Voedingscentrum: cola light voor kinderen

10-05-2012 13:12 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het AD van vandaag zegt de directeur van het Voedingscentrum dat je een kind van 6 gerust 2 glazen cola light per dag mag geven. Het moet toch niet gekker worden!!!

Wat vinden jullie? Drinken jullie kinderen dat? Mijn dochter van 8 mag heel soms een glaasje cola, ik denk dat ze het 1x per maand of misschien nog minder vaak drinkt. En dan gewone cola, geen light, van een glaasje per maand wordt ze niet dik en ik heb het niet op lightproducten. Dochter van 2,5 drinkt uiteraard nog helemaal geen cola. Ik vraag me echt af of er hier mensen zijn die het normaal vinden, 2 glazen per dag voor een kind. Het gaat hier om het Voedingscentrum nota bene!
Ik zie toch om mij heen dat het 'vrij gebruikelijk' is om jonge kinderen frisdrank te geven. Ik drink het zelf helemaal niet, maar mijn man drinkt Cola Zero (2 flessen per week). Ik kan me ook niet voorstellen dat we het onze dochter gaan geven. Toch zie ik het in mijn omgeving:

Nichtje van nu 5 kreeg al vanaf haar tweede verjaardag op het terras cola. Neefje van nu 11 drinkt zolang ik me kan herinneren in ieder geval op alle verjaardagen frisdrank (en dat zijn er nogal wat in onze familie).

Een vriendin geeft haar dochter van bijna 2 iedere dag flesjes kindercola.

Gelukkig ken ik ook mensen genoeg die dat absoluut niet doen....
Ik zit nu een fles Spa Blauw te drinken, daar hadden ze beter het kies bewust logo op kunnen zetten.
quote:m-rl--s schreef op 10 mei 2012 @ 13:17:

Ik werk in de horeca en zie echt héél vaak dat ouders ijsthee/fristi/chocomelk in een flesje van hun peuter doen.

Ik vind dit echt niet normaal. Heb zelf geen kinderen, maar dit lijkt me echt niet gezond. Wij dronken vroeger roosvicee en als we uit eten gingen namen we appelsap. Zitten ook wel suikers in, maar lijkt me minder ongezond dan al die glazen met fristi die sommige kinderen naar binnen slurpen.Wanneer wij uit eten gaan krijgt mijn zoon van bijna 3 ook rustig een glas chocomelk. Waarom niet? Uit eten is toch ook voor hem verwennerij?
quote:thasmo schreef op 10 mei 2012 @ 13:44:

Vind het ook niet normaal een kind van 6 frisdrank te geven.

Hier een peuter van 2,5 die drinkt water, aanmaaklimonade en af en toe een keer appelsap of wicky.

En melk dat ook

Net als dat ik mijn kind nog te jong vind voor fristi en chocomel.

Ik ga dat echt niet geven, ook niet bij een uitje, dan maar appelsap.

Maar ook ik vind het aanbod erg beperkt in een restaurant mbt de jongere kinderen en ook voor mensen die niet van koolzuur houden/mogen. Vaak kom je niet verder dan sinaasappelsap/appelsap/fristi/chocomel en spa blauw.

En als je heel veel mazzel heb dan ook tomatensap.

Maar goed das mijn frustratie Oeh lekker tomatensap! Dat was als kind echt mijn favoriete drankje, maar kreeg ik alleen als we buiten de deur gingen eten. Heerlijk met wat zout en peper er over. Krijg er weer zin als ik daar aan denk...
[quote]hannajohanna78 schreef op 10 mei 2012 @ 13:56:

Een vriendin geeft haar dochter van bijna 2 iedere dag flesjes kindercola.

[quote]

Dat is ook wel heel fout, zeg!
Ik drink zelf het liefst cola light als frisdrank en het komt regelmatig voor dat mijn jongste dochter (3,5) een slokje neemt uit mijn glas. Ze drinkt ook graag koffie, dus voor haar heb ik caffeine vrije koffiepads in huis, in het weekend krijgt ze 1 x per dag een half kopje koffie met veel halfvolle melk en een beetje suiker. Verder drinkt ze water, magere melk, suikervrije Fristi of (suikervrije) siroop. Roosvicee vinden beide dochters al een tijd niet meer lekker, dus dat heb ik niet meer in huis.
Het Voedingscentrum moet je echt niet serieus nemen, hoor. Hun adviezen slaan vaak nergens op en zijn met eigen onderzoek heel simpel te weerleggen. Dat ze omgekocht zijn door Unilever wordt op deze manier wel erg doorzichtig.
Jeetje echt waar, nou ik was niet van plan om snel frisdrank te gaan geven. Mijn zoon is 16 maanden, dus het speelt ook nog niet, maar als hij 2 is, vind ik het eigenlijk ook nog veel te vroeg.

Ik ken eigenlijk helemaal niemand die zijn jonge kinderen frisdrank geeft. Vanaf 6 jaar kan ik me wel wat voorstellen, maar waarom gelijk 2 glazen per dag. Kan toch ook 1x in de week ofzo.
quote:layla1969 schreef op 10 mei 2012 @ 13:58:

suikervrije Fristi of (suikervrije) siroop. Dat zou ik zelf ook absoluut niet kopen, staat bol van de zoetstoffen.
quote:sparood2010 schreef op 10 mei 2012 @ 13:53:

In cola zit naast de hoeveelheid suikers ook nog eens caffeine, niet echt gezond voor een kindje van 6 lijkt me.

Dit.

Sinas zou ik trouwens wel geven.(als kind van 5 prik zou lusten, doet ze niet)

En vandaag heb ik mijn 2 jongsten allebei een pakje joghurtdrank bij het ontbijt gegeven. En bij de lunch weer.

Vlug vlug, bel het AMK.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 10 mei 2012 @ 14:00:

[...]

Dit.

Sinas zou ik trouwens wel geven.(als kind van 5 prik zou lusten, doet ze niet)

En vandaag heb ik mijn 2 jongsten allebei een pakje joghurtdrank bij het ontbijt gegeven. En bij de lunch weer.

Vlug vlug, bel het AMK.Ligt eraan of ze dat elke dag krijgen.
quote:lolly-pop schreef op 10 mei 2012 @ 13:49:

[...]

Ze werken samen met oa Unilever. Het 'ik kies bewust' logo wat er is ontstaan. Als er iets niet bewust is zijn het die producten wel! Allemaal marketing en geldklopperij. Mensen kopen blind volgens het logo, want ze zeggen dat het gezond is. Ondertussen zit het vol aspartaam en andere ziek- en dik makers. Lightproducten die je dik maken ipv. slank en het voedingscentrum prijst het allemaal aan. Het gaat het voedingscentrum maar om 1 ding, zoveel mogelijk geld verdienen en het gaat ze NIET om de gezondheid van de mens.

Als jij gezond wil leven dan heb je geen voedingscentrum nodig maar eet je vanaf vandaag gezond voedsel zonder bewerkingen. Veel groenten, fruit, granen, vis, noten, biologische zuivelproducten. Geen koek, troep, chips, snoep, etc. Maar daar hoor je het voedingscentrum niet over. En dat is de enige manier van genezing en je energiek en fit voelen.Goed verwoord.
Je kunt trouwens beter fristy geven dan appelsap. Appelsap is (tandtechnisch) gewoon slecht voor tandjes
Als jong kind dronk ik vaak cassis en bitterlemon, light bestond volgens mij toen nog niet. Was toen helemaal nog niet dol op cola, dan koos ik nog eerder tonic. Aanmaaklimonades heb ik nooit gelusten, dan dronk en drink ik liever gewoon water. Bij de ontbijt- en lunchboterham dronk ik drinkyoghurt of een glaasje appelsientje.

Vind het wel opmerkelijk dat anno nu frisdrank zo ongeveer in de ban wordt gedaan voor kinderen. Zeker nu er ook keus is uit light.
quote:flip123456789 schreef op 10 mei 2012 @ 13:32:

[...]

Ook mee eens. Of moet ik mijn kinderen een wijntje geven?

Zijn ze wel lekker rustig

Ik heb niet alles gelezen maar wat geven veel mensen hier hun kind alleen maar water. Wat saai. Vind dat haast een straf. Dan zou ik denk ik toch liever aanmaaklimonade drinken/geven.

Ik zit me net te bedenken wat ik vroeger kreeg aan drinken. Thee als ik uit school kwam, en daarnaast 7-up of sinas en heel soms cola en dit dan alleen nog 's avonds. Soms aanmaaklimonade. Wat ik als kleuter kreeg weet ik al helemaal niet meer, roosvicee denk ik. Daar heb ik nog vaag een herinnering van. Peuter/kleuter was ik begin jaren 70.
quote:flip123456789 schreef op 10 mei 2012 @ 14:01:

[...]

Ligt eraan of ze dat elke dag krijgen.

Ze krijgen vaak een pakje (eigen merk) fristy.

Niks mis mee, zolang ze niet te zwaar worden (integendeel, ze mogen bijspekken) en ook ander drinken drinken.
quote:saaaaar81 schreef op 10 mei 2012 @ 14:00:

[...]

Vlug vlug, bel het AMK.

Inderdaad, bel ze voor mij ook maar.

Het stomme is, ons kind krijgt nooit cola, hebben we ook nooit in huis, omdat het niet mag (hij heeft epilepsie > het kan aanvallen opwekken, de cafeïne). Maar als we op een feestje zijn, dan moet ik hem echt in de gaten houden want hij WIL en MOET het gewoon hebben. Dan pakt hij het zo af van een ander. Terwijl hij niet eens weet hoe het smaakt verboden vruchten denk ik.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:lolly-pop schreef op 10 mei 2012 @ 13:52:

[...]

Als je het niet in huis hebt dan kan het ook niet gedronken worden HIer komt absoluut geen cola/fanta of wat dan ook in huis. Ook niet met een feestje.

Nee dat je het zelf dan niet koopt begrijp ik, maar hoe doe je dat dan op een verjaardag/feestje bij anderen? Mijn kinderen drinken alleen fris op verjaardagen/feestjes (die hebben we niet elk weekend) of bij uit eten. Mijn ervaring was/is dat als ik het verbood ze het juist wilden en elke keer kwam de vraag weer; mag ik cola?

Toen ze een jaar of 10 waren mochten ze een glaasje cola en was de druk eraf ;)

Door de week en vaak ook nog in het weekend drinken ze hier ook geen fris. Heb ik ook niet in huis, alleen een paar blikjes cola in de schuur voor eventuele visite. (of als man ineens na de friet enorme colatrek krijgt)
Always look on the bright side of life
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, lijkt mij. Echt niet dat ik cola ga aanbieden aan mijn dochter. Meestal krijgt ze karnemelk of diksap aangelengd met veel water. Zo nu en dan eens een sapje. En ja, een hele enkele keer ook wel eens Fristi. Ik heb liever dat ze zo nu en dan eens suiker via sap/Fristi binnenkrijgt dan zoetstoffen via light producten.
En hoeveel slechter is cola dan in vergelijking met fanta, 7up, rivella noem het allemaal maar? Daar zitten toch ook gewoon zoetstoffen/suikers/koolzuur in?
quote:Flowerspowers schreef op 10 mei 2012 @ 13:48:

[...]

Ook niet op een feestje/verjaardag oid? Hoe doe je het dan als andere kinderen wel cola(light) drinken? Ik heb ook heel lang de cola tegengehouden (lees: tot ong 10jr) maar daarna vond ik het toch lastig om nee te zeggen als alle andere kinderen wel aan de cola/fanta/7up zaten. Ik snap best dat ze dan ook willen.Ik maak nooit mee dat ze op feestjes oid cola krijgen. Ze vragen er ook nooit om.
quote:smuisje schreef op 10 mei 2012 @ 13:15:

Ik zou dingen als cola zolang mogelijk uitstellen. Het is voor niemand gezond dus ook voor kinderen niet.

Ze zullen er heus niet dood aan gaan maar ik kan me voorstellen dat je je kinderen toch zolang mogelijk de meest gezonde keuzes voorzet

Dit dus. Ik geef mijn kinderen (2,5 en 4) sowieso niks met koolzuur erin (keertje spa rood laten proeven, maar dat vonden ze heel goor ).

Ze drinken melk of water. Een keer of twee per week een glaasje ranja en als we uit zijn mogen ze iets van vruchtensap of fristi.
The time is now
's Morgens en 's middags en glas biologische drinkyoghurt, op school diksap en verder water.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Flowerspowers schreef op 10 mei 2012 @ 14:08:

En hoeveel slechter is cola dan in vergelijking met fanta, 7up, rivella noem het allemaal maar? Daar zitten toch ook gewoon zoetstoffen/suikers/koolzuur in?

Het zou mij vooral om de cafeïne en de zoetstoffen gaan.

Met 7-up/sinas zou ik iig niet zo'n problemen hebben als ze wat ouder zijn.
quote:mama_lein schreef op 10 mei 2012 @ 14:08:

[...]

Ik maak nooit mee dat ze op feestjes oid cola krijgen. Ze vragen er ook nooit om. jeutje, ik wat voor kringen bevind ik me dan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven