Geld & Recht alle pijlers

Zal ik het gaan redden.

05-05-2012 09:52 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik las hier al een poosje mee voordat ik mij net registreerde, Ik zal mij een beetje voorstelleb voordat ik mijn vraag stel.

Ben een alleenstaande moeder met 1 kind, een 3,5 jarige zoon. Tot voorkort kreeg ik een redelijke alimentatie voor mijn zoon, maar er zijn herzieningen gekomen omdat ex een nieuwe partner heeft gekregen die in de bijstand zat totdat hun gingen samenwonen. Nu is er dus voor mijn zoon minder geld. Baal Baal maar goed het is niet anders, ik zal het er toch mee moeten doen.

Ik heb zelf een inkomen van 850 euro per maand dan krijg ik nog toeslagen huur, zorg, kindgebondenbudget en voorlopige teruggave alleenstaande ouderkorting, en alimentatie 75 euro per maand. Ik heb in de nieuwe situatie dus 65 euro per week voor boodschappen. geen idee of het gaat lukken het gaat vanaf 1 juni in de nieuwe regeling.

Ik heb mijn vaste lasten bekeken, en geschrapt wat wegkan, dat is niet veel, nog een paar maanden heb ik psz kosten als zoon naar de basisschool gaat ben ik die last kwijt, scheelt weer.

Nu heb ik de afgelopen jaren na mijn scheiding best gespaard niet zoveel kleine 4000 euro maar goed ik heb in iedergeval wat achter de hand voor nood. Verder heb ik geen schulden op een kleine bij DUO na, die is nu nog 1600 euro. en betaal 49.98 per maand aan hun terug.

Nu ben ik "bang "dat ik ga interen op mijn spaarpotje omdat er elke maan 250 euro wegvalt. dus eigenlijk ben ik hier opzoek naar tips ideeen om zo goed mogelijk met mijn geld om te kunnen gaan.
Kan je niet meer gaan werken?
Je redt het wel hoor. Ik heb ongeveer hetzelfde en dan zonder alimentatie, want dat krijg ik niet van mijn ex (hoeft ook niet hoor, mag hij in een donker plekje stoppen)

Misschien kan je meer gaan werken als je het niet ziet zitten, moet je alleen kijken of de toeslagen etc dan wegvallen en hoeveel kinderopvang kost.
Waarom los je die schuld niet al af met je spaargeld? Ben je iig schuldenvrij. En 65 euro voor boodschappen red je wel. Wij doen het met 70 voor 2 volwassenen en een baby

En idd, kan je meer gaan werken?
Heeft een rechter echt besloten dat een kind er op achteruit gaat in financiele zorg omdat pa een nieuwe vrouw moet gaan onderhouden???

Klopt van geen kant.
Zo, dat is veel 250 per maand minder. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Je zult het wel redden, gewoonweg omdat het moet. Er is geen keuze. Leuk is anders.

Tot wanneer betaal je DUO terug? Kun je die niet sneller aflossen? Ziektenkosten en dergelijk gaan namelijk ook omhoog. net als huur, pijst eten etc. Heb je nog tijdschriftabonnementen die je op kunt zeggen of iets anders?
quote:Kier_V schreef op 05 mei 2012 @ 10:00:

Heeft een rechter echt besloten dat een kind er op achteruit gaat in financiele zorg omdat pa een nieuwe vrouw moet gaan onderhouden???

Klopt van geen kant.Yep, zo zijn de regels.

Klopt van geen kant.Begrijp ik ook niets van. Hoe zit dat?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Ik zou DUO zeker niet in een keer aflossen, is een hartstikke goedkope lening. Liever een klein bedrag per maand kwijt, dan je halve buffer nu al naar DUO brengen.

Klopt van geen kant.

Ja dat heeft de rechter helaas echt besloten, de uitspraak is vorige jaar geweest maar omdat ik in hogerberoep gegaan ben is het vonnis gelukkig pas vanaf juni geldig. De nieuwe vriendin van ex werkt dus niet en heeft 3 kinderen die bij haar wonen en nu dus ook bij ex. En omdat haar ex niet betaald, en de kinderen onder het dak van ex wonen wordt zijn draagkracht nu over 4 kinderen verdeeld ipv dat het alleen voor zoon is.

Meer werken is helaas om gezondheidsredenen niet mogelijk ik heb sarcodiose. Ik heb in het verleden de fout gemaakt om ipv de ziektewet in te gaan een baan te zoeken met mindere uren dit heb ik gedaan toen ik nog met ex getrouwd was.
Ja, met die 65 euro ga je het redden. Wij eten hier met volwassenen voor 80 euro. Maar ik heb een man die heel veel eet.

@Marahbloem, ik dacht altijd dat een kind altijd voorging. Wat een vreemde uitspraak van de rechter. Omdat de nieuwe vrouw van TO niet werkt, krijgt zij minder allimentatie. Het moet niet gekker worden.

Edit: Tulp, ik lees nu de uitspraak. Vreemd, 'vreemde' kinderen gaan dus voor eigen bloed.
Heb je zelf geen recht op aanvullende bijstand?

Als ik je inkomen + nieuw bedrag alimentatie is dat lager dan het bedrag dat een alleenstaande ouder in de bijstand te besteden heeft. Ook mag je dan zo'n 10.000 aan spraageld hebben.
Hekje : het komt toch op hetzelfde neer? Die 1600 euro moet betaald worden, via de ene of de andere weg. Ik zou zelf liever schuldenvrij zijn om eerlijk te zijn. En dat geld wat ze overhoud kan ze goed gebruiken. Anders moet ze ook haar spaargeld aanspreken, dus in principe maakt het niet uit. Maar ik persoonlijk zou liever zonder schulden zitten.
DUO aflossen is een idee, abonementen heb ik niet.
Heb je al verschillende leveranciers naast elkaar gelegd voor gas en electra? Dat kan je zo'n 30 euro per maand schelen. Dat geldt ook voor abonnementen van internet en tv.
quote:brennwert schreef op 05 mei 2012 @ 10:08:

Heb je zelf geen recht op aanvullende bijstand?

Als ik je inkomen + nieuw bedrag alimentatie is dat lager dan het bedrag dat een alleenstaande ouder in de bijstand te besteden heeft. Ook mag je dan zo'n 10.000 aan spraageld hebben.Maar bijstand is toch alleen als je geen inkomen hebt? En waar kan ik dat navragen?
Ja je gaat het redden!

Waarom,omdat je wel zal moeten

Ik heb jaren van 60 gulden per week rond moeten komen,reed auto en spaarde zelfs 50 euro per maand!

Ik was single mama,2 kids, 3 katten en 2 honden.

Het was krap,maar te doen.

Goed op aanbiedingen letten,en zo laat mogelijk naar de markt,(liefst op zaterdag)dan krijg je 3 komkommers voor de prijs van 1,en bijv een hele tas groente en fruit voor 5 euro,omdat ze het anders toch weggooien.
quote:lamystere schreef op 05 mei 2012 @ 10:07:

Ja, met die 65 euro ga je het redden. Wij eten hier met volwassenen voor 80 euro. Maar ik heb een man die heel veel eet.

@Marahbloem, ik dacht altijd dat een kind altijd voorging. Wat een vreemde uitspraak van de rechter. Omdat de nieuwe vrouw van TO niet werkt, krijgt zij minder allimentatie. Het moet niet gekker worden.

Edit: Tulp, ik lees nu de uitspraak. Vreemd, 'vreemde' kinderen gaan dus voor eigen bloed.Nee vreemde kinderen gaan niet voor eigen ze worden allemaal gelijkgesteld! Maar ik vind het wel een beetje krom, omdat hun vader niet betaald moet een ander ze onderhouden
quote:tulp1979 schreef op 05 mei 2012 @ 10:14:

[...]

Maar bijstand is toch alleen als je geen inkomen hebt? En waar kan ik dat navragen?

Bij de sociale dienst. Als jij onder minimum inkomen zit kun je aanvulling krijgen.

Misschien heb je , om het weekend door te komen, iets aan de site www.berekenuwrecht.nl

en verder kijk eens op de site van je gemeente
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Ivetje schreef op 05 mei 2012 @ 10:08:

Hekje : het komt toch op hetzelfde neer? Die 1600 euro moet betaald worden, via de ene of de andere weg. Ik zou zelf liever schuldenvrij zijn om eerlijk te zijn. En dat geld wat ze overhoud kan ze goed gebruiken. Anders moet ze ook haar spaargeld aanspreken, dus in principe maakt het niet uit. Maar ik persoonlijk zou liever zonder schulden zitten.

Ja, daar zit ook wat in. Maar ik -persoonlijk- zie DUO als een zachte lening. Die zou ik liever op m'n gemak afbetalen dan dat ik spaargeld zou aanspreken.

Stel dat je met onvoorziene, grote uitgaven geconfronteerd wordt, dan hoef je in elk geval niet (peperduur) bij een bank te gaan lenen. Of nog erger, als de bank gezien de omstandigheden van TO een lening weigert: dingen op afbetaling te kopen tegen enorme rentes.
wij geven tussen de 75 en 100 euro per week uit aan boodschappen voor een gezin van 4 dus 65 met z'n tweeën gaat je zeker lukken.

Je zou bij DUO een draagkrachtmeting aan kunnen vragen omdat je nu 250 euro per maand achteruit gaat. Kijken of je aanvullende bijstand kunt krijgen en ik denk dat je toeslagen ook omhoog gaan.

Kop op, je redt het!
Je exman is pas onderhoudsplichtig naar " de stiefkinderen" zogauw hij getrouwd is met hun moeder.

Heeft jouw advocaat in het verweer niet gevraagd of de vader van de stiefkinderen niet wil of kan betalen?

Ik herken nl veel in je verhaal, maar bij mij vonden de rechters in hoger beroep dat de nieuwe vrouw van mijn exman zichzelf kon onderhouden ( ze zat eerder ook in de bijstand )

En ook al betaalde de vader van stiefkind niet, het bedrag alimentatie werd niet evenredig verdeeld over mijn kinderen en die van haar. Ze moest maar actie ondernemen bij haar exman.

Verder ga je het wel redden wanneer je goed oplet waar je je geld aan uitgeeft.
Je exman is pas onderhoudsplichtig naar " de stiefkinderen" zogauw hij getrouwd is met hun moeder.

Heeft jouw advocaat in het verweer niet gevraagd of de vader van de stiefkinderen niet wil of kan betalen?

Ik herken nl veel in je verhaal, maar bij mij vonden de rechters in hoger beroep dat de nieuwe vrouw van mijn exman zichzelf kon onderhouden ( ze zat eerder ook in de bijstand )

En ook al betaalde de vader van stiefkind niet, het bedrag alimentatie werd niet evenredig verdeeld over mijn kinderen en die van haar. Ze moest maar actie ondernemen bij haar exman.

Verder ga je het wel redden wanneer je goed oplet waar je je geld aan uitgeeft.
Schrijf al je inkomsten en uitgaven op. Echt iedere euro die je uitgeeft. Bekijk je bankafschriften en kijk wat je per jaar moet betalen (zodat je daar geld voor moet reserveren) en kijk of je bijv. in aanmerking komt voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (vast wel terug te vinden op hun site).

Aan de hand van je inkomsten/uitgaven kun je misschien inzicht krijgen in waar je op kunt bezuinigen: wat je kunt schrappen of waar je goedkoper mee uit kunt zijn.

Ga nu alvast voorwerk doen, voordat je het weet is het juni.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
m

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven