Welke fotocamera?

02-05-2012 23:11 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een nieuwe fotocamera. Ik heb nu een canon ixus 75 en was er heel blij mee, maar ik loop tegen de grenzen aan, voornamelijk op vakantie en met name met het zoomen. Omdat ik best wel veel foto's maak, wil ik best wat geld uitgeven aan een nieuwe camera die ik een tijd ga gebruiken. Maar ik kom er niet uit. Ben al bij meerdere winkels geweest en elke verkoper zegt wat anders. Reviews gelezen en alle camera's die ik overweeg komen er goed uit. Maar waar doe ik goed aan? Ik wil geen spiegelreflex, ik zie me niet met verschillende lenzen zeulen en voor ieder ander plaatje een andere lens erop zetten. Dat is me teveel gedoe.

Mijn eisen:

- 300-400 euro

- Vooral vakantiefoto's (verre reizen, dus geen camping fotos) waar de beperking van de zoom van de canon ixus 75 (3x) nu teveel merkbaar is

- Keuze op ervaring van merk en reviews op dpreview.com

- de keuze zou nu gaan tussen de Panasonic Lumix DMC-TZ30 en de Nikon P510)

Nu heb ik er niet geweldig veel verstand van, maar ik heb me laten vertellen door de persoon in de fotowinkel dat de kwaliteit van de lens nagenoeg overeen komt. Ik zie dan toch enkele verschillen. Er vanuit gaande dat ik voornamelijk foto's op vakantie ga nemen (ik verwacht overdag) ga ik de verschillen dan merken?

Nikon P510

Zoom: 41.7x

Wide angle: 24 mm

Telephoto: 1,000 mm

Aperture (wide angle): f/3.0

Aperture (telephoto): f/5.6

Macro focus: 2 cm

Panasonic Lumix TZ30

Zoom: 20x

Wide angle: 24 mm

Telephoto: 480 mm

Aperture (wide angle): f/3.3

Aperture (telephoto): f/6.4

Macro focus: 3 cm

De uiteindelijke vraag is eigenlijk vrij simpel. Waar doe ik beter aan, een grotere camera met meer zoom (en iets betere specificaties van de lens?) of een compactere camera, met 20x minder zoom? Zal ik ergens tekortkomingen merken in een van beide, bijvoorbeeld op kwaliteit van foto's, zoom, etc?

Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik weet wat te kopen...
Als je tevreden bent over Canon, waarom dan overstappen op een ander merk? Ik zou even kijken naar een Powershot G12 of een Powershot SX 40. Geen spiegelreflex, maar wel veel uitgebreider dan een IXUS.
Mijn moeder heeft een panasonic lumix (wel al een paar jaar ouder) en is er erg tevreden over. Hoewel ik wel fan ben van canon spraken de camera's me nog niet direct aan.

Ik zie dat de Canon SX 40 qua specificaties en formaat enigszins vergelijkbaar is met de Nikon. Waarom zou je die aanraden? Goede ervaringen ermee? Waarom ik eigenlijk twijfel aan de Nikon is omdat de verkopers in de winkel mij waarschuwen dat het misschien te groot is voor op vakantie als je een gewone compact camera gewend bent. Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen, maar ik word aan het twijfelen gebracht
Formaat camera versus mogelijkheden blijft een lastig verhaal. Ook iets waar je alleen zelf een oordeel over kunt vellen.... En waarom Canon ipv Nikon. Puur op gevoel. Net zoals ik op PC gebied alles van Apple heb.

Mijn schoonzuster heeft de Powershot G11 (voorganger van de G12) en is daar lyrisch over. Ze maakt er ook de meest prachtige foto's mee. Als ze zich de moeite kan troosten om m mee te sjouwen, anders worden het lekker korrelige foto's met de BlackBerry :-)
Ik heb een canon sx10 (oud model dus) en ben erg tevreden: betere foto's dan met een simpel toestel, goede zoom, vaste lens en veel instelmogelijkheden. Canon heeft de mogelijkheid om bewerkte foto's te maken (bv zwart/wit foto's waar 1 kleur wel mee komt), simpel en geeft mooie effecten.
Ik snap je helemaal wat merkbewustheid betreft Ik ben op zich ook wel erg fan van Canon, maar wilde ook verder kijken wat er nog meer te bieden is. Ik neig heel erg naar de nikon toe, minder naar de panasonic (hoewel Canon nu ook wel kriebelt) maar qua formaat is een kleinere camera ook wel aanlokkelijk.

Maar je schoonzus laat zich, ondanks het formaat, er toch niet van weerhouden om de 'grotere' camera mee te nemen?
Kipkerrie: dat hangt ervan af waar ze heen gaat. Als ze op Koninginedag door de stad gaat banjeren, dan blijft ie thuis. Maar als ze in Marrakech mooie plaatjes gaat schieten, dan gaat ie uiteraard mee.
Oke, wat dat betreft dus hetzelfde als wat ik van plan ben. Bij gezelligheidsgelegenheden kan ik net zo goed mijn canon Ixus meenemen, want dat voldoet in dat soort situaties prima...
Eens. Ben je nu geholpen, of hebben we alleen maar meer verwarring gecreëerd?
Hmm ik denk dat ik niet meer zo moet twijfelen over de grootte. Wat me terug brengt bij mijn eerste idee: de nikon. Maar er is wel weer een nieuwe optie: canon.
Als je kiest tussen Canon en Nikon kun je eigenlijk geen verkeerde keuze maken, lijkt mij. Ze zijn niet voor niets 1 en 2 qua marktleiderschap. Veel plezier straks met je nieuwe speeltje!
Wij hebben net een week een Lumix en zijn er erg blij mee. Ik had een Ixus,maar vind deze foto's mooier. Succes met de keuze,vind het altijd erg veel gedoe-dit soort zoektochten ;)
Canon SX260HS! Geweldige camera in alle opzichten! Goede reviews ook en beeldkwaliteit is beter dan bij de Lumix. Ik ben er zelf heel tevreden over.
Mijn dslr is trouwens van Nikon maar ik vind de compacts van Canon weer beter hetgeen ook telkens uit de reviews blijkt.
Ik heb de lumix tz20, iets mindere zoom dus. Maar ben er heel erg te reden over! Maakt super mooie foto's en ook de zoom is perfect. Wij zijn toen (in januari gekocht) naar een fotozaak geweest en daar advies gevraagd. Ons werd toen deze aangeraden, was de beste in de prijsklasse waarin wij zochten. Dan is de keus makkelijk
Ik heb er nog eens over nagedacht en bij Mediamarkt met beide camera's foto's gemaakt en ik ben er uit. Ik ga toch voor de Nikon. Morgen ga ik 'm kopen (ik ben niet goed in onderhandelen, mijn vriend wel, die krijgt altijd wel wat van de prijs af, dus hij mag dat doen )
Nikon dslr! É
Or canon. É

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven