Eerste schooldag

27-04-2012 22:22 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is de afgelopen week 2 keer naar zijn nieuwe school geweest om te wennen. Mijn vriend en ik hebben lang getwist over de schoolkeuze. We hadden twee opties: een Montessorischool in een hele nette wijk 2 km van ons huis vandaan en een gezellige (niet echt) katholieke buurtschool bij ons om de hoek. Mijn vriend was voor het eerste variant, ik voor het tweede. Uiteindelijk is het toch de Montessorischool geworden omdat mijn vriend zo overtuigd was dat het onderwijssysteem beter bij ons zoontje zou passen en dat de omgeving daar ook beter voor hem zou zijn.

Toen wij er voor het eerst kwamen werden wij ontvangen door een streng eruitziende juf van een jaar of 55. Het viel me gelijk op dat ons zoontje geen speciale aandacht van haar kreeg oid. Hij moest gelijk op zijn stoeltje gaan zitten en ik moest meteen weg toen alle kinderen binnen waren. De ouders van de andere kinderen hebben ook nauwelijks interesse in ons getoond, behalve de klasmoeder. Ons zoontje probeerde heel stoer te doen. Hij hoefde mij niet uit te zwaaien en ook geen kusje. Hij reageerde eigenlijk nauwelijks op wat ik tegen hem zei en zag er verward en zichzelf gekeerd uit. Toen ik hem 3 uur later weer kwam ophalen zat hij met hetzelfde verwarde blik. Ik herkende het niet. Meestal is hij heel stoer en ondeugend en is hij na een paar minuten in een nieuw gezelschap helemaal weer zichzelf. Toen ik hem vroeg hoe het was zei hij alleen maar "leuk". Toen de andere ouders weg waren kwam de juf even naar buiten, stak ze een sigaret aan en kwam ze bij ons staan. Ze vertelde dat hij het leuk gehad heeft en noemde een paar dingen die hij gedaan heeft. Daarna liep ze weer weg. De volgende dag gebeurde er min of meer hetzelfde. En toen begon ik mij af te vragen of we eigenlijk wel de juiste keuze gemaakt hadden. Wat vonden jullie van de eerste dag op school? Ik verwachtte er eigenlijk wat meer van...
quote:groentsoep2 schreef op 27 april 2012 @ 22:40:

O jee, de juf rookt buiten een sigaret, Ik zou mijn kind direct van school halen ja. Wellicht komt je wondertje dan terecht bij een juf die thuis aan bdsm doet, of naar feestjes gaat waar wel eens een ondeugend snoepje wordt gegeten, maar ja daar ben je tenminste niet bij he. Weet je: een juf is ook maar een mens. Raar maar waar.Zelf ben ik helemaal niet zo van de regeltjes. Maar als ik op mijn werk ben dan respecteer ik de regels die er gelden. Ik ben ook docent. Op straat loop ik wel 's in een joggingbroek maar dat ga ik dus niet aantrekken om les te gaan geven uit respect voor mijn studenten en voor wat ik doe.
quote:himalaya schreef op 27 april 2012 @ 22:45:

Of zoek je dingen om je partner te overtuigen van zijn foute beslussing om jullie zoon naar die school te doen?Ik hoop eigenlijk dat het geen foute beslissing is geweest. Het is uiteindelijk wat betreft onderwijs wel een goede school. Dat is een feit. Ik wil alleen ook dat mijn zoontje daar een leuke tijd heeft.
Kan het sfeertje niet zo omschrijven, maar ik hou niet zo van het begrijpende sfeertje, alles verantwoorden, slofjes in de klas, de manier waarop er tegen ons werd gesproken als ouder (kinderlijk) terwijl, lopende door de school, ik het gevoel had dat kinderen aan hun lot werden overgelaten onder het mom dat ze hun eigen grenzen moeten bepalen. Leraar was ondertussen even koffie halen en kwam 10 minuten later terug met een mobiel aan zijn oor. Kinderen aan het keten, een meisje werd hard aan haar haar getrokken, maar toen leraar weer terug was ging iedereen weer gelijk over tot de orde van de dag daarom begrijp ik wel dat je valt over die sigaret: alles verantwoord doen volgens het Montessori principe maar ondertussen wel staan roken waar de ouders bij zijn.

Kortom: geen sfeer waar ik mij thuis bij voel. Dit betekent niet dat Montessori onderwijs slecht is: integendeel!
quote:nouschi schreef op 27 april 2012 @ 22:46:

Ik vond het ook behoorlijk tegenvallen allemaal maar snap het nu wel en is een prima ( Montessori) school.

Dat roken vind ik wel heel erg vreemd trouwens, was dat op het schoolplein?Nee, niet op het plein, gelukkig, op straat maar net voor de deur.
Hadden jullie de school ook vantevoren bezocht voor een rondleiding oid? Want zo kun je vergelijken qua sfeer. Ja, het belangrijkste is dat je zoontje het naar zijn zin heeft. Anders worden het acht hele lange jaren voor hem...
quote:louisavuitton schreef op 27 april 2012 @ 23:07:

Kan het sfeertje niet zo omschrijven, maar ik hou niet zo van het begrijpende sfeertje, alles verantwoorden, slofjes in de klas, de manier waarop er tegen ons werd gesproken als ouder (kinderlijk) terwijl, lopende door de school, ik het gevoel had dat kinderen aan hun lot werden overgelaten onder het mom dat ze hun eigen grenzen moeten bepalen. Leraar was ondertussen even koffie halen en kwam 10 minuten later terug met een mobiel aan zijn oor. Kinderen aan het keten, een meisje werd hard aan haar haar getrokken, maar toen leraar weer terug was ging iedereen weer gelijk over tot de orde van de dag daarom begrijp ik wel dat je valt over die sigaret: alles verantwoord doen volgens het Montessori principe maar ondertussen wel staan roken waar de ouders bij zijn.

Kortom: geen sfeer waar ik mij thuis bij voel. Dit betekent niet dat Montessori onderwijs slecht is: integendeel!Ik herken dit totaal niet als Montessori.
Nee, ik ook niet Star. Het principe Montessori sprak ons in eerste instantie ook aan.
Hier krijgen kindjes wel even extra aandacht niet teveel omdat ze juist gewoon mee moeten draaien.

Ik mocht er zo 10 min bij blijven en we zijn toen weggegaan.

Maar eerlijk ik prijs me gelukkig met zon geweldige juf als hij heeft
quote:louisavuitton schreef op 27 april 2012 @ 23:16:

Nee, ik ook niet Star. Het principe Montessori sprak ons in eerste instantie ook aan.Jij had gewoon een rechtsgedraaide geitenwollensokken Montessori-school getroffen
quote:AQua9Girl schreef op 27 april 2012 @ 23:08:

Hadden jullie de school ook vantevoren bezocht voor een rondleiding oid? Want zo kun je vergelijken qua sfeer. Ja, het belangrijkste is dat je zoontje het naar zijn zin heeft. Anders worden het acht hele lange jaren voor hem...Zeker, maar dan zie je natuurlijk niet alles. Er wordt verteld over het onderwijs, praktische zaken en je krijgt een snelle rondleiding. Ik ken trouwens nog een stel ouders die niet tevreden over de school zijn om dezelfde reden als ik. Zij werden maar niet gebeld voor een afspraak over de wendagen. De moeder was er echt niet blij mee en zei tegen mei dat ze als het nog kon van school zou veranderen. In het begin waren ze ook heel enthousiast.
Nou Star, ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben.
quote:groentsoep2 schreef op 27 april 2012 @ 22:30:

Wat verwachtte je dan? Dat je zoon binnen zou worden gehaald met tromgeroffel en trompetgeschal? Face it: jouw zoon is voor jou het meest speciale jongetje ter wereld, maar voor anderen, zoals de juf en de andere moeders, is hij gewoon een nieuw klasgenootje. Niks meer en niks minder. Ik kan me voorstellen dat dat even wennen is, maar echt: dat loslaten wordt alleen nog maar erger de komende jaren.Jij bespaart me veel typwerk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
"Sloffen aan in de klas ?" Doen ze dat daar ?

Als ik een montessorischool in de buurt had, dan had ik hem alleen al om die reden op zo'n school willen doen. Als die vieze modderpoten, ik heb medelijden met de schoonmaakster.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ja, dat was op zich wel geinig die slofjes. Moesten wel gekocht worden via de school voor 17,50 euro. Een deel van dat geld gebruiken ze om de school 'in harmonie' te brengen. Ik heb niet gevraagd wat ze hiermee bedoelden.
quote:katjabb schreef op 27 april 2012 @ 23:17:

[...]

Zeker, maar dan zie je natuurlijk niet alles. Er wordt verteld over het onderwijs, praktische zaken en je krijgt een snelle rondleiding. Ik ken trouwens nog een stel ouders die niet tevreden over de school zijn om dezelfde reden als ik. Zij werden maar niet gebeld voor een afspraak over de wendagen. De moeder was er echt niet blij mee en zei tegen mei dat ze als het nog kon van school zou veranderen. In het begin waren ze ook heel enthousiast.Tja, wat kan ik zeggen? Kijk naar je zoontje en volg je gevoel. Wel vervelend voor jullie.
quote:louisavuitton schreef op 27 april 2012 @ 23:30:Een deel van dat geld gebruiken ze om de school 'in harmonie' te brengen. Ik heb niet gevraagd wat ze hiermee bedoelden.
The time is now
@louisa Zo'n Montessorischool hebben we ook bezocht. Het leek echt op een sekte. Van de ouders werd verwacht dat ze zich vooral buiten de schoolzaken hielden, behalve wat de (best flinke) ouderbijdrage betreft. Je moest vertrouwen hebben in je kind en het systeem. Zoiets. Die scholen zijn onderling volgens mij ook best verschillend, net zoals alle andere scholen. Bij ons in de buurt is er ook een Montessorischool in die is weer heel anders.
quote:katjabb schreef op 27 april 2012 @ 22:41:

[...]

Eigenlijk wel maar dat kan ik hen wel vergeven. Wat ik verwachtte is dat de mensen wat nieuwsgieriger naar een nieuw persoon in de klas zouden zijn. We hoeven niet gelijk samen koffie te gaan drinken of zo maar je even voorstellen aan een nieuwe ouder en vragen hoe het kindje heet zou ik iig doen. En dat mijn zoontje dezelfde reactie scheen te hebben als ik is wat me het meest zorgen laat maken.

En ik vind het niet meer dan normaal dat een nieuwe ouder zich even voorstelt. Als ik als laatste binnenkom op een verjaardag maak ik ook even een rondje.

Daarnaast houdt de vergelijking met een verjaardag op Want school is geen feest, school is gewoon een dagelijke plicht, je kind is één van de velen, ze zijn aardig tegen hem, hij leert er wat en op een gegeven moment krigt hij wat vriendjes. Niks meer en niks minder, en goed dat de school het ook zo benadert lijkt me.

Ik denk dat je je er teveel van hebt voorgesteld, maar dit is toch war je het mee moet doen. Na een dag van school willen wisselen lijkt me zwaar overtrokken en veel te snel.
quote:katjabb schreef op 27 april 2012 @ 22:57:

[...]Als ik elke dag 2 km heen en weer moet fietsen dan moet het wel wat toegevoegde waarde hebben.Nou ben ik dus voorstander van de Katholieke school en wil voor de rest niet zeuren. Maar je vriend drukt zijn zin door dat de Montessori school beter zou zijn, en jij mag elke dag 2 km heen en weer fietsen om je kind naar een school te laten gaan, waar je zelf niet eens zo'n heel goed gevoel over hebt?
Die sigaret vind ik ook echt niet kunnen. Je staat met ouders te praten, daarna kan je een sigaret gaan roken. Ik heb nog nooit een collega gehad die dat deed.

En een nieuwe leerling krijgt bij ons wel extra aandacht de eerste dag(en), of het nou een leerling in groep 1 is of groep 6. Even jezelf voorstellen bij binnenkomst. Laten zien waar de kapstok is, waar het eten voor de pauze gelaten moet worden. Een plekje naast de juf of meester in de kring als het kind dat wil. Helpen met het kiezen van een werkje of laten zien waar alles ligt, waar de wc's zijn. Een kind uit de klas het kind laten helpen en wegwijs maken. En na schooltijd even een gesprekje met de ouders. Ik vind dit niet meer dan normaal.
Op zich zou ik de reactie van je zoontje niet de doorslaggevende reden vinden voor een switch naar een andere school. Maar de zaken eromheen wel. Een juf die rookt als ze even met jou praat? Vind ik echt niet kunnen, zeker niet omdat ze daarmee een heel slecht voorbeeld geeft (ik neem aan dat je zoontje er bij stond). Daarnaast vind ik het ook echt een terechte verwachting dat de juf wat meer interesse in je zoontje toont. En dan heb ik het niet over het tromgeroffel, maar zoals Reisa schrijft, net wat meer aandacht.

Bij ons op school heb je als ouder een kennismakingsgesprek met de juf, waarin je wat vertelt over je kind. Het verslag van de creche (indien aanwezig) geef je dan ook, zo weten ze al wat beter wie ze in de klas krijgen. De eerste keer ben ik tijdens de kring bij gebleven, omdat zoontje wat in paniek raakte. Juf benadrukte dat de start van school zo fijn mogelijk moet zijn. Daarna was zoon snel gewend en draaide na een week volledig mee (eerste week alleen de ochtenden). Alleen die eerste dag dus net wat meer aandacht, dat doet echt wonderen.

Ik snap die harde reacties nooit zo goed. Al helemaal niet omdat het voor een juf toch vanzelfsprekend moet zijn om interesse in een nieuw kind te hebben. Dat is toch je vak, kinderen begeleiden? Dan heb je daar interesse in, toch? Dat maakt toch niet meteen dat je je zoon als prins ziet? Er is ook een tussenweg en zoals ik het verhaal van Katjabb lees, stelt zij echt geen abnormale verwachtingen.

En ik vind het niet raar dat je nu al aan een switch denkt. Beter nu al dan pas na een jaar.

Hoe kijkt je vriend er nu naar?
quote:rococo schreef op 28 april 2012 @ 10:19:

[...]

En ik vind het niet meer dan normaal dat een nieuwe ouder zich even voorstelt. Als ik als laatste binnenkom op een verjaardag maak ik ook even een rondje.

Daarnaast houdt de vergelijking met een verjaardag op Want school is geen feest, school is gewoon een dagelijke plicht, je kind is één van de velen, ze zijn aardig tegen hem, hij leert er wat en op een gegeven moment krigt hij wat vriendjes. Niks meer en niks minder, en goed dat de school het ook zo benadert lijkt me.

Ik denk dat je je er teveel van hebt voorgesteld, maar dit is toch war je het mee moet doen. Na een dag van school willen wisselen lijkt me zwaar overtrokken en veel te snel.

Als je op een feestje komt dan weet je dat iedereen die er is bij het gezelschap hoort, normaal gezien iig. Maar op een school weet je als nieuwe ouder niet wie wie is. Het lijkt me dus raar om zomaar iedereen op het schoolplein te gaan benaderen met hoi ik ben ...., de moeder van ... etc

Dat is niet de voornaamste reden waarom ik de school nog niet zo geweldig vind. Maar het deed me toch weer denken aan het feit dat niet alleen wij maar misschien ook onze zoon er last van zou hebben dat de school niet in een andere wijk staat waar we geen binding mee hebben.
quote:paloma schreef op 28 april 2012 @ 10:22:

[...]

Nou ben ik dus voorstander van de Katholieke school en wil voor de rest niet zeuren. Maar je vriend drukt zijn zin door dat de Montessori school beter zou zijn, en jij mag elke dag 2 km heen en weer fietsen om je kind naar een school te laten gaan, waar je zelf niet eens zo'n heel goed gevoel over hebt?Nou, hij beweert dat hij het dus geen probleem vind om 2 km te fietsen als hij ervan overtuigd is dat de school beter is. Maar of hij het werkelijk gaat doen...daar ben ik niet zo zeker van.
@ Kabouter, bedankt voor je reactie!

Als docent, ben ik ook altijd betrokken bij mijn studenten. Voordat ik aan een nieuw cursus begin wil ik altijd weten wat hun achtergrond is, of er bijzonderheden zijn (bijbaantjes die veel tijd in beslag nemen etc). Als je weet wie je in de klas hebt, kun je je werk gewoon beter doen.

Ik heb geen illusies over het feit dat mijn zoon voor de rest van de wereld een van zoveel miljoenen jongetjes is. Belangstelling van de kant van de juf is voor mij gewoon een teken van professionalisme.
Een woordje in je eerste post is heel duidenlijk voor mij. Een gezellig niet echt Katholieke basisscshool. Lekker in de buurt.

Ik wilden ooit ook mijn kind naar een Montessorieschool leek me geweldig. Gelukkig was mijn man daar niet zo van.

Nu hebben we een gezellig basisschool die niet eens in een Vinexwijk staat maar de kinderen stromen binnen. En de Montesorrisschool stroomt leeg.

Volg je gevoel. Ik zou hem naar die andere basisschool doen. IK denk dat er vast nog meer komt doordat jij niet helemaal achter je keuze staat heb ik het gevoel. Jij moet het beide ergens mee eens zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven