Werk & Studie alle pijlers

Voor de taalkundigen!!

01-05-2012 19:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek een code van een of enkele woorden voor deze zin:

Waar loop je tegen aan als het gaat om de begeleiding van....

Ik doe kwalitatief onderzoek en ben aan het coderen. Ik kan alleen geen geschikte code vinden hoe ik deze zin nu het beste kan omschrijven.

Ik dacht aan behoeften maar die komt later bij een ander stuk al terug wat echt over behoeften gaat.

Wie o wie kan me helpen?
Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar een ander woord voor behoefte is vaak ook wel een wens toch?
Knelpunt?
Dat klopt metafoor. Maar het woord behoefte dekt niet echt de lading van waar je tegen aan loopt in je werk.

Het is ook een vaag verhaal, maar beter kan ik het niet uitleggen.

Ik zoek eigenlijk een woord of enkele woorden die de lading dekken van 'ergens tegen aan lopen '
Ervaringen?
Aandachtspunt?
Belemmeringen?
Of obstakels?
Jaa! Knelpunt/aandachtspunt dat dekt de lading wel, dat is een goede code!

Awesome! Super bedankt allemaal!

Het zit allemaal in de buurt maar ik zocht net het woord knelpunt!
Ik stem op Miekkie's optie!
Problemen, obstakels..?
Ervaren of ondervinden?
Welke knelpunten kom je tegen/ervaar je bij...
obstructie?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Misschien trouwens beter "ervaarde obstakels" of "ervaarde knelpunten"
Code? Eh...?

(is dit iets Vlaams?)
quote:nettel schreef op 01 mei 2012 @ 20:16:

Misschien trouwens beter "ervaarde obstakels" of "ervaarde knelpunten"Ware het niet dat 'ervaarde' geen Nederlands is. Verleden tijd is 'ervoer', voltooid deelwoord 'ervaren'.
quote:courage_ schreef op 01 mei 2012 @ 20:26:

Code? Eh...?

(is dit iets Vlaams?)Volgens mij is het Nederlandse woord 'synoniem'
Courage, dit is wetenschappelijk onderzoek. Voor dat gebied is code een hele normale term

Ik zou ook voor knelpunten gaan.

Succes!
quote:nellaaa schreef op 01 mei 2012 @ 22:44:

Courage, dit is wetenschappelijk onderzoek. Voor dat gebied is code een hele normale term

Ja, daar was ik al bang voor.

Nou heb ik het nodige wetenschappelijk onderzoek bestudeerd en uitgevoerd, maar in mijn vakgebied kwam die term niet voor. Beetje vreemd om te veronderstellen dat vakjargon algemeen bekend is, zeker als je een vraag stelt aan 'taalkundigen'.
Voor het verwerken van interviews, in welk vakgebied dan ook, is dit een hele gangbare term hoor.
quote:nellaaa schreef op 01 mei 2012 @ 23:25:

Voor het verwerken van interviews, in welk vakgebied dan ook, is dit een hele gangbare term hoor.Ja, en iedereen heeft in zijn leven te maken gehad met het verwerken van interviews? Of iedereen die gestudeerd heeft? De (studie)wereld is breder dan dat.
quote:lechatnoir schreef op 01 mei 2012 @ 20:30:

[...]

Ware het niet dat 'ervaarde' geen Nederlands is. Verleden tijd is 'ervoer', voltooid deelwoord 'ervaren'.

Ben dan ook geen 'taalkundige', maar het idee was goed
Snap hoe dan ook niet helemaal wat dit 'coderen' met taalkunde te maken heeft. Verder zou ik eerst moeten weten om wat voor soort codering het moet gaan. Ik neem tenminste aan dat het toekennen van categorieën betekent, hetgeen ik overigens meer ken uit de taalbeheersing. Wat voor ordening wil je aanbrengen?
quote:lechatnoir schreef op 01 mei 2012 @ 20:30:

[...]

Ware het niet dat 'ervaarde' geen Nederlands is. Verleden tijd is 'ervoer', voltooid deelwoord 'ervaren'.Volgens Van Dale mag je dit ww ook vervoegen als ervaarde (dat is moderne taal). ; - )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven