Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
@FashionVictim: okee... ik vond het al raar...

Ik zou voor mijn grootouders zelf niet kunnen inschatten wat zij van dit gedicht zouden hebben gevonden.

Alleen wat ik er zelf van vind....
yraatje wijzigde dit bericht op 28-04-2012 00:19
Reden: Typefout
% gewijzigd
Nou ik weet wel zeker dat mijn opa zaliger het er Zo niet mee eens zou zijn geweest als dit gedicht zou worden voorgelezen. Ik zou hem bij wijze van nu al in het plat Amsterdams kunnen horen schelden terwijl hij altijd keurig beschaafd sprak.
Er zijn wel degelijk collaborateurs opgespoord, opgepakt en berecht door justitie na de tweede wereldoorlog, hoor. Er zijn zelfs mensen ter dood veroordeeld. Door de rechtbank.

De doodstraf is tijdelijk heringevoerd na de oorlog om die reden.
Am Yisrael Chai!
quote:mrsstanleywalker schreef op 28 april 2012 @ 00:03:

Hebben jullie het wel gevraagd aan je opa of oma wat zij er werkelijk van vinden of vullen jullie dat voor ze in?Yep, gevraagd
quote:VotesforLeo schreef op 28 april 2012 @ 00:22:

[...]

Yep, gevraagdWaarom spreek jij in de voltooid verleden tijd over iemand die gewoon nog leeft?
Am Yisrael Chai!
Omdat we er Vele gesprekken over hebben gehad
quote:VotesforLeo schreef op 28 april 2012 @ 00:25:

Omdat we er Vele gesprekken over hebben gehadHij leeft dus niet meer? Maakt niet uit verder hoor, maar het is nogal verwarrend. Ik had dus toch goed begrepen uit je eerste post dat ie inderdaad dood was?
Am Yisrael Chai!
quote:jansenenjanssens schreef op 28 april 2012 @ 00:05:

Jezus zijn er mensen die niet weten wat Bijltjesdag was??? Mark Rutte weet niet eens wat de Hollandse Schouwburg was. En dat moet een historicus voorstellen...
quote:Sahara_desert schreef op 28 april 2012 @ 00:27:

[...]

Mark Rutte weet niet eens wat de Hollandse Schouwburg was. En dat moet een historicus voorstellen...Nou, wat een aanfluiting was dat!
Am Yisrael Chai!
Nu wel ja, voor zijn dood veel gesprekken gehad over de oorlog en zijn visie daarop. En ja, hij is ook bijna gefusilleerd omdat hij geen dwangarbeid wilde verrichtten. Maar hij snapte wel dat mensen bepaalde keuzes maakten.
quote:fashionvictim schreef op 28 april 2012 @ 00:29:

[...]

Nou, wat een aanfluiting was dat!Nah, ben t voor het eerst met je eens in dit topic
quote:fashionvictim schreef op 28 april 2012 @ 00:20:

Er zijn wel degelijk collaborateurs opgespoord, opgepakt en berecht door justitie na de tweede wereldoorlog, hoor. Er zijn zelfs mensen ter dood veroordeeld. Door de rechtbank.

De doodstraf is tijdelijk heringevoerd na de oorlog om die reden.Ja? En? Dus? Wat is je punt?
En oh ja. Ik heb nog van niemand een valide argument gehoord om die 15-jarige jongen zijn gedicht te verbieden.

De emotie moet blijkbaar de realiteit dicteren. Dat gedicht MAG niet, van de emotie-politie.

Een ware dictatoriale manier van denken. Een minderheid dicteert wat een meerderheid mag horen. (Ja, 'horen' inderdaad. Het gaat nog geen eens om actieve daden. Gewoon tekst. Een mening. Van een kind van slechts 15 jaar oud. Waarom mag dat niet? Waarom moet dat verboden worden? Wat willen de anti's hiermee bewijzen? Dat je niet mag zeggen wat je denkt? Een gedicht dat niet gaat over haat, maar over begrip, vergeving en die ander in je hart sluiten. Vriend en vijand. Een nobel en echt dapper gedicht.)

Kan iemand mij uitleggen wat dit verbieden te maken heeft met herdenkingen/vieringen die in het teken staan van onderdrukking en bevrijding?
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 23:44:

Okee BGB,

Heb er naar gekeken. Ik weet niet wat ik er van vond..

Dat vond ik nou ook.

( gelukkig; vond mezelf al zo meningloos )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:jukebox schreef op 28 april 2012 @ 01:07:

De emotie moet blijkbaar de realiteit dicteren. Dat gedicht MAG niet, van de emotie-politie.

Een ware dictatoriale manier van denken. Een minderheid dicteert wat een meerderheid mag horen. (Ja, 'horen' inderdaad. Het gaat nog geen eens om actieve daden. Gewoon tekst. Een mening. Van een kind van slechts 15 jaar oud. Waarom mag dat niet? Waarom moet dat verboden worden? Wat willen de anti's hiermee bewijzen? Dat je niet mag zeggen wat je denkt? Een gedicht dat niet gaat over haat, maar over begrip, vergeving en die ander in je hart sluiten. Vriend en vijand. Een nobel en echt dapper gedicht.

Ja belachelijk. Op de Utoya herdenking ga je toch ook geen gedicht verbieden over de foute keuzes van Breivik? Hoe dictatoriaal. Hoe kortzichtig. Als dat gedicht niet MAG van de emotie-politie. Een ware dictatoriale manier van denken.

Wat willen de anti's hiermee bewijzen? Gewoon tekst. Gewoon een mening. Waarom moet dat verboden worden?

Een gedicht over Breivik dat niet over haat gaat, maar over begrip, vergeving, die ander in je hart sluiten. Vriend en vijand. Een nobel en dapper gedicht.
@ Twinkle1001:

Wat doet Breivik in dit gesprek? Kun je dat uitleggen? Wat heeft Breivik met de holocaust te maken?

Volgens mij geen ene moer.
@ Twinkle1001:

Ik bedoel, als je de daad van Breivik vergelijkt met zoiets als de Tweede Wereldoorlog weet je echt niet waar je het over hebt.

Snap je dat zelf niet?
Ik trek een parallel.

De dappere nobelheid waar je het over hebt kan zoveel breder getrokken worden. Daar móeten we iets mee Jukebox!

Begrip, vergeving en vriend en vijand in je hart sluiten is toepasbaar op alle menschen die foute keuzes gemaakt hebben.

We zijn allemaal maar menschenkinderen hoor, Jukebox. De Nazi's van toen en de Breiviks van nu.

Oordelen is maar makkelijk. Gedichten, laten we dichten!

4 Mei op de Dam, 22 juli op Utoya! Halleluja praise the Lord!

(Je bent toch niet stiekem zo'n enge dictatoriale emotie-politie hè. Die tegen zo'n gedicht is? Jakkiebah hoor. Nou dát soort mensen zijn pas écht eng, griezelig en gevaarlijk, brr.)

.
@ Twinkle1001:

Als je stelt wat je nu stelt heb je niets begrepen van het gedicht. Het gedicht van die jongen gaat niet over Dirk an sich, maar waar Dirk model voor stond.

Als ik jouw parallel doortrek zou het gedicht over Hitler moeten gaan. Breivik was de leider, de hitler.

Maar de Tweede Wereld-oorlog maakte miljoen keer zoveel slachtoffers dan Breivik. De Tweede Wereldoorlog duurde misschien wel 10 jaar. Breivik was 1 dag actief.

Je vergelijking is misselijkmakend.
quote:jukebox schreef op 28 april 2012 @ 03:36:

@ Twinkle1001:

Als je stelt wat je nu stelt heb je niets begrepen van het gedicht. Het gedicht van die jongen gaat niet over Dirk an sich, maar waar Dirk model voor stond.

Als ik jouw parallel doortrek zou het gedicht over Hitler moeten gaan. Breivik was de leider, de hitler.

Maar de Tweede Wereld-oorlog maakte miljoen keer zoveel slachtoffers dan Breivik. De Tweede Wereldoorlog duurde misschien wel 10 jaar. Breivik was 1 dag actief.

Je vergelijking is misselijkmakend.

OMG, dit kun je niet menen? WOII duurde wel 10 jaar?

Ook dát nog. Laat ik nou al die tijd gedacht hebben dat het 5 jaar was? Weet je ook van wanneer tot wanneer precies de oorlog was? Praat me even bij.

Maar goed, het gedicht gaat nu voor jou opeens niet meer over ome Dirk, voorgedragen door zijn 15 jarige neefje Auke, zoals je eerst schreef, maar het gedicht gaat nu opeens over waar ome Dirk 'model' voor stond: De Waffen SS dus? Ik volg je niet helemaal hoor.

Breivik doodde 69 personen op Utoya. De kans is aanwezig dat SS'er Dirk in z'n eentje dat aantal ook wel gehaald heeft. De Waffen SS heeft behoorlijk huisgehouden aan het Oostfront.

Wat vind je precies 'misselijkmakend' aan de vergelijking? (Dat zegt overigens iemand die de Joden in Auschwitz pas écht de overtreffende trap van slecht vond?)
NEDERLANDSE SS'ERS DOODDEN JODEN

SS'ers van de divisie Wiking in veroverd Sovjetgebied

Nederlandse SS'ers hebben in de Tweede Wereldoorlog actief meegewerkt aan het uitmoorden van Joden aan het Oostfront. Dat blijkt uit dagboekfragmenten die historicus Evertjan van Roekel heeft gevonden in het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD). Het Historisch Nieuwsblad publiceert er vandaag uitgebreid over.

Tot nu toe hielden Nederlandse veteranen die vrijwillig bij de Waffen-SS dienden altijd vol nooit te hebben geweten over de wandaden van de nazi's aan het Oostfront. Uit de dagboeken blijkt echter dat sommigen de gruwelen vanzelfsprekend vonden. "Het zal een ieder wel duidelijk zijn dat wij SS'ers onbarmhartig tegen de Joden optreden", pocht een schrijver.

Van Roekel bestudeerde dagboeken van militairen die bij de SS-divisie Wiking dienden, waar Scandinavische en Nederlandse vrijwilligers werden geleid door Duitse bevelhebbers. In totaal vochten zo'n 25.000 Nederlandse SS'ers voor de Duitsers.

Rabbijn opgehangen

Zo ontdekte Van Roekel beschrijvingen van de moord op de Joodse inwoners van de Oekrainse stad Mariopol. "Mariopol viel in onze handen en de mooiste buit die wij ons hadden kunnen dromen was wel de 13.000 Joden die levend in onze vingers kwamen, maar er natuurlijk niet meer levend uit kwamen."

Een andere SS'er beschrijft in detail de moord op de Joodse bevolking van een andere stad. "Hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabbijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken."

Tarnopol werd op 3 juli 1941 veroverd door de Duitsers. In de dagen na de verovering werden Joodse inwoners van de stad gemarteld, verkracht en doodgeschoten. In de eerste paar dagen kwamen 5000 mensen om het leven.

Vernederd

Ook buiten de stad gingen de vernederingen en de moorden door. "Eerst hebben we de Joden geschoren. De ene helft van de baard laten zitten en de andere helft met de schaar weggeknipt. Bij anderen hebben we 't afgebrand met benzine. Aansluitend hebben we ze aan de commandant afgeleverd."

De slachtoffers overleefden het niet. "Ze werden langs een vijver gedreven en dan prrt prrt met een machinepistool. De volgende morgen heb ik de vijver gezien. Die was stokvol; doden, half-doden, enz. Een gebrul en een stank."

"Ik heb m'n zakdoek voor m'n mond gedaan want ik moest kotsen."

Slecht te lezen

De moorden vonden plaats nog voordat de Duitsers overgingen tot het gestructureerd uitvoeren van de Holocaust. Pas maanden later werden vernietigingskampen als Chelmno en Belzec opgezet. In Oekraïne werden slachtoffers niet vergast, maar vaak ter plekke gefusilleerd.

Volgens Van Roekel heeft het zestig jaar geduurd voordat de oorlogsmisdaden van de Nederlanders aan het licht kwamen, omdat de dagboeken zo slecht te lezen waren. "Ze waren ontzettend moeilijk te ontcijferen. Ik heb er maanden over gedaan. Dat zal de reden zijn waarom iedereen over de gruwelijke passages heen heeft gelezen."

http://nos.nl/artikel/139 ... -ssers-doodden-joden.html
quote:fashionvictim schreef op 28 april 2012 @ 00:13:

@Janssens: je hoeft toch niets privé te delen om antwoord te geven op mijn vraag? Kan ook zonder de vraag over je vader te beantwoorden.

Ik vraag me trouwens af waarom je die vraag stelt terwijl jij heel duidelijk geen antwoord wil geven op hoe jouw familie de oorlog is doorgekomen.

Ten 2e; ik vergelijk geen 'leed', ik kan niet zeggen wie er 'makkelijker' praten heeft.
quote:Twinkle1001 schreef op 28 april 2012 @ 02:42:

[...]

Ja belachelijk. Op de Utoya herdenking ga je toch ook geen gedicht verbieden over de foute keuzes van Breivik? Hoe dictatoriaal. Hoe kortzichtig. Als dat gedicht niet MAG van de emotie-politie. Een ware dictatoriale manier van denken.

Wat willen de anti's hiermee bewijzen? Gewoon tekst. Gewoon een mening. Waarom moet dat verboden worden?

Een gedicht over Breivik dat niet over haat gaat, maar over begrip, vergeving, die ander in je hart sluiten. Vriend en vijand. Een nobel en dapper gedicht.[afbeelding]

Wat wil jij graag je gelijk halen zeg.

Waarom haal je Breivik erbij? Deze is allereerst het brein (en dan dus te vergelijken met Hitler) en dus niet te vergelijken met de jongen uit het verhaal. Daarnaast is deze hele situatie nog geen jaar geleden.

En ik weet zeker dat er een jaar na afloop van WOII niemand hier, niemand, had gevonden dat zo'n gedicht wel kon.
quote:Twinkle1001 schreef op 28 april 2012 @ 02:58:

Ik trek een parallel.

De dappere nobelheid waar je het over hebt kan zoveel breder getrokken worden. Daar móeten we iets mee Jukebox!

Begrip, vergeving en vriend en vijand in je hart sluiten is toepasbaar op alle menschen die foute keuzes gemaakt hebben.

We zijn allemaal maar menschenkinderen hoor, Jukebox. De Nazi's van toen en de Breiviks van nu.

Oordelen is maar makkelijk. Gedichten, laten we dichten!

4 Mei op de Dam, 22 juli op Utoya! Halleluja praise the Lord!

(Je bent toch niet stiekem zo'n enge dictatoriale emotie-politie hè. Die tegen zo'n gedicht is? Jakkiebah hoor. Nou dát soort mensen zijn pas écht eng, griezelig en gevaarlijk, brr.)

.Wel een verkeerde parallel dan. En eentje die je eigenlijk niet kunt trekken omdat het om heel verschillende dingen gaat.
quote:Twinkle1001 schreef op 28 april 2012 @ 04:01:

[...]

OMG, dit kun je niet menen? WOII duurde wel 10 jaar?

Ook dát nog. Laat ik nou al die tijd gedacht hebben dat het 5 jaar was? Weet je ook van wanneer tot wanneer precies de oorlog was? Praat me even bij.

Nou, ik ben ook wel benieuwd van wanneer tot wanneer jij denkt dat die oorlog liep? Want hij duurde inderdaad langer dan 5 jaar en voor sommigen was het korter.

Maar goed, het gedicht gaat nu voor jou opeens niet meer over ome Dirk, voorgedragen door zijn 15 jarige neefje Auke, zoals je eerst schreef, maar het gedicht gaat nu opeens over waar ome Dirk 'model' voor stond: De Waffen SS dus? Ik volg je niet helemaal hoor.

Je verdraait het weer. Dit gedicht staat voor een jongen (een JONGEN) die een foute keuze heeft gemaakt. En zo waren er veel in de oorlog.

Breivik doodde 69 personen op Utoya. De kans is aanwezig dat SS'er Dirk in z'n eentje dat aantal ook wel gehaald heeft. De Waffen SS heeft behoorlijk huisgehouden aan het Oostfront.

Die kans is er ja. De kans is er ook dat Dirk toch een van die jongens is geweest die niet precies wist (klok/klepel verhaal) in welk wespennest hij zich heeft gestoken en daar niet meer uit kon.

Wat vind je precies 'misselijkmakend' aan de vergelijking? (Dat zegt overigens iemand die de Joden in Auschwitz pas écht de overtreffende trap van slecht vond?)

Wat er misselijkmakend is aan de vergelijking is dat jij twee situaties uit zijn verband trekt. De ene situatie is 67 jaar geleden, de andere nog geen jaar. Dat kun je nu nog niet met elkaar vergelijken.

Maar goed... je deed gisteren op een bepaald moment nogal lullig over mijn opmerking dat je bagage mee nam en dat dit diep zit (waar ik niets lulligs mee bedoelde, maar wat wel zo werd omgebogen).

Lees je eigen posts nu nog eens terug en beweer dan nog maar eens met droge ogen dat het raar is dat ik denk dat jij bagage meeneemt.

Want als jij geen bagage meeneemt, dan vind ik dat je op zijn minst veel te overtrokken reageert op alles wat hier gezegd wordt.

Niet dat ik me nou weer verheven voel (WANT DAT IS NIET ZO), maar omdat het dan niet voor te stellen is dat je echt zóó fel op dit onderwerp reageert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven