Geld & Recht alle pijlers

waar gaat jullie spaargeld aan op?

06-05-2012 11:13 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man &ik hebben een gezamelijk jaarinkomen van 65.000 euro ongeveer.

We sparen 500 euro pm, dus 6.000 per jaar.

Vorig jaar hebben we nieuwe meubels gekocht,en een nieuwe kleine auto voor mij.

Voor dit jaar staat de tuin opknappen op de planning,en we willen 2 lcd tv's kopen 1 voor boven,1 voor op de slaapkamer,en de kinderen krijgen dan de oude tv op hun kamer om op te wij-en.

En zo is er elk jaar wel wat, grote verbouwingen zitten niet in de planning voor de komende jaren, op vakantie gaan doen we van het vakantiegeld,mijn man heeft een dure lease auto.

Waar gaat jullie spaargeld aan op ?
ok, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je juist zei dat jullie niet konden sparen, omdat het geen vetpot is wat jullie verdienen.

Je hebt uiteraard goede redenen voor de keuzes die je maakt om je geld aan uit te geven. Anders zou je het niet zo doen. Dus ik heb daar geen oordeel over te vellen. Ik probeer alleen aan te geven dat iemand anders in jouw situatie wellicht andere keuzes zou maken en daardoor veel meer geld over zou houden.
quote:italie_meisje schreef op 06 mei 2012 @ 13:35:

[...]

sorry sorry, ik had jou inkomen en dat van to door elkaar gehaald .

kreeg je zomaar in mijn ogen het dubbelle haha.

vond het al zo raar dat je zoveel kon verdienen zonder te werken hihi

32.500 is royaal maar in mijn ogen niet extreem ofzo.

ik zit momenteel in de ziekte wet. ik hoop over een week of 4/5 groen ligt te krijgen dat ik weer mag gaan werken maar dat is even afwachten hoe alles loopt ( letterlijk want ik heb met mijn knie en ben vorige week donderdag geoppereerd).

ik krijg nu ongeveer 1000 euro aan uitkering.

ik kom uit de kinderopvang en werkte hier 25 uur, ik wilde wel meer maar er waren niet meer uren voor mij.

straks wil ik graag een baan zoeken voor minimaal 32 uur.

weet nog niet precies wat ik wil, maar nu denk ik werk is werk.

volgende week is hier de banenbeurs dus ga ik daar even kijken.

vriend gaat nog naar school.

hij werk daarnaast drie dagen en krijgt 800 per maand.

hij hoopt dit volgend schooljaar af te studeren en dan kan hij ook meer uren gan werken en krijgt hij meer loon. ( nu mbo dan hbo).

we redden het nu net maar er mag niks stuk gaan ofzo want dan hebben we een probleem.

oh en ik weet niet meer wie het was maar degene die single is en niet van 1950 kan sparen?? wij moeten het doen met z'n tweeen van 1800. 1950 in je eentje lijkt me wel heel erg ruim, dan kun je toch wel iets sparen?

Zou het niet erg vinden om het opeens het dubbele te krijgen hoor ;)

Maar we redden ons ook prima, helaas is er in mijn studierichting (gehandicaptenzorg) nog maar weinig werk. Dus als ik komend jaar klaar ben met leren dan zal er niet snel en baan zijn.

Zoon ging eerst naar het kinderdagverblijf en hoorde daar regelmatig dat personeel minder uren kreeg of zelfs ontslagen werden. Heel erg sneu ! Die branche wordt best hard getroffen vind ik.

Iemand vroeg of er niet naar het inkomen van de man wordt gekeken. Nee dat doen ze niet, onder een x bedrag. Mijn man verdiend (met aftrek van reiskosten) onder dat x bedrag dus wordt er niet naar zijn inkomen gekeken en alleen naar dat van mijn ouders.
Ja stufi is een inkomens afhankelijke toelage. Dus ik zou de duo maar 's bellen, wwbe.

On topic: ik leef ook volgens de wet van wat iemand hier schreef. Grootste deel staat voor hele grote dingen op de rekening, een klein deel gebruiken we voor auto(onderhoud) grotere klussen in huis en een echt klein deel is om dure maanden aan te vullen bijv.

Wij sparen vakantiegeld, dertiende maand en de belastngteruggave.
quote:gember999 schreef op 06 mei 2012 @ 13:53:

ok, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je juist zei dat jullie niet konden sparen, omdat het geen vetpot is wat jullie verdienen.

Je hebt uiteraard goede redenen voor de keuzes die je maakt om je geld aan uit te geven. Anders zou je het niet zo doen. Dus ik heb daar geen oordeel over te vellen. Ik probeer alleen aan te geven dat iemand anders in jouw situatie wellicht andere keuzes zou maken en daardoor veel meer geld over zou houden.

Sparen dus wel, maar niet iedere maand. Deze maand en afgelopen maand hebben we geld opzij gezet voor geboortekaartjes en bedankjes. En in November en December sparen we meestal ook niet maar leggen we dat geld opzij voor de kerstcadeau's (grote familie).

Het vakantiegeld sparen we normaal gesproken wel, dit jaar gebruiken we dat geld voor de verhuizing en gebruiken we een deel van ons spaargeld voor de aanleg van de tuin (simpel gras leggen, terras ligt er al. Misschien een schommel vd kinderen zoiets)
Wij hebben weinig vaste lasten dus bijna het hele maandsalaris kunnen we als "spaargeld" beschouwen. We hebben in principe alles wat we nodig hebben dus de enige uitgaven zijn de vakanties, kleding en andere dingetjes maar daar gaat het geld lang niet aan op.
quote:RosaP schreef op 06 mei 2012 @ 13:55:

Ja stufi is een inkomens afhankelijke toelage. Dus ik zou de duo maar 's bellen, wwbe.

On topic: ik leef ook volgens de wet van wat iemand hier schreef. Grootste deel staat voor hele grote dingen op de rekening, een klein deel gebruiken we voor auto(onderhoud) grotere klussen in huis en een echt klein deel is om dure maanden aan te vullen bijv.

Wij sparen vakantiegeld, dertiende maand en de belastngteruggave.Heb voor ons huwelijk (2jr geleden) al contact gehad met de duo. En me toen precies laten uitleggen hoe het zat. Er wordt alleen gekeken naar het inkomen van mijn ouders en niet naar dat van mijn man. Heb geen recht op de kindertoeslag van bijna 500-, omdat ik getrouwd ben. Zouden we samenwonen maar niet getrouwd zijn dan zou ik daar wel recht op hebben. (kindjes hebben door omstandigheden mijn achternaam, en hebben ook bij de rechter toendertijd veranderd dat alleen ik voogd ben ook al zijn we gehuwd. Was nog een heel gedoe trouwens !)
quote:warmwaterbadeendje schreef op 06 mei 2012 @ 12:38:

[...]

Dan blijft er ongeveer een 800-, over (en na Oktober dus 700-, ) om boodschappen te doen, te tanken, onszelf te kleden enz. Is prima te doen hoor maar soms dan lukt het gewoon niet om te sparen vooral in de dure maanden zoals December.Correctie: December IS niet een dure maand, jij bepaalt wat je uitgeeft. Ik geef december geen cent meer uit dan anders, lekker eten doen we elk weekend, je suf kopen aan dure kadootjes valt ook onder eigen keus.
En mijn spaargeld gaat dit jaar voor een deel op aan een jaartje vrijaf incl wat reizen
quote:girlinthefire schreef op 06 mei 2012 @ 13:59:

[...]

Correctie: December IS niet een dure maand, jij bepaalt wat je uitgeeft. Ik geef december geen cent meer uit dan anders, lekker eten doen we elk weekend, je suf kopen aan dure kadootjes valt ook onder eigen keus.December is hier WEL een dure maand. Aangezien zowel zoon, als ik dan jarig zijn. De sint komt en ook de kerstman weer in het land is. We hebben een grote familie die met kerst samenkomt en dan allemaal wat lekkers meebrengt. Dus op het gebied van eten zijn we inderdaad niet duurder uit. Wel worden er kleine cadeautjes voor familieleden gekocht en natuurlijk ook voor de kinderen. We geven zo'n 200-, uit aan 2 verjaardagen, de sint en kerstman. Dat is niet jezelf suf kopen aan dure cadeautjes !
EN sinterklaas EN kerstman is toch een keuze??
quote:girlinthefire schreef op 06 mei 2012 @ 14:05:

Nee zeg, dat mag je kinderen niet onthouden.

Ik begon altijd al in augustus met het kopen van cadeautjes. Dat spreiden is niet zo'n aanslag op je budget.
quote:girlinthefire schreef op 06 mei 2012 @ 14:05:

Sorry maar hoe ga jij uitleggen aan kleine kinderen dat de sint niet bij jullie komt ? Of dat de kerstman ze dit jaar overslaat ?

Koop geen overdadige cadeautje. Voor de sint 2 a 3 schoencadeautjes en wat lekkers (max. 2-, per keer). Bijvoorbeeld een grote stuiterbal met licht erin of een kleurboekje. En dan met de sint zelf iets van een boekje/spelletje of muziek Instrument.

Voor de kerst krijgt zoon een nieuwe badjas, pyjama en slofjes en dan nog voor +-15-, aan speeltjes. Dit jaar was dat een stoffen hondjes knuffel met stoffen voerbakje enz. van de ikea.

Voor zijn verjaardag heeft hij een houten drumstel gekregen. Dat was een duurder cadeau (hij werd 1) maar kan wel nog heel erg lang mee gespeeld worden.

Verder doen met met de sint surprise onder de volwassenen (10-, per persoon) en een kleinigheidje voor de neefjes en nichtjes. Had dit jaar monster en prinsessen tandenborsteltjes en bekertjes van ik geloof 3.50 per stuk. Voor mijn ouders hebben we wat extra's gekocht evenals voor schoonouders.

Ik zelf heb voor mijn verjaardag 2 kippen gekregen ! Het beste cadeau ooit haha.
quote:Cateautje schreef op 06 mei 2012 @ 14:07:

[...]

Nee zeg, dat mag je kinderen niet onthouden.

Ik begon altijd al in augustus met het kopen van cadeautjes. Dat spreiden is niet zo'n aanslag op je budget.dat doe ik inderdaad ook. Had in Januari al het verjaardagscadeau voor mijn (stief)moeder hier liggen en ze is volgende week pas jarig.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 06 mei 2012 @ 14:10:

[...]

Sorry maar hoe ga jij uitleggen aan kleine kinderen dat de sint niet bij jullie komt ? Of dat de kerstman ze dit jaar overslaat ?

Koop geen overdadige cadeautje. Voor de sint 2 a 3 schoencadeautjes en wat lekkers (max. 2-, per keer). Bijvoorbeeld een grote stuiterbal met licht erin of een kleurboekje. En dan met de sint zelf iets van een boekje/spelletje of muziek Instrument.

Voor de kerst krijgt zoon een nieuwe badjas, pyjama en slofjes en dan nog voor +-15-, aan speeltjes. Dit jaar was dat een stoffen hondjes knuffel met stoffen voerbakje enz. van de ikea.

Voor zijn verjaardag heeft hij een houten drumstel gekregen. Dat was een duurder cadeau (hij werd 1) maar kan wel nog heel erg lang mee gespeeld worden.

Verder doen met met de sint surprise onder de volwassenen (10-, per persoon) en een kleinigheidje voor de neefjes en nichtjes. Had dit jaar monster en prinsessen tandenborsteltjes en bekertjes van ik geloof 3.50 per stuk. Voor mijn ouders hebben we wat extra's gekocht evenals voor schoonouders.

Ik zelf heb voor mijn verjaardag 2 kippen gekregen ! Het beste cadeau ooit haha.

Kerst werd vroeger meestal niet met kadootjes gevierd. Jammer dat dat tegenwoordig een 'must' is. Niets persoonlijks naar jou toe hoor.

Ik zie gewoon erg veel kinderen om me heen die dure dingen krijgen met verjaardagen, sinterklaas, kerst, de avondvierdaagse, bij afzwemmen..

Jammer, want daardoor verwachten ze inderdaad van alles (want vriendjes krijgen ook) en is er kans op teleurstelling.

Verder erg leuke kadootjes! Kippen wil ik ook graag En een geit!
quote:girlinthefire schreef op 06 mei 2012 @ 14:15:

[...]

Kerst werd vroeger meestal niet met kadootjes gevierd. Jammer dat dat tegenwoordig een 'must' is. Niets persoonlijks naar jou toe hoor.

Ik zie gewoon erg veel kinderen om me heen die dure dingen krijgen met verjaardagen, sinterklaas, kerst, de avondvierdaagse, bij afzwemmen..

Jammer, want daardoor verwachten ze inderdaad van alles (want vriendjes krijgen ook) en is er kans op teleurstelling.

Verder erg leuke kadootjes! Kippen wil ik ook graag En een geit!

Dat ben ik helemaal met je eens ! Dochter van mijn zus heeft een ipad gekregen voor haar 6e verjaardag. Dat vind ik compleet van de zotten ! Van ons heeft ze een houten taart setje gekregen en daar speelt ze veel meer mee dan met die ipad.

(wij krijgen onze ipad toevallig gratis bij de overstap van energieleverancier. Wilden graag groene stroom en dat was bij deze leverancier het goedkoopste bij ons verbruik. Anders was er echt geen in huis gekomen ! Laptop hebben we doordat ik een abonnement via internet had afgesloten en een minder telefoontoestel had gekozen.)

Verder ben ik ook heel erg blij met mijn kipjes. Heb ze nog niet (dus 2 kippen knuffels gekregen voor de verjaardag) omdat we pas over 25 dagen verhuizen. Maar ze komen er absoluut deze zomer. Manlief gaat het hok zelf maken. Zijn aan het nadenken over een geitje, maar die levert niks op (als in een kip die eieren legt).

Verder koop ik gerust 2e hands speelgoed voor mijn kind (eren). Ook ga ik naar kledingbeurzen (ben daar ook vrijwilligster) en maak veel zelf. Helemaal niets mis mee !

Hebben een abonnement op een dicht bij gelegen dierentuin en fietsen daar regelmatig met zoon naartoe. Is voor hem leuk en voor ons leuk. Nemen dan broodjes en drinken mee. Merk dat veel leeftijdsgenoten dat maar vreemd vinden en gewoon wat kopen. Dus ben het met vele van jullie hier eens dat teveel luxe wordt gezien als een must !
ik spaar om een leuke dingen te doen en een buffer achter de hand te hebben. dus ons bufferspaargeld gaat op dit moment nergens naar toe maar blijft staan en groeit. Onze leuke dingen spaargeld gaat dit jaar naar de verbouwing en inrichting van twee slaapkamers. Daarnaast gaan wij dit jaar niet op vakantie, niet omdat het financieel niet kan maar omdat wij verbouwen en niet te veel willen interen op onze leuke dingen buffer, totdat alles inclusief inrichting klaar.
klinkt allemaal erg leuk WWBE!
quote:girlinthefire schreef op 06 mei 2012 @ 14:29:

klinkt allemaal erg leuk WWBE!

Dankjewel ! Doe erg mijn best om voor zoon zoveel mogelijk te ondernemen. Geniet er ook echt van.

Moet wel zeggen dat ik merk door onze levensstijl (getrouwd, kinderen en een ietwat alternatieve inslag) weinig aansluiting te hebben bij leeftijdgenoten. Jonge mama's van hier uit de buurt zijn toch vaak alleenstaand of gaan nog regelmatig uit, hebben andere interesses en dergelijke. Dat vind ik wel erg jammer !

Maar om verder OT te gaan, we sparen dus zo'n 1200-, per jaar en dan nog zo'n 1000-, vakantiegeld (het is iets van 982 en ik vul dat altijd aan tot de 1000-,). Dit jaar gaat het op aan ons nieuwe huis. Volgend jaar hopelijk aan een familie bezoek aan familie in Denemarken en een nieuwe 2e hands auto voor man (Mogen de super nette 4 jaar oude auto van mijn vader overnemen voor een symbolisch 1000-, omdat hij een hele nieuwe auto gaat kopen).
quote:nellaaa schreef op 06 mei 2012 @ 12:46:

[...]

Het is maar net wat je niet heel veel noemt.

700 euro overhouden voor boodschappen, benzine en kleding is natuurlijk genoeg. Maar stel dat je ver weg werkt en je per maand 300 euro aan benzinekosten nodig hebt en 250 aan boodschappen, hou je 150 euro over voor kleding en leuke dingen, dat is niet heel veel.

Maar zoals gezegd het is relatief. Ze/jullie hebben 2 auto's dure telefoons, tv met alles erop en eraan enz.

Hoeveel betalen jullie aan benzine? Kan nogal variëren...
Badeendje, je kunt gras kant en klaar laten leggen, maar je kunt vele malen goedkoper zelf een pak graszaad halen en dan zelf zaaien.

In de juiste tijd gezaaid, duurt het een paar week maar dan heb je net zo'n prima gazonnetje.

Beetje geduld en werk, scheelt weer paar honderd euro
quote:_puck_ schreef op 06 mei 2012 @ 15:39:

[...]

700 euro overhouden voor boodschappen, benzine en kleding is natuurlijk genoeg. Maar stel dat je ver weg werkt en je per maand 300 euro aan benzinekosten nodig hebt en 250 aan boodschappen, hou je 150 euro over voor kleding en leuke dingen, dat is niet heel veel.

Maar zoals gezegd het is relatief. Ze/jullie hebben 2 auto's dure telefoons, tv met alles erop en eraan enz.

Hoeveel betalen jullie aan benzine? Kan nogal variëren...

Er vanuit gaande dat de benzine prijs 1.74 is (in België of Duitsland want dat is vaak goedkoper) dan zijn we rond de 87-, per volle tankbeurt kwijt. Man heeft 1 volle tank nodig per week om van thuis naar het werk te komen. Ik kan ruim 2 weken doen met 1 tank, soms zelfs wat langer. Dat ligt eraan of we naar mijn vader gaan of niet (die woont verder weg). En hoe het weer is. Maak in de winter meer gebruik van de auto dan in ze voorjaar en zomer maanden.

Man rijdt een kleine zuinige auto (Peugeot 106 uit '94) en in een renault kangoo uit '98. Maar heb deze al zo'n 4 jaar, was mijn 1e auto en mijn ouders hebben eraan bijgelegd. De verzekering is nog erg duur omdat we nog jong zijn. Het onderhoud doen we zelf en anders door schoonvader (die monteur is) voor inkoopsprijs. Anders hadden we ook echt geen 2 auto's kunnen rijden. Hebben we dus erg veel geluk mee !

Mijn telefoon abbo is in verhouding echt te duur, daar ben ik flink mee de boot in gegaan. Heb geen internet of dergelijke in mijn abbo en betaal toch 36-, Ben dus blij als het afloopt en ik weer terug naar prepaid kan. Heb trouwens echt een toestel uit het jaar '0 hoor ! Het abbo van man kan ook omlaag (vind ik, hij niet) en in principe zouden we ook wat aan de tv kunnen doen. Maar aan de andere kant maken we wel veel gebruik van de extra zenders. Maar het is inderdaad een luxe waar we 7.95 voor in de maand betalen.
quote:ted63 schreef op 06 mei 2012 @ 15:48:

Badeendje, je kunt gras kant en klaar laten leggen, maar je kunt vele malen goedkoper zelf een pak graszaad halen en dan zelf zaaien.

In de juiste tijd gezaaid, duurt het een paar week maar dan heb je net zo'n prima gazonnetje.

Beetje geduld en werk, scheelt weer paar honderd euro

Hebben we het inderdaad over gehad. Vond ik ook een goed idee, maar man wist niet of dat handig was met ons zoontje. Is toch fijn als hij de tuin in kan van de zomer.

Zijn dus langs een 'grasmeneer' geweest die van die matten verkoopt. Zullen rond de 250-, kwijt zijn voor de matten en dan nog de huur van een of ander apparaat. Maar dan kan zoon wel direct naar buiten !
quote:flatverkopen schreef op 06 mei 2012 @ 12:03:

We proberen 400 euro per maand te sparen (hebben gezamelijk bruto inkomen van 58000) om straks onze restschuld in te kunnen lossen als we willen verhuizen en om de verhuizing te bekostigen.

Ik kreeg pas de tip om nu alvast een stuk hypotheek in te lossen, als je al weet dat je een restschuld hebt na de verkoop van je huis. Dan gaan nu je maandlasten al wat omlaag.
quote:nellaaa schreef op 06 mei 2012 @ 12:36:

[...]

Volgens mij wordt het dan tijd voor een reality check, want 2700 euro netto per maand om van te leven is een heel bedrag. Velen hier op het forum zouden god op hun blote knietjes danken als ze dat elke maand te besteden zouden hebben.Misschien mosterd. Zo ontzettend veel is dat toch niet? Wij zitten ook rond de 3000 netto. Volgens mij vrij modaal bij tweeverdieners. Ik werk overigens parttime.
Het modale inkomen van 2011 is ¤ 32.500 wat neerkomt op 2508 bruto per maand en ongeveer 1811 netto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven