4 weken Thailand
maandag 7 mei 2012 om 20:19
hallo meiden,
ik heb hier al eerder gepost.
Ik ga 7 juli voor 4 weken naar Thailand om te backpacken.
Mijn vriendje komt ook en dan gaan we 3 weken rondreizen.
De eerste 10 dagen ga ik zelf.
Heeft iemand nog leuke tips, of een leuke route die je kunt maken voor 10 dagen?
Het lijkt me ook leuk om met mijn vriend een stuk door Laos te reizen en dan weer terug naar Thailand naar het zuiden. Iemand tips voor mij?
Groetjes Knorreltje knor
ik heb hier al eerder gepost.
Ik ga 7 juli voor 4 weken naar Thailand om te backpacken.
Mijn vriendje komt ook en dan gaan we 3 weken rondreizen.
De eerste 10 dagen ga ik zelf.
Heeft iemand nog leuke tips, of een leuke route die je kunt maken voor 10 dagen?
Het lijkt me ook leuk om met mijn vriend een stuk door Laos te reizen en dan weer terug naar Thailand naar het zuiden. Iemand tips voor mij?
Groetjes Knorreltje knor
dinsdag 8 mei 2012 om 22:15
Wat betreft die olifanten, helemaal mee eens! Niet op de rug gaan zitten van zo'n beest.. Die houten gevallen die erop zitten zijn slecht voor de rug want olifanten zijn hier niet voor gebouwd en ze krijgen hierdoor vergroeingen.
Maar nou ga ik zelf ook baar Thailand eind van t jaar en ik heb gelezen dat er vlakbij Chiang Mai een opvang voor verwaarloosde olifanten is waar je naar toe kan gaan en dan kan helpen met het wassen in de rivier en met het voederen enzo. Dus dat is echt gericht op het welzijn van de olifanten.
Ik weet niet of je een dierenliefhebber bent maar ik wel en t lijkt me fantastisch om een dag te gaan helpen in de opvang.. Ik weet even niet meer hoe de website heet maar als je interesse hebt moet je t ff googelen ( en anders kan ik er later nog op terug komen).
Maar nou ga ik zelf ook baar Thailand eind van t jaar en ik heb gelezen dat er vlakbij Chiang Mai een opvang voor verwaarloosde olifanten is waar je naar toe kan gaan en dan kan helpen met het wassen in de rivier en met het voederen enzo. Dus dat is echt gericht op het welzijn van de olifanten.
Ik weet niet of je een dierenliefhebber bent maar ik wel en t lijkt me fantastisch om een dag te gaan helpen in de opvang.. Ik weet even niet meer hoe de website heet maar als je interesse hebt moet je t ff googelen ( en anders kan ik er later nog op terug komen).
woensdag 9 mei 2012 om 19:14
Hallo Balalaika,
dat lijkt mij ook wel leuk olifanten wassen!! Ik zal het vanavond eens googelen.
Nog een vraag: is het makkelijk om vanaf Vientane ( Laos ) weer naar Bangkok te reizen per trein? En hoe kom je aan treintickets? Kun je die ter plaatse kopen of moet je die ver van te voren boeken?
En heeft iemand nog mooie tips in Laos? Dacht aan Luang Prabang en Bolovenland? Laos lijkt ons namelijk ook erg leuk.
Groetjes!
dat lijkt mij ook wel leuk olifanten wassen!! Ik zal het vanavond eens googelen.
Nog een vraag: is het makkelijk om vanaf Vientane ( Laos ) weer naar Bangkok te reizen per trein? En hoe kom je aan treintickets? Kun je die ter plaatse kopen of moet je die ver van te voren boeken?
En heeft iemand nog mooie tips in Laos? Dacht aan Luang Prabang en Bolovenland? Laos lijkt ons namelijk ook erg leuk.
Groetjes!
zaterdag 12 mei 2012 om 19:56
Hallo meiden,
ik ben ook bezig om mijn visum aan te vragen.
Ik kom er niet uit welk visum ik nu precies nodig heb.
Ik ga 32 dagen totaal weg, maar verblijf niet de gehele tijd in Thailand.
Ik ga waarschijnlijk naar Cambodja en later naar Laos.
Moet ik nou een visum aanvragen om Thailand binnen te komen, of valt dit onder het mom van minder dan 30 dagen verblijven in Thailand?
Groetjes Knorreltjeknor
ik ben ook bezig om mijn visum aan te vragen.
Ik kom er niet uit welk visum ik nu precies nodig heb.
Ik ga 32 dagen totaal weg, maar verblijf niet de gehele tijd in Thailand.
Ik ga waarschijnlijk naar Cambodja en later naar Laos.
Moet ik nou een visum aanvragen om Thailand binnen te komen, of valt dit onder het mom van minder dan 30 dagen verblijven in Thailand?
Groetjes Knorreltjeknor
zondag 13 mei 2012 om 02:26
Je hoeft geen visum aan te vragen. Bij binnenkomst Thailand krijg je een entry stamp voor een maand. Als je in die tijd naar Cambodja gaat krijg je een exit stamp. Als je dan overland weer Thailand binnenkomt krijg je opnieuw een entry stamp, maar nu voor 2 weken.
Per vliegtuig het land in = een maand blijven
Over land het land in = 2 weken blijven
Per vliegtuig het land in = een maand blijven
Over land het land in = 2 weken blijven
zondag 13 mei 2012 om 15:41
Hallo!
Dus het klopt dat ik dan na 2 weken weer het land uit moet.
Ik ben van plan om met mijn vriend dan naar Laos te gaan en daar rond te trekken.
Als het goed is ga ik dan zeker binnen die 15 dagen het land weer uit. Naar Laos dus.
Daarna doen we weer een stukje Thailand.
Maar hoef ik voor die eerste entree ook geen visum aan te vragen, omdat er wel langer dan 30 dagen tussen zit voordat ik weer vanuit Thailand terug vlieg.
Dus het klopt dat ik dan na 2 weken weer het land uit moet.
Ik ben van plan om met mijn vriend dan naar Laos te gaan en daar rond te trekken.
Als het goed is ga ik dan zeker binnen die 15 dagen het land weer uit. Naar Laos dus.
Daarna doen we weer een stukje Thailand.
Maar hoef ik voor die eerste entree ook geen visum aan te vragen, omdat er wel langer dan 30 dagen tussen zit voordat ik weer vanuit Thailand terug vlieg.
zondag 13 mei 2012 om 17:14
Nee. Je hoeft niet na 2 weken het land uit. Je eerste entry stamp is een maand geldig (want je komt met het vliegtuig het land in), maar vervalt op het moment dat je het land uit gaat (ook al is dat al na een week). Dan krijg je dus een exit stamp. Op het moment dat je Thailand weer in komt krijg je een nieuwe entry stamp en begin je weer opnieuw te tellen.
Snappie?
Snappie?
zondag 13 mei 2012 om 17:27
Niet alles gelezen, maar kijk uit met visa. Wat Mayou zegt klopt. wanneer je via een luchthaven komt, krijg je 30 dagen, kom je via land dan krijg je maar 15 dagen, plan je reis dus goed want je wilt geen visa runs doen in die 4 weken!
Verder zag ik iets voorbij komen over olifanten... wel doen, superleuk maar alleen op verantwoorde plekken. Dus NIET op Phuket bijvoorbeeld (daar woon ik) maar wel in Khao Sok national park, ergens pakweg 15 km ten noorden van Chiang Mai ( weet de naam even niet meer) of bij Thi lau su watervallen. (in de buurt van mea hong song.) Daar gaan ze goed met die beesten om em het is echt een leuke ervaring.
In ieder geval, heel veel plezier! (en mocht je naar Phuket willen... ik woon op een heel mooi strandje 'off the beaten track'...)
Verder zag ik iets voorbij komen over olifanten... wel doen, superleuk maar alleen op verantwoorde plekken. Dus NIET op Phuket bijvoorbeeld (daar woon ik) maar wel in Khao Sok national park, ergens pakweg 15 km ten noorden van Chiang Mai ( weet de naam even niet meer) of bij Thi lau su watervallen. (in de buurt van mea hong song.) Daar gaan ze goed met die beesten om em het is echt een leuke ervaring.
In ieder geval, heel veel plezier! (en mocht je naar Phuket willen... ik woon op een heel mooi strandje 'off the beaten track'...)
maandag 14 mei 2012 om 20:57
Ik denk dat ik jullie snap.
Hoef dus zeker weten geen visum aan te vragen? Op het forum van around the globe heb ik deze vraag ook gesteld en daar zei iemand dat ik het wel moest, omdat er langer dan 30 dagen tussen zat dat ik terug vlieg, en dat vliegtuigmaatschappijen je kunnen weigeren, omdat je er langer dan 30 dagen bent...
Vandaar dat ik er ook zo secuur in ben.
Ik denk dat ik de Thaise ambassade gewoon ga bellen morgen.
@ SunnyC, wij zoeken nog een leuk strand voor de laatste dagen...
Hoef dus zeker weten geen visum aan te vragen? Op het forum van around the globe heb ik deze vraag ook gesteld en daar zei iemand dat ik het wel moest, omdat er langer dan 30 dagen tussen zat dat ik terug vlieg, en dat vliegtuigmaatschappijen je kunnen weigeren, omdat je er langer dan 30 dagen bent...
Vandaar dat ik er ook zo secuur in ben.
Ik denk dat ik de Thaise ambassade gewoon ga bellen morgen.
@ SunnyC, wij zoeken nog een leuk strand voor de laatste dagen...
dinsdag 15 mei 2012 om 02:37
Knorretje Knor, nee je hoeft geen visum aan te vragen. Je moet een visum hebben als je langer dan maand aaneengesloten in Thailand blijft, dus niet tussendoor naar een ander land gaat. Als je van te voren al weet dat je in die tijd naar Laos/Cambodja gaat, heb je dus geen visum nodig. Zonder visum krijg je een entry stamp wanneer je Thailand binnenkomt, die is een maand geldig, ook aaneengesloten. Op het moment dat je Thailand weer uitgaat krijg je een exitstamp. Wanneer je daarna Thailand weer ingaat krijg je weer een entrystamp en beginnen ze weer gewoon overnieuw te tellen.
Weet niet hoe ik het nog duidelijker uit kan leggen.
Weet niet hoe ik het nog duidelijker uit kan leggen.
dinsdag 15 mei 2012 om 13:04
Wbt die visums voor zover ik het begrepen heb; officieel moet je een vliegticket het land uit hebben binnen die 30 dagen. In de praktijk wordt dit volgens mij nooit gecheckt.
Begin dit jaar oa naar zuid-laos geweest. Bij udon thani lokale bus naar grensplaats bij Thackek (in Laos). En dan op verschillende plaatsen paar dagen gebleven, naar het uiterste zuiden 4000 islands. Super leuk, niet te toeristisch, mooie ervaringen. Noorden van Laos vele jaren terug geweest en vond het toen al beetje te massaal.
Wbt olifanten; elephant nature park in het noorden. Is best prijzig maar het geld wordt echt goed besteed en komt ten behoeve vd mishandelde olifanten.
Begin dit jaar oa naar zuid-laos geweest. Bij udon thani lokale bus naar grensplaats bij Thackek (in Laos). En dan op verschillende plaatsen paar dagen gebleven, naar het uiterste zuiden 4000 islands. Super leuk, niet te toeristisch, mooie ervaringen. Noorden van Laos vele jaren terug geweest en vond het toen al beetje te massaal.
Wbt olifanten; elephant nature park in het noorden. Is best prijzig maar het geld wordt echt goed besteed en komt ten behoeve vd mishandelde olifanten.
dinsdag 15 mei 2012 om 14:27
quote:Leentjuh77 schreef op 15 mei 2012 @ 13:04:
Wbt die visums voor zover ik het begrepen heb; officieel moet je een vliegticket het land uit hebben binnen die 30 dagen. In de praktijk wordt dit volgens mij nooit gecheckt.
Nee, want een visum vraag je aan wanneer je 2 maanden blijft. Officieel moet je dus een retourticket hebben binnen die 2 maanden.( Als je geen visum hebt moet je na een maand het land weer uit) Het wordt inderdaad nooit gecheckt. Alleen het personeel van het consulaat in Amsterdam vraagt ernaar, maar daar kom je niet als je geen visum nodig hebt.
Nee, want een visum vraag je aan wanneer je 2 maanden blijft. Officieel moet je dus een retourticket hebben binnen die 2 maanden.( Als je geen visum hebt moet je na een maand het land weer uit) Het wordt inderdaad nooit gecheckt. Alleen het personeel van het consulaat in Amsterdam vraagt ernaar, maar daar kom je niet als je geen visum nodig hebt.
dinsdag 15 mei 2012 om 21:49
dinsdag 15 mei 2012 om 22:01
Maar wil je dan terugvliegen vanaf PP? Dat is onpraktisch. Je kunt nl in een dagje Bangkok-Siem Reap doen.
Route PP-SR ken ik niet. Ik ben vanaf SR met de boot naar Batambang gegaan (mooie tocht!) en vandaar met de bus naar PP. Ben vanaf daar naar Sihanoukville en Kampot geweest en toen via S'ville terug naar Bangkok. Was prima te doen in 2 weken.
Verwacht van S'ville geen mooie/luxe stranden etc. Vond het ook vrij armoedig, veel bedelende mensen. Ik heb me er prima vermaakt, was met wat andere reizigers die ik in PP was tegengekomen dus samen naar leuke barretjes geweest.
Route PP-SR ken ik niet. Ik ben vanaf SR met de boot naar Batambang gegaan (mooie tocht!) en vandaar met de bus naar PP. Ben vanaf daar naar Sihanoukville en Kampot geweest en toen via S'ville terug naar Bangkok. Was prima te doen in 2 weken.
Verwacht van S'ville geen mooie/luxe stranden etc. Vond het ook vrij armoedig, veel bedelende mensen. Ik heb me er prima vermaakt, was met wat andere reizigers die ik in PP was tegengekomen dus samen naar leuke barretjes geweest.
dinsdag 15 mei 2012 om 23:11
Ja, vanuit BK bus richting SR, is ook al eerder in dit topic genoemd, kijk maar eens.
Als je zo weinig dagen hebt zou ik SR-B'bang-PP doen. In B'bang heb ik ook een mannetje met brommer gehuurd voor naar de Killing Caves met de tempel daar. Was een leuke dag, omdat ik weinig andere toeristen tegenkwam (velen gaan na aankomst in B'Bang de volgende dag direct door naar PP). En ben even met hem naar zijn huis geweest om zijn helm op te halen, dat soort dingen zijn altijd leuk.
Als je zo weinig dagen hebt zou ik SR-B'bang-PP doen. In B'bang heb ik ook een mannetje met brommer gehuurd voor naar de Killing Caves met de tempel daar. Was een leuke dag, omdat ik weinig andere toeristen tegenkwam (velen gaan na aankomst in B'Bang de volgende dag direct door naar PP). En ben even met hem naar zijn huis geweest om zijn helm op te halen, dat soort dingen zijn altijd leuk.
maandag 21 mei 2012 om 20:10
Hallo meiden!!
Ik heb even weer jullie hulp nodig!
Weten jullie nog leuke/goede guesthouses in:
Thailand
- Chiang Mai
Laos
- Luang Prabang
- Vientiane
- Lak Sao
Cambodja
- Siem Reap
- Battambang
- Phnom Penh
En als je met de trein wilt reizen naar Chiang Mai, is dat een paar dagen van te voren genoeg? Of moet je langer reserveren?
En wat is leuker om naar toe te gaan? Chiang Mai of Chiang Rai?
Bedankt!!
Ik heb even weer jullie hulp nodig!
Weten jullie nog leuke/goede guesthouses in:
Thailand
- Chiang Mai
Laos
- Luang Prabang
- Vientiane
- Lak Sao
Cambodja
- Siem Reap
- Battambang
- Phnom Penh
En als je met de trein wilt reizen naar Chiang Mai, is dat een paar dagen van te voren genoeg? Of moet je langer reserveren?
En wat is leuker om naar toe te gaan? Chiang Mai of Chiang Rai?
Bedankt!!
dinsdag 22 mei 2012 om 22:20
OW ja! En weet iemand hoe vaak je Thailand weer in mag komen?
Ik wil namelijk naar Cambodja , naar Thailand naar Laos naar Thailand.
Dit omdat mijn vriendje komt, en ik dus weer terugmoet naar Bangkok :-)
Ik kom dus totaal 3 keer Thailand binnen. Met komst van NL erbij inbegrepen.
Of mag dit niet?
Groetjes!!
Ik wil namelijk naar Cambodja , naar Thailand naar Laos naar Thailand.
Dit omdat mijn vriendje komt, en ik dus weer terugmoet naar Bangkok :-)
Ik kom dus totaal 3 keer Thailand binnen. Met komst van NL erbij inbegrepen.
Of mag dit niet?
Groetjes!!
woensdag 23 mei 2012 om 11:05
Guesthouse in Chiang Mai waar wij verbleven;
http://www.phathaihouse.com/51/
Toen wij er waren (is al wel wat langer geleden in 2005) vonden we het een heel aangenaam guesthouse met een sfeervol ingerichte tuin. Alles was er superschoon en we vonden de kamer ook comfortabel (we hadden wel een wat luxere kamer gekozen). Ontbijt was niet inclusief, je kon wel lekker a la carte ontbijten en lunchen.
Aardige mensen die ons ook op weg hielpen met tickets en tours. Eigenaar is een Fransman, dus spreekt Frans (en Engels). Enig minpunt is dat dit hostel dan ook veel Fransen trekt. Wij betaalden toen 500 Baht voor een 2-persoons kamer met airco en badkamer.
Maar goed, ik weet niet of het dus nu ook nog zo goed is...
Wat betreft de trein; wij namen de nachttrein van Ayutthaya naar Chiang Mai en hebben een dag vantevoren kaartjes geregeld. Het zat toen al wel aardig vol, want we gingen voor 1ste klas en hebben uiteindelijk 2de klas kaartjes moeten nemen. Ik denk dat je de trein dus het beste wel een paar dagen vooruit kan boeken, want het is een gewild traject onder toeristen.
http://www.phathaihouse.com/51/
Toen wij er waren (is al wel wat langer geleden in 2005) vonden we het een heel aangenaam guesthouse met een sfeervol ingerichte tuin. Alles was er superschoon en we vonden de kamer ook comfortabel (we hadden wel een wat luxere kamer gekozen). Ontbijt was niet inclusief, je kon wel lekker a la carte ontbijten en lunchen.
Aardige mensen die ons ook op weg hielpen met tickets en tours. Eigenaar is een Fransman, dus spreekt Frans (en Engels). Enig minpunt is dat dit hostel dan ook veel Fransen trekt. Wij betaalden toen 500 Baht voor een 2-persoons kamer met airco en badkamer.
Maar goed, ik weet niet of het dus nu ook nog zo goed is...
Wat betreft de trein; wij namen de nachttrein van Ayutthaya naar Chiang Mai en hebben een dag vantevoren kaartjes geregeld. Het zat toen al wel aardig vol, want we gingen voor 1ste klas en hebben uiteindelijk 2de klas kaartjes moeten nemen. Ik denk dat je de trein dus het beste wel een paar dagen vooruit kan boeken, want het is een gewild traject onder toeristen.
woensdag 23 mei 2012 om 14:56
De afgelopen jaren zijn de visum regels verscherpt. De info die op around the globe wordt gegeven geeft wel aan dat je een visum nodig hebt. Misschien toch nog even checken? Ik weet het antwoord niet, was in 2010 voor het laatst in Thailand en had een uitreisticket binnen een maand.
Chiang Mai is een stad waar meer te doen is dan in Chiang Rai. Beide leuk, Chiang Mai wordt het meest bezocht.
Chiang Mai is een stad waar meer te doen is dan in Chiang Rai. Beide leuk, Chiang Mai wordt het meest bezocht.