Broodbeleg
vrijdag 11 mei 2012 om 14:55
Mijn nieuwe hobby is zelf broodbeleg maken. De vleeswaren uit de supermarkt en van de slager vind ik te zout, door de salades die je kant en klaar koopt zit vaak lactose en die dingen zijn voor mij allemaal geen goed idee. Dus ik ben zelf aan het kokkerellen geslagen, met zelfgemaakte tonijnsalade, eiersalade, selleriesalade, smeerseltje van courgette/aubergine... en toen was mijn inspiratie op.
Wie heeft er leuke en vooral lekkere ideeën voor broodbeleg om zelf te maken? Het hoeft geen feestmaal te worden, gewoon simpel is goed genoeg.
Wie heeft er leuke en vooral lekkere ideeën voor broodbeleg om zelf te maken? Het hoeft geen feestmaal te worden, gewoon simpel is goed genoeg.
vrijdag 11 mei 2012 om 15:26
quote:rosanna08 schreef op 11 mei 2012 @ 15:22:
als je kip neemt, zou ik kippedijen nemen, is minder droog
Dank je Roos. Ik gebruik ook altijd kippedijen.
als je kip neemt, zou ik kippedijen nemen, is minder droog
Dank je Roos. Ik gebruik ook altijd kippedijen.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
vrijdag 11 mei 2012 om 15:28
Er bestaat lactosevrije kaas, daar moet je wel even naar zoeken. Met fijngehakte zongedroogde tomaatjes en olijven kun je ook een lekker smeerseltje maken maar dat is dan wel weer zout, dun smeren dus.
Preisalade?
Geroosterde paprika. Rode paprika's laten blakeren in de oven tot ze bijna zwart zijn, dan in een plastic zakje laten afkoelen (dat vergemakkelijkt het afpeuteren), velletje eraf halen, fijnhakken (niet pureren), mengen met een blikje tonijn en dat mengsel garneren met ragfijne uienringetjes.
Preisalade?
Geroosterde paprika. Rode paprika's laten blakeren in de oven tot ze bijna zwart zijn, dan in een plastic zakje laten afkoelen (dat vergemakkelijkt het afpeuteren), velletje eraf halen, fijnhakken (niet pureren), mengen met een blikje tonijn en dat mengsel garneren met ragfijne uienringetjes.
verba volant, scripta manent.
vrijdag 11 mei 2012 om 15:40
vrijdag 11 mei 2012 om 15:47
Geitenkaas, gehakte walnoten, rucola en eventueel wat honing.
Hummus;
- Blik kikkererwten
- 2 el tahin (te koop bij de Turk of biologische supermarkt)
- Sap van 1 citroen
- Water
- Olijfolie
- Grofgemalen zeezout
- Komijn
- Chilipoeder
- Paprikapoeder
- 3 kleine 2 grote tenen knoflook
Tahin is ook lekker op brood.
Tahin aanmaken met citroensap. Eventueel verse kruiden toevoegen zoals koriander en platte peterselie. Door vocht toe te voegen aan de tahin wordt hij dik en lobbig. Erg lekker en gezond. (Raar spul eigenlijk tahin).
Hummus;
- Blik kikkererwten
- 2 el tahin (te koop bij de Turk of biologische supermarkt)
- Sap van 1 citroen
- Water
- Olijfolie
- Grofgemalen zeezout
- Komijn
- Chilipoeder
- Paprikapoeder
- 3 kleine 2 grote tenen knoflook
Tahin is ook lekker op brood.
Tahin aanmaken met citroensap. Eventueel verse kruiden toevoegen zoals koriander en platte peterselie. Door vocht toe te voegen aan de tahin wordt hij dik en lobbig. Erg lekker en gezond. (Raar spul eigenlijk tahin).
vrijdag 11 mei 2012 om 15:52
Ik zou zo'n rookoventje kopen, zijn er al vanaf ¤ 29,95
Rookoven
Hier kun je zelf kip, vlees en vis in roken wat je dan vervolgens op je brood kunt doen.
Verder kun je zelf pesto's maken, gewoon basilicum, olijfolie en knoflook naar smaak in de blender. Zongedroogde tomaatjes zijn ook niet zo moeilijk, snij de tomaten ('t liefst Roma) doormidden en haal de pitjes eruit, leg ze op een rooster met de bolle kant naar beneden en besmeer ze met een mengsel van olijfolie, wat peper en zout en evt. wat knoflook. Laat ze in een voorverwarmde oven op een temperatuur van 95 graden zo'n 6 uur garen. Erg lekker en je kunt ze naar je eigen smaak aanpassen.
Rookoven
Hier kun je zelf kip, vlees en vis in roken wat je dan vervolgens op je brood kunt doen.
Verder kun je zelf pesto's maken, gewoon basilicum, olijfolie en knoflook naar smaak in de blender. Zongedroogde tomaatjes zijn ook niet zo moeilijk, snij de tomaten ('t liefst Roma) doormidden en haal de pitjes eruit, leg ze op een rooster met de bolle kant naar beneden en besmeer ze met een mengsel van olijfolie, wat peper en zout en evt. wat knoflook. Laat ze in een voorverwarmde oven op een temperatuur van 95 graden zo'n 6 uur garen. Erg lekker en je kunt ze naar je eigen smaak aanpassen.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
vrijdag 11 mei 2012 om 15:52
Mag je geen zout of vind je het, net als ik, gewoon niet lekker? Ik vind alles wat ik in de winkel koop veel te zout, daarom maak ik ook alles zelf. Rosbief, ossenworst en lever zijn niet zout, dat moet je er zelf overheen strooien. I.p.v. zout kun je er dunne ringetjes prei overheen strooien en misschien een beetje peper uit de molen.
vrijdag 11 mei 2012 om 16:31
Te zout is inderdaad vies, veel mensen gebruiken zout als smaakmaker maar ik vind het ook goor. Als ik in een restaurant ga eten vraag ik (van tevoren) altijd om een zoutarme maaltijd, ik vind het doodzonde als de smaak van wat je eet tenonder gaat aan een overvloed aan zout.
vrijdag 11 mei 2012 om 17:23
quote:qwerttu schreef op 11 mei 2012 @ 15:41:
[...]
Heb je hier ook recepten van? En de zalm, is dat gerookte zalm? Want dat is dan weer te zout helaas.
Ik vind deze kipsalade zelf altijd erg lekker. Je kunt de vissaus weglaten als je dat te zout vind. Doe ik ook altijd.
http://www.tastyweb.nl/recept/thaise/pittige/kipsalade
Zalmsalade maak ik gewoon met zalm uit blik. Gerookte zalm vind ik lekker maar vaak ook te zout helaas.
! blik zalm(rode)
1 bosuitje
1 appel
4 augurkjes
1 hardgekookt ei
2 eetlepels yogonaise
Alle ingredienten fijn maken/snijden/hakken en door elkaar mengen. Een tijdje in de koelkast laten staan want dan is het het lekkerst,
Avocado-garnalensalade
Ingrediënten
1 avocado
150 gram hollandse garnalen
1 trostomaat
1 theelepel kappertjes
1 sjalotje
1 eetlepel peterselie
4 eetlepels salsa
1 eetlepel citroensap
Halveer de avocado, verwijder de pitten en snijd het vruchtvlees in stukjes. Ontvel de tomaat en snijd hem in stukjes. Pel en snipper het sjalotje. Meng in een kom de tomaatstukjes, garnalen, kappertjes, uisnippers, peterselie en salsa door elkaar. Voeg vlak voor het serveren de avocado met citroensap toe
[...]
Heb je hier ook recepten van? En de zalm, is dat gerookte zalm? Want dat is dan weer te zout helaas.
Ik vind deze kipsalade zelf altijd erg lekker. Je kunt de vissaus weglaten als je dat te zout vind. Doe ik ook altijd.
http://www.tastyweb.nl/recept/thaise/pittige/kipsalade
Zalmsalade maak ik gewoon met zalm uit blik. Gerookte zalm vind ik lekker maar vaak ook te zout helaas.
! blik zalm(rode)
1 bosuitje
1 appel
4 augurkjes
1 hardgekookt ei
2 eetlepels yogonaise
Alle ingredienten fijn maken/snijden/hakken en door elkaar mengen. Een tijdje in de koelkast laten staan want dan is het het lekkerst,
Avocado-garnalensalade
Ingrediënten
1 avocado
150 gram hollandse garnalen
1 trostomaat
1 theelepel kappertjes
1 sjalotje
1 eetlepel peterselie
4 eetlepels salsa
1 eetlepel citroensap
Halveer de avocado, verwijder de pitten en snijd het vruchtvlees in stukjes. Ontvel de tomaat en snijd hem in stukjes. Pel en snipper het sjalotje. Meng in een kom de tomaatstukjes, garnalen, kappertjes, uisnippers, peterselie en salsa door elkaar. Voeg vlak voor het serveren de avocado met citroensap toe
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
vrijdag 11 mei 2012 om 18:12
Oeh sorry, ik had over het hoofd gezien dat je geen lactose mocht.
Wat ik ook wel eens doe als ik geen inspiratie heb zijn plakjes avocado en plakjes tomaat. Snufje peper over de avocado of evt. een heel klein beetje sambal om het een beetje pittiger te maken. Of inderdaad humus.
En 's ochtends maak ik vaan geroosterd brood met en beetje honing en vers fruit: banaan, kiwi, aardbei. Lekker!
Wat ik ook wel eens doe als ik geen inspiratie heb zijn plakjes avocado en plakjes tomaat. Snufje peper over de avocado of evt. een heel klein beetje sambal om het een beetje pittiger te maken. Of inderdaad humus.
En 's ochtends maak ik vaan geroosterd brood met en beetje honing en vers fruit: banaan, kiwi, aardbei. Lekker!