Voedingscentrum: cola light voor kinderen

10-05-2012 13:12 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het AD van vandaag zegt de directeur van het Voedingscentrum dat je een kind van 6 gerust 2 glazen cola light per dag mag geven. Het moet toch niet gekker worden!!!

Wat vinden jullie? Drinken jullie kinderen dat? Mijn dochter van 8 mag heel soms een glaasje cola, ik denk dat ze het 1x per maand of misschien nog minder vaak drinkt. En dan gewone cola, geen light, van een glaasje per maand wordt ze niet dik en ik heb het niet op lightproducten. Dochter van 2,5 drinkt uiteraard nog helemaal geen cola. Ik vraag me echt af of er hier mensen zijn die het normaal vinden, 2 glazen per dag voor een kind. Het gaat hier om het Voedingscentrum nota bene!
Waarom zou het mogen volgens hun? Raar advies.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zou dingen als cola zolang mogelijk uitstellen. Het is voor niemand gezond dus ook voor kinderen niet.

Ze zullen er heus niet dood aan gaan maar ik kan me voorstellen dat je je kinderen toch zolang mogelijk de meest gezonde keuzes voorzet
Het Voedingscentrum wordt sowieso zwaar overschat.
Waarom zou je het uberhaupt doen?? Als je ook gewoon thee, melk, (dik)sap of water kunt geven... onbegrijpelijk.
Ik werk in de horeca en zie echt héél vaak dat ouders ijsthee/fristi/chocomelk in een flesje van hun peuter doen.

Ik vind dit echt niet normaal. Heb zelf geen kinderen, maar dit lijkt me echt niet gezond. Wij dronken vroeger roosvicee en als we uit eten gingen namen we appelsap. Zitten ook wel suikers in, maar lijkt me minder ongezond dan al die glazen met fristi die sommige kinderen naar binnen slurpen.
Is dat niet het maximale wat ze per dag mogen ? Aangezien het aspartaam is ? Ik geloof dat ik zoiets weleens heb gelezen.

Mijn dochter krijgt trouwens helemaal nooit cola, maar ze is pas bijna 2 jaar. Geen idee hoe het zal zijn als ze 6 is, misschien alleen op verjaardagen/feestjes ofzo ?
Wat is er slecht aan cola light? Volgens mij is de schadelijkheid van aspartaam nog steeds niet aangetoond.

Gewone frisdranken zitten bomvol suiker dus slecht voor tanden, dat snap ik. En ik zou (als ik kinderen had) het ook gewoon bij aanmaaklimonade houden, vooral omdat ik frisdrank zo duur vind, niet omdat ik denk dat het schadelijk is.
quote:Lizzl schreef op 10 mei 2012 @ 13:16:

Het Voedingscentrum wordt sowieso zwaar overschat.Dat begin ik nu ook te denken. Ik geloofde altijd nog dat zij min of meer de wijsheid in pacht hadden, maar daar zet ik steeds meer mijn vraagtekens bij, ook door hun gepromoot van zuivel en zo.
quote:Aureel schreef op 10 mei 2012 @ 13:17:

Waarom zou je het uberhaupt doen?? Als je ook gewoon thee, melk, (dik)sap of water kunt geven... onbegrijpelijk.

Dit. Waarom? Echt onzin om kinderen frisdrank te geven, light of niet.

Ze zullen er heus niet terplekke wat aan overhouden, en bij ons thuis is echt niet alles biologisch en verantwoord enzo, maar ik zie gewoon echt niet in waarom je ze frisdrank zou geven.
quote:m-rl--s, 58 seconden geleden

Ik werk in de horeca en zie echt héél vaak dat ouders ijsthee/fristi/chocomelk in een flesje van hun peuter doen.

Ik vind dit echt niet normaal. Heb zelf geen kinderen, maar dit lijkt me echt niet gezond. Wij dronken vroeger roosvicee en als we uit eten gingen namen we appelsap. Zitten ook wel suikers in, maar lijkt me minder ongezond dan al die glazen met fristi die sommige kinderen naar binnen slurpen.

Als ik met peuter ergens wat ga drinken mag ze inderdaad fristi oid. Is ook n uitje voor haar nl.

Thuis drinkt ze roosvice of water.
Mijn kinderen krijgen helemaal geen cola (11 en 7).

Ik dacht trouwens ook dat light producten helemaal niet goed waren voor kinderen....
Ik heb het gelezen. Het ging meer om het vergelijk vruchtensap/cola qua calorieën en suikers.

Appelsap is suikerwater (volgens het artikel)
quote:Aureel schreef op 10 mei 2012 @ 13:17:

Zo denk ik er dus ook over. Ik heb het artikel er nog eens bij gepakt en hij zegt: "Light frisdrank is qua calorieën en suikers beter dan sinaasappelsap. Twee glazen cola light voor een kind van 6 moet kunnen."

Ja, logisch dat er minder calorieën in zitten. Maar je gaat je kind ook niet de hele dag sinaasappelsap geven of appelsap. Gewoon water en een keer diksap of Roosvicee en geen 2 glazen cola light. Ik geef mijn kinderen liever elke dag een glas appelsap en de rest water dan elke dag cola light. Vroeger kreeg ik dat ook gewoon, zelfs onverdunde appelsap (verdun ik nu met water) en ik ben ook absoluut niet dik geworden. Volgens mij heeft die man geen idee van wat er allemaal in cola zit.
Twee glazen van wat voor soort cola lijkt me wel aan de forse kant vanwege de caffeïne (krijg er soms zelf hartkloppingen van als ik cola drink terwijl ik gestresst ben.

Volgens mij is de schadelijkheid van kunstmatige zoetstoffen niet wetenschappelijk bewezen, of heb ik iets gemist?

Mijn kinderen lusten gelukkig helemaal geen frisdrank, erg handig.
Zou het niet gaan om de overdaad aan frisdrank die tegenwoordig wordt aangeboden te beperken door een maximale hoeveelheid + light aan te bevelen?

Ik dronk vroeger nooit frisdrank, sowieso lustte ik geen koolzuurhoudende dranken maar wij hadden (en hebben) zoiets nooit in huis gehad. Alleen met feestjes of verjaardagen, meer voor anderen die dat wel dronken.
quote:missy_acy schreef op 10 mei 2012 @ 13:21:

[...]

Als ik met peuter ergens wat ga drinken mag ze inderdaad fristi oid. Is ook n uitje voor haar nl.

Thuis drinkt ze roosvice of water.Hier ook. Mijn dochter is gek op chocomel en als we ergens een broodje oid gaan eten (wat niet vaak voorkomt), mag ze daar van mij chocomel bij. Thuis drinkt ze water en 1 glas aanmaaklimonade per dag. Maar in een fles zou ik het dan weer niet zo snel stoppen, dan gaat het denk ik om kindjes van net 1.
quote:flip123456789 schreef op 10 mei 2012 @ 13:25:

[...]

Zo denk ik er dus ook over. Ik heb het artikel er nog eens bij gepakt en hij zegt: "Light frisdrank is qua calorieën en suikers beter dan sinaasappelsap. Twee glazen cola light voor een kind van 6 moet kunnen."

Ja, logisch dat er minder calorieën in zitten. Maar je gaat je kind ook niet de hele dag sinaasappelsap geven of appelsap. Gewoon water en een keer diksap of Roosvicee en geen 2 glazen cola light. Ik geef mijn kinderen liever elke dag een glas appelsap en de rest water dan elke dag cola light. Vroeger kreeg ik dat ook gewoon, zelfs onverdunde appelsap (verdun ik nu met water) en ik ben ook absoluut niet dik geworden. Volgens mij heeft die man geen idee van wat er allemaal in cola zit.Ik denk dat het je zou verbazen als je zou weten hoeveel ouders dat wel doen. Ik neem aan dat de boodschap vooral is gericht aan de ouders die denken dat onbeperkt vruchtensap geven hartstikke gezond is.
quote:Pompadoer schreef op 10 mei 2012 @ 13:25:

Volgens mij is de schadelijkheid van kunstmatige zoetstoffen niet wetenschappelijk bewezen, of heb ik iets gemist?

Maar de onschadelijkheid ook niet. Ik geef zo min mogelijk aspartaam aan mijn kinderen in ieder geval.
quote:meaghan schreef op 10 mei 2012 @ 13:21:

[...]

Dit. Waarom? Echt onzin om kinderen frisdrank te geven, light of niet.

Ze zullen er heus niet terplekke wat aan overhouden, en bij ons thuis is echt niet alles biologisch en verantwoord enzo, maar ik zie gewoon echt niet in waarom je ze frisdrank zou geven.Maar het voedingscentrum zegt toch niet dat je 2 glazen cola per dag moet geven? Dat het mag betekent niet dat het hoeft.
Waarom niet gewoon vruchten- of diksap met water? Cola light bevat aspartaam, is ook niet echt gezond, bovendien bevat cola een ingrediënt dat kalk onttrekt aan je botten.
verba volant, scripta manent.
quote:m-rl--s schreef op 10 mei 2012 @ 13:17:

en wat bieden jullie als horeca voor alternatieven? Ik ben nog nooit een café-restaurant tegengekomen die roosvicee op het menu hadden staan. Het enige zonder koolzuur (naast chocomelk en fristi) is appelsap, sinaasappelsap of ijsthee zonder koolzuur.

Ik vind chocomelk of fristi trouwens niet per se slecht of ongezond en ijsthee ook niet in vergelijking met appelsap.
quote:ster89 schreef op 10 mei 2012 @ 13:26:

Zou het niet gaan om de overdaad aan frisdrank die tegenwoordig wordt aangeboden te beperken door een maximale hoeveelheid + light aan te bevelen? Dat zou ik logischer vinden voor pubers, die vaak de hele dag aan de cola en Red Bull zitten (mijn stiefzoon incluis, en ik snap niet dat hij dat mag van zijn vader). Maar voor kinderen van een jaar of 6 beveel je toch geen light frisdranken aan? Zeg dan dat ze water en thee moeten drinken. De ouders bepalen wat het kind drinkt en die denken nu waarschijnlijk dat cola light ook gewoon gezond is, want "Het Voedingscentrum" zegt het. Er zijn zat mensen die niet beter weten en dit gewoon klakkeloos overnemen. Ik vind dat dom van die man (ervan uitgaande dat hij dit letterlijk zo gezegd heeft, want dat weet je ook nooit met de media).
Mijn kind van 6 mag trouwens best wel eens wat frisdrank in het weekend. Krijgt hij cassis of sinas. Dat vindt hij lekker. Maar goed, ik hoef bij hem niet echt op de lijn te letten, dus dat is wel makkelijk.
quote:Starshine schreef op 10 mei 2012 @ 13:31:

[...]

en wat bieden jullie als horeca voor alternatieven? Ik ben nog nooit een café-restaurant tegengekomen die roosvicee op het menu hadden staan. Het enige zonder koolzuur (naast chocomelk en fristi) is appelsap, sinaasappelsap of ijsthee zonder koolzuur.

Ik vind chocomelk of fristi trouwens niet per se slecht of ongezond en ijsthee ook niet in vergelijking met appelsap.Ook mee eens. Of moet ik mijn kinderen een wijntje geven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven