Welke fotocamera?
woensdag 2 mei 2012 om 23:11
Ik wil graag een nieuwe fotocamera. Ik heb nu een canon ixus 75 en was er heel blij mee, maar ik loop tegen de grenzen aan, voornamelijk op vakantie en met name met het zoomen. Omdat ik best wel veel foto's maak, wil ik best wat geld uitgeven aan een nieuwe camera die ik een tijd ga gebruiken. Maar ik kom er niet uit. Ben al bij meerdere winkels geweest en elke verkoper zegt wat anders. Reviews gelezen en alle camera's die ik overweeg komen er goed uit. Maar waar doe ik goed aan? Ik wil geen spiegelreflex, ik zie me niet met verschillende lenzen zeulen en voor ieder ander plaatje een andere lens erop zetten. Dat is me teveel gedoe.
Mijn eisen:
- 300-400 euro
- Vooral vakantiefoto's (verre reizen, dus geen camping fotos) waar de beperking van de zoom van de canon ixus 75 (3x) nu teveel merkbaar is
- Keuze op ervaring van merk en reviews op dpreview.com
- de keuze zou nu gaan tussen de Panasonic Lumix DMC-TZ30 en de Nikon P510)
Nu heb ik er niet geweldig veel verstand van, maar ik heb me laten vertellen door de persoon in de fotowinkel dat de kwaliteit van de lens nagenoeg overeen komt. Ik zie dan toch enkele verschillen. Er vanuit gaande dat ik voornamelijk foto's op vakantie ga nemen (ik verwacht overdag) ga ik de verschillen dan merken?
Nikon P510
Zoom: 41.7x
Wide angle: 24 mm
Telephoto: 1,000 mm
Aperture (wide angle): f/3.0
Aperture (telephoto): f/5.6
Macro focus: 2 cm
Panasonic Lumix TZ30
Zoom: 20x
Telephoto: 480 mm
Aperture (wide angle): f/3.3
Aperture (telephoto): f/6.4
Macro focus: 3 cm
De uiteindelijke vraag is eigenlijk vrij simpel. Waar doe ik beter aan, een grotere camera met meer zoom (en iets betere specificaties van de lens?) of een compactere camera, met 20x minder zoom? Zal ik ergens tekortkomingen merken in een van beide, bijvoorbeeld op kwaliteit van foto's, zoom, etc?
Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik weet wat te kopen...
Mijn eisen:
- 300-400 euro
- Vooral vakantiefoto's (verre reizen, dus geen camping fotos) waar de beperking van de zoom van de canon ixus 75 (3x) nu teveel merkbaar is
- Keuze op ervaring van merk en reviews op dpreview.com
- de keuze zou nu gaan tussen de Panasonic Lumix DMC-TZ30 en de Nikon P510)
Nu heb ik er niet geweldig veel verstand van, maar ik heb me laten vertellen door de persoon in de fotowinkel dat de kwaliteit van de lens nagenoeg overeen komt. Ik zie dan toch enkele verschillen. Er vanuit gaande dat ik voornamelijk foto's op vakantie ga nemen (ik verwacht overdag) ga ik de verschillen dan merken?
Nikon P510
Zoom: 41.7x
Telephoto: 1,000 mm
Aperture (wide angle): f/3.0
Aperture (telephoto): f/5.6
Macro focus: 2 cm
Panasonic Lumix TZ30
Zoom: 20x
Telephoto: 480 mm
Aperture (wide angle): f/3.3
Aperture (telephoto): f/6.4
Macro focus: 3 cm
De uiteindelijke vraag is eigenlijk vrij simpel. Waar doe ik beter aan, een grotere camera met meer zoom (en iets betere specificaties van de lens?) of een compactere camera, met 20x minder zoom? Zal ik ergens tekortkomingen merken in een van beide, bijvoorbeeld op kwaliteit van foto's, zoom, etc?
Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik weet wat te kopen...
woensdag 2 mei 2012 om 23:25
Mijn moeder heeft een panasonic lumix (wel al een paar jaar ouder) en is er erg tevreden over. Hoewel ik wel fan ben van canon spraken de camera's me nog niet direct aan.
Ik zie dat de Canon SX 40 qua specificaties en formaat enigszins vergelijkbaar is met de Nikon. Waarom zou je die aanraden? Goede ervaringen ermee? Waarom ik eigenlijk twijfel aan de Nikon is omdat de verkopers in de winkel mij waarschuwen dat het misschien te groot is voor op vakantie als je een gewone compact camera gewend bent. Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen, maar ik word aan het twijfelen gebracht
Ik zie dat de Canon SX 40 qua specificaties en formaat enigszins vergelijkbaar is met de Nikon. Waarom zou je die aanraden? Goede ervaringen ermee? Waarom ik eigenlijk twijfel aan de Nikon is omdat de verkopers in de winkel mij waarschuwen dat het misschien te groot is voor op vakantie als je een gewone compact camera gewend bent. Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen, maar ik word aan het twijfelen gebracht
woensdag 2 mei 2012 om 23:31
Formaat camera versus mogelijkheden blijft een lastig verhaal. Ook iets waar je alleen zelf een oordeel over kunt vellen.... En waarom Canon ipv Nikon. Puur op gevoel. Net zoals ik op PC gebied alles van Apple heb.
Mijn schoonzuster heeft de Powershot G11 (voorganger van de G12) en is daar lyrisch over. Ze maakt er ook de meest prachtige foto's mee. Als ze zich de moeite kan troosten om m mee te sjouwen, anders worden het lekker korrelige foto's met de BlackBerry
Mijn schoonzuster heeft de Powershot G11 (voorganger van de G12) en is daar lyrisch over. Ze maakt er ook de meest prachtige foto's mee. Als ze zich de moeite kan troosten om m mee te sjouwen, anders worden het lekker korrelige foto's met de BlackBerry
woensdag 2 mei 2012 om 23:33
woensdag 2 mei 2012 om 23:40
Ik snap je helemaal wat merkbewustheid betreft Ik ben op zich ook wel erg fan van Canon, maar wilde ook verder kijken wat er nog meer te bieden is. Ik neig heel erg naar de nikon toe, minder naar de panasonic (hoewel Canon nu ook wel kriebelt) maar qua formaat is een kleinere camera ook wel aanlokkelijk.
Maar je schoonzus laat zich, ondanks het formaat, er toch niet van weerhouden om de 'grotere' camera mee te nemen?
Maar je schoonzus laat zich, ondanks het formaat, er toch niet van weerhouden om de 'grotere' camera mee te nemen?
donderdag 3 mei 2012 om 09:23
Ik heb de lumix tz20, iets mindere zoom dus. Maar ben er heel erg te reden over! Maakt super mooie foto's en ook de zoom is perfect. Wij zijn toen (in januari gekocht) naar een fotozaak geweest en daar advies gevraagd. Ons werd toen deze aangeraden, was de beste in de prijsklasse waarin wij zochten. Dan is de keus makkelijk
donderdag 3 mei 2012 om 14:48