Werk & Studie alle pijlers

wiskunde a eindexamen vwo, help!

09-05-2012 12:58 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje,

over een week beginnen de eindexamens en over 2 weken is het gevreesde wiskunde eindexamen. Ik ben vorig jaar helaas gezakt, dus voor mij word dit alweer de 2e keer. Ik ben bezig in de eindexamenbundel van wiskunde, maar ik snap er gewoon helemaal niks van. Ik weet niet waar ik moet beginnen, hoe ik moet beginnen, met wat ik moet beginnen, ik word er helemaal paniekerig van...

de sommen die ik maak en dan voornamelijk die algebraische vaardigheden met logaritme, maar ook optimaliseren ed gaan gewoon geen een van alle goed. Mijn schoolexamens voor wiskunde zijn zo allemaal rond de 5. De ene keer is het een 4 en de andere keer net een 6je.. Als ik een 5 haal ben ik harstikke blij, maar naar mijn idee zjn de examens zo veel moelijker dan de schoolexamens. Ik heb dan soms gewoon geen flauw idee wat voor formule ik moet gebruiken of wat voor som het is...

Misschien dat er hier slimme wiskundebreinen zitten en wij wat tips/advies kunnen geven mbt to het eindexamen!! Ik wil namelijk nu gewoon écht slagen..

dankjewel alvast!
Had je wiskunde niet beter uit je vakkenpakket kunnen laten en een vak nemen dat je wel door hebt?

Of werkt het zo niet meer??

Bij ons bestond toen het "pretpakket"

was geloof ik nederlands,engels,duits,biologie,aardrijkskunde en geschiedenis.. maar is al zolang geleden..

En dat was toen de mavo.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:lichtbron schreef op 09 mei 2012 @ 13:57:

Had je wiskunde niet beter uit je vakkenpakket kunnen laten en een vak nemen dat je wel door hebt?

Of werkt het zo niet meer??

Bij ons bestond toen het "pretpakket"

was geloof ik nederlands,engels,duits,biologie,aardrijkskunde en geschiedenis.. maar is al zolang geleden..

En dat was toen de mavo.

tegenwoordig is wiskunde verplicht en vanaf dit jaar (of was het volgend jaar?) mag je maar 1 voldoende voor de kernvakken hebben (dus één 5 voor of En/ Nl of Wi).

Ik gaf vroeger mijn vriendinnetje wat bijlessen. Zij blij, want een voldoende, ik ook, want door uit te leggen snapte ik het ook nog veel beter.

Dus: vraag of een vriendin die goed is in wiskunde je wil helpen.
quote:paspas schreef op 09 mei 2012 @ 13:31:

Er zijn nog stoomcursussen als het goed is! bv op http://www.eindexamentraining.nl/inschr ... stap1.html

Edit:

daar is nog plaats in regio utrecht. 12 mei examentraining van een dag, 150 euro. Als het goed isJa, ik zit hier nog heel sterk overna te denken..... bijles is ook duur en dit is een gehele dag van 9-9! ik weet alleen niet in hoeverre zoiets je echt helpt....... ik ga het zometeen even overleggen!!
quote:pompedom schreef op 09 mei 2012 @ 13:21:

Keotjekoe, waar woon je en wanneer is je examen?Woon in omgeving Breda, examen is 22 mei..
Wiskunde is verplicht tegenwoordig. Sterker nog, hoofdrekenen wordt ook verplicht.

Enfin, je hebt leraren, klasgenoten (!) en 2 weken. Slik. Ik zou een klasgenoot vragen om hulp. Uiteraard liefst eentje die er wel wat van snapt, dus niet die leuke vent met zesjes maar de nerd met achten.
quote:paspas schreef op 09 mei 2012 @ 13:27:

Nog een vraagje, ik weet niet hoe dat allemaal zit tegenwoordig, maar wij mochten destijds een 4 en een 5 halen. Neem aan dat jij ook eventueel een onvoldoende mag halen en dat je deze voor wiskunde reserveert? Dat gaat toch wel lukken dan, een 5 (of een 4).Ja, idd. Ik ben ook geslaag met een 4 op wiskunde. Tip: ga niet je examenzenuwen beteugelen met valiumachtige preparaten. Ik haalde - weliswaar volledig ontspannen en gelukkig - een 2 op een tentamen daardoor.
Edit: dit gaat over die stoomcursus:

Heeft mij toen enorm geholpen, van een 5 naar een 7,5! moet wel toegeven dat ik daarvoor ook niet heel hard mijn best had gedaan. Maar belangrijk was voor mij dat ik echt een overzicht kreeg, alles werd behandeld en met elkaar in verband gebracht. Dingetjes die je fout doet of niet begrijpt kunnen te maken hebben met dingen in je basis. Weet niet hoe dat allemaal bij jou zit. Verder is het heel fijn dat je dus in één dag alles leert wat je moet weten, dat gaf mij wat rust, zo van als ik dit weet dan lukt het. Zelf vol stres met zo'n boek klooien word je ook niet vrolijk van. En daarnaast kan je alles vragen aan de aanwezige docenten en die kunnen zien wat jij fout doet en als het goede docenten zijn begrijpen ze dan waar dat vandaan komt (was bij mij wel zo, die mensen die zijn wel wat gewend) en kunnen ze je dus goed helpen. Zo'n cursus is natuurlijk geen wonder middeltje en je moet zelf ook hard werken maar ik geloof wel dat het in veel gevallen kan helpen, zeker op zo'n kort termijn natuurlijk. Denk dat je er snel bij moet zijn als je het wil want zit vast zo vol. Je kan dan misschien een vakantiebaantje nemen om het geld terug te betalen, is zo gedaan! Hou ons op de hoogte hoe alles gaat.
Er zijn twee tips die ik kan geven (op deze termijn), ze klinken flauw maar zijn zoo nuttig...

a) blijf rustig

b) lees de vragen goed

zovaak megemaakt dat je het tentamen met iemand bekijkt, die allemaal suffe slordigheidsfoutjes heeft gemaakt, en daarna zegt "ooh stond dát er??!"
Dit zijn tegenwoordig de eisen:

Sinds het schooljaar 2011-2012 moeten alle leerlingen in het voortgezet onderwijs voldoen aan de volgende eis: het gemiddelde cijfer over alle vakken van het centraal examen moet voldoende zijn. Vanaf het schooljaar 2012–2013 geldt voor havo- en vwo-leerlingen dat ze maximaal één 5 als eindcijfer (het gemiddelde van het schoolexamen en centraal examen) mogen halen voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Slagen en zakken in de 2e fase

U bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen tenminste een voldoende is (onafgerond 5,5). Is dat het geval, dan geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. U bent geslaagd als:

alle eindcijfers een 6 of meer bedragen; of

1 eindcijfer een 5 is en als alle andere eindcijfers een 6 of meer bedragen; of

1 eindcijfer een 4 is en de overige eindcijfers een 6 of hoger zijn en als het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer bedraagt; of

voor 2 vakken de eindcijfers 4 en 5 of 2 x 5 zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer bedraagt.

Daarnaast moet u voor culturele en kunstzinnige vorming en lichamelijke opvoeding een voldoende of goed hebben behaald.

Slagen met een 4 op wiskunde kan dus niet. En een vijf mag alleen als er voor NL en Eng een voldoende staat. En dan moet je nog aan de rest van de eisen voldoen.

Die stoomcursus is volgens mij echt wel een aanrader. Dochter van een collega van mij is hiermee op VWO voor economie geslaagd. Ze had nog nooit zo'n hoog cijfer op economie gehaald als op het CE. Doen dus!
Kan je al je aandacht op wiskunde richten of heb je nog meer vakken waar je zenuwachtig voor bent?

i.p. als je het geld echt een groot probleem vindt kan je natuurlijk ook eerst proberen je examen te halen zonder stoomcursus en mocht dit niet lukken voor de herkansing een stoomcursus doen. Mocht je het geld rond kunnen krijgen zou ik het in elk geval proberen te doen
Heb je geen ouders die je kunnen helpen? Ik was ook niet super in wiskunde (ook VWO), maar mijn vader heeft mij jarenlang geholpen voor toetsen/tentamens/examens.
http://www.examenblad.nl/ ... 0sgg8bampk/vikzoaxsmbu8/f=/wiskunde_a_vwo_2012_101021.pdf

Examenprogramma Wiskunde A vwo (blz 19)

Het examenprogramma bestaat uit de volgende domeinen:

Domein A Vaardigheden

Domein Bg Functies en grafieken

Domein Cg Discrete analyse

Domein Eg Combinatoriek en kansrekening

Domein Ba Differentiaalrekening met toepassingen

Domein Fa Statistiek en kansrekening

Domein G Keuzeonderwerpen.

Je vind hier ook voorbeeldopgaven en dergelijke.

Aangezien je nog 2 weken hebt zou ik het systematisch aanpakken:

-Maak een volgorde van de onderwerpen van wat je redelijk snapt tot aan waar je weining snapt. 1-7

-Begin dan met het oefenen van onderdeel 1 waar je het meest van snapt, zodra je dat onderdeel onder de knie hebt stap je over naar onderdeel 2 etc.

-Ik neem aan dat je in 10 dagen toch wel 5 onderdelen onder de knie kan krijgen, dan heb je nog een paar dagen om extra te oefenen.

Ik zou de moeilijkste 2 onderdelen compleet links laten liggen, verdient geen schoonheidsprijs natuurlijk, maar je kna naar mijn mening beter 5 onderdelen goed maken dan 7 onderdelen niet goed, en je zal in iedergeval een 5,5 halen als je 5 onderdelen beheerst.

Succes en laat weten hoe het is gegaan!
dat heb ik ook vaak gedaan met lastige tentamens en weig tijd 5 van de 7 onderwerpen leren en 2 onderdelen laten zitten. hiermee eigenlijk altijd wel voor de tentamens geslaagd hiermee.
Ik heb tijdens mijn eindexamentijd veel gehad aan de boekjes "samengevat". Daarin staat kort per onderwerp de hele stof samengevat. Van de vakken die ik lastig/veel (en stiekem saai) vond kocht ik zo'n boekje. Veel minder stof dan nogmaals de laatste drie jaar helemaal doorwerken.

Verder vooral strategisch leren. Bij mijn eindexamen wiskunde had ik ook een paar onderwerpen die me niet zo lagen. Ik heb, ongeveer zoals huurdertje zegt, me vooral gericht op die onderwerpen die ik wel begreep maar nog niet zo goed, om die te versterken. Onderwerpen waar ik geen moeite mee had heb ik alleen kort bekeken ter herhaling. Dat ene onderwerp dat ik helemaal niet snapte heb ik laten zitten. En dat zat uiteindelijk toevallig niet in het examen
Met die twee weken gaat het inderdaad heel krap worden! Ik zou je écht zo'n examencursus bij een universiteit aanraden. Ik heb dit voor scheikunde gedaan, en ben 2,5 punt omhoog gegaan. Mocht dit nu niet meer lukken, zou je ook nog kunnen inzetten op een her. Dan kan je tussen het examen en de her nog zo'n cursus eventueel doen. Hoe sta je er voor de rest van je vakken voor?
Heb het ook ooit eens moeten doen. Lukte ook in 2 weken. Kreeg bijles van iemand die net geslaagd was voor vwo. Zoek zo iemand! Is echt ideaal!! (Wel 2 weken lang van 8 tot 17!!)
Examentraining/stoomcursus is echt de moeite waard.

In de tussentijd: hak de stof in stukjes. Je kunt niet in één keer het hele examen oefenen. Dat gaat onderwerp voor onderwerp, som voor som, stap voor stap.

Haal diep adem en pak je examenbundel. Op pagina 6 staan tips. Over alle acht onderwerpen staan er opgaven, hints en uitwerkingen. Begin gewoon bij het begin en kijk hoe ver je de som kunt volgen. Pak eventueel je schoolboeken van eerdere jaren erbij waar het onderwerp wordt uitgelegd.

Heb je een klasgenoot die goed is in wiskunde? Vraag hulp. Is gelijk een goede manier van oefenen voor degene die uitlegt.

Maar nogmaals, een goede examentraining is zijn geld echt waard.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Er is al gezegd dat je wel een beetje laat bent, en daar sluit ik me bij aan. In twee weken tijd een wiskundewonder van je maken gaat niet meer lukken, helaas. Maar goed, daar kan je weinig aan doen nu.

Ik ken ook mensen die blokken voor hun wiskunde, sommigen hebben goede ervaring met trainingen en dat soort dingen. Maar als je dat te duur vindt of er geen plek meer is helpt een wiskundig onderlegde buurman/vader/vriendin/oma ook heel goed. Dit zijn tips waar ik destijds veel aan heb gehad:

- schrijf op wat je niet snapt, en waarom niet. Oefen daarop.

- als het goed is heb je in deze periode nog recht op les van je docent. Is die er niet, dan moet je school iemand anders regelen (tenminste, zo ging het bij mij). Vraag het eens na, misschien wil iemand je de nodige dingen wel uitleggen.

- ga niet als een kip zonder kop sommen maken, werk gestructureerd. Werk elke dag aan een specifiek onderwerp.

- oefen! Wiskunde leer je niet door het boek door te lezen (daarom ben ik er ook slecht in ).
Ik heb vijf jaar geleden voor m'n eindexamen wiskunde a1 vwo een bijlescursus aan de univ leiden gedaan.. Misschien daar even kijken?? Ik heb het toen prima gehaald
En koetjekoe, hoe gaat het? (je hebt hopelijk wel wat beters te doen dan hier te komen )
Je kunt een aantal sommen waar je niet uit komt hier plaatsen?
Succes morgen, koetjekoe!

Ben je er nog uitgekomen met de voorbereiding?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven