onder 'nieuwe' hypotheken en mogen we dat deel niet meer aftrekken?

Iemand een idee.....?
quote:Vanaf dat moment komt de boel mijn inziens echt stil te liggen, omdat bijna alle starters een deel aflossingsvrij + HRA nodig hebben om uberhaupt in te kunnen stappen.Dat verwacht ik dus ook ja. Instappen voor starters wordt werkelijk onmogelijk door deze maatregelen. Bhv als de huizenprijzen inderdaad zoals bedoeld hard gaan zakken, maar ze moeten wel heeeeel hard zakken willen ze die paar 100 euro per maand goedmaken en dan ook nog eens binnen een paar jaar (want je wilt als starter in een huis en niet over 15 jaar).
De aflossingsvrije hypotheek wordt niet afgeschaft, dit is aan de hypotheekverstrekkers, niet de overheid. Het aftrekken van de rente op aflossingsvrije hypotheken mag niet meer vanaf 2013.

Overigens zijn de opmerkingen dat het dom is om een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten (en dus ook een bankspaarhypotheek) volledig uit de lucht gegrepen. Het stelsel tot 1 januari 2013 werkt in de hand dat dit fiscaal echt stukker goedkoper is dan een hypotheekvorm waarbij wordt afgelost. Bij zowel een aflossingsvrije hypotheek als een bankspaarhypotheek loop je niet meer risico dan bij een andere vorm. Bij een aflossingsvrije hypotheek heb je echter geen pot geld opgebouwd aan het einde van de looptijd van de hypotheek. Dit moet dus apart gespaard worden of er moet na 30 jaar een nieuwe hypotheek afgesloten worden.
quote:elbel schreef op 26 april 2012 @ 23:30:

Vanaf januari 2013 moeten nieuwe hypotheken gedurende de looptijd in 30 jaar volledig en ten minste annuïtair worden afgelost om in aanmerking te komen voor de hypotheekrenteaftrek (structurele besparing 5,4 mld). Om de risico’s van hoge hypotheekschulden verder te beperken, wordt de Loan-to-Value ratio geleidelijk beperkt tot 100%.Met dit akkoord is er eigenlijk al 20% van de huizenwaarde verdampt. En dan is het terugbrengen van 106% naar 100% LTV nog niet eens begonnen.
Er worden op deze site al druk rekensommen gemaakt die aantonen waarom de huizenprijzen zo'n 20% gezakt zijn, binnen 1 dag tijd.

Voor de nerds onder ons

http://testa.huizenmarkt- ... ormingsakkoord-voor-2013/

Vergeet nooit: de leenruimte bepaalt de huizenprijzen.
pff dit betekent nogal wat!

Maar snel proberen een huis te kopen..

Helemaal afbetalen vind ik niet raar, maar annuiteitenhypotheek betekent nogal wat! Als ik en huis koop van nog geen 200.000, dan ben ik nu zo'n 700 euro per maand kwijt, maar dit stijgt dus elk jaar en laatste jaren zit je op 1000-1100 euro!

Vind ik erg veel..

maar misschien valt het tegen die tijd ook wel mee, over 30 jaar verdien je natuurlijk meer, en inflatie etc. Maar 'oude' hypotheek is echt wel stuk voordeliger belastingtechnisch gezien.
quote:diedietje schreef op 27 april 2012 @ 22:35:

annuiteitenhypotheek betekent nogal wat! Als ik en huis koop van nog geen 200.000, dan ben ik nu zo'n 700 euro per maand kwijt, maar dit stijgt dus elk jaar en laatste jaren zit je op 1000-1100 euro!

Vind ik erg veel..

Huh? Een annuïteitenhypotheek zit in principe toch zo in elkaar, dat je gedurende n jaar iedere maand exact hetzelfde bedrag ophoest maar dat het percentage rente:kapitaalafbetaling per maand verandert? (bv eerste betaling= ¤1000 rente + ¤500 kapitaal, na 20 jaar ¤500 rente + ¤1000 kapitaal, na 29 jaar en 11 maanden ¤2 rente + ¤1495 kapitaal)

En die bedragen zijn toch niet geïndexeerd?

EDIT: ik snap het al... in Nederland is de rente natuurlijk aftrekbaar en het kapitaalbedrag niet, waardoor je in het begin meer aftrek hebt... waar ik woon werkt dat anders!
Ja klopt, dat is het probleem. Hoe verder in de looptijd, hoe minder rentevoordeel je hebt. Je bent dus echt veel duurder uit over de hele looptijd bekeken dan mensen die nu al een hypotheek hebben. Niet echt een stimulans voor de woningmarkt en erg jammer dat ze niet op een of andere manier hogere hypotheken zwaarder aanpakken. Waarom niet grens voor aftrek op 5 ton ofzo zetten?
quote:debitorcredit schreef op 27 april 2012 @ 11:07:

Er worden op deze site al druk rekensommen gemaakt die aantonen waarom de huizenprijzen zo'n 20% gezakt zijn, binnen 1 dag tijd.

Voor de nerds onder ons

http://testa.huizenmarkt- ... ormingsakkoord-voor-2013/

Vergeet nooit: de leenruimte bepaalt de huizenprijzen.Ik vind het een interessant forum, maar eigenlijk lees ik alleen maar dat ze met 40% zakken, niet met 20%
Diedietje: Houd er wel rekening mee dat je over die jaren waarschijnlijk ook steeds meer gaat verdienen. En ook door de inflatie over die 30 jaar voelt die 1100 euro dan (waarschijnlijk) een stuk minder zwaar dan je nu zou denken.
Klopt Lanba, daar heb je gelijk in. Misschien valt het tegen die tijd best mee.

Maar feit blijft dat als je over 30 jaar nog steeds maar 750 betaalt door hypotheekrenteaftrek is dat dus een stuk voordeliger dan die 1100.

Kan me goed voorstellen dat het voor mensen die hun huis te koop hebben staan wel lastig is! Hopen dat je hem dit jaar verkoopt want volgend jaar wordt het een stuk lastiger.
quote:diedietje schreef op 27 april 2012 @ 23:41:

Waarom niet grens voor aftrek op 5 ton ofzo zetten?De Jager snapt gelukkig heel goed dat de lucht zit in de relatieve hoogte van hypotheken t.o.v. de inkomens, en niet in de absolute hoogte.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Dus niet alleen het topsegment van de markt aanpakken, maar ook Jan Modaal die z'n huis voor 120% heeft gefinancieerd toen dat nog mogelijk was.
Theoretisch gezien zou door deze maatregel de leencapaciteit overigens niet wijzigen daar de normen van banken nu al gebaseerd zijn op een 30-jaars annuïteitenhypotheek. Alleen ga je wel meer betalen per maand...
Debitorcredit, naar ik begrepen heb geldt het alleen voor nieuwe hypotheken...
Als je nu een hypotheek hebt van 200.000 en je gaat verhuizen en neemt een hypotheek van 300.000, geldt die 100.000 extra dan als nieuwe hypotheek?
Volgens mij die hele drie ton. Je sluit namelijk een nieuwe lening af, met een nieuw onderpand.
Ah, dan blijven we zeker nog maar even zitten hier. Ik denk dat het aantal verhuisbewegingen echt nihil wordt op deze manier.
En wat als rente periode van bijv 10 jr afloopt (op een bankspaarhypotheek) na 2013? Vervalt dan de HRA?

Dan zou het toch verstandiger zijn om nog snel voor 2013 je hypotheek opnieuw vast te leggen voor langere tijd?

Of werkt dit zo niet?
Nee want alleen je renteperiode eindigt na 10 jaar, niet je hypotheek. Dus je houdt dezelfde hypotheek, betaalt alleen ander rentepercentage dus dan is het ook geen probleem.

Echt alleen voor nieuwe hypotheken die worden afgesloten.

Ik blijf het lullig vinden, want hierdoor krijg je dus echt 2 groepen op de woningmarkt. 1e groep zit veel voordeliger dan de andere!
Mhh dat is zeker niet fair dan. In mijn geval gunstig maar wel zo krom als maar zijn kan. Eerlijker zou zijn om bijv stapsgewijs de HRA voor iedereen af te bouwen.
Helemaal mee eens, stapsgewijs voor iedereen afbouwen is gewoon eerlijker. Nu tref je weer met name de jonge mensen en die worden al behoorlijk getroffen door de crisis doordat ze veel moeilijker aan de bak komen en bijna geen vast contract meer krijgen.

Ik vind het op deze manier echt heel erg oneerlijk. Bij iedereen kan toch gewoon de hypotheekrente gedurende de looptijd afnemen? In het begin, als starter, heb je het het hardst nodig, laat het dan gewoon steeds minder worden.
quote:diedietje schreef op 29 april 2012 @ 12:01:

Nee want alleen je renteperiode eindigt na 10 jaar, niet je hypotheek. Dus je houdt dezelfde hypotheek, betaalt alleen ander rentepercentage dus dan is het ook geen probleem.

Echt alleen voor nieuwe hypotheken die worden afgesloten.

Ik blijf het lullig vinden, want hierdoor krijg je dus echt 2 groepen op de woningmarkt. 1e groep zit veel voordeliger dan de andere!En welke groep is dat dan volgens jou? want nieuwe hypotheken krijgen nog steeds HRA, op een annuïteitenhypotheek. Die is iets duurder dan de huidige aflossingsvrije varianten, maar als de huizen inderdaad 20-40% gaan zakken, dan zit je beter als nieuweling hoor.
quote:zazu_ schreef op 30 april 2012 @ 00:02:

[...]

En welke groep is dat dan volgens jou? want nieuwe hypotheken krijgen nog steeds HRA, op een annuïteitenhypotheek. Die is iets duurder dan de huidige aflossingsvrije varianten, maar als de huizen inderdaad 20-40% gaan zakken, dan zit je beter als nieuweling hoor.Eens. Starters zijn straks beter af omdat de daling van de huizenprijzen al is verdisconteerd in diezelfde prijs. De grote problemen gaan ontstaan bij de mensen die nu al onder water staan (pakweg 1/3e van alle hypotheekgevers in Nederland).
deze maatregelen zorgen ervoor dat de stijging van de huizenprijzen tot stilstand komen, en hopelijk zelfs tot een forse daling gaan leiden.

En juist gunstig is voor starters. Het is toch immers van de zotte dat een huis waar je in woont, in waarde toeneemt. Het zou toch veel logischer zijn dat een woning van laten we zeggen 50 jaar oud afgeschreven is en bijna gaan waarde meer heeft, geldt voor alle andere dingen toch ook. Fiets auto camper tv noem maar op.

En een aflossingvrije hyoptheek is leuk als je die kon krijgen, maar je blijft wel rente betalen, als je dit wel gaat aflossen hou je de hypotheek tente mooi in de zak.

Het lijkt mooi om van ieder 1000 euro betallde rente er 600 terug te krijgen, maar ik los liever af, en hou de 600 dan ook in mijn zak, doe er liever iets leuks mee.
20 jaar geleden kochten wij ons eerste huis. De regels van de bank:

- financiering maximaal 100% aankoopwaarde, kk moesten uit spaargeld

- alleen annuïteitenhypotheek of lineair aflossen mogelijk

- verbouwen moest uit spaargeld

- rente van 8,6%
...
quote:ankalida schreef op 30 april 2012 @ 17:07:

20 jaar geleden kochten wij ons eerste huis. De regels van de bank:

- financiering maximaal 100% aankoopwaarde, kk moesten uit spaargeld

- alleen annuïteitenhypotheek of lineair aflossen mogelijk

- verbouwen moest uit spaargeld

- rente van 8,6%Een vintage-hypotheek, dat wordt vast weer helemaal "in".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven