Alledaagse succesrecepten
maandag 14 mei 2012 om 16:13
Iedereen heeft ze denk ik wel. Alledaagse recepten die je zeer regelmatig op tafel zet en die altijd goed in de smaak vallen. Volgens mij is er nog geen topic voor, dus het leek me een goed idee om er een te openen.
Ik trap af.
1 pak gele rijst
2 kipfilets
1 chorizoworst
1 bakje champignons
1 zak spinazie
1 bekertje creme fraiche
Rijst koken. Kip & chorizo bakken, champignons erbij, spinazie erbij laten slinken en de creme fraiche erdoorheen roeren. Apart serveren of rijst erdoorheen roeren.
Ik trap af.
1 pak gele rijst
2 kipfilets
1 chorizoworst
1 bakje champignons
1 zak spinazie
1 bekertje creme fraiche
Rijst koken. Kip & chorizo bakken, champignons erbij, spinazie erbij laten slinken en de creme fraiche erdoorheen roeren. Apart serveren of rijst erdoorheen roeren.
maandag 14 mei 2012 om 16:21
Klinkt lekker!
Als ik niet weet wat ik moet maken of zin heb ik 'troostvoer' maak ik vaak linzen. Als ik chorizo in huis heb, doe ik dat erin, anders wordt het vegetarisch. De rest van de ingredienten heb ik eigenlijk standaard wel liggen.
-uitje+ knoflook fruiten
-chorizo in blokjes kort meebakken
-gesneden paprika, tomaat en wat ik verder maar in huis heb erbij (bijv. prei)
-kruiden met chili, peper, zout als er geen chorizo inzit, beetje kummel
-Blikje gepelde tomaten, linzen (op gevoel), bouillonblokje en wat kokend water erbij
Pruttelen.
Ik gooi er voor het eten vaak nog wat peterselie over en verder heeft het echt niets nodig.
Als ik niet weet wat ik moet maken of zin heb ik 'troostvoer' maak ik vaak linzen. Als ik chorizo in huis heb, doe ik dat erin, anders wordt het vegetarisch. De rest van de ingredienten heb ik eigenlijk standaard wel liggen.
-uitje+ knoflook fruiten
-chorizo in blokjes kort meebakken
-gesneden paprika, tomaat en wat ik verder maar in huis heb erbij (bijv. prei)
-kruiden met chili, peper, zout als er geen chorizo inzit, beetje kummel
-Blikje gepelde tomaten, linzen (op gevoel), bouillonblokje en wat kokend water erbij
Pruttelen.
Ik gooi er voor het eten vaak nog wat peterselie over en verder heeft het echt niets nodig.
maandag 14 mei 2012 om 16:36
Klinkt allemaal lekker, goed topic ook!
Ovenschotel: Hamrolletjes met spinazie
pakje ham
paar plakjes kaas
(kant en klare) aardappelpuree (2 a 3 zakjes)
grote pot spinazie (a la creme)
Ui
Ovenschaalbodem bedekken met hamrolletjes gevuld met spinazie. Hier bovenop de ui. Daar boven op de aardappelpuree. Als laatste kaas over de aardappelpuree. Ongeveer 20 minuutjes in de oven, en dan smullen!!
Ovenschotel: Hamrolletjes met spinazie
pakje ham
paar plakjes kaas
(kant en klare) aardappelpuree (2 a 3 zakjes)
grote pot spinazie (a la creme)
Ui
Ovenschaalbodem bedekken met hamrolletjes gevuld met spinazie. Hier bovenop de ui. Daar boven op de aardappelpuree. Als laatste kaas over de aardappelpuree. Ongeveer 20 minuutjes in de oven, en dan smullen!!
maandag 14 mei 2012 om 16:43
maandag 14 mei 2012 om 16:45
quote:mamalola schreef op 14 mei 2012 @ 16:36:
@ webs....
Wat voor linzen gebruik je en moet je die niet eerst op in water zetten. Verder..... klinkt goed.Ik heb meestal rode of gele linzen en zet ze nooit in water op vooraf, maar laat het dus pruttelen met alles in de pan tot het grootste deel van het water/saus is verdampt en de linzen gaar zijn. (half uurtje - drie kwartier)
@ webs....
Wat voor linzen gebruik je en moet je die niet eerst op in water zetten. Verder..... klinkt goed.Ik heb meestal rode of gele linzen en zet ze nooit in water op vooraf, maar laat het dus pruttelen met alles in de pan tot het grootste deel van het water/saus is verdampt en de linzen gaar zijn. (half uurtje - drie kwartier)
maandag 14 mei 2012 om 16:48
Pasta met spekjes en roomsaus
Pasta koken
Uitje + knoflook fruiten, spekjes bakken
Room erdoor, met flink wat zwarte peper en een snufje nootmuskaat
Roomsaus door de pasta roeren, verse parmezaanse kaas erover. Altijd lekker
De spekjes kunnen evt vervangen worden door zalm, is eigenlijk nog lekkerder maar omdat Vriend geen vis lust, doe ik er vaker spekjes door.
Pasta koken
Uitje + knoflook fruiten, spekjes bakken
Room erdoor, met flink wat zwarte peper en een snufje nootmuskaat
Roomsaus door de pasta roeren, verse parmezaanse kaas erover. Altijd lekker
De spekjes kunnen evt vervangen worden door zalm, is eigenlijk nog lekkerder maar omdat Vriend geen vis lust, doe ik er vaker spekjes door.
maandag 14 mei 2012 om 16:51
maandag 14 mei 2012 om 16:56
Ovenschotel met rode kool
1 bekertje creme fraiche (halfvet)
1 zak aviko Zwitserse aardappelschotel
1 pak diepvries rodekool met appel (deelblokjes)
1 grote (magere) rookworst
Ovenschaal invetten, bodem bedekken met plakjes rookworst
Dan ontdooide diepvries-rode kool mengen met creme fraiche en over de rookworst verdelen. Zak (bevroren) Zwitserse aardappelschotel (Rosti) er over heen verdelen. 25 min op 200graden...... jummie!
1 bekertje creme fraiche (halfvet)
1 zak aviko Zwitserse aardappelschotel
1 pak diepvries rodekool met appel (deelblokjes)
1 grote (magere) rookworst
Ovenschaal invetten, bodem bedekken met plakjes rookworst
Dan ontdooide diepvries-rode kool mengen met creme fraiche en over de rookworst verdelen. Zak (bevroren) Zwitserse aardappelschotel (Rosti) er over heen verdelen. 25 min op 200graden...... jummie!
maandag 14 mei 2012 om 18:49
maandag 14 mei 2012 om 19:51
In de wok:
Gamba's roerbakken met wat knoflookpasta (en evt. een klein rood pepertje), paar gesneden champignons erbij, Thaise roerbakgroenten erbij, noodles erbij (even twee minuten in kokend water leggen, uit elkaar trekken en afgieten), scheutje oestersaus erbij. Op het laatst een flinke hand taugé erbij en serveren met kroepoek.
Gamba's roerbakken met wat knoflookpasta (en evt. een klein rood pepertje), paar gesneden champignons erbij, Thaise roerbakgroenten erbij, noodles erbij (even twee minuten in kokend water leggen, uit elkaar trekken en afgieten), scheutje oestersaus erbij. Op het laatst een flinke hand taugé erbij en serveren met kroepoek.
maandag 14 mei 2012 om 20:06
"gezonde broodjes shoarma"
iets van hamlappen of filetlapjes (of kip)
diverse groente (bijv prei, courgette, paprika, champignons)
shoarmakruiden
pitabroodjes
Groente vast bakken terwijl het vlees (in reepjes) "marineert"in de kruiden. Vlees bakken terwijl je de groente even apart houdtben groente weer bij het vlees gooien als het bijna klaar is. Pita's vullen en naar smaak curry of andere saus erbij.
Smaakt als "snacken" maar toch nog redelijk gezond (zeker als je volkoren pita's gebruikt).
iets van hamlappen of filetlapjes (of kip)
diverse groente (bijv prei, courgette, paprika, champignons)
shoarmakruiden
pitabroodjes
Groente vast bakken terwijl het vlees (in reepjes) "marineert"in de kruiden. Vlees bakken terwijl je de groente even apart houdtben groente weer bij het vlees gooien als het bijna klaar is. Pita's vullen en naar smaak curry of andere saus erbij.
Smaakt als "snacken" maar toch nog redelijk gezond (zeker als je volkoren pita's gebruikt).
maandag 14 mei 2012 om 20:15
Pasta koken.
Gesnipperd uitje fruiten, paar plakjes ontbijtspek in stukjes snijden en erbij, paar kerstomaatjes erin en gehakte spinazie (diepvries erbij) als de spinazie warm is zoveel boursin (of soortgelijk) erbij dat het een mooie saus is. Lekker peper erover heen malen en eventueel een beetje zout. Pasta erdoor mengen en opeten.
Hoeveelheden afhankelijk van aantal personen, ik maar het meestal alleen voor mezelf en dan doe ik een klein uitje, 3-4 plakjes spek ca 5-6 tomaatjes en iets van 200-250 gram spinazie.
Gesnipperd uitje fruiten, paar plakjes ontbijtspek in stukjes snijden en erbij, paar kerstomaatjes erin en gehakte spinazie (diepvries erbij) als de spinazie warm is zoveel boursin (of soortgelijk) erbij dat het een mooie saus is. Lekker peper erover heen malen en eventueel een beetje zout. Pasta erdoor mengen en opeten.
Hoeveelheden afhankelijk van aantal personen, ik maar het meestal alleen voor mezelf en dan doe ik een klein uitje, 3-4 plakjes spek ca 5-6 tomaatjes en iets van 200-250 gram spinazie.
dinsdag 15 mei 2012 om 11:34
Dobbelsteentjes spek in de pan, groene paprika erbij, rode paprika er bij, een ui, blikje mais en witte bonen in tomatensaus.
Eten met witte rijst.
Simpel, kleurrijk en erg lekker!
Ook lekker:
stukjes kipfilet gekruid met cajunkruiden, allerlei groente toevoegen, bijvoorbeeld: prei, ui, paprika, broccoli, winterpeen en tomaten.
Halve liter groentebouillon erbij doen.
Stukjes aardappel (kook ik meestal al wel een beetje voor) en een uur laten sudderen.
Gezond, en erg lekker!
Eten met witte rijst.
Simpel, kleurrijk en erg lekker!
Ook lekker:
stukjes kipfilet gekruid met cajunkruiden, allerlei groente toevoegen, bijvoorbeeld: prei, ui, paprika, broccoli, winterpeen en tomaten.
Halve liter groentebouillon erbij doen.
Stukjes aardappel (kook ik meestal al wel een beetje voor) en een uur laten sudderen.
Gezond, en erg lekker!
dinsdag 15 mei 2012 om 15:38
Vrij naar Matthijs Vrieze:
Kip in stukjes, rondom bruin bakken in een stoofpan. Courgette erbij (ook in stukjes) en verder doe ik er nog wat groente naar keuze bij (prei en paprika zijn favoriet). Even aanbakken. Scheutje ketchup erop, een paar lepels honing en een beetje limoensap. De boel lekker gaar laten smoren (water toevoegen als het droog dreigt te koken) en de pan van het vuur halen. Mandarijnenpartjes erdoor roeren. Heerlijk bij couscous, bulgur, noedels of rijst!
Klinkt vunzig, is heerlijk!
Edit: goed topic trouwens, heb al vier recepten overgepend!
Kip in stukjes, rondom bruin bakken in een stoofpan. Courgette erbij (ook in stukjes) en verder doe ik er nog wat groente naar keuze bij (prei en paprika zijn favoriet). Even aanbakken. Scheutje ketchup erop, een paar lepels honing en een beetje limoensap. De boel lekker gaar laten smoren (water toevoegen als het droog dreigt te koken) en de pan van het vuur halen. Mandarijnenpartjes erdoor roeren. Heerlijk bij couscous, bulgur, noedels of rijst!
Klinkt vunzig, is heerlijk!
Edit: goed topic trouwens, heb al vier recepten overgepend!
dinsdag 15 mei 2012 om 15:48
Makkelijke kipsateetjes van mijn oma
stuk of 5 eetlepels ketjap manis
3 theelepels djahé
3 theelepels ketoembar
1 theelepel djintan
1 flinke theelepel suiker ( bruin)
2 tenen knoflook
een halve ui
--> Dit allemaal in een kom mengen. Dit is ongeveer goed voor 250 gram gesneden kipstukjes/reepjes. Ik woon alleen dus kook ook vaak voor mijzelf.
Kip erbij, even laten staan ( ik doe zelf als ik thuiskom maak ik direct de marinade en doe de kip erin. Dan ga ik vanalles doen ben ik zo een half uur verder) Maar hoe langer gemarineerd, hoe beter.
Kip droogbakken in de pan, marinade ook meeverhitten!
Rijst koken, kip erbij, satésaus erbij ( koop ik gewoon van Wijko in een pakje en doe ik er een scheutje ketjap en sambal bij)
Klaar! En lekker! Mijn vriend is er dol op.
stuk of 5 eetlepels ketjap manis
3 theelepels djahé
3 theelepels ketoembar
1 theelepel djintan
1 flinke theelepel suiker ( bruin)
2 tenen knoflook
een halve ui
--> Dit allemaal in een kom mengen. Dit is ongeveer goed voor 250 gram gesneden kipstukjes/reepjes. Ik woon alleen dus kook ook vaak voor mijzelf.
Kip erbij, even laten staan ( ik doe zelf als ik thuiskom maak ik direct de marinade en doe de kip erin. Dan ga ik vanalles doen ben ik zo een half uur verder) Maar hoe langer gemarineerd, hoe beter.
Kip droogbakken in de pan, marinade ook meeverhitten!
Rijst koken, kip erbij, satésaus erbij ( koop ik gewoon van Wijko in een pakje en doe ik er een scheutje ketjap en sambal bij)
Klaar! En lekker! Mijn vriend is er dol op.