Eerste Hulp Bij Aardbeienplant

05-05-2012 20:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn net nieuwe aardbeienplant is sinds gisteravond opeens bijna overleden. De takken die zo mooi rechtop stonden, liggen nu al 24 uur op de grond. :( Ik heb hem, net als de andere nog gewoon levende planten, genoeg water gegeven, maar nu ben ik bang dat ik het toch helemaal fout heb gedaan. De plant is niet uitgedroogd, toch zie ik het somber in.

Heeft iemand tips? Help het als ik m een nachtje naar binnen haal? Help!
Ik las serieus aambeienplant!!
Internagelaktisch
Nou Emmm, ik zou net een topic openen, ik heb Koninginnedag aambeien plantjes gekocht, en daar komen nu witte bloemen aan.

Takjes staan nog wel fier recht.

Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dat wordt voor ons aambeien op de markt halen
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Lol @ aambeien. Die van mij heeft ook witte bloemen en groene aaRDbeien, maar ja... daar heb je niet zoveel aan als ze op de grond liggen... dan maar naar de markt ja. Maar ik hoop dat ie nog wonderbaarlijk opstaat ofzo...
Te nat, te droog, te weinig zon?

Ik zou hem naar binnenhalen en even in de vensterbank zetten, misschien gaat ie het nog doen?
Ik denk dat je je plant verdronken hebt.
Ja en?
quote:Emmm schreef op 05 mei 2012 @ 20:28:

Lol @ aambeien. Die van mij heeft ook witte bloemen en groene aaRDbeien, maar ja... daar heb je niet zoveel aan als ze op de grond liggen... dan maar naar de markt ja. Maar ik hoop dat ie nog wonderbaarlijk opstaat ofzo...

Oké, dus de witte bloemen horen erbij , de mijne staan kletsnat in plasticzakjes, totdat ik naar dochter ga, alwaar ze in de tuin mogen.

Dus te nat kan geen reden zijn.

Succes Emmm!
kijk even of er ongedierte in zit
Geen ongedierte, verdronken zou kunnen, want de grond blijft nu nat. Maar sommige bladeren hebben bruine, droge randen en sommige aardbeien zijn ook erg droog/verdord. De grond was gisteren, ondanks regelmatig controleren en watergeven, ook opeens heel droog. Toen hingen de bladeren en heb ik m dus water gegeven. Maar de bladeren blijven helaas hangen.
Oh, ik moet er nog even bij zeggen dat de plant niet in de tuin staat, want we hebben een terras en dus geen aarde. Plant stond in een grote pot, zo groot dat we 'm op een omgekeerde bloempot in die pot hebben moeten zetten, anders kwam ie niet boven de rand uit. Ik vrees dat het water dat 'm de dagen ervoor gegeven heb, op de bodem van de grote pot is beland, en daar kon ie dus niet bij. Dus wellicht daardoor toch uitgedroogd, terwijl ik er zo goed op gelet heb.

Hij is trouwens nog niet helemaal dood, want de takken in het midden staan gewoon overeind, en ook aan de hangende takken zitten witte bloemen en grote aardbeien. Misschien zijn die takken gewoon te zwaar? *hoopvol*

En dat alles voor een plant, pfff....
Het is nog niet verloren. Verpotten naar een grotere ppt zodat vocht minder snel en probleem is?
Ja, thx! Morgen even ergens potgrond vandaan halen. We zijn net verhuisd en het terras moet nog ingericht worden, vandaar. Deze plant was een cadeautje voor mijn verjaardag vorige week, dus ik ben blij met alle tips om 'm te redden. Ik heb al zo goed als kwaad de takken wat opgebonden, maar het ziet er nog niet al te best uit.
Een eerste diagnose levert 3 mogelijke oorzaken op:

1. te droog gestaan waardoor de plant slap is gaan hangen. Een bloeiende plant komt zelden nog overeind en ook al zou de plant omhoog komen, dan zal de oogst minimaal zijn. Aardbeien mogen nooit te weinig water hebben en zeker niet tijdens de bloei of vruchtdracht (Verdrinken is ook niet goed)

2. Behalve slap hangen ook verdroogde vruchtjes kan duiden op de schimmelziekte Verticillium. Tot aan de bloei van de plant zie je er vaak niks van, maar wanneer er meer vocht opgenomen moet worden om de vruchten uit te kunnen laten groeien gaat de plant slap als er besmetting met Verticillium is. Vergelijk het met vaatvernauwing van de aderen. Ineens is het einde oefening. De plant kun je weggooien, want die staat nooit meer op.

3. Het kan ook de schimmelziekte Phytophtora cactorum zijn. Ook dan is het gebeurd met je plant en kun je hem weggooien. Dat komt vaak voor als de grond langdurig te nat is. Je kunt de plant eenvoudig controleren op deze ziekte. Tussen de wortels en waar de bladstelen beginnen zit een dikke knobbel. Als je die van boven naar beneden doorsnijdt heeft het in het geval van Phytophtora een peperkoekkleur.

Beide schimmelziekten zijn besmettelijk voor andere aardbeiplanten in dezelfde grond of pot. Het is niet zeker dat ze het ook krijgen, maar de kans is er. Soms heb je gewoon pech en met planten hoort dat er ook gewoon bij. Het zijn levende wezens.

groeten van Jan Robben

www.aardbeienacademie.nl
Wauw, een aardbeienacademie. Weer wat geleerd op zaterdagavond. Ik ben toch nog hoopvol en ga vooralsnog niet voor optie 2 en 3, vooral omdat de plant er niet compleet dood uit ziet met knalgroene blaadjes, witte bloemen en grote groene aardbeien. De takken zijn hierdoor heel zwaar en daardoor gaan hangen. Hoop ik. ;) Ik kijk het nog even aan... Doorsnijden kan altijd nog.

Fijne avond allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven