Werk & Studie alle pijlers

Studeren in het buitenland...

14-05-2012 11:23 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic over in het buitenland studeren.

Ik zelf zit er over te denken om dat in mijn 3de jaar te doen (Ik studeer pedagogische wetenschappen).

Bij ons is het eerste halfjaar helemaal vrijgeroosterd en dat is speciaal om het buitenland mogelijk te maken. Dit zou voor mij dan in tweede helft 2013 vallen. (Schooljaar 2013-2014)

Ik ben wel benieuwd naar alle ins en outs.

Waar ben je geweest/Waar zit je nu/ Waar wil je heen?

Welke studie?

Hoe heb je je voorbereid? (Taal etc..)

Hoe heb je de financieen geregeld?

Ik zelf heb in eerste instantie voorkeur voor Canada/Australie maar vanwege de kosten valt dat denk ik wel af.

Daarna heb ik voorkeur voor Londen maar ik weet niet of mijn Uni daar een verband mee heeft. Ook andere steden in Engeland of evt. Ierland spreken me wel aan dus het blijft een optie.

Daarnaast lijkt Spanje, Frankrijk of Italië me ook onwijs leuk...maaaaar daar moet je de taal spreken van het land en dat is wel weer eeeen heel gedoe om dat echt heel goed te leren in een jaar.

Ik hoop op veel leuke reacties en misschien kunnen we elkaar helpen met tips!
Ik heb in 2002/2003 een jaar in Duitsland gestudeerd. Een jaar om nooit meer te vergeten (zeker niet omdat ik mijn echtgenoot heb leren kennen). Het is in ieder geval een leuke ervaring! Succes ermee!
DOEN, DOEN, DOEN!!!

Er zijn ook veel universiteiten met internationale programmas voor Erasmus studenten. Kijk bijvoorbeeld eens naar Scandinavie.

En vraag bij je universiteit na met welke unis ze een uitwisselingsprogramma hebben.

Mijn tijd in het buitenland was geweldig en zal ik nooit vergeten. Het was zelfs een reden om te emigreren naar een buurland.
Ik heb in belgie en in oostenrijk gestudeerd, en nog een stage in latijns amerika, had het niet willen missen

qua geld vooral veel fondsen aanschrijven en, behalve je ticket vallen de kosten vaak wel mee is mijn ervaring
Ik heb maar een advies: pas op met leuke buurjongens. Straks blijf je daar wonen. Ik spreek uit eigen ervaring
Adeline,

In Spanje heb ik vaak les gegeven aan buitenlandse studenten. Als je in het land zelf de taal leert, kan je binnen een paar weken zo veel spreken alsof hier twee jaar hebt gestudeerd. Er zijn goedkope instituten en verblijf in een gezin is de goedkoopste en de beste manier om te leren. Je kan voor twee of drie weken zo'n cursus volgen. Kies geen grote stad, zeker geen Barcelona of Madrid. Dat is veel duurder en het is makkelijker dat je alleen met Engels uit de voeten kan. Dan leer je niet zo snel. Ik zou zeggen, gewoon doen. Ik kon geen woord Nl spreken toen ik naar Nederland voor een paar maandjes kwam studeren. En nog maals, pasop met de buurjongens
Ja oppassen met jongens idd...

Ik ben ooit als uitwisselingsstudent naar de UK gegaan, en heb daarna op verschillende plekken in de UK gewerkt en ben nu docent op een universiteit in de UK.

Ik heb ook met uitwisselingsstudenten te maken, en mijn tip is ga dus vooral met een programma. Op mijn universiteit mag ik niemand aannemen van een plek waar we geen uitwisselingsovereenkomst mee hebben. Ik denk dat dat op de meeste plekken zo is in de UK, of je moet een heeeeele grote zak met geld meenemen (het collegegeld gaat naar 8-9000 pond op de meeste plekken vanaf volgend jaar).

Een degree in Pedagogy ga je -denk ik- niet vinden, kijk dus naar Early Childhood studies, Youth studies, Education, dat soort dingen. Maar hopelijk heeft je eigen universiteit al een relevant programma uitgezocht.

En verder zeg ik dus ook DOEN!
@Mefs: jij hebt het dus andersom gedaan? haha. Leuk! Spanje spreekt mij heel erg aan, alleen kijk ik wel op tegen de taal. Een beetje Spaans lukt wel maar echt studeren op de universiteit in het Spaans? Dat is wel een heel stapje hoger denk ik.

@Anna: Ja, we hebben een algemene lijst en ook nog een faculteit (Sociale wetenschappen) lijst met overeenkomsten. Dan hoef je volgens mij ook niet het collegegeld van het gastland te betalen maar betaal je gewoon alleen in Nederland.
Ach, als jij naar Spanje wilt, heb je nu nog een jaar de tijd om de taal enigzins onder de knie te krijgen! Moet lukken toch?!

Veel plezier met je plannen!
This is not kosher!
Dat laatste wat je zegt klopt. Het beste kun je op een Erasmus-uitwisseling gaan. Is bijna letterlijk een kwestie van drie formuleren invullen en gaan. In het buitenland spreken mensen ook Engels, dus je hoeft de taal van het land niet te spreken.

Ik ben zelf een half jaar in Istambul geweest en dat kan ik je aanraden.
Als er een overeenkomst is hoef je idd geen collegegeld te betalen. Verder zou ik vooral vroeg beginnen. Bij mij ging er vanalles mis, het bleek namelijk dat de lijst van mijn NLse uni een beetje oud was en de Britten riepen dat ze van niks wisten en ik stond dus al in de UK en had woonruimte geregeld etc. Is allemaal wel goed gekomen.. -ach dat was in de prehistorie, is ws allemaal veel beter geregeld nu-

Taal, ik zou zelfs in het Engels nog een cursus academic English doen nadat je bent aangekomen (colleges beginnen pas midden/eind September), die worden vaak voor de exchange students geregeld.

Als je verder nog vragen hebt lees ik het wel, het is hier nakijkseizoen dus ws zit ik veel te veel te forummen tussen het ontcijferen van de epistels door.
@lupine: Dat wat jij zegt geldt misschien voor Istanbul maar in bijv. Spanje, Italie, Frankrijk worden de vakken in de taal van het land gegeven dus dan kom je niet zo ver met Engels.

@Anna: Heb jij tips over welke Universiteit ik het beste zou kunnen kiezen?

Mijn universiteit heeft een samenwerking met:

Queen's University of Belfast

University of Hull

University College Cork

en specifiek een verband sociale wetenschappen met:

National University of Ireland, Maynooth

University of Limerick

Trinity College Dublin

Middlesex University

Queen’s University Belfast (Northern Ireland)

University College London

University of Southampton

University of Sussex, Brighton
.
Als je geen collegegeld hoeft te betalen, gaat Londen ws niet goedkoper zijn dan Canada. Qua vliegticket misschien wel, maar dat is maar eenmalig (en met een beetje geluk ben je voor ruim 500 euro in Canada). Levensonderhoud is vooral in de grote steden duur (maar is het wel heel erg waard).
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
En qua financiering: kijk eens op de beursopener van het Nuffic of je daar iets kunt vinden.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ja idd London is duur, maar wel echt heel leuk! University College London heeft een hele goede reputatie. Maar de pedagogische opleidingen van de universiteit van Londen, waar UCL deel van uitmaakt, zitten allemaal bij het Institute of Education (kan ik je aanraden, maar het is dus de vraag of er met dat istituut dan ook een uitwisselingsovereenkomst is). Je zou bijv wel naar Psychologie vakken op UCL kunnen kijken, maar dat hebben zij niet in de Social Sciences ingedeeld.

Trinity Collge Dublin heeft ook een prima reputatie en daar gebeurt zeker het een en ander op pedagogisch/psychologisch gebied (en het is heel mooi daar). En die vallen daar binnen de faculteit social sciences.

Dit zijn de twee die er qua reputatie voor mij uitspringen. Queen's staat ook goed bekend, Hull en Sussex ook wel okay (maar dat is dan weer niet echt een leuke stad).

Limerick zou ik niet doen. De andere universiteiten heb ik niet zo'n goed beeld van.
@daffodil: Alleen voor Europa (Dus bijv. Londen) krijg je een erasmusbeurs en in Canada niet. Dat maakt toch wel een verschil.

Ik ga Nuffic eens bekijken.

@:Anna: Dankjewel! Ik heb ook al een mailtje gestuurd naar de international office voor info over Londen want ik geloof dat daar dit jaar bijv. alleen een research plek was en daar heb ik niets aan.
Middlesex University is ook in Londen he, als je speciaal graag naar Londen wil. Daar valt psychologie wel onder Social Sciences, maar Education zit in een andere faculteit daar. Ik vermeld dit erbij omdat dat best wel eens uit kan maken ivm met contracten/geldstromen en dat soort onhandige dingen.

Succes!
Echt?

Ok, nu voel ik me best wel heel erg dom, hahaha.

Ga ik daar nog eens wat beter naar kijken.

Maar Middlesex heeft dus niet zo'n goede reputatie?
Ik lees nu de ervaringen van twee studenten en volgens mij is Middelsex inderdaad niet een hele goede universiteit.
Ik ben in Parijs en Damascus geweest voor studie en stage en het was zo fantastisch. Doen! Overigens zit je qua kosten in de UK wel ongeveer in het duurste land ter wereld dus hou daar rekening mee.
DOEN DOEN DOEN;) Heb 8 maanden in Vancouver,BC gezeten. Als uitwisselingsstudent betaal je als het goed is geen collegegeld (alleen aan de eigen uni), dus daar hoef je niet naar te kijken. Canada is een geweldig land om te wonen, er is zo veel te zien! (mocht het nog je eerste keus zijn)

Budget heb je denk ik helemaal in eigen hand, ik had meer dan 10.000 voor dat ik weg ging en kwam terug met nog 2500, maar kreeg natuurlijk wel een uitwonende beurs + OV vergoeding. Reken er op dat je niet alleen wil studeren, maar ook het een en ander van de omgeving wil zien;)
Is niet dom hoor Adeline:) Ik moest het ook nog even opzoeken, en Middelsex schijnt ook een dependance in Dubai te hebben, tja!

Ik zou dan eerder naar Sussex gaan, dat zit in Brighton een uurtje van Londen aan de kust. Middelsex ken ik eigenlijk niet zo, en op zich zegt dat ook al wel een beetje iets. Het lijkt me een nieuwe universiteit die meer op onderwijs dan onderzoek is gericht. Bij Sussex zie ik dat de toelatingseisen ook hoger liggen, en het is ook een universitiet die -volgens mij- wat meer 'reseach active' is.

Wat een spannende plekken allemaal zeg Damascus, Turkije, ik wil ook weer!!!
Ik krijg er steeds meer zin in!

Belfast (Queens) lijkt mij ook wel wat en ik ga ook eens kijken naar Dublin aangezien je die wel aangaf als goede Universiteit.

Cambridge/oxford lijkt me ook heel erg leuk maar die staat nu niet op de lijst.

@Dutchvancouverite: Hoeveel betaalde jij per maand aan accomodatie en eten? Even voor mijn idee.

@Naira: Parijs lijkt mij ook geweldig. Staat volgens mij nu niet op de lijst maar zou er even wat beter naar moeten kijken. Sprak jij al goed Frans of hoe heb jij je daarop voorbereid?
Omdat ik op uitwisseling was, had ik gegarandeerd een plek op de campus, ook al een ervaring opzich, omdat hier in NL geen vergelijkbaar campus leven is. Voor mijn kamer was ik 625$ per maand kwijt, alles inclusief. Prijzen off-campus liggen hoger en zijn vaak excl. Al weet ik niet hoe dat in andere steden zit, ik heb gehoord dat Vancouver de duurste stad van het land is...

Eten vind ik heel lastig om te zeggen, ook omdat ik dat niet heel precies heb bijgehouden. Het enige wat ik weet is dat het wel goedkoper had gekunt, ik heb vrij ruim geleeft (vind ik zelf). Canada is niet heel goedkoop. De site van mijn uni geeft nu zelf aan ongeveer $1500 p/term (groceries), en dat zou nog best wel eens zo kunnen zijn, dus ongeveer 375 p/m. 75-90$ per week zou best nog wel eens kunnen kloppen, als ik er nu aan denk. Maar zoals ik al zei, ik heb niet echt op de kleintjes gelet. als je echt alles bij de No Frills koopt ben je een stuk goedkoper uit dan de Save On bijvoorbeeld.

Verder moet ik zeggen dat, heel belangrijk vanuit studenten perspectief, ik de alcohol niet heel erg goedkoop vond, maar dat heeft ook te maken met het feit dat er hoge belastingen op geheft worden door de BC government

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven