Lijf & Lijn alle pijlers

Strakkere buik: tips??

20-07-2026 21:19 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik ben 32 jaar, 1,64 m lang en weeg 62 kg. Volgens mij heb ik geen overgewicht, dus afvallen is voor mij geen must. Ik zou eventueel naar ongeveer 59 kg willen gaan, maar meer hoeft voor mij niet.

Mijn grootste probleem is mijn buik. Ik heb altijd al wat buikvet gehad, maar na twee zwangerschappen is die slap geworden en heb ik het gevoel dat er zowel vet als los vel zit. Ik denk dat 3 kg afvallen daar niet veel verschil in zal maken.

Heeft iemand tips of ervaringen met hoe ik mijn buik wat strakker kan krijgen? Het hoeft echt geen strakke sixpack te worden, maar ik zou graag wat meer stevigheid willen en iets strakker.

Zijn er bepaalde tips of adviezen die jullie kunnen aanraden?

Alvast bedankt!
Hangt er helemaal vanaf wat je nu doet en hoe actief je al bent. Wil je er wat tijd insteken?
laiskuri schreef:
20-07-2026 21:25
Hangt er helemaal vanaf wat je nu doet en hoe actief je al bent. Wil je er wat tijd insteken?
Ik loop 2-3x per week hard (5-12km per keer). Train voor halve marathon. Ik Ben behoorlijk actief.
Train je ook met gewichten? Dat kan wat verschil geven in de vetverdeling van je lichaam.

Voor het vel zou bindweefselmassage misschien nog wat kunnen oplossen.

Plaatselijk vet verliezen is heel moeilijk/onmogelijk en uitgerekt vel gaat soms gewoon niet meer weg
dropdrop wijzigde dit bericht op 20-07-2026 21:34
2.13% gewijzigd
3 kilo gaat geen verschil maken maar 10 wel. Of krachttraining, spieropbouw en je vetpercentage naar beneden brengen. Dat hoeft allemaal niet want je lijkt me fit genoeg, maar als het je om die buik gaat is er weinig anders wat je kunt doen. Deels is ook een kwestie van hoe je gebouwd bent. Bij mij zit het vet op mijn bovenbenen, dat krijg ik ook niet weg (zelfs niet toen mijn bmi ooit heel laag was).
Accepteren. Elk figuur is mooi. Je buik heeft supergoede dingen gedaan, dat zie je nu.

Met krachttraining kun je een wat strakkere buik trainen, maar dan ben je veel tijd kwijt. Zeker drie keer per week krachtoefeningen.

En de vraag is of die buik dan zo strak is als je wil of dat jij altijd in de spiegel een onvolmaaktheid zult zien.

Dus, accepteren.

Mijn kuiten zullen nooit in een laars passen, terwijl ik bmi 20 heb. Te breed.
Ik zal het moeten accepteren, want ik ben veel te slank om nog wat aan die kuiten te kunnen doen.

Je bent goed zoals je bent.
Als je hoepelen leuk vindt kun je een fitnesshoepel proberen, doe bijvoorbeeld een 30 dagen challenge van bodyhoop. Verwacht geen wonderen maar het kan wel iets helpen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
KamilleT schreef:
20-07-2026 21:33
3 kilo gaat geen verschil maken maar 10 wel. Of krachttraining, spieropbouw en je vetpercentage naar beneden brengen. Dat hoeft allemaal niet want je lijkt me fit genoeg, maar als het je om die buik gaat is er weinig anders wat je kunt doen. Deels is ook een kwestie van hoe je gebouwd bent. Bij mij zit het vet op mijn bovenbenen, dat krijg ik ook niet weg (zelfs niet toen mijn bmi ooit heel laag was).
10 kilo afvallen gaat bij haar ondergewicht geven, lijkt me onverstandig. Gelukkig zeg je ook niet dat dat hoeft.

Ik denk dat wat je in je hoofd hebt, gewoon niet meer gaat gebeuren. Wat iemand anders ook schrijft, je lijf heeft je kinderen gedragen en daar horen littekens bij, in jouw geval in de vorm van een wat slappere buik. Ik ben ongeveer even oud, lang en zwaar als jij en heb ook een wat slappere buik. Ik snap je echt, ik baal vooral van het stukje ‘hangbuik’ over mijn keizersnede litteken, maar ik probeer het te accepteren (lukt ook niet altijd hoor), het is een litteken van wat mijn lijf voor mij en mijn kinderen gedaan heeft.

Sommige vrouwen komen met een hele strakke buik uit hun zwangerschappen, anderen niet, het is een beetje pech of geluk. Je kunt vast met krachttraining het iets sterker maken, maar je ideaal plaatje zit er misschien gewoon niet meer in.
Nou ja volgens mij kun je echt wel heel veel bereiken met een fors en gericht trainingsschema. De vraag is alleen of je daar de tijd en energie voor hebt.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
plastische chirurgie: liposuctie en buikwandcorrecties gaan je brengen wat je wil. Moet je alleen mazzel hebben dat de operaties goed verlopen.

Voor de rest met iedereen eens: accepteren.
Minik schreef:
20-07-2026 23:05
10 kilo afvallen gaat bij haar ondergewicht geven, lijkt me onverstandig. Gelukkig zeg je ook niet dat dat hoeft.

Ik had natuurlijk wel de som gemaakt voor ik dit schreef. Met 10 kilo minder heeft ze nog een gezond gewicht maar ik denk dat je beter kunt inzetten op spiermassa en je vetpercentage omlaag brengen. Als het echt losse huid is, kun je er (zelf) weinig aan doen.
Er is zeker wat aan te doen. Mijn nummer 1 keuze is (reformer) pilates en standing abs. Kun je gewoon thuis doen. Focus niet op afvallen maar op spieropbouw en sterk worden. Eet voldoende eiwitten. Probeer iedere dag 10.000 stappen te zetten en wat aan krachttraining te doen.

(Ik spreek uit ervaring)
Abs are made in the kitchen. Oefeningen zijn goed om je buikspieren sterker te maken, maar je gaat ze pas zien als je ernaar eet. Veel eiwitten en zo min mogelijk snelle suikers, dan behoud je je spiermassa en sla je wat je eet niet meteen als vet op. Afvallen lijkt me niet nodig :)
KamilleT schreef:
20-07-2026 23:40
Ik had natuurlijk wel de som gemaakt voor ik dit schreef. Met 10 kilo minder heeft ze nog een gezond gewicht maar ik denk dat je beter kunt inzetten op spiermassa en je vetpercentage omlaag brengen. Als het echt losse huid is, kun je er (zelf) weinig aan doen.
Ik denk dat het inderdaad om het vetpercentage gaat. Je kunt heel slank zijn, maar toch een relatief hoog vetpercentage hebben en een relatief lage spiermassa. Dat gaat het probleem van de losse huid niet verhelpen, maar door je vetpercentage omlaag te brengen (en dan kun je op hetzelfde gewicht blijven of zelfs iets zwaarder worden door een toegenomen spiermassa) ga je wel een plattere buik krijgen, en misschien zelfs buikspieren zien.

Krachttraining is in dat geval de beste optie. Gewoon een full body schema (dus bovenlichaam en onderlichaam) aangevuld met buikspieroefeningen die je na verloop van tijd kunt verzwaren door gewichten te gebruiken. Of je er zin in hebt, is een tweede. Sommige mensen vinden krachttraining leuk (ik), anderen haten het.
Rozebottel schreef:
20-07-2026 23:38
plastische chirurgie: liposuctie en buikwandcorrecties gaan je brengen wat je wil. Moet je alleen mazzel hebben dat de operaties goed verlopen.

Voor de rest met iedereen eens: accepteren.
Dit. Ik woog op een gegeven moment 51 kilo bij een lengte van 1.57 maar die buik. Bleek een grote diastase te hebben en veel los vel na 2 zwangerschappen. Na een buikwandcorrectie is mijn buik weer strak en kan ik weer zonder corrigerend ondergoed en mezelf scheren daaronder zonder die buik opt te tillen,

Het is wel echt een zware operatie , maar het was het waard.
Ik heb precies hetzelfde, zou na 2 zwangerschappen ook die buik wat strakker willen weer :) m’n heupen zijn ook breder geworden waar ik van baal, maar daar is niks aan te veranderen ben ik bang.
Maar het valt niet mee, zelfs na veel meer eiwitten eten, letten op suikers enz krijg ik er amper wat vanaf. Met jouw gewicht lijkt me niet dat je al een enorm vetpercentage hebt en gaat het ook moeilijker. Hoe lang is het geleden dat je 2e kindje is geboren? Want dat kan ook even duren voordat je weer gewicht zal verliezen.
Sleutel is weten hoeveel calorieën je nodig hebt per dag en hoeveel je eet per dag. Je beweegt al genoeg zie ik, let ook op dat je dan niet veel te weinig binnenkrijgt. Dan gaat je lichaam alles opslaan en zal je ook niet veel verliezen
apppie schreef:
21-07-2026 00:43
Abs are made in the kitchen. Oefeningen zijn goed om je buikspieren sterker te maken, maar je gaat ze pas zien als je ernaar eet. Veel eiwitten en zo min mogelijk snelle suikers, dan behoud je je spiermassa en sla je wat je eet niet meteen als vet op. Afvallen lijkt me niet nodig :)
De uitspraak is eigenlijk: abs are built in the gym, but revealed in the kitchen. Wat je eet is super bepalend, maar als je niet aan krachttraining doet, is er ook weinig om te revealen :biggrin:. Toen ik vooral cardio deed, bleef ik altijd toch een beetje papperig.

Goed advies om inderdaad genoeg eiwitten te eten, ik zou ook zorgen dat je genoeg vezels eet. Maar onderschat dus krachttraining niet. En dan niet alleen maar eindeloos buikspieroefeningen doen, maar compoundoefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk traint en dan liefst ook steeds wat hoger gaan in gewicht. Ik ben nu 35 en mijn lichaam heeft zich helemaal getransformeerd sinds ik krachttraining ben gaan combineren met wat meer eiwitten eten. Ben strakker dan ooit. En dat terwijl mijn gewicht dus helemaal niet zoveel is veranderd, ik ben gewoon vet verloren en heb spiermassa erbij gekregen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven