Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Je kan beter af en toe een stukje kip eten dan vegaburgers denk ik. Check de ingrediënten anders eens?

Welkom Flip
Ik ben weer helemaal geinspireerd om vegaburgers te gaan maken door Maria. Leuk! En handig om restjes kaas, groenten of noten mee op te maken.

Flip, leuk dat je meeschrijft. Je verhaal lijkt wel wat op dat van mij. Ik eet ook vegetarisch, heb ook 2 jonge kinderen en nog een groot kind

Ik vond de aanpassing aan AA-eten ook niet heel erg groot omdat ik ook al was gewend aan veel groenten, peulvruchten en noten. Ik moet wel veel laten haha: suikerrrr, chocola en kaas. Ik at heel veel kaas.

Sanna, aan die vermoeidheid kan Amber niets doen Ik was 10 kilo gekeden nog veel moeier. Het is de combinatie van gezin en een boel late diensten op m'n werk waar ik af en toe bekaf van ben.
Trouwens, ik zou wel eens willen weten hoe Amber aankijkt tegen quorn. Ik eet dat graag: mager, eiwitrijk en lekker.

Dus Amber, als je meeleest ;)
Anne, ik eet ook veel kaas. Op brood vind ik ook niet veel andere dingen lekker. Ik houd niet van zoet en bijvoorbeeld plakjes vegetarische kipfilet zijn denk ik ook niet zo gezond, aangezien ze in een fabriek gemaakt worden met van alles en nog wat erin. Dan kom je toch al snel bij kaas uit. Ik eet gewoon 48+, dus wel heel erg veel vet. Ik denk dat ik toch snel het eerste boek van AA moet kopen, want ik heb niet echt iets over kaas gelezen in het kookboek.

Quorn eet ik ook regelmatig, ik vind het het lekkerst om door de rijst te eten. Tofu schijnt ook al niet goed te zijn om elke keer te eten. Mijn kinderen vinden die Quorn sate stukjes heerlijk (ik ook trouwens), maar die zullen wel helemáál niet AA-verantwoord zijn. Ik ben dus ook wel benieuwd naar het antwoord op jouw vraag.

Sanna, ik probeer het zoveel mogelijk af te wisselen. De ene dag tofu, de andere dag Quorn, dan weer iets met linzen en noten, regelmatig vis en soms een vegaburger, -balletjes of -nuggets van de Appie. Ik denk dat ik wel vaker peulvruchten moet eten en de kant en klare burgers moet laten staan.
@maria thx voor de uitleg, dat maakt al een hoop duidelijk ;) Ga ik ook eens proberen, want lijkt me erg lekker! Af en toe haal ik nog wel eens vegaburgers bij de natuurvoedingswinkel, maar ondanks dat het bio is lijkt het me toch niet al te best.

@sanne die moeheid komt bij mij door mijn darmziekte, een drukke baan (die misschien iets te druk is als je een chronische ziekte hebt) en zware medicatie. Daardoor een te lage bloeddruk en daardoor voel je je slap. Kan eten helaas niet zoveel aan veranderen. Maar ik probeer het maar zo te zien; als ik slecht zou eten dan was ik waarschijnlijk nog veel verder van huis!

@flip welkom! Leuk dat je meeschrijft. Amber is geen fan van kaas, dus ik moet je teleurstellen haha! Geitenkaas en schapenkaas zijn beter (denk aan feta), dus dat gebruik ik wel vaak. Ik doe meestal elke dag wat kaas door mijn lunchsalade heen. Doordat ik geen brood meer eet mis ik het verder niet echt, en vroeger at ik echt VEEL kaas! Ik vergrijp me alleen nog wel eens aan een lekker kaasplankje, van die echt goeie blauwschimmelkaas en rauwmelkse brie... krijg er meteen zin in als ik het typ ;)

De komende anderhalve week ben ik in het buitenland, dus dat gaat best lastig worden met het amberen. Ik ga er maar gewoon het beste van maken, maar zijn er nog mensen met tips?
@quornliefhebbers: Ik heb Julia Kang gevraagd wat zij er van vindt, en zij gaat uitzoeken wat er in zit en of het goed voor je is of niet. Wordt vervolgd

Tips voor Es: Eet veel groente, fruit, ei en dingen die je herkent

Doe niet te spastisch maar als je een keuze hebt, kies dan voor iets puurs.
Bedankt, Francisca! Ken je haar persoonlijk?
Nee, maar zij reageert wel altijd op vragen. Amber niet (meer)
essssster eet je helemaal geen brood meer? Ik eet nog wel regelmatig spelt of zuurdesem. Maar moet zeggen dat de verleiding groot is om voor makkelijk te kiezen en zo'n boterham in mijn tas te gooien, dan een hele salade te maken. Maar ik wordt steeds creactiever.

Ligt er aan waar je naartoe gaat in het buitenland, bijvoorbeeld een mediteraans land kun je lekker veel salade eten en groentes bestellen en het brood weglaten? Lijkt me wel een uitdaging ja. Of, als het echt niet anders kan, wel een wit broodje nemen maar dan de helft van wat je normaal zou eten? Dan controleer je je porties nog een beetje.

Ik wist niet dat amber ook wel anti-kaas was, ja wel volle kaas idd. Ik eet nu af en toe nog een plakje 30+.

Ik doe trouwens boodschappen bij de jumbo daar is goed bio te shoppen. Zouden die producten net zo 'zuiver' zijn als in de natuurwinkel? Vroeg ik me af toen ik daar was.
Waar kopen jullie speltbrood en zuurdesembrood? Ik woon niet in een grote stad en ik zou niet weten waar ik dat hier moet halen. En kun je dat ook gewoon invriezen?
@sanna1: Amber is 'anti'koemelk. Dus als je voor kaas gaat, ga dan voor geitenkaas, en deze mag gewoon volvet zijn.

En voor supermarktbio: dit is net zo onbespoten als groentebiowinkelgroente, alleen is het meestal in plastic verpakt dus wel minder goed voor het milieu. En de boeren in het buitenland houden er minder aan over omdat het toch wat goedkoper wordt verkocht.

@flip: Hier in het dorp bij de bakker verkopen ze speltbrood en zuurdesembrood. Dit kan je prima invriezen. Doe ik ook en pak dan elke dag het aantal sneetjes wat ik ga opeten, zodat ik elke dag vers brood heb.
@flip

gewoon de natuurwinkel, of bij een goede bakker ! Ben gewoon ergens binnengelopen en gevraagd, Bakkers weten wel van elkaar wie het verkoopt.

Invriezen heb ik nog niet gedaan maar ik las hier dat het makkelijk aan elkaar vriest dus dat je het beste in pakketjes kan invriezen. Succes!
Wat klink ik belerend

Zo bedoel ik het niet hoor
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga morgen meteen wat winkels af. Ik denk dat ik wel gewoon kaas blijf eten, maar wat minder dan nu. Ik lust helaas geen geitenkaas. Ik ben er ook niet zo voor om koemelk te eten/drinken, maar gewone melk/vla/yoghurt en zo neem ik ook al eigenlijk nooit en vlees dus ook niet. Ik denk dat voor mij kaas dan toch wel goed is om te nemen.
Kaas moet kunnen

(En dan geen light)
of zelf bakken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Af en toe wat volvette kaas moet kunnen (of eigenlijk: ik kan het niet laten ).

Ik heb ook voor het eerst een werklunch gemaakt, ben benieuwd.

Komende dagen ben ik ook veel van huis dus dat wordt weer lastig, ik denk dat ik maar een voorraadje groentesapjes maak.

@maria: Groenteburgers zelf maken is een goed idee, niet eens heel moeilijk dus!

@sanna en flip: ik vries desembrood ook altijd in, maar aan elkaar vastvriezen heb ik niet gehad. Met gewoon brood heb ik dat altijd veel erger, desembrood is heel stevig.
Ik at tot twee weken geleden elke avond een stuk vlees en ben dat nu aan het beperken tot twee keer per week. Daarnaast 1 a 2 keer vis en de rest tofu of ei (of niets). Maar begon me al af te vragen hoe ik wat afwisselender kon eten.

Had de falafel al in mijn handen in de supermarkt, maar toen ik de ingrediënten las, dacht ik, dat eet ik eigenlijk ook al als lunch, maar dan zonder de toevoegingen...

Maria, dank voor de beschrijving voor het zelf maken van groenteburgers! Dat maakt het 's avonds een stuk makkelijker om die er nog even bij te maken (uit de vriezer te halen).

Heb een gezin met 2 peuters, een baby en een mannetje die gewoon graag aardappels, vlees en groente eet (in die volgorde) en kook me dus wezenloos 's avonds om iedereen van een goede en lekkere maaltijd te voorzien...
Hey, zo een man heb ik ook...

Ik kan melden, verse kokosnoot is heerlijk!
quote:anne_82 schreef op 15 mei 2012 @ 21:31:

Heb een gezin met 2 peuters, een baby en een mannetje die gewoon graag aardappels, vlees en groente eet (in die volgorde) en kook me dus wezenloos 's avonds om iedereen van een goede en lekkere maaltijd te voorzien...Dat is echt lastig, ja. Ik kook elke dag al 2 verschillende maaltijden, omdat mijn vriend wel vlees eet en niks lust (hij werkt heel veel en ik werk nu niet, dus ik heb dat wel voor hem over, al baal ik er wel van dat hij gezond eten niet belangrijk vindt). Maar ik denk dat wanneer ik helemaal a la Amber kook, mijn kinderen het niet zullen waarderen. Toch ga ik dat voor het grootste deel wel doen, dan moeten ze er maar aan wennen. Gelukkig zijn het geen heel lastige eters.
Wow, wat een activiteit in het topic opeens! Mooi zeg

@sanna ik eet nog wel brood, maar eigenlijk alleen in het weekend. Doordeweeks eet ik altijd een salade en dat bevalt me al een paar maanden prima. Is wel meer werk, maar scheelt dat mijn vriend ook meedoet (en het regelmatig maakt). En zoveel geef ik niet om brood, moet ik eerlijk zeggen. Al hebben ze hier (ik woon in een grote stad) enorm veel keus in zuurdesembrood, dus in het weekend is het telkens weer lastig om een keus te maken, haha

@flip lijkt me wel lastig om telkens 2 verschillende maaltijden te koken. Vind de maaltijden namelijk vaak al best veel werk, knap dat je dat doet! Verder; als jij graag kaas wil eten, dan moet je dat volgens mij gewoon lekker doen. Maar dan zou ik wel lekker goeie boerenkaas eten ipv dat plastic wat ze light-kaas noemen ;)
@essssther: Het eten van mijn vriend klaarmaken is gelukkig wel makkelijk. Hij lust alleen maar pakjes en zakjes (voor pasta of rijst), gebakken aardappelen, stuk vlees of vis erbij en groenten uit blik. Alles wat ik niet wil eten dus Ik snap echt niet dat hij niet gewoon met ons mee-eet, maar als ik niet voor hem kook, dan eet hij nog ongezonder. Op zijn brood ook alleen maar vette vleeswaren en zo. Hij heeft ook al een veel te hoog cholesterolgehalte, maar zijn voedingspatroon aanpassen ho maar. Ik maak me er wel eens zorgen om, maar hij wil nog niet eens een stuk fruit proberen, dus "opvoeden" heeft echt geen zin.

Ik eet trouwens ook geen light kaas, de gewone 48+. Maar daar zit wel erg veel verzadigd vet in, dus een stukje mag wel, maar het moet wel wat minder. We wonen hier midden tussen de boerderijen, dus ik denk dat ze in de buurt ook wel boerenkaas verkopen. Ik zal eens kijken.
@flip: zo'n kerel heb ik ook, heel herkenbaar. Ik heb het geprobeerd hoor, hem het een en ander aan groente/fruit aan te smeren, maar dat werkt niet. Nooit een man proberen te veranderen hè

Dus nu koken we vaak ons eigen prutje, want twee maaltijden koken, daar heb ik geen tijd voor (oke.. geen zin in). Of we koken voor twee dagen, of we eten wel hetzelfde behalve de groente. Overal is een oplossing voor maar met kinderen erbij lijkt lastig hoor!
Leuk dat sommigen de vegaburgers gaan proberen. Ze zijn nu op uit mijn vriezer. Van de week maar weer eens een nieuwe lading maken. Proberen om ze iets steviger te maken.

Ik koop altijd biologische kaas en dan neem ik een klein beetje op een geroosterde boterham. Dat moet kunnen, vind ik.

Gisteravond in bed een zwak moment gehad. Man en ik keken nog even tv en we kregen ineens zin in chips. Hebben we samen een grote zak leeggegeten. Het waren wel biochips naturel, maar toch! Ernstig.

Jakkes, vandaag was ik bij de supermarkt, waren er geen biologische tomaten. Andere koop ik nooit. Toch vanmiddag nog maar even naar AH, daar hebben ze ze vaak wel. Anders wordt het groentesapje weer zo kaal. Daar hoort tomaat in, vind ik.

Volgende week ga ik ook werklunches maken. Ik ben nu vier daagjes vrij. Ik ga er ook voor mijn man maken. Ik heb een pak biologische quinoa van Lassie gekocht. Hoe doen jullie dat met zo'n werklunch? Ik heb met quinoa nog helemaal geen ervaring. Wat gaat er in die lunch? O, ik heb natuurlijk Ambers boeken. Ik moet ze weer eens uit de kast halen.

Toch nog iemand een extra tip?

Zelf houd ik niet van bonen, erwten en rijst. Poehee, wat kan ik er dan wel in doen? Ik eet wel eens rijst, maar dan met veel pindasaus erbij (wel zelfgemaakte, dus minder ernstig).

Ik doe al erg op zijn Ambers eieren koken voor een paar dagen. Ik neem vaak een gekookt ei mee en ook wel tomaat en komkommer, maar zo'n werklunch heb ik nog niet gedaan.

Ik heb bij greenjump.nl geweldige rvs-antilekbakjes gekocht. Ik ga er nog meer bestellen, want ze zijn fantastisch. Hip, hoor, om daarmee op je werk aan te komen.
Franciska, nu klink ik vast simpel, maar wie is Julia Kang? Bedankt trouwens voor het doorgeven van de quornvraag!

Maria, ik ben ook fan van Greenjump. Ik heb meerdere rvs lunchbot trommels en een rvs lunchbox met twee verdiepingen en uitneembaar bakje. Heel fijn, ze blijven ook zo mooi.

Ben grote bento-fan. Bento 'combineert' goed met Amber: lekker veel groenten, fruit enz mee. Fijn.

Ik heb lekkere dingen gehaald bij de Tuinen vanmorgen: gedroogd fruit, zaden, yogithee, sojamelk.

Vanmorgen at ik smoothie van frambozen, bioyoghurt, lijnzaad en honing. *yum*

Een cappuccino in de stad.

Net een appel gegeten met 6 amandelen.

Lunch: de werklunch van gisteren (quinoa, gegrilde paprika en courgette, linzen, pompoenpitten en tomaat)

Avond: stamppot van aardappel, verse spinazie, gebakken tomaat en een scheut sojaroom.

Vanavond even de stad in met een vriendin. Dat wordt dus wijn.

Vanmiddag ga ik een poging wagen om ontbijtmuffins te bakken van speltmeel, ei, dadels, havermout en noten. Lijkt me handig voor in de vriezer. Bij weinig tijd stop je die dan gewoon in je tas. Ben benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven