2 minuten stilte

04-05-2012 20:06 499 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zojuist voor de tv en het viel mij op dat sommige mensen niet het respect hebben om even 2 minuten stil te zijn. Het gaat dan op mensen op straat die gewoon doorpraten.
"Ik heb er niets mee."

Enerzijds snap ik dat (en waardeer ik jouw eerlijkheid) maar anderzijds vind ik het schokkend.

Hoezo heb je er niets mee?Er zijn mensen gestorven zodat jij en ik en ieder ander in ons land in vrede kunnen leven. Er zijn mensen zoals jij en ik gestorven. Soms omdat ze zich verzetten, soms om wie ze waren of waar ze voor stonden, en soms omdat ze op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Je hoeft die mensen toch niet te kennen om stil te staan bij hun lijden en waarom ze geleden hebben? Om hun strijd te gedenken, de strijd waardoor wij nu vrijheid kennen? Om als land massaal het signaal af te geven dat dit nooit meer mag gebeuren?

Misschien heb ik makkelijk praten. Als de oorlog nu plaats zou vinden, zou ik een angstige moeder zijn. Mijn oudste dochter haar leven niet veilig omdat ze een handicap heeft. Mijn stiefzoontje zijn leven niet veilig vanwege zijn kleurtje. Mijn kinderen mogen leven omdat anderen toen gestorven zijn. Mijn kinderen zijn veilig, omdat anderen toen gestorven zijn.

Heel persoonlijk misschien, maar tegelijkertijd ook algemeen geldend. Wat er toen gebeurd is, heeft zijn invloed op het leven van ons allemaal. Wij mogen daar nogsteeds dankbaar voor zijn, om tientallen verschillende redenen.

"Ik heb er niet zoveel mee".

Nee, eerlijk gezegd snap ik daar niets van...
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:Oriane schreef op 06 mei 2012 @ 16:00:

De hele dag al discovery aan het kijken. The apocalypse... Ik doe niet mee omdat het hoort. Ik doe mee omdat ik dat wil.Precies en omdat ik het belangrijk vind. En er daarnaast nog 200 momenten in het jaar bij stil sta als ik hoor over Syrie, Egypte, Libie, Irak,Afghanistan etc. Vrijheid is iets om te koesteren en zeker net vanzelfsprekend
@ mimsey

Met "ik heb er niet zoveel mee of met ik heb er niets mee" Bedoel ik zelf uiteraard het 2 minuten stil zijn.

Uiteraard vind ik het heel erg erg wat in de oorlogen is gebeurd en gebeurd. En denk ik daar over na en praat daar over.
Maar als er op 4 mei dan een nationale gedenking is, waarbij we massaal een signaal geven dat we dit niet meer willen, waarin we als groep oorverdovend stil kunnen zijn, waarin je als land eenduidig dezelfde gedachte uitstraalt, ongeacht leeftijd, afkomst, rang of stand... Dan doe je daar weer niet aan mee vanwege "opgelegd, verplicht kuddegedrag". Daar snap ik niets van, al helemaal niet als je wel achter het herdenken an sich staat.

Juist dat samen één zijn in het zwijgen, dat twee minuten massaal eensgezind zijn, vind ik in een tijd van individualisme heel sterk, mooi en belangrijk.
quote:mimsey schreef op 06 mei 2012 @ 16:33:

Maar als er op 4 mei dan een nationale gedenking is, waarbij we massaal een signaal geven dat we dit niet meer willen, waarin we als groep oorverdovend stil kunnen zijn, waarin je als land eenduidig dezelfde gedachte uitstraalt, ongeacht leeftijd, afkomst, rang of stand... Dan doe je daar weer niet aan mee vanwege "opgelegd, verplicht kuddegedrag". Daar snap ik niets van, al helemaal niet als je wel achter het herdenken an sich staat.

Juist dat samen één zijn in het zwijgen, dat twee minuten massaal eensgezind zijn, vind ik in een tijd van individualisme heel sterk, mooi en belangrijk.

Ik vind het zeker ook heel erg mooi.

En ik ben er rond deze tijd ook veel meer mee bezig want overal om je heen wordt je ermee geconfronteerd zeg maar.

Maar dat massale vind ik zelf zeer beangstigend. Beter gezegd vind ik vooral de stilte zeer beangstigend.

Ik ga dan ook met opzet niet naar een omgeving waar mensen zijn dan, want ik ben veel te bang dat ik in paniek zal raken door de stilte en door de hoeveelheid mensen.
Maar er thuis aan mee doen, gewoon veilig in jouw eigen huis, wil je ook niet.

Ben je het in ieder geval met me eens dat jouw eerdere uitspraak omtrent "kuddegedrag" niet zo gepast was?
quote:_flower_ schreef op 06 mei 2012 @ 16:37:

[...]

Ik vind het zeker ook heel erg mooi.

En ik ben er rond deze tijd ook veel meer mee bezig want overal om je heen wordt je ermee geconfronteerd zeg maar.

Maar dat massale vind ik zelf zeer beangstigend. Beter gezegd vind ik vooral de stilte zeer beangstigend.

Ik ga dan ook met opzet niet naar een omgeving waar mensen zijn dan, want ik ben veel te bang dat ik in paniek zal raken door de stilte en door de hoeveelheid mensen.Klinkt meer als iets psychsch ipv ik doe mijn eigen ding
quote:elninjoo schreef op 05 mei 2012 @ 20:08:

[...]

Ik hou ook niet van dat kuddediergedrag. .

Waarom krijg ik toch in meerdere discussies het beeld dat jij en Flower je stevig verzetten tegen wat de meerderheid als `fatsoensnorm´ opvat?

Ik vind het overkomen alsof jullie verongelijkt zijn als je even niet aan je eigen belang mag denken.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:mimsey schreef op 06 mei 2012 @ 16:41:

Maar er thuis aan mee doen, gewoon veilig in jouw eigen huis, wil je ook niet.

Ben je het in ieder geval met me eens dat jouw eerdere uitspraak omtrent "kuddegedrag" niet zo gepast was?

Ik ben er graag thuis mee bezig op een andere manier dan stil zijn. Over denken en over praten.

Dan moet ik even goed gaan terug lezen, want volgens mij was deze uitspraak niet van mij.

Er zijn wel mensen die puur en alleen mee doen omdat de rest het doet en dat begrijp ik niet. Doe er aan mee omdat je het graag wilt, voor jou belangrijk is om dat op die manier te doen of doe het niet. Dat vind ik echter, en ik lees ook gelukkig dat er vele zijn die dat zo doen.
quote:Ik probeer me in te leven in de personen waar wij voor herdenken, maar ik kan er gewoon weinig échte (eigen) emotie bij voelen omdat ik er geen directe verbanden mee heb. Geen familieleden die trauma's hebben overgehouden, geen verhalen van andere mensen die ik persoonlijk ken.

Hier kan ik me wel in vinden.

Bovendien vind ik de wereld niet vrij van oorlogen, ook anno nu lopen we hier gevaar op terroristische aanslagen vanuit 'n andere cultuur. En als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen, hadden we dan echt zoveel andere geleefd nu? Denk dat oorlogen van alle tijden en volkeren blijven, daarom vind ik het herdenken ook 'n beetje 'n wassen neus, zeker als je zelf niets persoonlijks hebt te herdenken.
quote:VotesforLeo schreef op 06 mei 2012 @ 16:44:

[...]

Klinkt meer als iets psychsch ipv ik doe mijn eigen dingHet is vast psychisch inderdaad dat het mij een beangstigend gevoel geeft ja.
quote:piratorart schreef op 06 mei 2012 @ 16:45:

[...]

Waarom krijg ik toch in meerdere discussies het beeld dat jij en Flower je stevig verzetten tegen wat de meerderheid als `fatsoensnorm´ opvat?

Ik vind het overkomen alsof jullie verongelijkt zijn als je even niet aan je eigen belang mag denken.Ik verzet mij niet per se tegen wat de meerderheid als norm heeft. Maar ik vind het wel heel erg belangrijk om een eigen mening en beeld van de dingen te hebben. Dus zelf nadenken en doen. En niet doen omdat.
quote:elninjoo schreef op 06 mei 2012 @ 16:46:

[...]

Bovendien vind ik de wereld niet vrij van oorlogen, ook anno nu lopen we hier gevaar op terroristische aanslagen vanuit 'n andere cultuur. En als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen, hadden we dan echt zoveel andere geleefd nu? Denk dat oorlogen van alle tijden en volkeren blijven, daarom vind ik het herdenken ook 'n beetje 'n wassen neus, zeker als je zelf niets persoonlijks hebt te herdenken.Pff lees de reacties nog eens door zou ik zeggen. En ik heb zeker iets persoonlijks te herdenken
quote:_flower_ schreef op 06 mei 2012 @ 16:50:

[...]

Ik verzet mij niet per se tegen wat de meerderheid als norm heeft. Maar ik vind het wel heel erg belangrijk om een eigen mening en beeld van de dingen te hebben. Dus zelf nadenken en doen. En niet doen omdat.

Prima. Niemand verwacht van je dat je iets `voelt´ tijdens de 2 minuten stilte. Wel is het wenselijk als je anderen de gelegenheid geeft.

Stel je voor dat je in deze tijd iemand verliest. Je hebt je oma al eerder als voorbeeld aangedragen.

Of je nu je oma, opa, oom, kat, hond of wat dan ook voor dierbare verliest, op dat moment- zo ervaar ik het iig- hoop je wel dat anderen respecteren dat je tijd en ruimte nodig hebt om je verdriet te verwerken.

En dat het heel naar is als iemand grof is, je niet in je waarde laat met je verdriet, of een bepaalde ceremonie verstoort.
quote:piratorart schreef op 06 mei 2012 @ 16:54:

[...]

Prima. Niemand verwacht van je dat je iets `voelt´ tijdens de 2 minuten stilte. Wel is het wenselijk als je anderen de gelegenheid geeft.

Stel je voor dat je in deze tijd iemand verliest. Je hebt je oma al eerder als voorbeeld aangedragen.

Of je nu je oma, opa, oom, kat, hond of wat dan ook voor dierbare verliest, op dat moment- zo ervaar ik het iig- hoop je wel dat anderen respecteren dat je tijd en ruimte nodig hebt om je verdriet te verwerken.

En dat het heel naar is als iemand grof is, je niet in je waarde laat met je verdriet, of een bepaalde ceremonie verstoort.

Uiteraard.

Ik vind het ook niet kunnen dat je zomaar een bepaalde ceremonie gaat verstoren, het is dan zichtbaar genoeg dat diegene het heel belangrijk vinden.

[...]

Bovendien vind ik de wereld niet vrij van oorlogen, ook anno nu lopen we hier gevaar op terroristische aanslagen vanuit 'n andere cultuur. En als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen, hadden we dan echt zoveel andere geleefd nu? Denk dat oorlogen van alle tijden en volkeren blijven, daarom vind ik het herdenken ook 'n beetje 'n wassen neus, zeker als je zelf niets persoonlijks hebt te herdenken.Nien, het gaat om twee minuten! Twee minuten op een heel jaar! Dat is toch niet zo moeilijk om even op te brengen zonder gevoelens van individueel verzet?
Wel opvallend dat deze discussie ieder jaar weer opduikt.

Kennelijk maakt stil moeten zijn nog bijna meer los dan zware ethische kwesties- bij wijze van spreken.
quote:piratorart schreef op 06 mei 2012 @ 16:57:

[...]

Nien, het gaat om twee minuten! Twee minuten op een heel jaar! Dat is toch niet zo moeilijk om even op te brengen zonder gevoelens van individueel verzet?Als ik bij mensen ben die stil willen zijn doe ik dat dus ook uit respect voor hen, maar als ik alleen of met mensen ben die er ook niet aan doen, dan doe ik het dus niet. Dan ga ik gewoon door met waar ik mee bezig was: babbelen, dvd kijken, eten/drinken, muziek luisteren, forummen etc. etc.
quote:elninjoo schreef op 06 mei 2012 @ 17:03:

[...]

Als ik bij mensen ben die stil willen zijn doe ik dat dus ook uit respect voor hen, maar als ik alleen of met mensen ben die er ook niet aan doen, dan doe ik het dus niet. Dan ga ik gewoon door met waar ik mee bezig was: babbelen, dvd kijken, eten/drinken, muziek luisteren, forummen etc. etc.Stoer hoor! Lekker doen wat je zelf wilt, heel stoer.
quote:geheimtaal schreef op 06 mei 2012 @ 17:03:

[...]

Stoer hoor! Lekker doen wat je zelf wilt, heel stoer.Daar heeft toch helemaal niemand last van als je je niet in gezelschap van herdenkers bevindt?
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 22:30:

[...]

Als je de auto aan de kant van de weg kunt zetten vind ik dat je dat zou moeten doen. Niet op de snelweg, wel waar dat wel kan. Toch een kleine moeite?

Waarom doorgaan met praten, lol maken als Nederland 2 minuten stil is om slachtoffers te herdenken

Ik vind dat respectloos.Toen ik nog kind was, was het vrij normaal om ook langs de snelweg je auto twee minuten stil te zetten, ik heb wel een paar keer op de vluchtstrook met mijn ouders in de auto gezeten, en dan stond er een heel rijtje auto's voor en achter je, dat kan ik me nog goed herinneren.
Am Yisrael Chai!

[...]

En als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen, hadden we dan echt zoveel andere geleefd nu?

Probeer je het eens voor te stellen, dat we nog volgens dát gedachtengoed zouden - moeten - leven.

Dan was jij een slecht burger geweest, vanwege het niet voort willen brengen van leuke, kleine Ariërtjes.

Of misschien zou je verdacht worden van lesbisch zijn en daar hadden ze ook niet veel mee op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:elninjoo schreef op 06 mei 2012 @ 17:08:

[...]

Daar heeft toch helemaal niemand last van als je je niet in gezelschap van herdenkers bevindt?

Lijkt mij ook.

Het is toch niet om stoer te doen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 mei 2012 @ 17:16:

[...]

Probeer je het eens voor te stellen, dat we nog volgens dát gedachtengoed zouden - moeten - leven.

Dan was jij een slecht burger geweest, vanwege het niet voort willen brengen van leuke, kleine Ariërtjes.

Of misschien zou je verdacht worden van lesbisch zijn en daar hadden ze ook niet veel mee op.

Eens met BGB.

En dat niet alleen....zelfs al zou jij zelf wel aan alle Arische wetten voldoen.

Als de Nazi's ( ik gebruik bewust niet de Duitsers) nog steeds aan de macht waren en jij merkte er niets van, want er verandert toch niet echt wat...stem je indirect toch toe met het het feit dat "niet arische" mensen als niet rein worden bestempeld en werden weggevoerd?

Oh nee, die zouden er niet meer zijn dan, dus nee, er is weinig veranderd dan
...... ]
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven