Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 16:24:

Elke keer komt toch weer dat aapje uit de mouw waar de zgn genuanceerde meningen op gebaseerd zijn. Toch die moeite met joden. Fv, deze discussie is volstrekt zinloos. Als ik jou was zou ik je mening niet eens meer verdedigen. Het is al bepaald. Het blijkt niet voor niks zo hard te kunnen zijn over de joodse oorlogsslachtoffers en deze gelijk te stellen aan ssers. Als ik je een tip mag geven, breek de discussie af. Hier krijg je alleen maar een zuur rot gevoel van.

Je moet toch even wat verder kijken dan je neus lang is.

Maar ja... dat is blijkbaar te veel gevraagd...
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 16:27:

[...]

Alle orthodoxen/fundamentalisten van alle geloven en rassen (die dit buitenshuis tentoonspreiden) vind ik eng, omdat er geen ruimte is voor een ander beeld dan dat van hun.

Dat je niet in iets gelooft, wil niet zeggen dat je er geen begrip voor kunt hebben, was dat niet het mantra van jouw medestanders in deze discussie?

Waarom denk je dat dat voor orthodoxen niet zou gelden?
Am Yisrael Chai!

Als ik je een tip mag geven, breek de discussie af. Hier krijg je alleen maar een zuur rot gevoel van.Waar zie jij hier een discussie? Ik zie hier alleen maar mensen die onderbouwd argumenteren en iemand die heel hard met de vingers in de oren roept 'lalalalalala hoor niks hoor niks lalalalalala'
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:29:

[...]

Waar zie jij hier een discussie? Ik zie hier alleen maar mensen die onderbouwd argumenteren en iemand die heel hard met de vingers in de oren roept 'lalalalalala hoor niks hoor niks lalalalalala'Of iemand gewoon negeren Schijnt hier ook bij de discussie te horen.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:29:

[...]

Dat je niet in iets gelooft, wil niet zeggen dat je er geen begrip voor kunt hebben, was dat niet het mantra van jouw medestanders in deze discussie? Nee, dat was 'als je niet in iets gelooft, wil niet zeggen dat je niet kunt proberen het te begrijpen'.
quote:tzippa schreef op 27 april 2012 @ 16:32:

[...]

Of iemand gewoon negeren Schijnt hier ook bij de discussie te horen.Is al en heel oud oratorisch truukje... De zogenaamde 'Ad Negeram'....
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:32:

[...]

Nee, dat was 'als je niet in iets gelooft, wil niet zeggen dat je niet kunt proberen het te begrijpen'.Ook goed.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:29:

[...]

Dat je niet in iets gelooft, wil niet zeggen dat je er geen begrip voor kunt hebben, was dat niet het mantra van jouw medestanders in deze discussie?

Waarom denk je dat dat voor orthodoxen niet zou gelden?

Nee, dat klopt... Dat is ook zo... Zo zou het moeten zijn... Dat je ergens niet in gelooft maar er toch begrip voor kunt tonen dat anderen dat wel doen.

Het woord orthodox heb ik fout gebruikt, ik bedoelde fundamentalisten.

In ieder geval: de mensen die ik bedoel proberen anderen in te laten zien dat datgene waar zij voor staan het enige juiste is. Hierbij wordt geen middel geschuwd.
.

Elke keer komt toch weer dat aapje uit de mouw waar de zgn genuanceerde meningen op gebaseerd zijn. Toch die moeite met joden. Fv, deze discussie is volstrekt zinloos. Als ik jou was zou ik je mening niet eens meer verdedigen. Het is al bepaald. Het blijkt niet voor niks zo hard te kunnen zijn over de joodse oorlogsslachtoffers en deze gelijk te stellen aan ssers. Als ik je een tip mag geven, breek de discussie af. Hier krijg je alleen maar een zuur rot gevoel van.

Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet hoe jij tot deze conclusie komt?

Het aapje komt uit de mouw? welk aapje?

Joden worden gelijkgesteld aan SSers?

Waar lees je dat in hemelsnaam?
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:29:

[...]

Waar zie jij hier een discussie? Ik zie hier alleen maar mensen die onderbouwd argumenteren en iemand die heel hard met de vingers in de oren roept 'lalalalalala hoor niks hoor niks lalalalalala'Pot, meet kettle.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:33:

[...]

Ook goed.Het is toch heel iets anders. Maar fijn dat je het nu accepteert zonder dat ik als nazi wordt weggezet.
quote:-susv- schreef op 27 april 2012 @ 16:35:

[...]

Trauma's zijn (over) -erfbaar, dat is wetenschappelijk bewezen.

Toch gaat het hier om een gewetensvraag. F.V. is standvastig wat haar punt betreft, ben ik ook met haar eens. Alleen dat de SS als pvv'ers worden opgewaardeerd vind ik beneden alle peil.

Waarom, omdat groepen in de maatschappij zich in de hoek gezet voelen. Als zij zich verweren, dan krijgen zij per deze de titel van SS 'ers.

Op deze manier komen we in de bekende cirkel terug, de Joodse bevolking kon zich niet verweren, mocht zich niet verweren wat uiteindelijk tot het groot drama leidde.Zou je alsjeblieft deze laatste alinea nog een keer kunnen zeggen, maar dan anders geformuleerd? Ik begrijp niet wat er staat.
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:33:

[...]

Is al en heel oud oratorisch truukje... De zogenaamde 'Ad Negeram'....

Ohoh! Ben ik bij deze dan toch erkend?!

Mag ik hem dan ook als motto dragen?

[...]

Toch gaat het hier om een gewetensvraag. F.V. is standvastig wat haar punt betreft, ben ik ook met haar eens.

Kijk, als FV zegt: mijn halve familie is uitgemoord in WO II omdat ze niet voldeden aan Hitlers wereldbeeld en de overlevenden zullen daar nooit overheen komen, dan begrijp ik dat haar wereldbeeld zo ontzettend zwart-wit is.

That's all.
quote:tzippa schreef op 27 april 2012 @ 16:37:

[...]

Ohoh! Ben ik bij deze dan toch erkend?!

Mag ik hem dan ook als motto dragen?Feel free...

[...]

Toch gaat het hier om een gewetensvraag. F.V. is standvastig wat haar punt betreft, ben ik ook met haar eens. Alleen dat de SS als pvv'ers worden opgewaardeerd vind ik beneden alle peil.

Waarom, omdat groepen in de maatschappij zich in de hoek gezet voelen. Als zij zich verweren, dan krijgen zij per deze de titel van SS 'ers.

Op deze manier komen we in de bekende cirkel terug, de Joodse bevolking kon zich niet verweren, mocht zich niet verweren wat uiteindelijk tot het groot drama leidde.Gevoelig snaartje? Zelf PVV-er stemmer?
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:35:

[...]

Het is toch heel iets anders. Maar fijn dat je het nu accepteert zonder dat ik als nazi wordt weggezet.

Wel helder blijven: ik heb je niet als nazi weggezet, ik heb alleen gezegd dat iemand die niet volmondig ja kan antwoorden op de vraag "was het verkeerd de joden te vergassen?" daarmee iets heel onfris over zichzelf blootgeeft.

Doe nou maar niet zo beledigd, je kraamt zelf die dingen uit.

"Daar kan ik geen antwoord op geven. Daarvoor zou ik eerst moeten weten hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als de Duitsers gewonnen hadden."
Am Yisrael Chai!
quote:tzippa schreef op 27 april 2012 @ 16:39:

[...]

Gevoelig snaartje? Zelf PVV-er stemmer?Het lijkt me overigens eerder andersom... Ik denk dat de SS-ers niet opgewaardeerd kunnen worden...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:37:

[...]

Zou je alsjeblieft deze laatste alinea nog een keer kunnen zeggen, maar dan anders geformuleerd? Ik begrijp niet wat er staat.FV; ik heb iets gevonden waar we het over eens zijn! Loftrompet, of is dat ongepast nu?
.
Ik vind dat gedicht wel kunnen, omdat het voornamelijk over het effect op de nabestaanden heeft. Bijzonder ook trouwens, dat vier kinderen in het verzet zaten en één voor het verkeerde leger koos, binnen hetzelfde gezin. Mooi stuk ook over die moeder, die al haar kinderen lief had.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 16:41:

[...]

Het lijkt me overigens eerder andersom... Ik denk dat de SS-ers niet opgewaardeerd kunnen worden...Beiden niet.
quote:-susv- schreef op 27 april 2012 @ 16:43:

[...]

Luister jij ook graag naar vioolmuziek?Ik kon vioolmuziek eerst niet zo waarderen eigenlijk. Ik vond violen altijd zo 'janken', maar ik blijf altijd openstaan... en wat schetst mijn verbazing? Ik begin de viool te waarderen!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:37:

[...]

Kijk, als FV zegt: mijn halve familie is uitgemoord in WO II omdat ze niet voldeden aan Hitlers wereldbeeld en de overlevenden zullen daar nooit overheen komen, dan begrijp ik dat haar wereldbeeld zo ontzettend zwart-wit is.

That's all.Het lijkt me evident dat geen enkele overlevende van de holocaust, noch hun naasten, niet niet getraumatiseerd is door de holocaust. Ik vind het dan weer vreemd dat iemand die zo empathisch zegt te zijn daar familiebetrekkingen voor nodig heeft om dat te kunnen bedenken.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven