ben ik terecht boos?

29-04-2012 11:19 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben boos op een vriendin, maar ik weet niet zeker of het terecht is dat ik boos op haar ben. Daarom ben ik op zoek naar een menin van buitenaf.

Ik zal proberen om de situatie zo duidelijk en beknopt mogelijk uit te leggen, maar ik weer nog niet zeker of dat lukt

Ik zit in een vriendengroep die elkaar regelmatig ziet. De vriendin waar ik boos op ben zit ook in die groep, maar wij kennen elkaar al bijna ons hele leven en wij zien elkaar ook vaker, buiten de groep om. Eigenlijk is zij een van mijn beste vriendinnen.

Een aantal maanden geleden ben ik verliefd geworden op een vriend (X) van mij die ook in die vriendengroep zit. En hij ook op mij. Dat was een drama, want ik heb een vriend (die ook weer bevriend met iedereen is). Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om bij mijn vriend te blijven. Dat betekende natuurlijk niet dat ik niet meer verliefd was, en ik heb bij die vriendin ook een aantal keren mijn hart gelucht.

Ondertussen negeerden vriend X en ik elkaar een beetje als we elkaar zagen en werkte ik aan de relatie met mijn vriend.

Mijn vriendin heeft toen eens op een feestje gezoend met vriendX (voor de lol zei ze).

Natuurlijk vond ik het heel pijnlijk dat vriend X met iemand anders zoende, maar dat vond ik niet meer dan logisch, immers ik had voor mijn vriend gekozen en hij moest ook gewoon verder.

Op mijn vriendin ben ik echter wel boos geworden, want ik vind het not done om te zoenen met iemand die je vriendin leuk vindt.

Dit hebben we uitgepraat; zij zei dat ze dacht dat ik volledig achter mijn keuze voor mijn vriend stond en dat ze niet had verwacht dat dit me iets zou doen. Ze zei ook dat als ze dat had geweten ze het natuurlijk nooit had gedaan. Dus we hebben het een stom misverstand genoemd en daarmee was het af.

Nu, een tijd later, ben ik er achter gekomen (via anderen) dat dezelfde vriendin twee weken geleden wéér met vriendX gezoend heeft. Hoewel het me nu al een stuk minder doet te horen dat vriendX met andere meisjes aan, ben ik wel (weer) boos op mijn vriendin.

Ik vind het alleen moeilijk in te schatten of het terecht is dat ik boos ben. Het is niet zo dat ik graag met vriendX had willen zoenen want ik heb voor mijn vriend gekozen en daar wil ik voor gaan. Maar ik denk dat het niet gek is dat het voor mij toch nog confronterend is als vriendX met iemand anders zoent. Mag ik verwachten dat een vriendin daar rekening mee houdt?

Als het niet terecht is om boos te zijn, wil ik dat graag horen. Ik zie deze vriendin vanavond (zij weet nog niet dat ik hier achter ben gekomen). Op dit moment heb ik helemaal geen zin om met haar te praten en zou ik haar het liefst negeren, maar als dat totaal onterecht is, moet ik mijn gevoelens misschien maar wat relativeren en voor mezelf houden. Ik wil niet onterecht boos op haar worden.

Sorry, toch wel lang geworden...

Ben ik terecht boos?

Totaal aantal stemmen: 71

Ja (14%)
Nee (86%)
Niet onterecht boos meer zijn. Ze vindt hem misschien wel leuk en durft het je niet te zeggen. Terwijl je idd geen recht van spreken hebt. Gun haar ook een leuke vent!
Waarom zou ze niet met die jongen zoenen? Als ze elkaar leuk vinden waarom niet? Gun haar een leuke vent zeg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Naar mijn mening had ze niet met X moeten zoenen voor de lol, als ze er verliefd op is en een relatie wil dan wel. Ze wist van jou gevoelens en ik heb het idee dat ze dat alleen maar deed om een reactie van jou uit te lokken.
Jezus, het niet goed vinden dat je vriendin met iemand zoent waar jij verliefd op bent terwijl je daar zelf niets mee kan/mag/wil/whatever omdat jij in een relatie zit?

Klinkt erg puberaal. Overigens lopen dit soort vriendschappen van vroegah vaak stuk op het moment dat persoonlijke zaken veranderen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik zou zoiets ook not done vinden eigenlijk. Nu is het natuurlijk wel dat jij daar in principe 'niets' over te zeggen hebt, maar als ik het gevoelsmatig lastig heb in een situatie, dan weet ik wel dat mijn vriendinnen dit nooit zouden doen (of anders eerst zouden overleggen). Je hebt namelijk goed gehandeld in de situatie, door afstand te nemen van hem. Verliefd worden kan gebeuren en als je dit niet wilt dan kan het alsnog heel moeilijk zijn om hem met iemand anders te zien, helemaal met je beste vriendin dus. Ik snap je gevoel in deze dus wel. Ik zou niet boos worden op haar, maar wel aankaarten dat je het niet okee vindt dat je er ten eerste via anderen achter bent gekomen dat ze het nog eens heeft gedaan.
Jij hebt een relatie en je hebt je verder niet te bemoeien met X en vriendin. Dat zijn jouw zaken niet.

Je houdt je trouwens teveel bezig met wie X allemaal wel of niet zoent. Zou je niet meer moeten boeien aangezien jij voor jouw vriend hebt gekozen.

Get over it.

Steek je energie in je vriend, ipv je druk te maken over X, andere meisjes en je vriendin.

Jouw vriendin is jouw bezit niet, en ze mag zelf bepalen wie ze zoent.
En morgen word jij weer verliefd op iemand anders....
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind het niet terecht dat je de eerste keer al boos bent geworden. Jij hebt een vriend en hebt daar voor gekozen. Hij is vrij om te gaan en staan waar hij wit en zij ook. Dat je het niet tof vind snap ik, maar boos worden vind ik echt te ver gaan.
En moet wel de anderen gelijk zeggen die zeggen dat als ze misschien echt verliefd is, jullie hier gewoon eens over moeten praten. Dan zou ik zelf (als mijn gevoel voor X al is verminderd) niet in de weg staan. De manier waaróp het is gebeurd nu is gewoon niet leuk.
Jij hebt een relatie. En dat is niet met meneer X. Het staat jouw vriendin vrij om te zoenen met meneer X. Je bent dus onterecht boos.

En als jij er boos om wordt dat zij zoent met hem zou ik er nog eens een keer goed over nadenken of je wel voor de juiste jongen gekozen hebt.
vraag haar of ze niet meer voor hem voelt, want dan probeert ze misschien haar gevoelens te verbergen voor jou. anders is het idd een beetje lomp van haar
Ik snap wel dat dit pijnlijk voor jou kan zijn, maar uiteindelijk is dit hun zaak en heb je er verder niks over te vinden. Hoe moeilijk ook, zet je er overheen.
quote:nouschi schreef op 29 april 2012 @ 11:27:

En morgen word jij weer verliefd op iemand anders....Dat dus. Dus waarom die vriendin nu niet gunnen om met die jongen om te gaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je hebt totaal geen recht van spreken. Jij hebt gekozen voor je vriend en daar blijf je bij. Als je nou een jarenlange relatie had gehad met X, a la.. Maar dit is echt puberaal gedrag.
Ik begrijp niets van het verhaal. Ben ik de enige?
Lekkere vriendin ben jij: not! Je hebt zelf al 'n vriend en een andere man die jij leuk vindt gun je je beste vriendin niet eens? Kom op zeg, get over it! Gun je vriendin ook 'ns wat! Jij had eerste keus en hebt hem laten schieten voor je eigen vriend.

Van dit soort incestueuze vriendengroepjes kan nooit veel goeds komen trouwens. Ken ook zo iemand die uit zo'n vriendengroep kwam en waar men af en toe van relatie wisselde met weer 'n ander lid van die groep. Haat en jaloezie is waar het uiteindelijk mee eindigt.
Dat je het in je hoofd haalt om boos te zijn?,

Je mag het niet leuk vinden, maar boos is natuurlijk absurd.
Okee ik sta er met mijn mening een beetje anders in geloof ik Even het 'rationele' opzij gezet, zouden jullie gevoelsmatig ook zo denken als jullie in die situatie zaten? Want daar zit bij mij het verschil. Je hebt geen recht van spreken rationeel gezien, maar gevoelsmatig is het natuurlijk echt niet leuk als jij over een verliefdheid probeert te komen, juist hebt gehandeld, je vriendin zoent.. zegt dat ze al dacht dat ze er overheen was anders zou ze het nooit doen, en je er vervolgens via anderen moet achterkomen dat ze het weer doet. Ik zou niet boos worden, maar zou er wel teleurgesteld in zijn dat het via anderen moet en je dit niet met elkaar kunt bespreken.
Nou okee, de meningen zijn eensgezind zie ik, mooi

Dank voor de reacties
Als X ook verliefd was op TO kan het natuurlijk wel zijn dat ie nu haar vriendin pakt om haar jaloers te maken en dan is vriendin wel de dupe uiteindelijk. Maar vriendin treft geen schuld, zij is vrij, X is vrij en jij hebt X laten weten niet meer in de markt te zijn voor hem.
quote:elastiekje schreef op 29 april 2012 @ 11:32:

Okee ik sta er met mijn mening een beetje anders in geloof ik Even het 'rationele' opzij gezet, zouden jullie gevoelsmatig ook zo denken als jullie in die situatie zaten? Want daar zit bij mij het verschil. Je hebt geen recht van spreken rationeel gezien, maar gevoelsmatig is het natuurlijk echt niet leuk als jij over een verliefdheid probeert te komen, juist hebt gehandeld, je vriendin zoent.. zegt dat ze al dacht dat ze er overheen was anders zou ze het nooit doen, en je er vervolgens via anderen moet achterkomen dat ze het weer doet. Ik zou niet boos worden, maar zou er wel teleurgesteld in zijn dat het via anderen moet en je dit niet met elkaar kunt bespreken.

Dat is toch juist volwassenheid? Je wellicht naar voelen, maar het niet uiten omdat het rationeel gezien belachelijk is?

En tjah, als TO de eerste keer (onterecht) boos is geworden vind ik het niet gek dat vriendinlief dr mond houdt. In principe maakt het niet eens uit of zij verliefd is of niet.

edit: met niet uiten bedoel ik, niet op boze wijze. Gevoelens bespreken kan binnen een vriendschap altijd, maar er is in dit geval geen ruimte voor veroordeling.
Je moet jezelf iets afvragen.

Ben je boos omdat zij hem even voor een avondje gekust heeft en zo misschien zijn gevoelens kwetst.

of

Ben je boos omdat je eigenlijk hem liever zonder vriendin ziet, omdat het JOU kwetst dat ie een ander heeft gezoend.
Het is hun leven en die bepaal jij niet. Als zij willen zoenen (wel of niet voor de lol), is dat hun keuze.

En dus ben je onterecht boos.

Het is misschien een leuke jongen. Gun hem je vriendin.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
jij hebt voor je vriend gekozen...

misschien zijn je vriendin en vriend x er inmiddels wel achter dat zij elkaar hartstikke leuk vinden? en is het zoenen voor de lol veranderd in een prille verliefdheid?

wees een goede vriendin! en wees blij voor haar en hem.

Als jij er mee zit is dat JOUW probleem: had jij een andere keus moeten maken n voor hem moeten kiezen ipv van voor je vriend.

het is JOUW probleem... niet het hare!

Dat/als jij nu boos bent... zorgt er straks voor dat je zowel je vriendin als vriend X kwijt bent!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven