Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 09:41:

[...]

Juist. En dan hadden de meeste mensen de SS-ers helemáál geen helden gevonden, maar dat alleen niet durven zeggen uit angst.Het is in ieder geval fijn om te weten welke mensen best openstaan voor SS-ers als helden, en wie niet. Schept zo lekker veel duidelijkheid.
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 09:27:

[...]

Waarom is het meteen zo zwart-wit voor sommigen?Ik ben gewoon benieuwd waar je grens ligt. Er is volgens jou geen ''meeste" slachtoffer. Joden zijn niet meer slachtoffer dan anderen, en blijkbaar in deze discussie, dan een jongen die bij de Waffen SS ging. Ik vind dat je leed dat veroorzaakt is door daders best los kunt zien van het leed dat daders hebben geleden als gevolg van hun keuze. Maar als je het standpunt inneemt dat iedereen slachtoffer is in zo'n oorlog, hoever ga je dan? Worden de drie van Breda dan plotseling ook zielig? Of Hilter zelf?
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:39:

[...]

Ik heb mij verdiept in de meeste rode ideologieen en hun propaganda. Meer dan de meesten hier, vermoed ik. Noord Korea is een extreem geval.

Ik betwijfel of je er in hebt verdiept. Tenminste, in de burgers van het land.

Maarreh, was jij niet weer gaan werken?Mja, dat is het eerste en enige waar ik je gelijk in geef
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 09:41:

[...]

Juist. En dan hadden de meeste mensen de SS-ers helemáál geen helden gevonden, maar dat alleen niet durven zeggen uit angst.

Maar volgens de officiele geschiedschrijving en propaganda waren ze wel helden geweest. En dat zouden de meeste mensen na verloop van tijd wel zijn gaan geloven.

Dat is het 'mooie' van propaganda. Het duurt even, maar het werkt uitstekend...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:42:

[...]

Het is in ieder geval fijn om te weten welke mensen best openstaan voor SS-ers als helden, en wie niet. Schept zo lekker veel duidelijkheid.

Daar ga je weer....

Ik sta niet open voor SS'ers als helden.
quote:Selmeetje schreef op 27 april 2012 @ 09:43:

[...]

Ik ben gewoon benieuwd waar je grens ligt. Er is volgens jou geen ''meeste" slachtoffer. Joden zijn niet meer slachtoffer dan anderen, en blijkbaar in deze discussie, dan een jongen die bij de Waffen SS ging. Ik vind dat je leed dat veroorzaakt is door daders best los kunt zien van het leed dat daders hebben geleden als gevolg van hun keuze. Maar als je het standpunt inneemt dat iedereen slachtoffer is in zo'n oorlog, hoever ga je dan? Worden de drie van Breda dan plotseling ook zielig? Of Hilter zelf?

Het vereist een misplaatste superioriteits mentaliteit om te menen gelijk te mogen trekken dat een dader een even groot slachtoffer is als het slachtoffer zelf.

*nu echt aan de slag*
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:44:

[...]

Daar ga je weer....

Ik sta niet open voor SS'ers als helden.Pssstt... loep je zelf eens even...

[...]

Maar volgens de officiele geschiedschrijving en propaganda waren ze wel helden geweest. En dat zouden de meeste mensen na verloop van tijd wel zijn gaan geloven.

Dat is een aanname die kant noch wal raakt.

En ja, er zullen vast mensen gevoelig zijn voor propaganda en indoctrinatie, maar ik geloof dat er nog steeds méér mensen zijn die zelf nadenken, zeker waar het zulk groot leed aangaat.

[...]

Apart dan toch dat het tíjdens de oorlog helemaal niet zo uitstekend werkte. Getuige de vele Amerikaanse en Canadese soldaten uit Fuckeroo, Texas en Little Nowhere, Ontario die ondanks hun gebrek aan media, ondanks de constante stroom propaganda, ondanks de ver-van-hun-bedshow hun eigen leven kwamen geven om het ultieme kwaad te stoppen.

Dat staat toch echt in schril contrast met Ome Dirk, en Ome Dirk kan in Fuckeroo, Texas ook vandaag nog niet op sympathie rekenen. Zou het dan wellicht meer iets zeggen over de volksaard hier, dan over de kracht van propaganda?

Ik theoretiseer alleen even, hoor.
Am Yisrael Chai!
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:46:

[...]

Pssstt... loep je zelf eens even...Goed, jij mag me laten zien waar ik zeg dat ik SS'ers als helden beschouw. Dan wacht je nog maar even langer met werken.
quote:Selmeetje schreef op 27 april 2012 @ 09:43:

[...]

Ik ben gewoon benieuwd waar je grens ligt. Er is volgens jou geen ''meeste" slachtoffer. Joden zijn niet meer slachtoffer dan anderen, en blijkbaar in deze discussie, dan een jongen die bij de Waffen SS ging. Ik vind dat je leed dat veroorzaakt is door daders best los kunt zien van het leed dat daders hebben geleden als gevolg van hun keuze. Maar als je het standpunt inneemt dat iedereen slachtoffer is in zo'n oorlog, hoever ga je dan? Worden de drie van Breda dan plotseling ook zielig? Of Hilter zelf?

Mensen die precies wisten wat ze gingen doen en waar ze mee bezig waren zijn voor mij geen slachtoffer maar gewoon simpelweg dader.

Mensen die eigenlijk niet precies wisten wat ze gingen doen en echt nog heel jong waren zie ik inderdaad wel als slachtoffer ja.

[...]

Daar ga je weer....

Ik sta niet open voor SS'ers als helden.Ik ook niet.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:48:

[...]

Apart dan toch dat het tíjdens de oorlog helemaal niet zo uitstekend werkte. Getuige de vele Amerikaanse en Canadese soldaten uit Fuckeroo, Texas en Little Nowhere, Ontario die ondanks hun gebrek aan media, ondanks de constante stroom propaganda, ondanks de ver-van-hun-bedshow hun eigen leven kwamen geven om het ultieme kwaad te stoppen.

.

Jij denkt dat ze hier voor hun lol, geheel vrijwillig, hun leven kwamen geven? Ze werden gestuurd. De meesten hadden niet het idee bezig te zijn het ultieme kwaad te stoppen.

De Amerikanen hadden in eerste instantie niet eens zin zich voor een tweede keer in het Europese wespennest te steken...
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:50:

[...]

Jij denkt dat ze hier voor hun lol, geheel vrijwillig, hun leven kwamen geven? Ze werden gestuurd. De meesten hadden niet het idee bezig te zijn het ultieme kwaad te stoppen.

De Amerikanen hadden in eerste instantie niet eens zin zich voor een tweede keer in het Europese wespennest te steken...Dat zei ik. Dat staat in schril contrast met Ome Dirk, die geheel vrijwillig bij de Waffen-SS ging.
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:48:

[...]

Goed, jij mag me laten zien waar ik zeg dat ik SS'ers als helden beschouw. Dan wacht je nog maar even langer met werken.:Vraag aan jou zelf is dus: als de Duitsers hadden gewonnen, dan had jij het vergassen van joden een heldendaad en niet verkeerd gevonden?

Die vraag kan ik niet beantwoorden. Daarvoor zou ik eerst moeten weten hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als de Duitsers gewonnen hadden.

Je kan niet uitsluiten dat je ze niet als helden had gezien.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:48:

[...]

Goed, jij mag me laten zien waar ik zeg dat ik SS'ers als helden beschouw. Dan wacht je nog maar even langer met werken.

Ik zei "wie er openstaan voor SS-ers als helden".

Dat doe jij, getuige je eigen antwoord: "Die vraag kan ik niet beantwoorden. Daarvoor zou ik eerst moeten weten hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als de Duitsers hadden gewonnen."

Je sluit dus niet uit dat jij SS-ers als helden zou beschouwen, je staat dus open voor die mogelijkheid.
Am Yisrael Chai!
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:52:

[...]

:Vraag aan jou zelf is dus: als de Duitsers hadden gewonnen, dan had jij het vergassen van joden een heldendaad en niet verkeerd gevonden?

Die vraag kan ik niet beantwoorden. Daarvoor zou ik eerst moeten weten hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als de Duitsers gewonnen hadden.

Nee, maar dat kun jij ook niet.

Wij hebben het geluk dat het niet is gebeurd. We weten niet hoe we hadden gedacht als de geschiedenis anders was verlopen.

Gelukkig maar!!!!!
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:52:

[...]

Als ik moet antwoorden hoe ik ze gezien had, als het net even anders was gegaan, dan kan ik inderdaad niet uitsluiten dat ik ze als helden had gezien. En dat kan ik niet, omdat ik niet weet wat voor iemand ik geworden zou zijn onder Duitse overheersing. Dat weet niemand. Dus kan ik ook niet 100% stellig zijn in wat ik wel of niet geloofd zou hebben.

Nu het gegaan is zoals het wel is gegaan, zie ik ze absoluut niet als helden maar als deel van een nietsontziende moordmachine. Dat dat even heel duidelijk is...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:55:

[...]

Dat doe jij, getuige je eigen antwoord: "Die vraag kan ik niet beantwoorden. Daarvoor zou ik eerst moeten weten hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als de Duitsers hadden gewonnen."

Je sluit dus niet uit dat jij SS-ers als helden zou beschouwen, je staat dus open voor die mogelijkheid.Zie mijn eerdere antwoord
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 09:56:

[...]

Nee, maar dat kun jij ook niet.

Wij hebben het geluk dat het niet is gebeurd. We weten niet hoe we hadden gedacht als de geschiedenis anders was verlopen.

Gelukkig maar!!!!!Ik weet heel prima wat ik had gevonden van het vergassen van joden, of zigeuners, of homos, of gehandicapten, hoor. Daar staat winst of verlies, of onderdrukking of vrijheid, volledig los van.
Am Yisrael Chai!
Yraatje snapt het.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:55:

[...]

Je sluit dus niet uit dat jij SS-ers als helden zou beschouwen, je staat dus open voor die mogelijkheid.

Als de geschiedenis anders was geweest ja, daar gaat het over. Niet met hoe we er nu in staan....

Ik zie zelf SS-ers zeker niet als helden, maar ik weet gewoon simpelweg niet hoe ik daarover gedacht had als de geschiedenis anders was gelopen.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:57:

[...]

Ik weet heel prima wat ik had gevonden van het vergassen van joden, of zigeuners, of homos, of gehandicapten, hoor. Daar staat winst of verlies volledig los van.Je denkt dat je het weet, omdat je vanuit het nu redeneert. Maar feitelijk kun je het niet weten omdat de omstandigheden waaronder je nu tot die mening bent gekomen, heel anders zouden zijn geweest.

[...]

Ik weet heel prima wat ik had gevonden van het vergassen van joden, of zigeuners, of homos, of gehandicapten, hoor. Daar staat winst of verlies, of onderdrukking of vrijheid, volledig los van.Ik denk dat mensen in onderdrukte landen dat ook vinden. Die zien misschien hun leiders nog wel als helden, maar ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn die het eens zijn met massale vernietiging.

[...]

Ik weet heel prima wat ik had gevonden van het vergassen van joden, of zigeuners, of homos, of gehandicapten, hoor. Daar staat winst of verlies volledig los van.

Eens.

Maar de andere zienswijze komt wel overeen met een steeds groter groeiende ruggengraat lozen die hun leven met cover ass theorieen doorgaan. Met een zodanige houding dat ze boven de situatie gaan staan en menen te oordelen dat er in feite geen goed en kwaad is, om zo hun cover ass tactiek bij te staan.

Gelukkig is de groep met ruggengraat nog steeds het grootste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven