reiskosten na verhuizing
vrijdag 27 april 2012 om 19:26
Mijn vriend en ik gaan verhuizen naar ongeveer 70 km verderop. Omdat mijn moeder daar woont en nu erg ziek is, willen we dichter bij haar gaan wonen.
Nu woon ik op nog geen 5 km van mijn werk en krijg ik geen reiskostenvergoeding.
Ik weet dat reiskosten een gunst zijn en geen recht, maar is het gebruikelijk dat mijn reiskosten dan wel (deels) vergoed worden? Hoe gaan de meeste werkgevers hiermee om?
In mijn branche is er geen CAO. In mijn contract staat onder het kopje reiskosten (geen reiskosten, vooralsnog uitgaande van woonplaats ...)
Nu woon ik op nog geen 5 km van mijn werk en krijg ik geen reiskostenvergoeding.
Ik weet dat reiskosten een gunst zijn en geen recht, maar is het gebruikelijk dat mijn reiskosten dan wel (deels) vergoed worden? Hoe gaan de meeste werkgevers hiermee om?
In mijn branche is er geen CAO. In mijn contract staat onder het kopje reiskosten (geen reiskosten, vooralsnog uitgaande van woonplaats ...)

vrijdag 27 april 2012 om 19:37
Bij ons is het zo dat we de reiskosten bij het doorgeven van een verhuizing, opnieuw berekenen. De eerste 5km zijn voor eigen rekening en daarna geldt er een vergoeding van 0,18 ct per km. Daar zijn weer een max. aantal km's voor, maar dat aantal durf ik niet met zekerheid te noemen (volgens mij 25 km).

vrijdag 27 april 2012 om 20:03
Ligt echt aan je werkgever. Hoe graag wil je werkgever dat jij bij hem/haar blijft werken? Ik kreeg destijds een auto van de zaak, die ik voor mijn werk niet nodig had. Maar dat was lang, lang geleden en niet in crisistijd. Gewoon vragen, nee heb je, ja, kun je krijgen. Ik zou wel informeren bij andere collega's. Je bent vast niet de enige die verder van het werk verhuisd is. Als je werkgever bij hen wel de reiskostenvergoeding omhoog heeft gegooid, zou hij/zijn jou (bijna) niet kunnen weigeren ivm gelijkheid.
vrijdag 27 april 2012 om 20:10
Ik werk bij een internationaal bedrijf en wij krijgen wel reiskosten vergoeding.
Toen ik dichterbij m'n werk woonde werden m'n reiskosten minder (logisch).
Toen ik weer verhuisde (iets verder weg) wilden ze m'n reiskosten niet verhogen. Ben op eigen initiatief verder weg gaan wonen.
Toen ik aangaf dat ik daarvoor op eigen initiatief dichterbij ben gaan wonen en m'n reiskosten wel minder werden konden ze me eigenlijk niks anders dan gelijk geven.
Mijn reiskosten werden verhoogd.
Toen ik dichterbij m'n werk woonde werden m'n reiskosten minder (logisch).
Toen ik weer verhuisde (iets verder weg) wilden ze m'n reiskosten niet verhogen. Ben op eigen initiatief verder weg gaan wonen.
Toen ik aangaf dat ik daarvoor op eigen initiatief dichterbij ben gaan wonen en m'n reiskosten wel minder werden konden ze me eigenlijk niks anders dan gelijk geven.
Mijn reiskosten werden verhoogd.